שנת הקורונה: יזמים ומנהלים על ספת הפסיכולוגית

יעל אלרז שפירא היא פסיכולוגית, יועצת ארגונית ומרצה. ב”עוד פודקאסט לסטארטאפים” שוחחנו איתה על שנת הקורונה, תקשורת מרחוק, והאתגרים ש”הנורמלי החדש” מציב ליזמים ועובדים בחברות סטארטאפ 

תמונה: ליבי פיר

מאת: טל סלמן, צוות עוד פודקאסט לסטארטאפים

“אנחנו חייבים להבין שבשנה האחרונה נוצרה לה שפה חדשה שכולם מוכרחים ללמוד. כמו בכל שפה אחרת, מתחילים מהבסיס ועם הזמן מרגישים יותר בנוח. אנחנו לא יכולים לשנות את המציאות אבל אנחנו יכולים לתפוס אותה כחווית למידה מעצימה ומפתחת שניתן וצריך להתמודד איתה”.

“הרבה מהתקשורת הבין אישית עוברת באופן לא מילולי: הטונציה, הבעות הפנים, ושפת הגוף. את כל אלו אנחנו מזהים באופן כמעט אוטומטי בעזרת החושים שקיבלנו כבני האדם וחיות חברתיות. בעצם בעקבות הקורונה, כל מה שהיינו אמורים לקלוט מהחושים התאדה באוויר, כי בתקשורת דיגיטלית קולטים רק דרך העיניים, כל הפוקוס והאנרגיה עוברים אך ורק לחלק העליון של הגוף”.

יעל אלרז שפירא היא פסיכולוגית, יועצת ארגונית ומרצה. כבר למעלה מ-25 שנה היא מסייעת ליזמים ולמנהלים להוביל תהליכים ולייצר תרבות ארגונית מצמיחה, מלווה אנשי מקצוע לתפקידים ניהוליים, ועובדת עם צוותים במטרה למקסם את הכוח של עבודה בצוות. מתחילת מגפת הקורונה אלרז שפירא חוקרת את תחום התקשורת בעולם הוירטואלי, מנסה לייצר קרבה מרחוק, ועוזרת לדמויות ניהוליות, יזמים ואנשי עסקים, להוציא את המקסימום מהפלטפורמות הדיגיטליות.

בראיון ל”עוד פודקאסט לסטארטאפים” התארחה אלרז שפירא אצל גיא קצוביץ’ והשניים שוחחו על שנת הקורונה, על תקשורת מרחוק, על איך מייצרים קרבה בעולם הוירטואלי, ועל האתגרים שחוותה בתור דמות שנכפה עליה לעבור לעולם הוירטואלי. בנוסף, אלרז-שפירא שיתפה אותנו במתודולוגיות שפיתחה על מנת להפוך את התקשורת בדיגיטל לטובה יותר, ובהזדמנויות החדשות שנוצרו בעקבות השינוי שהעולם חווה.

“אני מאוד חששתי מהשיחות מרחוק אז פתחתי ספרות מקצועית ולמדתי שהנושא של טיפול בסביבה וירטואלית קיים כבר הרבה שנים. ראיתי שבהרבה מאוד מקרים אין הבדל מובהק בין החוויה של המטופלים בסביבה וירטואלית לבין שיחות של פנים מול פנים”, אומרת אלרז-שפירא. “יש אפילו יתרון קל בשיחות מרחוק, כאשר מטופלים נמצאים במרחב הביתי שלהם ובסביבה שלהם, זה מאפשר להם להרגיש יותר מוגנים וזה עוזר בתהליך הטיפול. אני לא ממליצה את זה בין בני זוג או מערכת יחסים הרבה יותר קרובה אבל עצם זה שאנחנו יכולים לקיים מפגש כשאדם אחד נמצא בחיפה ואחד נמצא בתל אביב זה מדהים”.

– אז בכל זאת, למה התקשורת הדיגיטלית כל כך קשה?

אלרז שפירא: “יש לזה הרבה הסברים פיזיולוגיים אבל אני אציג את המשמעותי מביניהם, כאשר אנחנו מסתכלים אחד על השניה במציאות, הורמון שנקרא אוקסיטוצין וגם ידוע כ’הורמון האהבה’ משתחרר במוחנו וגורם לנו להרגיש חיבור עם האדם שנימצא על ידינו. אם אני רוצה לייצר איתך קרבה דרך הזום, ואני אסתכל עליך דרך המסך, זה יראה לך שאני לא מסתכלת עליך כי העינית של המצלמה נמצאת מעל למסך. רק אם אסתכל לעינית של המצלמה אני אגרום לך להרגיש שאני מסתכלת עלייך אבל אז אני לא אוכל לראות אותך וזה יוצר קונפליקט מאתגר שמדגיש את המרחק שבפלטפורמות הדיגיטליות”.

יחד עם תפקידה כפסיכולוגית ויועצת ארגונית, אלרז שפירא גם מלמדת “מנהיגות בניהול אנשים” באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטת בר אילן – בתכניות אקזקיוטיב MBA מקומיות ובינלאומיות, מלמדת “פיתוח ארגונים” בתואר השני של פסיכולוגיה ארגונית, ובעלת תואר שלישי בפסיכולוגיה ארגונית.

– למרות זאת, כיצד (והאם בכלל) יכולים יזמים לייצר הובלה בעולם הדיגיטלי?

אלרז-שפירא: “הסיפור של הקרבה לוקח אותנו לשלושה אזורים עיקריים. החלק הראשון, לפני מפגש – במהלך מפגש וירטואלי אנחנו מוכרחים להיות הרבה יותר ממוקדים בחוויה במהלך המפגש עצמו ולכן אנחנו חייבים יותר מתמיד להכין הכל מראש ולהיות בקיאים כמה שאפשר בטכנולוגיה על מנת למנוע הסחות דעת מיותרות. תשלחו לפני את החומרים והסוגיות למפגש ותייצרו ודאות בתוך האי-ודאות.

“החלק השני, במהלך המפגש – במפגש וירטואלי אנחנו צריכים לענות על שלושה צרכים פסיכולוגיים בסיסיים שיש לנו כבני אדם והם: להשתייך, לתרום ולהרגיש משמעותיים. תגרמו לצד השני להתקדם בעקבות המפגש, זה יכול להיות שיח שיצר תובנה מעניינת או שיתוף בכלי שיעזור לצד השני להתקדם עם המטרות שלו כיזם, כעובד או כמנהל.

“החלק השלישי והאחרון, לאחר המפגש – לסכם, גם באחד על אחד וגם במפגש קבוצתי. מפגש בלי משימות המשך שצריך לבצע הוא מפגש “שלא התקיים”. בסביבה הוירטואלית עוד יותר מבעבר חשוב לשלוח סיכום פגישה עם המסקנות שהתקבלו, והמשימות שהתווספו על מנת שכולם ירגישו שהפגישה באמת התקיימה”.

הציטוטים הנ”ל הינם קטע בלבד מתוך הפרק המלא שלנו עם יעל אלרז שפירא, בסדרה מיוחדת בעוד פודקאסט לסטארטאפים אשר עוסקת ב”צד האפל” ובנושאים הלא מדוברים – האתגרים והקשיים הרגשיים והמנטליים בהקמת וניהול סטארטאפ בתקופה הנוכחית.

האזינו לפרק המלא

עוד פודקאסט לסטארטאפים

"עוד פודקאסט" הוא הפודקאסט המוביל בישראל לסטארטאפיסטים ולמתעניינים ביזמות. אנו מארחים דמויות מובילות בתעשייה – יזמים סדרתיים, משקיעי הון-סיכון ואנשי מקצוע מובילים - בכדי לאפשר לכל מי שמקים סטארטאפ או חושב להקים אחד, לשמוע את סיפורם וללמוד מהם. הפודקאסט נעשה בשיתוף פעולה עם גיקטיים. הפודקאסט הינו בתמיכת מערכת גיקטיים ו-Google for Startups. את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, מייסד תחום Supertools (עוזרים לאנשים וחברות להפוך לעל-אנושיים של סביבת העבודה המודרנית), וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארטאפים ישראלים בלוס אנג'לס).

הגב

רוצה להיות הראשון להגיב?

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: