שי וינינגר הנפיק את למונייד ואת פייבר, אבל לא מפסיק להיות יזם: ”אפשר לומר שאני מכור”

בראיון מיוחד מספר שי וינינגר, היזם שמאחורי למונייד ופייבר, על הטעויות וההצלחות שלו, מה למד בדרך, מה הסוד לזוגיות מוצלחת בניהול סטארטאפ, ויש לו גם עצות ליזמים. ראיון מיוחד ל-‘עוד פודקאסט לסטארטאפים’

“למה להקים חברה נוספת אחרי Fiverr? זה הדבר היחיד שאני יודע לעשות. אפשר לומר שאני קצת מכור לזה, זה מאוד מספק. זה קשה? בתור מי שעבד בתחילת הקריירה שלו בעבודות לא מכניסות, פיזיות וקשות באמת – לא הייתי קורה למה שאנו עושים בהייטק ‘עבודה קשה’. אנו עובדים הרבה שעות, אבל כולנו ברי מזל לעשות את מה שאנו אוהבים וגם להרוויח מזה יפה”.

“מה מניע אותי? אני אוהב ליצור דברים, לפתור בעיות ולייצר ‘מסעות’. למשל מסע של לקוח שפוגש לראשונה את המוצר של Lemonade, אבל גם חוויות אחרות, כמו עובד שמצטרף לחברה, אורח שמגיע לבקר במשרדים שלנו, ואפילו ‘מסע ספק’ שמתייחס לכל ה-Vendors שעובדים איתנו. אנו משקיעים בדברים האלה כדי לעשות דברים אחרת, ולגרום לכולם להרגיש חלק מהמשפחה”.

השנה האחרונה הייתה מרגשת ומלאה בתהפוכות עבור שי וינינגר. רק בחודש יולי האחרון הונפקה חברת הביטוח הדיגיטלי שהקים יחד עם דניאל שרייבר, למונייד, וכבר ביום המסחר הראשון הכפילה החברה את שוויה (שווי ההנפקה נקבע על 1.6 מיליארד דולר, ואילו שוויה בסוף יום המסחר עמד על 3.8 מיליארד דולר). וינינגר הוא גם אחד ממייסדי חברת Fiverr, שפיתחה זירת מסחר אינטרנטית לחיבור בין פרילנסרים ולקוחות. הוא אמנם עזב את פייבר, אך נותר בעל מניות משמעותי בה (יחד עם מיכה קאופמן, שהקים יחד עמו את החברה וכיום מכהן כמנכ”ל שלה), ונהנה מהנפקת החברה שנה קודם לכן, כאשר כיום היא נסחרת סביב שווי של 2.5 מיליארד דולר.

לשוחח עם וינינגר זו חוויה. לא רק בגלל מה שבנה והשיג עד כה, אלא גם בגלל החשיבות שהוא נותן ל”חוויות” ותהליכים. לקחנו אותו בעוד פודקאסט לסטארטאפים לשיחה של שעתיים (בשני חלקים), במהלכה ציין שהוא שמח לעשות זאת “כדי לתרום ולאפשר ליזמים אחרים ללמוד מהטעויות שלי”. כשסיפרנו לו שאנו מתרגשים לשוחח איתו, הוא הגיב: “אני מובך ומתפלא. בחוויה שלי אני אותו האדם שהייתי כשרק התחלתי, לפני 27 שנה, עם יותר דברים שאני לא יודע מאשר כן יודע”. יום אחרי שהפרק הוקלט, הוא פנה אלינו במייל וביקש לקבוע עוד שיחה, “כי לא הספקתי להגיד את כל מה שרציתי”.

האזינו לחלק הראשון:


 

האזינו לחלק השני:

ובחזרה ללמונייד. שרייבר ו-וינינגר מחזיקים כיום כל אחד ביותר מ-5% ממניות החברה, השוות מעל לחצי מיליארד דולר. וחשוב להם, לדבריו של וינינגר, לעשות דברים קצת אחרת: “האמת שלא שינינו הרבה מאז שהחברה ציבורית, זו החלטה של היזמים איזה סוג של חברה ציבורית הם רוצים להקים ולנהל”, אומר וינינגר. “אני חושב שאם תשאלו את מרבית העובדים בלמונייד האם הם מרגישים את ההבדל, אני סבור שרובם יגידו לך שלא”.

הסוגייה הזו, של “לעשות דברים אחרת”, “להפיץ אהבה”, ולתקשר את למונייד כמותג שונה בתעשיית הביטוח, ניכרת מתחילת השיחה. “באנו לשנות תעשייה שהייתה קיימת ופועלת באותו האופן במשך הרבה מאוד זמן. לא שמעת אף פעם מישהו אומר לך: ‘איזו חברת ביטוח מגניבה יש לי – בוא תצטרף!’. הבנו שיש פה תעשייה ענקית ומצד שני כל-כך שנואה וישנה. הלקוחות לא מבינים את עולם המושגים, וההתנהלות היא מול סוכנים, בפקסים, ולא דרך הדיגיטל”, הוא מספר.

בלמונייד התחילו ממוצר ביטוחי דיגיטלי לגמרי לבעלי דירות, כאשר התכנון הוא לאט לאט להרחיב את סל המוצרים הביטוחיים של החברה. ממש באחרונה הושק מוצר ביטוח חדש לבעלי חיים, אשר וינינגר מגדיר כ”סוג של ביטוח רפואי לבעלי חיים – כלבים וחתולים בעיקר”. לדבריו, השקת המוצר דרשה מאמץ אחר לגמרי, “זה עבורנו לעבור מעולם מושגים של בתים ורכוש, לעולם מושגים רגשי מאוד מול הלקוחות שלנו, עבור חלקם חיית המחמד היא כמו ילד, לפעמים אפילו בפועל תחליף לכך”.

למונייד הוקמה בשנת 2015, והיא מעסיקה מעל ל-350 עובדים בישראל ובארה”ב. עד ההנפקה, גייסה החברה כחצי מיליארד דולר, אך היא אינה רווחית. כך למשל רשמה בשנת 2019 הכנסות של 67.3 מיליון דולר, צמיחה של כ-200% לעומת 2018, וברבעון הראשון של 2020 ההכנסות הגיעו ל-26.2 מיליון דולר, צמיחה של 138% לעומת הרבעון המקביל. עם זאת, בשורה התחתונה ההפסד העמיק בתקופות אלה: ב-2019 נרשם הפסד נקי של כ-109 מיליון דולר לעומת הפסד שנתי של 52.9 מיליון דולר ב-2018.

החברה פועלת במודל עסקי שונה משל חברות ביטוח אחרות, כאשר היא גובה שיעור מסוים מהפרימיום כהכנסה קבועה, ואת ההפרש – תורמת לארגונים ללא מטרות רווח ומטרות שונות. זאת, כדי למנוע לדברי וינינגר את ניגוד האינטרסים המובנה בעולם הביטוח הישן: “בכל חברות הביטוח, הרווח של החברה הוא למעשה ההפרש בין ההכנסות מפרמיות, בניכוי הכספים שמשלמים ללקוחות בגין תביעות ביטוח. זה משחק שמייצר ניגוד אינטרסים מובנה, ולכן החלטנו לפעול אחרת”, הוא מסביר.

“בלמונייד אנו לוקחים אחוז קבוע מההכנסה אלינו, ללא קשר לכמה תביעות נשלם בחזרה ללקוחות. זה אומר שבשנים טובות, ההכנסה העודפת הולכת לתרומה לארגונים שונים (שהלקוחות בוחרים מבין מספר אפשרויות, במעמד ההרשמה שלהם למוצר של למונייד – ע.פ.) ולא אלינו לקופה. לא מזמן הכרזנו על תרומה של מעל למיליון דולר לצדקה – וזה מאד מרגש אותי, יותר מכל סבבי הגיוס שלנו למען האמת”.

“עשינו מלא שגיאות בהקמת החברה”

אחרי ההקמה של שתי חברות טכנולוגיה גדולות במונחים ישראלים, לוינינגר יש גם מה להגיד ליזמים ישראלים בתחילת הדרך: “זה נשמע קלישאתי אבל השתדלנו שלא לעשות טעויות בהקמה של למונייד. זה לא שלא עשינו – עשינו מלא שגיאות בהקמת החברה, אבל אנו מתקנים אותן כל הזמן. אני מרגיש שכאן, בשונה מחברות קודמות, בגלל שזו לא פעם ראשונה של דניאל ושלי, אנו כבר יודעים במה להשקיע ובמה לא – ואיפה הנקודות שאם אתה לא מודע אליהן, הן ‘בורחות’ לך”.

– מה למשל?

וינינגר: “למשל תרבות של חברה, סטוריטלינג, הדברים הרכים… כל הדברים שכאשר חברה קמה, בתחילת דרכה, נופלים בתעדוף. יש כל כך הרבה אתגרים אחרים כמו לבנות מוצר, לדבר עם לקוחות, לנהל עובדים ולגייס כסף. אז דברים כמו תרבות וסטוריטלינג לחברה נשארים לסוף, וכשאתה מגיע לטפל בזה – זה כבר מאוחר מדי, כי לחברה יש תרבות וסיפור שעוצבו מעצמם, ללא שליטת המייסדים. למדתי את זה בחברת קודמות שלי, והיה חשוב לי ליישם את זה כאן”.

– אילו עוד טעויות עשית?

וינינגר: “לדניאל ולי היו הרבה סיפורי זוועה. למשל עם בורדים של משקיעים ששיתקו חברות. זה לא קרה בפייבר, אבל בחברות אחרות, והכל בגלל מלחמות כוח ואגו של משקיעים. אין הרבה טעויות בספר שלא עשיתי בחברה הראשונה שלי: בחירת המשקיעים, גיוס עובדים, פיתוח ובניית מוצר טכנולוגי בלי הבנה לגבי איזה שוק הוא הולך, ובחירת השותפים הנכונים. הכל. אבל הייתי ילדון, ואני חייב להגיד שהטעויות הללו מאד השפיעו עליי לטובה”.

וינינגר טוען על עצמו שלמרות הניסיון שצבר, הוא גרוע בלהיות מנכ”ל (“זה דורש יכולות שאין לי”), ומעדיף את תפקיד ה-COO בלמונייד. “אני חושב שלנהל ולתחזק קשרים, זה לא הכישור הכי חזק שלי. זה לא מבנה האישיות שלי וזה דורש ממני הרבה אנרגיות”, הוא מסביר. “תפקיד המנכ”ל הוא מאד חשוב, אך לדעתי ככל שהחברה גדלה, הוא מתרחק מעט מהעשייה – ואני אוהב להישאר שם, בעשייה עצמה. האם זה אומר שאני לא מחזיק בכלל את המושכות של החברה? זה לא מדויק, ‘מנכ”ל’ זו רק מילה”.

– ואיך אתה ודניאל מסתדרים כשותפים?

וינינגר: “יש לנו נוסחה שעובדת לנו. בפשטות, אסור כשותפים שיהיה לכם Double Parking of Skills. זה מאפשר למנוע Second Guessing מיותר על החלטות, ויכוחים מיותרים, ומאפשר לכל אחד מהצדדים להישען על השני בדברים שהוא חלש בהם יותר. אני פוגש צוותים צעירים שכולם באו מאותו הרקע, שרוצים להקים סטארטאפ, ומראש אתה צופה שיהיה שם הרבה בעיות, ויכוחים וריבים”.

– יש סיכוי שתקים משהו חדש?

“למה להקים חדש? מה המשמעות? למכור או לעזוב את מה עשיתי כדי להתחיל מאפס? למה לא להתבסס על מה שבנינו עד כה, ולבנות חברה משמעותית מאד, שהיא Long Lasting? אני מעדיף את האפשרות האחרונה”.

 

עוד פודקאסט לסטארטאפים

"עוד פודקאסט" הוא הפודקאסט המוביל בישראל לסטארטאפיסטים ולמתעניינים ביזמות. אנו מארחים דמויות מובילות בתעשייה – יזמים סדרתיים, משקיעי הון-סיכון ואנשי מקצוע מובילים - בכדי לאפשר לכל מי שמקים סטארטאפ או חושב להקים אחד, לשמוע את סיפורם וללמוד מהם. הפודקאסט נעשה בשיתוף פעולה עם גיקטיים. הפודקאסט הינו בתמיכת מערכת גיקטיים ו-Google for Startups. את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, מייסד תחום Supertools (עוזרים לאנשים וחברות להפוך לעל-אנושיים של סביבת העבודה המודרנית), וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארטאפים ישראלים בלוס אנג'לס).

הגב

4 תגובות על "שי וינינגר הנפיק את למונייד ואת פייבר, אבל לא מפסיק להיות יזם: ”אפשר לומר שאני מכור”"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אזרח ותיק
Guest

שי זה אחד היזמים שאני יותר מעריך. כל מילה שלו שווה לשמוע ולהפנים

דייב
Guest

שי לימד עיצוב אתרים בויצו

מיכאל
Guest

שי איש מוכשר. אבל יש פער עצום בין איך שהוא תופס את המציאות לבין החוויה של הסובבים אותו. בפועל הוא מאד ריכוזי ומונע בעיקר ״מהאריזה״ – מאיך שהוא והעשייה שהוא מעורב בה נתפשים.
כל המילים היפות בסוף נעלמות מאחורי אגו מנופח מאד.

ליאת
Guest

שי הוא השראה
הארגון מלא באנשים מדהימים
שלא עושים עניין מעצמם
חברה שהיא בית (:
מעריצה (משרונה במיל …)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: