פותח הכל: מייסד ווייז בביקורת חסרת תקדים על גוגל

בפוסט חסר תקדים טוען נועם ברדין שהעובדים בגוגל מפונקים ודואגים לקידום שלהם ולשיעורי היוגה יותר מלמוצר. בנוסף מתלונן ברדין על תרבות הפוליטיקלי קורקט, ועל כך שגוגל ”גנבה” פיצ’רים של ווייז לשירות Google Maps

נועם ברדין ביומו הראשון בגוגל. צילום מסך

בכל יום עובדים עוזבים ענקיות טכנולוגיה. לא פעם אלו גם יזמים שעמדו בראש סטארטאפים שנרכשו על ידי אותן חברות ענק והחליטו עתה לחזור לדרך היזמית. אבל הרבה יותר נדיר לשמוע את הסיפור האמיתי שעומד מאחורי העזיבה ומה באמת הוביל להחלטה הזו. הסיפור הופך עוד יותר מעניין כשמדובר ביזם כמו נועם ברדין, שכיהן כמנכ”ל ווייז 12 שנים, מתוכן 7 שנים בגוגל, אחרי שמכר לה את Waze ביותר ממיליארד דולר.

הבטחות לאוטונומיה

בפוסט שהעלה ברדין תחת הכותרת “מדוע עזבתי את גוגל או מדוע נשארתי כל-כך הרבה זמן” מספר היזם על הסיבות האמיתיות שהובילו אותו ליציאה לדרך חדשה.

ברדין מודה שחלק מההחלטה למכור נבע מטעויות שהחברה עשתה קודם: “בגלל טעויות שונות לא היו לנו אחזקות משמעותיות בחברה והיו לנו יחסים די רעים עם כמה חברים בדירקטוריון שלנו. אני זוכר את השורה התחתונה: לא היית מעדיף לעבוד בשביל לארי פייג’ (מייסד גוגל ומי שעמד בראשה אז, י.א.) במקום מועצת המנהלים הנוכחית?”

ברדין ממשיך ומסביר כי אחד החלקים החשובים לו בעסקה היה האוטונומיה שיקבל הצוות של Waze, או כמו שהוא מתאר זאת “להמשיך לבנות את ווייז בתוך גוגל”. ואכן, הוא מסביר, גוגל קיימה את שהבטיחה והעניקה לו אוטונומיה.

אמנם ברדין והצוות של ווייז הפכו לעובדים מן המניין של גוגל, אבל הם יכלו להמשיך לעבוד בכלים ובשיטות שלהם, ולא נדרשו לשנות את המיתוג של החברה או את תנאי השימוש של האפליקציה. ברדין קיווה כך לקבל את הטוב שב-2 העולמות, כלומר להמשיך ולטפח את ווייז, ליהנות מיכולות ההפצה והדחיפה של גוגל – והכל בלי הלחץ של גיוס כספים. לדבריו המודל הזה היה נדיר ב-2013, אולם הפך מהר מאוד לסטנדרט ברכישות דוגמת וואטסאפ, אינסטגרם, Nest ו-Waze, מה שהשאיר את המייסדים לתקופה ארוכה יחסית בחברות הרוכשות.

אבל השאיפות הללו התפוגגו.

לא הערכנו נכון את “החיה”

ברדין טוען שהוא היה “הסטארטאפ התמים” שלא העריך נכון את העוצמה של “החיה”, כלומר הטבע התאגידי של גוגל. כדוגמה מביא ברדין את המנכ”לים המערביים שמגיעים, ובשחצנות מופגנת, חושבים שהם יהיו המותג המערבי שיכבוש את סין, רק כדי לעזוב מאוחר יותר עם הזנב בין הרגליים כשהכסף, הקניין הרוחני והעסקים נשארים אצל השותפים הסיניים שלהם.

הקידום חשוב לעובדים יותר מהמוצר

על פי ברדין, בסטארטאפ יש קשר ומחוייבות בין המוצר, החברה והמותג, וכן התאמה בין המוצר לעובדים, ההנהלה והמשקיעים. בתאגיד, המחוייבות של העובדים היא לתאגיד. כך למשל, הוא טוען, העובדים של גוגל מחוייבים לגוגל ולא לג’ימייל; עובדי אינסטגרם מחוייבים לפייסבוק ולא לאפליקציה וכו. המוצר, לדברי ברדין, הוא כלי לקידום הקריירה שלו, לא תשוקה: “קידום בקריירה משפיע על העובד כלכלית יותר מאשר צמיחה של המוצר”. כתוצאה מכך מסביר ברדין, עובדים בוחרים לעבוד על מוצרים לפי הסיכויים שלהם לקבל קידום.

בהתייחסו למשכורות טוען ברדין כי המשכורות הגבוהות והערך של המניות גורמים לבעיות בשיפוט של עובדים: “זה כסף חינם שלא תלוי בביצועים שלך” אומר ברדין ומסביר: “לא משנה מה הביצועים שלך או של המוצר שלך, הערך של המניות שלך עולה”. כתוצאה מזה ה”אני” היה יותר חשוב מ”אנחנו” ואלו היו יותר חשובים מ”המוצר/משתמשים” טוען ברדין ומציע שתאגידי טכנולוגיה יעברו לתגמול על פי ביצועים.

אי אפשר לפטר

ברדין מצטט את התרבות הארגונית של נטפליקס, על פיה: “אתה מי שאתה מגייס, מפטר או משחרר” ומתלונן כי לא ניתנה לו “גמישות תעסוקתית”, או במילים אחרות, לפטר מישהו כראות עיניו: “בתור עובדי גוגל, היינו כבולים לתנאי ההעסקה של גוגל. זה היה בלתי אפשרי לפטר מישהו בגלל סיבות בסיסיות כמו שאין לנו צורך בתפקיד יותר, או שיש מישהו שיעשה את העבודה טוב יותר או שפשוט מישהו לא עושה עבודה מספיק טובה” כותב ברדין.

התוצאה של המדיניות הזו היא שמנהלים מנסים “להיפטר” מעובדים ולהעביר אותם למחלקות אחרות בגוגל: “למדתי בדרך הקשה שכשמנהל ממליץ לך על עובד, זה פשוט בגלל שהוא רוצה להיפטר ממנו ולא יכול לפטר אותו”.

גנבו לנו פיצ’רים לגוגל מאפס

תלונה נוספת של ברדין נוגעת לכך שגוגל לא קידמה את ווייז כפי שהוא ציפה, ויותר מזה, לפעמים אף פגעה בה: “כל רעיון שהיו לנו לווייז אומץ מהר על ידי Google Maps”. אבל גם מגוגל פליי, חנות האפליקציות לאנדרואיד ששייכת לגוגל עצמה, לא הגיעה הישועה: “חנות האפליקציות התייחסה אלינו כאילו היינו אפליקציה זרה. לא התקינו אותנו מראש (כפי שאפליקציות אחרות של גוגל כמו ג’ימייל והמפות מגיעות מותקנות מראש על מכשירי האנדרואיד, י.א.) ולא קיבלנו תמיכה שיווקית. כלומר, היה לנו הרבה יותר כסף לשיווק, אבל נדרשנו לשלם כמו כל חברה אחרת, ובגלל המדיניות הארגונית של גוגל היינו מוגבלים מאוד”.

לדבריו, כל הצמיחה שחוותה ווייז נעשתה ללא כל תמיכה מ”ספינת האם”, כפי שמכנה אותה ברדין: “כשאני מסתכל לאחור, כנראה שהיינו צומחים מהר יותר והרבה יותר יעיל אם היינו נשארים עצמאיים”.

תלונות מה-HR

ברדין חושף גם על ההתקלויות הרבות שהיו לו עם התרבות הארגונית בגוגל. “בכל מה שקשור לווייז תמיד הייתי אימפולסיבי ומלא תשוקה” הוא אומר ומסביר שלאחר הרכישה הוזמן להשתתף באירועים ופאנלים רבים בגוגל, ועם ההופעות הללו החלו להערם תלונות במחלקת משאבי האנוש של החברה. בין היתר התלוננו עובדים על כך שהוא מרבה להגיד F**K, שהשפה שלו בוטה, ושהאנלוגיות שלו אינן פוליטיקלי קורקט. כל זה הוביל לכך שהוא הפסיק להשתתף בפאנלים מסוג זה.

לדברי ברדין, התרבות הארגונית הזו של הסיליקון וואלי גרמה לכך שהסגנון חשוב יותר מהתוכן: “אתם יכולים להגיד דברים נוראיים – כל עוד שאתם אומרים את זה יפה; ואתה יכול להגיד דברים סופר-חשובים, אבל תשתמשו במילה אחת לא נכונה ואתם מגיעים ל-HR”.

העובדים מעדיפים יוגה על המוצר

ברדין נזכר כי כשהחל את קריירת ההייטק שלו בשנות ה-90, הוא לא ידע מה זה “איזון בית-עבודה”: “אהבנו כל-כך את מה שעשינו ורצינו להצליח שעבדנו כמו משוגעים, כדי להשיג את מה שרצינו… אבל כשנולדו לי ילדים הבנתי שזה מה שצריך ‘איזון’ – לפעמים אתה צריך לעבוד בסופי שבוע, לילות או לצאת לנסיעות, ולפעמים אתה חוזר הביתה מוקדם או עובד מהבית”. אבל, טוען ברדין, המצב היום בסיליקון וואלי הוא שבמקום איזון בית-עבודה יש תיעדוף של בית על חשבון העבודה: “אנשים צעירים רוצים הכל – הם רוצים להתקדם מהר, להגיע לעצמאות כלכלית, להרגיש מסופקים בעבודה, להגיע הביתה מוקדם ולא לפספס את שיעור היוגה ב-11 בבוקר” מתלונן ברדין ומוסיף: “לפעמים נתקלתי בבעיה לקבוע פגישות בגלל סיבות כמו “יש שיעור יוגה של המורה החדש, ואסור לי לפספס”.

ברדין מסכם את תפיסתו בנוגע לשעות העבודה: “אני לא חושב ששעות ארוכות בעבודה הן סיבה למדליה, אבל אני גם חושב שעלינו לעשות כל מה שצריך כדי לנצח, גם אם זה נופל על סופשבוע”.

ולמרות הכל: “יש לי רק דברים טובים להגיד על הנהלת גוגל”

“כל מי שמכיר אותי חושב שעזבתי בטריקת דלת בגלל הפיוז הקצר שיש לי” מסיים ברדין, “אבל פשוט נשחקתי מ’החיה’. יש לי רק דברים טובים להגיד על ההנהלה של גוגל, שנתנה לי את כל החופש שניתן. זה פשוט היחס בין ‘הרעש’ לעבודה הוא מה ששחק אותי בפועל”.

גוגל טרם הגיבה לדברים הקשים של ברדין, ולא ברור אם תעשה זאת, אבל אם אתם יזמים שקוראים את הדברים האלו, קיבלתם הצצה בחינם לתוך העולם התאגידי שמסתתר מאחורי התדמית הנוצצת והכסף הגדול. גם עובדים רבים, שלוטשים עיניים לקראת עבודה בגוגל, יכולים לגלות טפח ממה שמסתתר מאחורי החומות הבצורות לרוב של החברה.

רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות לפני כולם? רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות לפני כולם? הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

 

 

 

 

 

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים. יש לכם רעיון לכתבה? טיפ סודי? הדלפה? מחכה לכם ב-yaneev@geektime.co.il

הגב

28 תגובות על "פותח הכל: מייסד ווייז בביקורת חסרת תקדים על גוגל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
משה
Guest

קישור למקור זה אלף בית של עיתונאות: https://paygo.media/p/25171

ג\'ורג\'
Guest

התקינות הפולטית וכל השטויות הארגוניות האלה זו בהחלת תופעה ומכה קשה בקליפורניה בכללי. עם זאת, לא ברור למה הוא מופתע מכך שאנשים חושבים על ה”אני” ורוצים להתקדם? אנשים באים לעבודה בשביל להרוויח משכורת, אם המוצר מצליח בגדול העובד יחווה שינוי דיי מינורי בחיים שלו, לעומת זאת הוא יודע שבכל רגע הוא יכול להיות מפוטר (זה גם מה שנועם רוצה שיתאפשר) אז למה בעצם שהוא יביא את כל כוחו למטרה כולשהי שבעצם הוא אף פעם לא יוצא “מורווח” בה?

יוסי
Guest

למה כתבתם שעבד בגוגל 12 שנים? הרכישה של ווייז היתה ב 2013. זה 8 שנים.

השם שלי קצר מידי
Guest
השם שלי קצר מידי

אלו לא ״דברים קשים״ זה ההבדל בין לעבוד בחברת טק אמריקאית גדולה לעומת סטארטאפ ישראלי קטן. יתרונות/חסרונות.

גוגל בן גוגל
Guest

בחיין. עוד מנהל ישראלי שחושב שהוא החכם מכולם. בגלל מנהלים כאלה (שכבר עשו את הקופה שלהם במכירה) והפה הגדול שלהם המנהלים האמריקאים מפטרים מחלקות שלמות בישראל. הדיבור הזה של אדם אגויסט שלא רואה את העובדים, רק את ה״אמת הישראלית״ שלו – בא לי לדבר איך שאני רוצה, מי הם שיגידו לי, אמריקאים סתומים וכו׳ – תגיד תודה שקנו אותך. לא טוב לך איתנו – סע ברכה, לא חסר מנהלים פי 10 יותר מוכשרים ופי 100 פחות ילדותיים ממך. תהנה מהאקסית ועל תלכלך על היד שלא מזמן ליקקת אותה.

וואט
Guest

קצת הגזמת עם צורת ההתבטאות אבל התוכן נכון.

נורא קל להגיד יאללה נעבוד סופשים , לילות ,חגים על חשבון הזמן הפנוי כשאתה יודע שבסוף אתה תיפגש עם מיליוני דולרים בתור המייסד.
כשאתה שכיר ומקבל שכר גלובלי , ויודע שתמיד יכולים לפטר אותך, אז זה ממש טיפשי לוותר על המשפחה והילדים בשביל איזה מנהל שחושב שהשמש זורחת לו…

באמת ראיון מאוד לא בוגר וקטנוני

משה
Guest

נשמע אדם בעייתי
הדברים לא מדוייקים בלשון המעטה: הערכת ביצועי העובדים בגוגל מתבצעת בכל חצי שנה והתגמול צמוד מאוד לביצועי העובד והצלחת המוצר. כולל אקוויטי.
המהנדסים בגוגל עובדים קשה ונכון שיש איזון עבודה-בית, אבל זה רק מבטיח שימור טאלנטים לטווח ארוך.

נתי
Guest

אני בכלל לא מבין למה יש התרעמות על כך שיש איזון של עבודה-בית. כולנו בני אדם, כולנו קודם כל חיים, ורק אחרי זה עובדים. התרבות של ישראל שבה עבודה הפכה להיות 90% מהזמן שלנו היא שלילית מהיסוד ולא הגיונית בעליל. משפחה וחברים הרבה יותר מהותיים מאשר איזה פיצ’ר הספקתי לעשות בחצות הלילה של יום שלישי או יותר גרוע, בסופ”ש הפרטי שלי.

איתי
Guest

עוד מנהל ישראלי בכיין שחושב שיכול ללמד את האמריקאים.
לא אף אחד לא רוצה לשמוע אותך מדבר בגסות ועם פאק כל משפט שני. לא מתאים לך תפתח חברה משלך…

צאק נוריס
Guest

הם קנו אותה כדי לחסום תחרות – כדי שאפל לא תקנה אותם, ולא כדי להחליף את גוגל מפס.
זה היה ברור מרגע הרכישה. כולם הבינו את זה. כנראה לא רציתי להאמין בזה והתעוורת מהעסקה.

סטרטאפ ניישן.
Guest

מזדהה מאוד עם ההרגשה לגבי אובדן הפוקוס וה”יחס אות לרעש” שקטן באופן ניכר. המעבר מסטרטאפ מצליח לתאגיד גדול לא פשוט לכולם ולא מתאים לכל אחד.

ASD
Guest

מישהו יכול להסביר מה העניין עם זה שאי אפשר לפטר? איך יכול להיות שלא מפטרים?

דוד
Guest

אפשר לפטר אבל רק בתהליך מסודר, כשבודקים למה הביצועים של העובד לא טובים, אולי למשל התנהלות הממונה מונעת ממנו להצליח.
ברדין רוצה לפטר כשקופץ לי הפיוס ובטח לא רוצה בירור שימצא שאולי הוא הבעיה

ASD
Guest

תודה על ההסבר!

סטארטאפיסט יוצא יחידה טכנולוגית
Guest
סטארטאפיסט יוצא יחידה טכנולוגית

תודה, זה הרג סופית כל התעניינות רגעית שלי לעבוד בגוגל.

יולי
Guest

יצוג של עולם ההעסקה הישן של ווייז אל מול התיקון המתבקש.
מה הוא אומר? העובד הוא פועל, אין לו חיים אישיים אם הבוס שלו רוצה לקבוע פגישה אז אין יוגה.
אם אני רוצה לפטר עובד בגלל שאני כבוס כבר לא צריך אותו אני כבר לא יכול.
ואם אני רוצה שלכמה סופי שבוע ישכח מהמשפחה והחיים של עצמו בגלל שאני תכננתי את הפרויקט בשיטה של:” יהיה בסדר” אז לא נותנים לי.
תפיסה שחצנית ועתיקה. מקווה שתעלם מן העולם כמה שיותר מהר.
הגיע הזמן שתבינו: אתם מפיקי קולנוע, העובדים הם הטלנטים.
הלקוחות לא מגיעים בגלל העבודה של המפיק, הם מגעים לראות את התוצר של המתכנת.

יולי
Guest

מה ביקשתי סך הכול?
לפטר עובדים כשבא לי? להכריח עובד לעבוד בסופ”ש?
להגיד דברים פוגעניים בהרצאות?
ממה עושים עניין?

משתמש אובונטו
Guest
יש דברים שהוא צודק בהם, יש דברים שהוא מראה את הצד המכוער של המנהלים הישראליים. לנבל את הפה ולדבר בצורה שוביניסטית ופוגענית (מילת ה4 אותיות) זה סגנון בוטה שמאפיין חלק מהישראלים. מצד שני, חברה שאסור להגיד בה “טרור מוסלמי” או כל ביטוי שעלול להעליב מאן דהו זה גם מוגזם. כנ”ל לגבי הפיטורים. בהרבה חברות גדולות נהוג שלא מפטרים. זה יוצר שלל עיוותים ובזבוז. אני מכיר חברות אמריקאיות שלא יעלה על הדעת שיודיעו שהחליטו לפטר את יוס כי הוא כבר שנה לא עושה כלום. אין כזה דבר שם. מקסימום “קיצוץ רוחבי” פעם ב5 שנים ויוסי ממשיך לשוטט במסדרונות ולהתגלגל מישיבה לישיבה.… Read more »
אייל
Guest

מסכים איתך מאד למעט השעות. ב 8 שעות לא תצליח לקדם חברת הזנק וגם לא לעמוד בתחרות. חשוב מאד לדאוג לאיזון שעות העובד אבל 8 שעות מתאים רק לחברות עם צוותים גדולים עם מוצרים שעובדים…וחדר יוגה.

חחח
Guest

הוא גם יכול להסביר לנו איך וייז הפך למוצר כל כך מחורבן עד שאי אפשר להסתמך בכלל על הערכת הזמנים שלו?
עדיף להשתמש במכשיר GPS מלפני 15 שנה.
שם לפחות אין את האשליה שהערכות הזמנים נכונות.

גוגלר
Guest

ברוך שפטרנו
הוא מאשים את כולם אבל ווייז מוצר כושל בגללו ובגלל התרבות הרקובה שהוא הנהיג שם.
שאר גוגל מצליחים יופי

דליה
Guest

״אבל אני גם חושב שאלינו״ צריך להיות כתוב עלינו

סטארטאפיסט אנונימי
Guest
סטארטאפיסט אנונימי

כל יזם שמקבל הצעת רכישה מקורפורייט גדול, שיחשוב פעמיים, במיוחד אם זה מגמפ”א, על אף ההתרגשות שבדבר, חייו יהרסו ומצב רוחו יתדרדר משמעותית.

יגיי
Guest

שטויות, מיליארד דולר יסדרו הכל קחו ממני את כל הכאב ראש אני אסתדר עם מיליארד דולר

דוכיפת
Guest
נשמע כמו בוס שאף אחד לא רוצה. גם לי יש עובדים וגם אני מנסה שיתנו כמה שיותר מהזמן עבור העבודה אבל יודע שעובד צריך גם להיות בבית עם המשפחה. אם לא טוב בבית לא יהיה טוב בעבודה. עובדים הם לב ליבה של החברה וכבר יצא לי לראות מנהלים כמוהו שקיבלו על הראש ואח”כ פוטרו כי העובדים לא מסכימים לתנאים כאלו. הוא בא מדור אחר, הדור הזה כמו בבדיחה של האבא שלוקח את הילד שלו בבוקר לגן ובסוף מסתבר שהילד כבר לומד בכיתה ג’. העובדים של היום לא ככה, הם מאוד מעורבים בחיי הילדים שלהם והם יודעים טוב מאוד להפריד בין… Read more »
יולי
Guest

מאוד מסכים!
מנהל טוב צריך לדאוג לתכנון נכון ולא להפיל על העובדים בעיות שלו בתכנון הזמנים למשימות

אחד
Guest

שאלוהים ישמור אותנו ממנהלים ובעלי חברות כאלו, אני גמרתי עם חברות ישראליות (אחרי נסיון עם אחת כזאת שמצליחה מאוד), רודים בעובדים, לא איכפת להם מחיי העובדים, מנהלים שחצנים ודוחים. מלחץ נפשי עובדים מבצעים פושים לגיט בשבתות וחגים, אחרי 10 בלילה. פשוט זוועות.

יכול להיות יותר גרוע
Guest
יכול להיות יותר גרוע
wpDiscuz

תגיות לכתבה: