למה בזמן האחרון המשחקים יוצאים כל כך לא אפויים?

מגמה מטרידה בשנים האחרונות: חברות המשחקים ממהרות להשיק משחקים מוקדם מדי, והתוצאה: משחקים מלאים בבאגים, תקלות מביכות, חגיגת הטרלות של שחקנים ברשת והודעות התנצלות. אז למה זה בעצם קורה?

אחת ההשקות המדוברות של השנה הייתה ללא ספק של המשחק “סייברפאנק 2077”. אחרי הכל, עבדו על המשחק מאות מפתחים במשך כשמונה שנים. טיזרים שוחררו, המעריצים חיכו והוא שבר את שיאי ההזמנות המוקדמות עם יותר מ-8 מיליון רכישות מוקדמות בכל הפלטפורמות. אבל אז החלו להגיע הדחיות, וביום ההשקה – ההבטחה הגדולה הפכה די מהר להתרסקות. באגים משמעותיים שחוו שחקנים בכל העולם, גליצ’ים מוזרים כמו מעבר דרך קירות, קריסות לא מוסברות והשוואות לא מחמיאות למשחקי “עולם פתוח” כמו GTA 5 – משחק בן 7 שנים, כן? אחד התיוגים הכי פופולריים בימים הראשונים שלאחר ההשקה היה CyberpunkFail#. החברה נאלצה להודיע על שחרורי עדכונים לשיפור חווית המשחק.

המניה של CD Projekt, מפתחת המשחק, צנחה בעשרות אחוזים, סוני אפילו החליטה להסיר את המשחק מחנות המשחקים שלה וגם מיקרוסופט הציעה ללקוחות החזרים כספיים. הנזק התדמיתי נעשה וגם המייסדים של החברה הפסידו על הנייר כמיליארד דולר.

הבטחה גדולה, שבירה גדולה

גיימרים רבים ופרשנים בעולם הגיימינג, הביעו זעם וביקורת על החברה המפתח CD Project הפולנית, על כך שניצלה את היסטריית ההזמנה מראש כדי להשקיע מיליוני דולרים מכספי השחקנים בהפקה, אך לא דאגו לכך שהמוצר שיושק יחזיר את ההשקעה, ויקיים את מה שהשחקנים מצפים ממנו – לעבוד.

“ההבטחה וההייפ סביב המשחק היו כל כך גבוהים שהמשחק עמד בציפיות בלתי סבירות כבר בנקודת הפתיחה שלו בהשקה. כשהמשחק יצא בסוף לשוק, במצב שלו, זה רק הרע את המצב”, כך אמרה בראיונות לתקשורת האמריקנית, רייצ’ל וובר, העורכת האחראית של אתר המשחקים GamesRadar.com.

תופעה רחבה יותר

אבל התופעה הזו איננה ייחודית אך ורק עבור סייברפאנק, ואפיינה בחודשים האחרונים גל של השקות של משחקים “שבורים” כולל משחקים פופולריים כמו Assassin’s Creed Valhalla, שחווה הרבה מאוד תקלות, תקיעות וגליצ’ים, מה שהביא את החברה לשחרר עדכון גרסה בדצמבר האחרון, עבור לא פחות מ-30 באגים שונים הנוגעים למיקומי דמויות במשחק, בוסים שנתקעים מתחת לאדמה, נשקים מסוימים שלא מאפשרים מתקפות, חוסר יכולת לפתוח דלתות, בעיות גרפיקה של אובייקטים ועוד.

ביקורות משחק שליליות סביב תקלות הגיעו גם בעקבות ההשקה של WWE 2K, משחק ההיאבקות הפופולארי שיוצא מדי שנה. מיד לאחר השקתו הרשת התמלאה בסרטונים של תקלות הזויות, באגים, גליצ’ים והרבה זעם אינטרנטי שהוביל את בעלי זיכיון משחק ההיאבקות הפופולארי לחזור לשולחן השרטוט ואף להכריז על ביטול של יציאת המשחק הבא שהיה אמור לצאת ב-2021. הסיבה לדבריהם הם המגיפה העולמית, היכולות של האולפנים, ובעיקר הרצון להקשיב לביקורת של השחקנים, לשמר את המותג ולעשות לו מתיחת פנים. אתם יודעים, כמו שהם היו אמורים לעשות מראש.

סיר לחץ

נשאלת השאלה, איך חברות המשחקים לא עושות מה שמצופה מהן לעשות, כמו תהליכי בקרה ו-QA לפני ההשקה. התשובה טמונה ככל הנראה בלחץ הגדול המופעל עליהן מכל הצדדים:  מצד אחד ישנם המשקיעים המצפים להחזר על ההשקעה, וממש לא אוהבים דחיות; מצד שני נמצאים מצד השחקנים עצמם, שאינם ידועים ביכולות דחיית הסיפוקים שלהם, ומצפים לקבל את מה שהובטח להם כמה שיותר מהר; ואיכשהו מצד שלישי, גם החברות והאולפנים עצמם מחוייבים לעמוד בדד-ליינים קשוחים, המחייבים אותם לשחרר מוצרים גם אם לפני הזמן. בנוסף, לא מעט מהם בחרו בשיטות פיתוח שנהוגות בסטארטאפים – כלומר להשיק מוצר מסוג MVP (או minimum viable product) ולתקן ולהוסיף פיצ’רים תוך כדי תנועה).

איך אפשר למנוע את התקלות בעתיד? תנו לגיימרים להשתלב בפיתוח

יש לחברות ולאולפנים הרבה מה לעשות, כדי לא לשחרר משחקים לא אפויים. אבל אם הייתי צריך לאמץ פתרון אחד, הרי שהייתי מאמץ את ההצעה של רייצ’ל וובר, העורכת הראשית של אתר הגיימינג הפופולרי GamesRadar.com, שהציעה לשלב את הצרכן הסופי – הגיימר – בשלבי הפיתוח השונים ולקבל ממנו כמה שיותר פידבק מוקדם: “תנו לשחקנים להיות מעורבים בשלבי הפיתוח הראשונים של המשחק, תשיקו עבורם בלבד גרסאות בטא, תנו להם להתנסות בהם ולתת לכם פידבק אמיתי. סוג כזה של שקיפות וכנות, יאפשר לחברות להבין האם המשחק שלהם בכיוון או לא והאם הוא בשל להשקה?”​

רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות לפני כולם? רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות לפני כולם? הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

אמיר שניידר

מאז שזוכר את עצמו מחובר למסכים, אובססיבי לחידושים טכנולוגיים, עוסק בשיווק, פרסום, דיגיטל וטכנולוגיה, בזמן הפנוי, שאין לו, מנהל קהילת שיווק בת עשרות אלפי חברים, משחק ועוסק בעולם הגיימינג

הגב

7 תגובות על "למה בזמן האחרון המשחקים יוצאים כל כך לא אפויים?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שם כלשהו
Guest

לשלב את הגיימר בתהליך הפיתוח אולי ישפר את חווית המשחק אבל לא יפתור את הבעיה האמיתית
הסיבה האמיתית לכישלון זה ירידה ביכולת המקצועית, מנהלי פרויקטים שלא יודעים לתת הערכה ריאלית לזמן עבודה,
אכיטקטי תוכנה שמשלבים מנועים גרפיים ותוכנות שהם לא באמת בנויים לעבוד ביחד,
שילוב של מפתחים ללא השכלה אמיתית או ללא השכלה בכלל שלא יודעים לעשות אופטימיזצייה ואינטגרצייה כמו שצריך,
צוותי qa שיודעים להשתמש בכלי בדיקה אחד בלבד שלא מקיף את כל הבדיקות שיש לעשות (אם כי לרוב הבעיה עם הqa שהמפתחים מתעלמים או עושים תיקון טלאי קטן)
וצוותי מכירות שמבטיחים לקונים ולמשקיעים דברים בלי לבדוק עם צוותי הפיתוח האם זה אפשרי בכלל

שלומי
Guest

בול! וזה לא רק בפיתוח של משחקים.

חיים
Guest

המצב היום אינו שחרור של mvp, בmvp לא צריכים להיות באגים. זה סתםחוסר יכול, ניצול של הקהל או אפילו יצירת הייפ מכוון באמצעות שיחה על הבאגים (אין לי ספק שחלק מהבאגים ב cod warzone הם מכוונים, אחת כל שבועיים היו מפטרים שם צוות qa).
לעומת זאת, ההצעה “תנו להם להתנסות בהם ולתת לכם פידבק אמיתי.” היא בדיוק mvp.

בלבלבל
Guest

משתמשי בטא פשוט ידליפו את המשחק ועד שיגיע לבשלות אף אחד כבר לא יקנה אותו…

אלכס
Guest

באותה מידה אפשר להגיד:
למה בכלל לייצר משחקים, הרי בסופו של דבר האקרים פשוט יפרצו את המשחק ברגע שיצא, ואף אחד לא יקנה אותו

ASD
Guest

אם ייפסק המנהג המגונה של הזמנה מראש אף חברה לא תרצה לעצמה להוציא מוצר לא אפוי. הם ימכרו כמה עותקים בימים הראשונים ויקרסו כשיגיעו התלונות.

הפיתרון נמצא בארנק של כל אחד מאיתנו – אל תקנו משחק לפני שהוא יצא ולפני שיש עליו ביקורות אחרת אתם קונים, פשוטו כמשמעו, חתול בשק.

לירון
Guest
מצד אחד זה נכון – ברגע שלא מקצים משאבים מראש למשחק אז זה עשוי לפתור את הבעיה, אבל מצד שני – צריך להבין מצד המפתחים האם בכלל יש ביקוש למשחק כלשהו, אחרת ההשקעה היא בעלת סיכון גבוה הרבה יותר, בשיטת האולדסקול – אנשים חושבים שיש ביקוש למשחק כלשהו, משקיעים בו המון זמן, ובסוף מעטים קונים אותו וההשקעה הפרטית ירדה לטימיון. אני חושב שהפתרון טמון בכך שהמפתחים יתנו זמנים יותר ריאליים והמשקיעים/קונים של המשחק ינסו לגבש לעצמם יותר יכולת דחיית סיפוקים. אם לא הולך להם בדחיית סיפוקים, אז אולי מן הראוי שיפסידו כסף שהשקיעו בהתחלה על כך. בכל תחום יש תמיד… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: