”זה מחמיא לקבל הצעת רכישה, אבל לרוב התשובה הטובה ביותר היא: לא”

ניר ארז, מייסד ומנכ”ל Moovit מספר בראיון לגיקטיים על איך הצליחה החברה להגיע למיליון משתמשים חדשים מידי יום, מדוע הוא לא חושש מחברות כמו גוגל ואפל ואיך הוא משיג ארוחות בחינם

בזמן שההייטק הישראלי מעניק לנו לא מעט כבוד, תחום אחר בארץ תקוע אי שם בימי הביניים. ישראל נמצאת מרחק שנות אור ממדינות שנהנות מתחבורה ציבורית תקינה, ובזמן שהמטרופולין הפעילה בארץ (ע״ע תל אביב) עדיין נעדרת רכבת תחתית או קלה, המוח הישראלי היזמי ממציא לנו פטנטים.

התפקוד הלקוי של התחבורה הציבורית בישראל כבר הוליד לנו אקזיט מרשים אחד, כשגוגל בחרה ב-2013 לרכוש את Waze תמורת 1.3 מיליארד דולר. תוצר אחר הוא Moovit, אפליקציה שהופכת את הכאוס התחבורתי לפשוט וידידותי יותר ושמסבירה למשתמשים באופן קל ופשוט איך להגיע מנקודה א׳ לנקודה ב׳, בלי לעבור בנקודה ג׳, להיות מתוסכלים בנקודה ד׳ או לשאול זרים רנדומליים בנקודה ח׳ וט׳ אם במקרה עבר קו שהם לא מכירים למקום שהם לא רוצים להיות בו.


Moovit – תעודת זהות

מייסדים: רועי ביק, ניר ארז וירון עברון
משקיעים: Sequoia, Intel Capital, BMW iVentures, NGP, Sound Ventures, BRM, Gemini, Vaizra ,Vintage ו-Hanaco.
סה״כ גיוסים: 133 מיליון דולר (סבב אחרון בגובה 50 מיליון דולר)
עובדים: 100 עובדים בנס ציונה ובסן פרנסיסקו
מספר משתמשים: 150 מיליון (מיליון משתמשים חדשים מידי יום)
פעילות: 2,200 ערים, 80 מדינות, 44 שפות


ממה אתם עושים כסף בעצם?

“אחרי חמש שנים שבהן התמקדנו בעיקר בצמיחה ובהגדלת מספר המשתמשים והנוכחות שלנו מעבר לים, עברנו לאחרונה להתמקד במוניטיזציה”, מספר ניר ארז, מייסד ומנכ”ל Moovit, “בחודש האחרון התחלנו להציע לרשויות, לערים ולחברות תחבורה ציבורית נתונים איכותיים כמו תנועות נוסעים, שעות עומס, מידע על קווים ועוד המון דאטה שאנחנו מחזיקים ושיכול לייעל את פעילות החברות ובמקביל לשפר את חוויית הנוסעים”.

מה למשל?

“אנחנו יכולים לספק מידע מדויק בנוגע ליעילות של התחבורה בערים השונות. עד היום הערים בישראל ערכו סקרים עצמאיים שנועדו לאפשר להן להבין את מצב העומסים באזורים השונים כדי להתייעל, אבל המידע שלהן כללי מאוד ולא מפורט. בישראל, שנחשבת למדינה קטנה יחסית, היו צריכים לערוך מחקר שסוקר 50 אלף אנשים, נערך פעם בכמה שנים ועולה מיליונים. לעומת זאת, אנחנו מחזיקים במידע מדויק מאוד שמתעדכן בזמן אמת ויכול להועיל משמעותית לגופים כאלה. לאחרונה התחלנו להציע אותו תמורת תשלום, ויש לנו כבר לא מעט לקוחות, בעיקר באירופה ובארה״ב, ואנחנו מנהלים מגעים עם לקוחות נוספים בדרום אמריקה”.

nir erez moovit

ניר ארז, מייסד ומנכ״ל Moovit

אתה יוצא ממר״ם ומחזיק בתואר בפיזיקה מאוניברסיטת בר אילן. עד כמה לדעתך שירות צבאי או הכשרה אקדמית תורמים ב-2018 לאדם להצליח בהייטק הישראלי?

“באופן אישי אני לא מרגיש שהרקע הצבאי והאקדמי שלי הועילו לי יותר מדי בעולם היזמי. ברור שאם רוצים להתברג בתפקידים טכניים, אז תואר במדעי המחשב או ניסיון ביחידה צבאית רלוונטית יועילו, אבל עולם היזמות לא בהכרח קשור לזה. ידע הוא ערך מוסף ליזם, אבל הוא לא תמיד הכרחי ובוודאי לא משהו שיעיד על סיכוי ההצלחה בעולם הזה. יזמות מונעת ממקום של תשוקה, של לקיחת סיכונים, של רצון לשנות משהו, ואת זה לא לומדים את זה בצבא או באוניברסיטה.

“אבל בנוגע לדבר אחד אין ספק: פעמים רבות נוצרות מערכות קשרים מאוד איכותיות בזמן השירות ביחידה מסוימת או בזמן הלימודים באוניברסיטה מסוימת, וזה כמובן מועיל לא מעט”, מוסיף ארז, “אבל חשוב להבדיל בין יזם ובין כל איש מקצוע אחר בהייטק, שזקוק לידע טכני ספציפי כדי לעסוק בתפקיד שלו ושם כמובן שרקע צבאי או אקדמי הם חיוניים”.

חשש שמלווה כמעט כל סטארטאפ הוא שאחת מחברות ההייטק הגדולות, דוגמת גוגל, פייסבוק או אפל, יפתחו מוצר דומה ואז הוא לא יצליח להתחרות בחשיפה, בקשרים ובמשאבים שעומדים לתאגיד גדול כל כך. אתם לא חוששים שכל היכולות שלכם יסתכמו בפיצ׳רים שגוגל תרחיב ב-Google Maps או באפליקציה נפרדת שהם ישיקו, ויהפכו אתכם בלילה אחד למיותרים?

“אני מעריך ומכבד כל אחד מהמתחרים שלנו קטן כגדול. כשהתחלנו עם Moovit, גוגל כבר סיפקה מידע על תחבורה בזמן אמת, אבל האמנו שאנחנו יכולים להציע יותר מידע וגם לעשות את זה טוב יותר. מה שמבדל אותנו מחברות ענק כמו גוגל או אפל זה שכסטארטאפ הצלחנו לייצר קהילת מתנדבים עצומה, שמעשירה ומדייקת את הנתונים שלנו כל הזמן. יש לנו מעל ל-300 אלף עורכים מסביב לעולם שדואגים לייצר מידע מדויק בזמן אמת, ואני לא חושב שגוגל או פייסבוק יכולים לייצר כזה דבר בקלות רבה כל כך. ייקח להם זמן רב להדביק את הפער, שגם הולך וגדל מדי יום. למעשה, יש לנו 70% יותר מידע מגוגל בנוגע לתחבורה.

“ובכל זאת, אני מודה שכסטארטאפ קטן אתה תמיד חושש מהאפשרות שתאגיד ענק יעתיק או יתחרה בך ראש בראש, והרי אין פה שוויון הזדמנויות אמיתי. אבל אצלנו החשש הזה הוא מזערי ביחס לעבר; כיום אנחנו מאמינים במידע ובקהילה שלנו, וברור לנו שיהיה מאוד מורכב לשכפל אותו – אפילו לחברות ענק”.

באילו שני תחומים בעולם הטכנולוגי היית משקיע את הכסף שלך עכשיו?

“ניידות, מאחר שהיא נוגעת לכל אדם על פני כדור הארץ, וממקום אחר לגמרי – בלוקצ׳יין”.

בלוקצ׳יין? אתה לא חושב שיש סביבו הייפ חסר פרופורציות כרגע?

“אני חושב שיש הייפ מוגזם סביב קריפטו, לא סביב בלוקצ׳יין. אבל זה לא תחום המומחיות שלי, אלו התחושות שלי”.

“אם אתם לא 200% ביזמות, אין מה לטרוח”

דיברת על הרצון שלכם להמשיך ולגדול, מה בנוגע לאקזיט?

“תמיד יש את הסיכוי שבנקודת זמן מסוימת זה יהיה רלוונטי, אבל אם יזם ממוקד בזה, הוא מבזבז זמן יקר. הדבר הכי טוב לחברה הוא לדחוף כמה שיותר קדימה, כדי לגדול ולהשפיע יותר. זה תמיד חדשות טובות כשמישהו מציע לרכוש אותך והתשובה הטובה ביותר היא ברוב המקרים ‘לא’.

“המטרה שלנו לארבע השנים הבאות היא לחצות את רף מיליארד המשתמשים ולהגיע ליותר מ-5,000 ערים, וזה אומר שנהיה פעילים בכל עיר שיש בה למעלה מ-100 אלף תושבים. אני יודע שזה מאוד שאפתני אבל מבחינתי זה היעד – למפות את התחבורה הציבורית הכלל עולמית. משימה נוספת היא לעבוד מאחורי הקלעים עם ערים ורשויות כדי לייעל את התחבורה הציבורית לכלל הנוסעים”.

ניר ארז (באמצע) בפאנל בכנס Intel Capital שנערך בשבוע שעבר בקליפורניה

זה הסטארטאפ השלישי שלך. מתי מגיע הרגע שבו בוחרים לקום וללכת?

“זו שאלה מורכבת. החברה הראשונה שלי נמכרה, בחברה השנייה הגעתי לנקודה שבה הרגשתי שאין לי יותר תשוקה להמשיך הלאה. בעולם היזמות אם אתה לא 200% בזה ומאמין בזה, אין מה לטרוח. אני נוסע המון, משקיע כל כך הרבה שעות בעבודה שלי, ולכן כשאני לא מרגיש שאני רוצה להתמסר לזה לגמרי, עדיף לעזוב”.

איזה טיפ היית נותן לניר ארז שהקים את החברה הראשונה שלו כיזם צעיר בתחילת הדרך?

“פוקוס. להתמקד במשהו אחד, ואחד בלבד. startups do not die from hunger but from over eating. אם יש המון דברים שאתה רוצה לעשות, קבל החלטה מה אתה לא עושה ותתמקד רק במה שכדאי שתעשה באותו רגע נתון. מרבית הסטארטאפים שמצליחים עושים משהו אחד מאוד מאוד טוב, וזו הסיבה שהם מצליחים כל כך. אני חושב שבתחילת הדרך קיבלנו עצות טובות מאוד ב-Moovit מהמשקיעים שלנו, שאמרו לנו: אל תנסו עכשיו לעשות כסף או ליצור שותפויות, אלא פשוט תיצרו מוצר מנצח ותגיעו לכמה שיותר אנשים.

“כדוגמה אני יכול לספר לך שאחת ההצעות המעניינות שקיבלנו הייתה להיכנס לעולם של התשלומים בתחבורה ציבורית, שזה ייעשה דרכנו. בחרנו לא לעשות את זה כי זה יגרום לנו לאבד את המיקוד. יש כל כך הרבה הצעות שצפות לאורך הדרך, וזה קשה מאוד לומר לא ולהתמקד במשהו אחד בלבד”.

אני חייב לומר שלהיכנס לעולם התשלומים בעולם הזה דווקא נשמע לי הגיוני מאוד.

“בהחלט, אבל זה לא המיקוד שלנו כרגע. המיקוד שלנו במשך שנים היה לגייס בסיס משתמשים גדול. מרגע שהגענו לזה והמנועים האלו התחילו לפעול, עברנו לשלב הבא שהוא מוניטיזציה”.

בתחילת השנה הודעתם שפרופ׳ אמנון שעשוע ממובילאיי יצטרף לדירקטוריון החברה. איך הנוכחות שלו צפויה להשפיע על Moovit?

“הסיבה שבחרנו באינטל כמשקיעים שלנו – וכן, הייתה לנו הזכות לבחור אותם כי היו לנו הצעות אחרות על השולחן – נובעת מהסיבה שזיהינו השקעה שהיא גם אסטרטגית, ולא רק פיננסית. מובילאיי מנטרת המון מידע, בדומה ל-Moovit, והמידע של שתי החברות משלים זה את זה. אני חושב שגם אינטל קפיטל, גם מובילאיי וגם Moovit זיהו שיש כאן השלמה בין החברות והמידע שהן אוספות ומנתחות: חברה אחת אוספת מידע מכלי רכב שונים והאחרת מבני אדם שמשתמשים בהם. השילוב הזה יוצר תמונה מלאה ומפורטת יותר של התנועה בערים, וזו הסיבה שאנחנו רואים במובילאיי שותפים ובפרופ׳ שעשוע אדם רלוונטי מאוד מבחינת ידע, הבנה ומיומנות”.

מסתובב עליך סיפור עם ארוחות חינם, אתה יכול להסביר אותו?

“כשאני מקיים פגישות מסביב לעולם אני מתערב לעיתים עם קולגות על מי יגיע מוקדם יותר: אני באמצעות שימוש ב-Moovit ותחבורה ציבורית, או הם בנסיעה ברכב הפרטי שלהם. לאורך השנים ההתערבות הזו סידרה לי לא מעט ארוחות חינם”.

הראיון נערך במסגרת כנס המשקיעים השנתי של אינטל בקליפורניה. הכתב היה אורח הכנס.

רועי לטקה

גיק טכנולוגי עם נגיעות של תפוח, עדיף שיגיע נגוס. חי נושם וצורך טכנולוגיה באופן אובססיבי אך מדוד. קרימינולוג בהשכלתו, לוחם בפשע ובממסד באופן סימולטני. חובב כתיבה וקריאה, ונהנה לבחון באופן מדוקדק כל דבר שניתן לפרק לגורמים, ממוצרי טכנולוגיה ועד נפש האדם.

הגב

21 תגובות על "”זה מחמיא לקבל הצעת רכישה, אבל לרוב התשובה הטובה ביותר היא: לא”"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אור
Guest

אפליקציה בלוף, שטות גמורה ששרפו עליה 155 מיליון דולר

רועי
Guest

סתם זרקת משפט סתום לאוויר. אם יש לך נימוקים מבוססים לקביעה שלך, נשמח ללמוד…

השם שלי קצר מידי
Guest
השם שלי קצר מידי
אני אישית לא חושב שצריך להתנסח כמו שאור התנסח אבל אני מבין את הנקודה שיש בועתיות מסוימת שמופיעה באפליקציה הנ״ל. אני אישית ללא רכב כמה שנים. כמשתמש תחבורה ציבורית ממש הייתי אופטימי שהם ישתפרו. הם לא. האפליקציה היתה לא נוחה לשימוש בסיסי ובלתי מובנת. בסופו של דבר אני משתמש בגוגל maps שעובדת סבבה ומציעה אלטרנטיבות בתחבורה ציבורית. תכלס לא רואה ערך? אבל ברמה היותר גבוהה של הטכנולוגיה והtraction מליון משתמשים זה לא עד כדי ככה הרבה היום. לא אחרי שיש לך 150 מליון בהשקעה ו100 עובדים. זה אומר 10,000 משתמשים חינמים על כל עובד או 150 דולר מתנה לכל משתמש…… Read more »
מישהו שקרא את הכתבה
Guest
מישהו שקרא את הכתבה

לא הבנת. זה מליון משתמשים (הורדות) חדשים *ביום*.

ששון
Guest

אחלה התייחסות מנומקת.

משאיר את האוטו בבית
Guest
משאיר את האוטו בבית

מוצר מדהים

Ben
Guest

אפליקציה נהדרת!
כל כך נהנתי להשתמש בה (כמו כל החברים שלי) בשירות הצבאי
וכשטיילתי באמסטרדם לא זזתי לאף מקום בלעדיה.
יצא לי להכיר אותה להרבה תיירים באמסטרדם שהתאכזבו כבר מהרבה אפליקציות תחבורה ציבורית – מוביט עושה את זה הכי טוב. (עוקפת את האפליקציה המקרטעת של גוגל גם)

אני משתמש אפל- אייפון ומקבוק, אוהב דברים שעובדים כמו שצריך, אפויים לגמרי ומוביט היא בהחלט אפליקציה כזאת!

למען האמת נכנסתי למאמר מרוב שהתאהבתי באפליקציה וגיגלתי עליה קצת

גאווה ישראלית !

איציק
Guest

באופן אישי ניסיתי את האפליקציה של מוביט פעם אחת. היא שלחה אותי לתחנת אוטובוס לא פעילה, שם התייבשתי במשך שעה, תוך שאני רואה את הקו המבוקש עובר על פניי שוב ושוב. פניתי לשירות הלקוחות שלהם וחוץ מלהספים אותי 3 פעמים בבקשות לפירוט שכבר נתתי, כלום לא קרה. יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה והמוח, הוא בחופשה.

לול
Guest

!!! ואוו קרה לי בדיוק אותו דבר!!

אשכרה שלחו אותי 20 דקות הליכה מהתחנה שלי לשום מקום.
כל מה שיצא לי מזה זה הטרדה איןסופית של התמיכה שלהם מנסים לשחזראת הבאג. עד שנמאס. לא סליחה לא התנצלות, כלום.

בובו
Guest

את המודל העיסקי שלהם ניתן לקבל מתוך נתוני הסלולאר. ניתן לדעת ולקנות מחברות נתוני ימומיות שמראות בכל שעות היממה לאן אנשים שגרים באזור מסויים נוסעים.
המודל העיסקי שלהם גרוע ביותר והם כל הזמן מנסים להאחז במשהו אחר (מישהו אמר מוביט כארפול…?)

שלומי
Guest

אין על אפליקציית ״אוטובוס קרוב״ , בשביל לא להתייבש בתחנה

כןממש
Guest

אני עובד במוביט ומשתמש באוטובוס קרוב

נתי
Guest

מוביט אפליקציה מדהימה, עוזרת לי מאוד להגיע למקומות לא מוכרים , במינימום זמן , ולדעת בזמן אמת מתי הקוו יגיע לתחנה. ובשותף משתמש בה להלוך וחזור מהעבודה.
לא תמיד היא יודעת לתת את המסלול עם ההחלפות הטוב ביותר אבל זה תמיד עדיף מלא לדעת בכלל איך להגיע. ובמסלול שמכירים תמיד ניתן לרשום את תחנות הביניים הרצויות כיעד כדי לעקוף את הבעיה.

נתי
Guest

*ובשוטף
ובגדול היא כמו וייז, היא מסמנת על המפה את המסלול והמיקום הנוכחי לפי הGPS , ואומרת לך בזמן אמת כמה זמן נשאר ומתי לרדת.
פשוט אפליקציה אדירה.
כבר אין מה לשגע את הנהגים בשאלות.

אין
Guest

שאלה שלי חסרה בראיון : מדוע אתם לא תורמים בחזרה קוד או כסף לפרוייקט בקוד פתוח בשם open trip planner שבו אתם משתמשים ?

שדרך אגב הוא ברישיון lgpl 3.0

אחד שממש לא יודע
Guest
אחד שממש לא יודע

הבחור צריך להתיישר עם המספרים שלו, ״מיליון משתשמים ביום גדילה״, בגוגל פליי יש בין 10-50 מיליון, כמה ימים אתם בגדילה של מיליון ליום? החל מהכתבה הזו?
חרטטן..

אפ אנני
Guest

את מוביט מורידים בחודש מליון וחצי איש גלובלית בשתי הפלטפורמות. לפחות 50% אחוז מהם אינם חוזרים לאחר השימוש הראשוני אם בכלל טרחו לפתוח אותה. אני רק יכול להניח שמר ארז אומר “לא” לרוכשים פוטנציאלים לאחר שאלה ביקשו לבדוק את נתוני השימוש האמיתיים

יעל
Guest

באופן אישי- חרא של אפליקציה. תפעול לא ידידותי, לא ברורה ההכוונה, קרה שהיא לקחה אותי למקום שאין בו בכלל תחנה. והאלטרנטיבות הרבה יותר טובות. בתור סטודנטית יוצא שאני צריכה לעשות נסיעות בתחבורה ציבורית והרבה פעמים החלופות הרבה יותר טובות. יש את האפליקציה של גוגל מפות ויש את כל-קו ויש את אגד.. בנתיים גוגל מפות נותנת את התמורה הכי נורמלית.

Dinoo
Guest

לא מצאתי שילוב חדשנות באפליקציה. אין שם שום דבר שאין במתחרות.

למעשה גם לא נראה שחדשנות אצלם זה ערך חשוב.

מה שכן, שמעתי חבר’ה צעירים שמבחינתם הם מעדיפים את האפליקציה כי “המבוגרים” מעדיפים את גוגל מאפס.

כמו ההבדל בין איסטגרם לפייסבוק. איסטגרם לצעירים, פייסבוק לכל השאר.

מידע פנימי
Guest
ועכשיו למספרים האמיתיים (מידע פנימי): לאפליקציה יש קצת מעל 10 מיליון הורדות (ניתן לראות גם בגוגל פליי) מרביתן באנדרויד, כי יש הרבה פחות אייפונים וגם הקהל של האייפוניסטים פחות רלוונטי. מתוכם קצת מעט מעל מיליון משתמשים (יומיים). ולסיכום החברה שקמה ב 2011 השיגה מעל מיליון הורדות בשנה (לא ביום, טעות של גיקטיים) וסהכ מעל לכמיליון משתמשים. בחישוב יום, יש לחברה כ 500 משתמשים פעילים חדשים ביום (ולא מיליון) – הסיבה שהם לא הצליחו למכור כי בכל פעם שהתחילו בדיקת נאותות איתם, ההפרש בין ההצהרות למציאות היו בלתי ניתנות לגישור – גיקטיים מצופה שתעשו בדיקה עיתונאית יותר משמעותית לפני שאתם מפרסמים… Read more »
מידע פנימי
Guest

ולגבי הגיוס, ככל שהם גייסו 150 מיליון דולר, והשיגו כמיליון משתמשים יומיים פעילים באפליקציה, מדובר ב 150 דולר למשתמש – קשה עד בלתי אפשרי עבורם להשיג רווח של 150 דולר למשתמש (ככל שינסו לפחות להחזיר את ההשקעה) בהצלחה לכולם…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: