אחרי שמכר חברה לפייסבוק, יזם ישראלי מסביר איך תבנו אסטרטגיה לסטארטאפ שלכם

אחרי שהקים ומכר את Face.com לפייסבוק, גייס גיל הירש כבר 15 מיליון דולר לסטארטאפ החדש שלו. בשיחה מיוחדת הוא מספר לנו על אסטרטגיה, הגישה הנכונה של יזם בתחילת הדרך לבניית סטארטאפ, והגעה מהירה ל-Product Market Fit

“אני חושב שלפני שמקימים חברת סטארטאפ, השאלה הכי חשובה היא איך חשיבה אסטרטגית יכולה לעזור ליזמת או יזם בתחילת דרכם – זה יהפוך את המסע היזמי של כל אחד להרבה יותר קל. וכמובן, יקל ביכולת השכנוע של אנשים בחלום הסטארטאפ – שותפים, משקיעים, עובדים ולקוחות פונטציאליים – כל יזם צריך להכיר את הכלים הללו ודפוס החשיבה, קל וחומר אם הוא המנכ”ל”. 

גיל הירש הוא יו”ר ומייסד-שותף בחברת הסטארטאפ Stream Elements (הפועלת בתחום ה-eSports וגייסה עד כה כ-15 מיליון דולר), קודם לכן עבד בפייסבוק, וזאת לאחר שהוביל כמנכ”ל ומייסד-שותף את חברת Face.com שנמכרה לפייסבוק. בין לבין, עבד בפייסבוק כאחראי על המסנג׳ר של פייסבוק וניהל מספר תחומים אחרים בתוך החברה. בנוסף הוא כיום יועץ לענייני פרודקט, משקיע אנג’ל, ומייסד-שותף של “פרודקט בוטקאמפ” (תוכנית הכשרה למנהלי מוצר).

בריאיון ל’עוד פודקאסט לסטארטאפים’ מספר הירש על הגישה הנכונה של יזם בתחילת הדרך לבניית סטארטאפ, והגעה מהירה ל-Product Market Fit. “אני שואל את עצמי בתחילת הדרך שלוש שאלות”, הוא פותח. “מהי ההזדמנות? למה אני חושב שההזדמנות הזו היא אמיתית? וכיצד אני מודד הצלחה?”. 

“השאלות הללו והתשובות להן כרוכות האחת בשנייה, הן עוסקות בוולידציה מול השוק ומגיעות הרבה לפני שמדברים על אסטרטגיית מוצר, בניית מוצר, Go To Market וכו”, מסביר הירש. “יש מקום לכל הדברים הללו, אך הם לא החלק החשוב. מה שחשוב בשלב הראשון: השוק שאתה רוצה לשרת, והבעיה שאתה פותר”. 

  1. מהי ההזדמנות?

הירש: “יזמים מספרים על השוק שלהם בהינף יד, כיוון שהם למדו שזה שקף שמשקיעים מצפים לראות במצגת. ‘השוק שלי שווה כך וכך מיליארדי דולרים’ – אמירה שכזו מעניינת את התחת. רוב היזמים נעצרים שם, ומה שבאמת צריך לעשות זה לחפור עמוק פנימה, בתוך האמירות הגנריות הללו, ולהיות הרבה יותר ספציפי”.

“למשל, אם אתה סטארטאפ כמו LawGeex (בתחום ה-Legal Tech, תוכנה לעריכת וטיפול במסמכים משפטיים – ע.פ.), אתה יכול לדבר על כמה כסף הולך על השוק המשפטי בארה”ב. או לרדת לרזולוציה מאד נמוכה של מהי ההזדמנות, מי הלקוח, ולמה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים. ב-LawGeex למשל התחילו מלטפל רק במסמכי NDA (הסכמי סודיות) במחלקות משפטיות של ארגונים. זה לא אומר שהם ירדו מהחזון שלהם – שהוא לשנות את האופן בו מטפלים בכל סוגי המסמכים בכל העולם”. 

  1. איך מוודאים שההזדמנות אמיתית?

“אחרי שלב איתור השוק והבעיה, רב היזמים יוצאים לבנות מוצר – ובעיני, זו טעות גדולה. אני ממליץ לעשות הפוך ולשאול את השאלה הבאה: איך ניתן להשיג סיגנל של ולידציה על השוק, הכי מהר, ובלי לבנות שום מוצר”.

“למשל, להגיע עם מצגת שמציגה מוצר שאינו קיים – צילומי מסך, או שקפים – ולהיכנס לחדר עם לקוח, ולנסות לסגור עסקה על בסיס המצגת הזו. זו כנראה לא תהיה עסקה של מיליוני דולרים, אבל מספיק פיילוט או LOI – וזה מאפשר ליזם לסמן צ’ק רציני על השאלה, האם יש ביקוש למה שאני עושה”. 

“זה גם מאפשר ליזמים דבר נוסף, והוא להבין מהי הדרך ליצירת ביקוש. שהיא הרבה פעמים הכי חשובה, כי שם מנצחים את המתחרים”.

– ואיך עושים את זה?

הירש: “ישירות מול הלקוח, ועל ידי הקפדה על ביצוע של המינימום האפשרי בכל מה שקשור למוצר. אני קורא לזה פתרונות רוק ובוץ. לחבר דברים ביחד שהם בערך. כמו המנכ”ל של זאפוס שרצה לבדוק אם אנשים יקנו נעליים באינטרנט, אז הוא בנה דף נחיתה וכל פעם שמישהו קנה אצלו – הוא הלך לחנות נעליים והוריד את הנעליים שהזמינו מהמדף בעצמו. זה לא היה רווחי או ניתן לשכפול, אבל זו הייתה הוכחה ברורה שאנשים יסכימו לקנות נעליים באינטרנט”. 

“ברגע שאתה עושה את זה, מזקק את ההזדמנות כמו שצריך, ומצליח להשיג סיגנל מהיר שמאותת לך שאתה בכיוון הנכון – המוצרים כבר בונים את עצמם”.

– ובכל זאת, אתה מדבר על להיכנס למשרד של לקוח למכור לו מוצר שלא קיים. 

הירש: “אם עשיתי את עבודת המחקר כמו שצריך, כבר בשלב הזה אני יכול לתת ללקוח ערך, כי אני מציג לו את הבעיה מהזווית של השוק – מה קורה בארה”ב, מה קורה אצל המתחרים, מה קולגות שלו אומרים. אני גם שואל כמה שיותר שאלות מתוך מקום בטוח בעצמי, כדי להבין איך נראים שנה, חודש או שבוע טובים. והכל כדי להבין: איך נראית הצלחה? המטרה היא להתחבר לאינטרסים של הלקוח, ולהבין את מצבו באופן אינטימי”. 

  1. איך נראית הצלחה?

הירש: “אחרי שהבנתי מה ייחשב הצלחה אצל הלקוח, אני צריך להבין איך נראית הצלחה אצלי – דרך הפיתרון שאני מגבש אל מול ההזדמנות שזיהיתי. כאן חשוב מאד למדוד נכון. למשל, לא למדוד הכנסות – שהן לרוב מדד עוקב לערך אחר שניתן ללקוח. כך למשל, אם חדר כושר ימדוד הכנסות הוא עלול לגלות בסוף השנה שכל הלקוחות שלו עוזבים. אם הוא ימדוד שימוש שבועי במוצר שלו, סביר להניח שהוא יהיה פחות מופתע בסוף השנה”. 

האזינו לפרק המלא עם גיל הירש, על האסטרטגיה נכונה לסטארטאפ בתחילת הדרך

עוד פודקאסט לסטארטאפים

"עוד פודקאסט" הוא הפודקאסט המוביל בישראל לסטארטאפיסטים ולמתעניינים ביזמות. אנו מארחים דמויות מובילות בתעשייה – יזמים סדרתיים, משקיעי הון-סיכון ואנשי מקצוע מובילים - בכדי לאפשר לכל מי שמקים סטארטאפ או חושב להקים אחד, לשמוע את סיפורם וללמוד מהם. הפודקאסט נעשה בשיתוף פעולה עם גיקטיים. הפודקאסט הינו בתמיכת מערכת גיקטיים ו-Google for Startups. את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, מייסד תחום Supertools (עוזרים לאנשים וחברות להפוך לעל-אנושיים של סביבת העבודה המודרנית), וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארטאפים ישראלים בלוס אנג'לס).

הגב

4 תגובות על "אחרי שמכר חברה לפייסבוק, יזם ישראלי מסביר איך תבנו אסטרטגיה לסטארטאפ שלכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ע.ג.ג הישראלי המצוי
Guest
ע.ג.ג הישראלי המצוי

Obvious
אבל עושה סדר

אלון
Guest

לא חידש כלום

ASD
Guest

נכון. אבל מישהו צריך להגיד את הדברים האלו שוב ושוב כמו שצריך כדי שזה יופנם ליזמים ובכלל, לכל מי שבונה מוצרים. תתפלא כמה אנשים שומעים אותו או קוראים את הדברים האלו – מהנהנים, מקסימום משתפים את הדברים באיזו קבוצת סלאק ואז חוזרים לבדוק מה המפתח עושה עם הגדרת המוצר הסופר ענקית ולא מופקסת שלהם.

יואב
Guest

זה כאילו ברור אבל רוב היזמים לא עושים את זה נכון ומתמקדים בפתרונות במקום בשוק והלקוחות, וגם לא יודעים להגיד איך מודדים הצלחה. היזמים ששורדים את השלבים הראשונים הרבה פעמים חוזרים אחורה לבייסיקס אחרי שהבינו את השוק שלהם ורק אז מתחילים לזוז בכיוון הנכון.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: