לא, אני לא אקרא את המאמר שלך [דעה]

כשאני רוצה לקרוא מאמר שאחד מחבריי אהב, אני לא רוצה להתקין אפליקציית צד שלישי עבור כך.

מקור: צילום מסך

עם התפתחותה של פייסבוק והעובדה שהיא לוקחת צעדים ענקיים לקראת השתלטותה על כל רשת האינטרנט (תאמינו לי, זה רק עניין של זמן), הגיע הזמן למצוא עוד אלמנט בה אותו אנחנו לא אוהבים – והפעם מדובר ב-Social Reader.

אז מדוע ההסתייגות מתוסף הקריאה החיצוני ומדוע אעדיף לא לקרוא את המאמר בכלל, מאשר להתקין עוד אפליקציה אל הרשת החברתית שלי?

הצילו, אינטרקציות

במסיבת עיתונאים שערכה פייסבוק בינואר האחרון, הציגה 60 שותפים חדשים שמשתמשים בפלטפורמת ה-Open Graph של החברה במטרה להציג למשתמשים את הפעילויות של חבריהם, הנקראות בשפת פייסבוק כ-Actions. המטרה של הרשת החברתית הייתה ליצור ולהציג מגוון פעולות חדשות מלבד כפתור הלייק, אותן המשתמשים יוכלו לבצע ולחלוק עם חבריהם.

השינוי גרר אינטרקציה מסוג חדש, שאפשר לנו לדעת מתי בדיוק חברינו משחקים באפליקציות, מאזינים למוזיקה וכמובן – קוראים כתבות – על ידי פרסום המידע על גבי הטיימליין של המשתמש וכתוצאה מכך פרסומו גם על גבי הפיד הפרטי שלנו.

בעוד שבמחשבה ראשונה נראה כי מדובר על דרך קלה להתעדכנות במוזיקה הפופולארית כיום, בחדשות עדכניות או אפילו במבצעים על גבי רשתות מסחריות שונות, בסופו של דבר מדובר על מידע שאינו מגיע בחינם, שכן על מנת לגשת אליו יהיה עלינו להתקין אפליקציית צד שלישי, שתאחוז בפרטים שלנו.

לקריאה, התקן אפליקציה

כאשר אחד מחבריי על גבי הרשת החברתית החליט לשתף כתבה שעניינה אותו, שהציגה כותרת מושכת ותקציר שגורם לרצות להמשיך ולקרוא – לחצתי על הקישור בכוונה שיוביל אותי לאתר בו פורסמה אותה כתבה, על מנת שאוכל ‘להשביע את סקרנותי’.

בשלב זה אני רוצה להתוודות – אני מעט פראנואידית כשזה מגיע לחשיפת הזהות שלי על גבי הרשת. בעוד שאני אוחזת בדף פייסבוק, כמו גם בחשבון פעיל בטוויטר וכמובן רשומה לשירותי גוגל השונים ואני מבינה כי החברות הללו אוחזות בהרבה יותר מידע ממה שהייתי מוכנה לגלות להם, כאשר ניתנת לי השליטה (המעטה) להחליט האם אני מאשרת לעוד גורם לאחוז במידע שלי – התגובה המיידית שלי היא סירוב.

לכן, כאשר אותה לחיצה על הכתבה המעניינת מביאה אותי לעמוד הרשמה של אפליקציית קריאה – Social Reader, אני פשוט סוגרת את דף הדפדפן וממשיכה הלאה, בלי לקרוא את הכתבה – ואני בטוחה שאני לא היחידה שעושה זאת.

בעוד שהפתרונות הפשוטים הם פשוט להכנס לאתר ולחפש את הכתבה בעצמי, או להעתיק את הכותרת ולחפש אותה בגוגל – אני מעדיפה לבחור בדרך הקלה ביותר, שהיא לצרוך את המידע שלי באתר אחר לחלוטין.

מקור: צילום מסך

למה לא בעצם?

כשחושבים על זה, הבעיה העיקרית עם האפליקציות החיצוניות הללו היא העובדה שאני צריכה לשתף את המידע שלי עם אפליקציית צד שלישי, שיכולה להשתמש בו לטובתה ולרעתי. בעיה זאת מתגברת במיוחד אם מדובר על אתרים מסחריים שיכולים להפוך את תחומי העניין שלי למאגר מידע ולהשתמש בו לטובתם.

למעשה, ברגע שאני נותנת לאותה אפליקציה את ההרשאה להציג לי את הכתבה – היא מבחינתה יכול להתחיל לבנות פרופיל אינטרנטי של הדמות שלי, הכולל גם את המידע המגיע ישירות מפייסבוק, כגון מגדר, גיל, אזור מגורים, חברים וכדומה וגם את תחומי העניין שלי המגיעים ישירות מהכתבות אותן אני קוראת.

לכן, במידה ויש לי את האפשרות – ונכון להיום היא קיימת – אני אעדיף לא להתקין את אותן אפליקציות על גבי הפייסבוק שלי ובכך לתת להן הרשאה אל הפרטים האישיים שלי, אלא פשוט לעבור אל אתר אחר שאינו מכריח אותי לנדב מידע מהרשת החברתית אליה אני מנויה.

פרטיות, יש דבר כזה?

פייסבוק היא הרבה מעבר לרק רשת חברתית, היא מכילה בתוכה פיסות מידע אישיות אודות משתמשים שונים ברחבי העולם ולמעשה מאפשרת לגורמים מסויימים להגיע אל המידע שהכי רלוונטי עבורם. בנוסף, כל שינוי נוסף שמבצעת הרשת החברתית מעודד אותנו להמשיך ולפרסם תכנים, להעלות תמונות ולעדכן על מעשינו – מבלי שבכלל נשים לב לכך.

לכן, בפעם הבאה שאחד מחבריי יפרסם כתבה שאהב ועל מנת לקרוא אותה יהיה עליי להתקין אפליקציה – אעדיף להמשיך הלאה ואפילו לא לקרוא אותה בכלל, מאשר להעניק לחברה חיצונית מידע לפרטים שלי, שכרגע נמצאים רק ברשותה של פייסבוק. לפחות עד שפייסבוק תחליט לחלק את המידע ללא ידיעתי.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

7 תגובות על "לא, אני לא אקרא את המאמר שלך [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Eran Shalom
Guest

צודקת ב 100%. שלא לדבר על פרסומות בסגנון "רוצה אייפד 2? לחץ כאן והיכנס להגרלה" כשבעצם כל הפרופיל נחשף בפני חברות שמטרתן הוא איסוף מידע לקוח (פוטנציאלי או לא).

אדם מאוסטריה השכיל לתבוע את פייסבוק על שמירת המידע של הפרופיל שהיה לו אחרי שמחק. אחרי מלחמה פרטית נגדם הוא קיבל 1222(!) של מידע עליו שחברת פייסבוק שמרו (אחרי שהפרופיל נמחק). http://www.interaksyon.com/article/17218/austrian-student-sues-facebook-for-keeping-deleted-data
בישראל אי אפשר לעשות את זה מפני שיש חוק אירופאי שמגן עליו.

Ronny Orbach
Guest

מסכים עם כל מילה, פייסבוק והאתרים שמשתמשים באפליקציות הקריאה האלו שברו שיאים חדשים של חוצפה. המאמר גם ככה זמין לכולם, ורק בגלל שאני מגיע דרך פייסבוק הם רוצים את הפרטים שלי בתור 'מס'. אם זה נראה מרתק אני מחפש את הכותרת בגוגל וקורא, אם לא אני מעדיף לוותר.

Ron Reiter
Guest

אבל אתה אחד מתוך המון, ומאחר ולפייסבוק יש אינטרס להכניס את העולם לפייסבוק, הם לא ממש שואלים אותך. זה שאתה מודע לזה ואכפת לך הופך אותך למאוד ייחודי. בערך כמו כמה שלהיות צמחוני עוזר.

Ronny Orbach
Guest

Ron Reiter אין ספק שהם לא שואלים אותי. באינטרנט קארמה עובדת יותר טוב מבדרך כלל, וזה מצטבר עם עוד אלף דברים מעצבנים וחצופים שפייסבוק עושה. אני מאחל ומייחל שיום אחד זה יתנקם בהם.

Ron Reiter
Guest

Ronny Orbach if you can't beat them, join them.
קארמה יותר נוגע לבני אדם מאשר לתופעות כמו פייסבוק לדעתי.

Eran Shalom
Guest

זה יכול להתנתקם בפייסבוק ע"י התארגנות חברתית. כרגע זה לא ממש משפיע לכדי מעשים אבל הסטודנט האוסטרי שתבע אחד הוא הראשון ובטח לא האחרון.
הסיסמא Don't Panic – Organize לא הומצאה סתם. היא באה מתוך רצון של ההמון להתאגד נגד רעיון קפיטליסטי (או ממשלתי), ויש תוצאות למחאות הגדולות. גם ההיסטוריה מראה זאת.

אחד מתוך המון ועוד אחד מתוך המון ועוד אחד… יוצר המון. אולי לא את כולו אבל מספיק בשביל לקום ולעשות משהו בעניין.

http://pinterest.com/pin/279575089337953607/

נברא
Guest

אתה מגזים עם פייסבוק. בסופו של דבר 90 אחוז ממשתמשי פייסבוק הם ילדים ועקרות בית משועממות. זאת הנישה והפלטפורמה לא תצמח להרבה מעבר לזה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: