מה גרם למייסד עליבאבא להשקיע בסטארטאפ ישראלי בתחום התחבורה הציבורית?

איתן ינובסקי ושותפו, עמוס חג’אג’, ניסו לפתור בעיה במדעי המחשב ולייעל באמצעות אלגוריתמים את המסלולים של אוטובוסים. מהתרגיל הזה נולד הסטארטאפ אופטיבוס, שגייס כבר 54 מיליון דולר ממשקיעים דוגמת ג’ק מא, מייסד עליבאבא. בראיון מיוחד אנחנו שומעים על הדרך שהסטארטאפ עשה ומה העתיד של התחבורה הציבורית

“תחום התחבורה הציבורית הוזנח עד היום לחלוטין מבחינה טכנולוגית. ברוב העולם מתכננים מסלולים בתחבורה ציבורית בשיטות ידניות או בקובץ אקסל. יש מאות מיליוני אנשים שצריכים להגיע מדי יום ממקום למקום באמצעות תחבור”צ, והמוצר שלנו מאפשר לחברות התחבורה הציבורית לעשות זאת יותר ביעילות, להרוויח יותר כסף, ולעמוד יותר טוב בביקושים”.

איתן ינובסקי למד מדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון והתחיל לגלגל את הרעיון לאופטיבוס לפני מעל לעשור, ובשנת 2014 הוא ושותפו, עמוס חג’אג’ (מנכ”ל), יצאו לדרך באמת עם המשימה השאפתנית של שיפור התחבורה הציבורית העולמית. בפרק השבועי של עוד פודקאסט לסטארטאפים ראיינו את ינובסקי על מסעו הקמת חברת אופטיבוס (Optibus), אשר פיתחה טכנולוגיה לייעול התחבורה הציבורית – וגייסה עד כה 54 מיליון דולר, ממשקיעים דוגמת קרן אינסייט וענקית הקמעונות המקוונת הסינית עליבאבא. החברה מעסיקה היום כ-80 עובדים, והפיתרון שפתיחה פועל כבר בכ-300 ערים בעולם, כחלק משוק התחבורה הציבורית העולמי, ששוויו כטריליון וחצי דולר.

לדברי ינובסקי, “יש המוני אנשים שצריכים להגיע ממקום למקום באמצעות תחבורה ציבורית, וישנו אתגר אדיר לגבי איך מזיזים את האנשים האלו בצורה יעילה, תוך כדי עמידה בביקושים, ניצול מיטבי של משאבים, ועמידה בכל מיני חוקים מורכבים שצריך לקיים – למשל, האוטובוס הוא חשמלי ולכן צריך לעצור לטעינה כל מרחק מה. איך עושים את זה?”.

“התחלנו מבעיה טכנולוגית – פשוט רצינו לפתור את האתגר הזה ולהראות שבאמצעות טכנולוגיה ואלגוריתם אפשר לייעל את המסלולים של חברות התחבורה הציבורית”, נזכר ינובסקי. “רק ברגע שישבנו מול חברות התחבורה הציבורית הבנו מה יש לנו ביד. אפילו אם אנחנו מייעלים להם את המשאבים באחוז אחד, אנו חוסכים להם מיליונים ועשרות מיליונים, ולפיכך נכנסנו בדלת פתוחה אל מול החברות הרלוונטיות”.

ואיך זה התחיל?

ינובסקי: “הצגנו את הפיתרון לאגד. התפרצנו לדלת פתוחה והם ממש רצו לעבוד איתנו, והפכו גם ללקוח המשלם הראשון שלנו”.

בנוסף לחברות התחבורה הציבורית הפרטיות והציבוריות, משרתת אופטיבוס גם עסקים דוגמת פייסבוק, המשתמשת באלגוריתם החברה לטובת ייעול הסעות העובדים שלהם. “הגענו אליהם די במקרה כשמכרנו את האלגוריתם שלנו לחברה שהייתה מפעיל פרטי של הסעות העובדים של פייסבוק”, נזכר ינובסקי. “הם הציעו אותנו לפייסבוק כדי לייעל את הפעילות”.

ואיך זה לעבוד עם חברות תחבורה ציבורית? לדברי ינובסקי: “בחברות הפרטיות יותר קל לנו, כי אנו מראים להן ROI מיידי – הן מרוויחות מהמוצר יותר ממה שהן משלמות לנו, אז המכירה לא קשה מדי. עם חברות ציבוריות כמובן שזה יותר מאתגר, אבל החברות כיום מבינות שחדשנות זה משהו שהן צריכות לעשות”.

עוד פודקאסט לסטארטאפים

"עוד פודקאסט" הוא הפודקאסט המוביל בישראל לסטארטאפיסטים ולמתעניינים ביזמות. אנו מארחים דמויות מובילות בתעשייה – יזמים סדרתיים, משקיעי הון-סיכון ואנשי מקצוע מובילים - בכדי לאפשר לכל מי שמקים סטארטאפ או חושב להקים אחד, לשמוע את סיפורם וללמוד מהם. הפודקאסט נעשה בשיתוף פעולה עם גיקטיים. הפודקאסט הינו בתמיכת מערכת גיקטיים ו-Google for Startups. את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, מייסד תחום Supertools (עוזרים לאנשים וחברות להפוך לעל-אנושיים של סביבת העבודה המודרנית), וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארטאפים ישראלים בלוס אנג'לס).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: