האם הניו-יורק טיימס מבצע אפליית מחירים?

המודל העסקי המרכזי באינטרנט מהקמתו ועד היום הוא פרסום. הניו-יורק טיימס מצטרף לוול-סטריט ג’ורנל ומנסה לחנך את משתמשי האינטרנט מחדש לשלם עבור התוכן. האם זה יעבוד?

בניין הניו-יורק טיימס. flickr. cc-by-alextorrenegra

המודל העסקי המרכזי באינטרנט מהקמתו ועד היום הוא פרסום. פרסום בבאנרים, AdWords, דפים שנפתחים ושלל צורות פרסום אחרות. ישנם אתרים שעובדים על מודלים עסקיים אחרים כגון אחוז ממכירות או תשלום עבור שירותים, אבל הפרסום על שלל צורותיו הוא המודל העסקי המוביל באינטרנט.

אבל פרסום לא מכסה על כל ההוצאות. הדוגמא הבולטת לכך היא ללא ספק תעשיית העיתונות, אשר נמצאת זה שנים רבות בדילמה מול הכנסות הולכות ופוחתות. כתוצאה מכך, החליט הניו יורק טיימס שהוא שם לעצמו למטרה לנסות ולאתגר את מודל ההכנסות מפרסום ומתחיל לגבות כסף מהמשתמשים עבור המוצר שלו. הניו יורק טיימס הוא לא הראשון שמנסה לעשות זאת. קדם לו ה”וול סטריט ג’ורנל”, אך על האחרון המנויים לרוב מחייבים את מקום העבודה, ובטיימס, הכסף אמור לצאת מהכיס האישי של הצרכן.

מודל אפליית מחירים

המעניין ביותר במהלך של הטיימס הוא השיטה בה הטיימס מיישם את המודל העסקי החדש – במודל שמבוסס על אפליית מחירים. באפליית מחירים מסוג זה, החברה (הטיימס) מנסה לגבות מכל קבוצת צרכנים את המקסימום שהם מוכנים לשלם עבור המוצר, כאשר האתגר הוא לזהות ולמקסם את המוכנות לתשלום השונה אצל כל קבוצת צרכנים.

במודל המנויים החדש של הטיימס ישנה גישה חופשית לעד 20 מאמרים בחודש כמו גם לעמוד הבית ולחלקים שונים בעיתון; בנוסף, מנוי “נייר” הינו מנוי דיגיטלי. עבור מנוי דיגיטלי, לטיימס מספר חבילות במחירים שונים; מנוי חבילת אינטרנט+פלאפון, מנוי אינטרנט+טאבלט ומנוי דיגיטלי מלא, במחירים שונים.כך מנסה הטיימס לפנות לקהל רחב ככל שניתן, כשכל צרכן משלם לפי צרכיו ורצונותיו.

מה שמעניין עוד יותר הוא במהלך ובניסיון של הטיימס להגדיר אפליית מחירים בצורה מושלמת, היא העובדה שלמרות שהושקעו כ-40 מיליון דולר בפיתוח – ישנם חורים באבטחה. כלומר, אם צרכן רוצה, הוא מסוגל להגיע לתוכן העיתון גם ללא מנוי. זהו מהלך מכוון, שנועד לבדוק את רמת המוכנות לתשלום של אנשים. כך למשל, ניקוי ה-cache או החלפת הדפדפן מאפסת את מגבלת 20 המאמרים, קישור מטוויטר מוביל תמיד לתוכן הרלוונטי, העתקת קוד תוכנה מסוים שנמצא באינטרנט מאפשרת לעקוף את המנוי לחלוטין וישנן עוד דרכים נוספות לעקוף את התשלום. כל זה נעשה בכוונה – על מנת למקסם את אפליית המחירים. הטיימס יוצא מנקודת הנחה שיש אנשים שמוכנים לשלם עבור המוצר שהוא מציע; על אלו שלא מוכנים לשלם הטיימס מרוויח מפרסומות.

האם הטיימס יצליחו לחנך את האינטרנט מחדש?

למהלך של הטיימס משמעות מעבר לענף העיתונות והוא כחלוץ לפני המחנה – תפיסתית, מהרגע שבו ירגישו אנשים שזה “הוגן” לשלם עבור מוצרים ושירותים באינטרנט – יחלו אתרים אחרים רבים לגבות תשלום גם כן. אם כן, המהלך של הטיימס עשוי להגדיר מחדש את יחסי הכוחות בין צרכנים לספקי מוצרים ושירותים באינטרנט.

ומה לגבי רווחי העיתון? מבין 30 מיליון המשתמשים הייחודיים החודשיים (monthly unique), אם 3%, קרי מיליון איש, יעשו מנוי – העיתון ירשם רווח בשורה התחתונה. יהיה מאוד מעניין לעקוב אחרי הטיימס ולראות האם האינטרנט משתנה לנגד עינינו כבר היום, או שייקח לשינוי עוד כמה שנים.

Avatar

ברק שש

ברק שש הוא מנהל פרויקטים בחברת GoNoGo, העוסקת בכתיבה ופיתוח של תוכניות עסקיות עבור יזמים.

הגב

1 תגובה על "האם הניו-יורק טיימס מבצע אפליית מחירים?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלון
Guest

זה מאוד מעניין. השאלה היא מה המעמד החוקי הרישמי של עוקפי התשלום? האם מי שמתקין קוד (תוסף?) עדיין רשאי, על פי התקנון של האתר, לקרוא את התוכן או האם אותו אדם חושף עצמו לתביעה אפילו אם העתון לא מתכוון לעשות כן?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: