איך שולחים חבילה לכל מקום בעולם – כשאפילו אין כתובת?

כמעט 4 מיליארד בני אדם גרים במקומות בהם אין שמות לרחובות או מספרים לבתים. אז איך בכל זאת מגיעים אליהם? סמכו על חברות הטכנולוגיה

מקור: What3Words

מאת ליאור שיאון

מרובוטים שליחים של אמזון ורחפנים של דומינו’ס, דרך מכוניות אוטונומיות וכלה בשליחים בשר ודם המגובים בטכנולוגיה מתקדמת – המאמץ וההשקעה הנדרשת להביא משלוח מהחנות או המחסן אל סף ביתו של הלקוח, הוא ככל הנראה האתגר הראשון במעלה של הסחר האלקטרוני בעולם. ה-Last Mile, אותו חלק אחרון בשרשרת הובלת המוצר, נמצא במוקד עיסוקן של עשרות חברות טכנולוגיה המנסות למצוא פתרון לייעול תהליך שנשאר מסורבל בתחום בו הזמינות והנגישות הן הערכים המובילים. בדומה לאופן בו חברות הטלקום העולמיות מצליחות בימים אלה להביא את האינטרנט לכל פינה נידחת בגלובוס, כך גוברת הציפייה מקמעונאים ברחבי העולם לעשות את אותו הדבר עם משלוחים.

אבל רגע לפני פתרון הסוגיות הטכנולוגיות שיש לשפר ואולי להמציא מחדש בתהליך הובלת המוצר לבית הלקוח, צריכים לצלוח מהמורה אחרת, בסיסית הרבה יותר. למעשה, גם אם הקמעונאים יצליחו להתגבר על האתגרים השונים בניהול צי השליחים, לחתוך זמני הגעה אל היעד ולייצר חוויות לקוח משודרגת, לאנשים רבים מסביב לעולם עדיין יהיה קשה לקבל את המשלוח של המוצר שהם קנו ברשת מסיבה כמעט פרוזאית – אין להם כתובת.

4 מיליארד בני אדם בלי מיקוד

לאחרונה, העריכה חברת המיפוי העולמית כי ב-75% מהמדינות בעולם אין בכלל מערכת כתובות שניתן לסמוך עליה, או לחילופין, שאין בהן כתובות כלל. יתרה מכך, גם במקומות בהם ישנן כתובות מגורים, לרוב הן לא מדויקות מספיק ואף מפסיקות לפעול באזורים כפריים, בפארקים ובאזורים מתפתחים.

האו”ם מעריך כיום כי כמעט 4 מיליארד בני אדם גרים במקומות בהם אין שמות לרחובות או מספרים לבתים. באיחוד האמירויות לדוגמה, בכלל לא משתמשים במיקוד (Zipcode) וסומכים אך רק על שמות הרחובות. בעיות לוגיסטיות דומות לאלה גורמות לכך שבאיזורי המזה”ת למשל, עד 40% מהחבילות בכלל לא מגיעות ליעדן ומוחזרות לשולח עם הסיבה “מיקום הנמען לא נמצא”. הנתונים הללו משקפים כי המעבר למסחר אלקטרוני עדיין מוגבל ושעסקים מבוססי חנויות אונליין פשוט לא יכולים להגיע, פיזית, לנתח משמעותי מאד מהלקוחות הפוטנציאלי שלהם.

חברות טכנולוגיה רבות בשוק כבר הציבו לעצמן למטרה לפתור את בעיית המיפוי העולמית. אפליקציית Fetchr למשל שולחת את נתוני ה- GPS של הנמען מהסמרטפון שלו אל החנות ממנה רכש. השליח שצריך למסור את החבילה עוקב אחרי הנמען ומגיע אליו ישירות על פי הכתובת שסופקה מהמכשיר.

פתרון אחר, ואולי מסעיר אף יותר, הוא של חברת What3words, חברה אנגלית שהחליטה למפות מחדש את העולם, ובפשטות. בחברה חילקו את כל הגלובוס לריבועים של 3 מטר רבוע, כאשר לכל ריבוע העניקו שלוש מילים בלבד. החלוקה הזו מאפשר לאתר את מיקומו המדויק של כל ריבוע ובעצם מספקת כתובת לכל נקודה ברחבי הגלובוס.

באחרונה החלה החברה לבצע פרויקט נרחב עם שירות הדואר הניגרי. מתברר כי במדינה האפריקאית אין מערכת כתובות אפקטיבית וכי למעלה מ- 80% מהבתים והעסקים במדינה לא יכולים לקבל דברי דואר, מכתבים או משלוחים, שכן אין להם כתובת. אבל הסוגיה הזו אינה ייחודית לכלכלות מתפתחות. גם בארה”ב מחקרים הראו כי עלויות החבילות אשר לא מגיעות ליעדן מגיעה לכ- 1.6 מליארד דולר לשנה.

עם זאת, הקשיים בפתרון השילוח בקילומטר האחרון (Last Mile Delivery) לא מסתיימים גם כאשר הכתובות מדויקות והנתיבים ממופים כשורה. כך לדוגמה, במדינות מתפתחות רבות, בייחוד באלו עם טופוגרפיה קיצונית, משלוחים קריטיים של אספקת רפואית כמעט אף פעם לא מגיעים בזמן, אם בכלל. יחד עם זאת, בסוגיות כאלו של חיים או מוות, עולם הטכנולוגיה התגייס להצלה. Zipline, חברת מעמק הסיליקון, מפעילה כבר היום משלוחי רחפניים של תרופות ומנות דם ברואנדה וגאנה.  השירות שלהם להעניק אספקה קריטית, כזו שעשויה להציל חיים, בתוך 30 דקות בלבד באזורים בהן שיטות השילוח הרגילות עשויות לקחת חמש שעות ויותר.

מקור: Zipline

הפעילות הזו של ZipLine  היא דוגמה מצוינת עבור משלוחים גם לאזורים רחוקים ופחות מיושבים במדינות עשירות ומפותחות. משהו דומה עושה חברת Jumia, חברת קמעונאות מקוונת הידועה כאמזון של אפריקה, שהצליחה להתגבר על אתגרי השילוח ביבשת וכיום פועלת ב-13 מדינות שונות ואף מתכננת הנפקה של 1.5 מילארד דולר. אתגרים לפתרון ‘הקילומטר האחרון’ קיימים בשפע כשמדובר במדינות מתפתחות, אבל כאשר יזמים וחברות שאפתניות נכנסים לעובי הקורה והם עושים את זה נכון, הם גם גורפים את הפרס הגדול.

מעכשיו גיקטיים גם בטלגרם מעכשיו גיקטיים גם בטלגרם להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

הרעיון של שילוב טכנולוגיה מתקדמת למאמצי תחום השילוח והלוגיסטיקה נמצא בשיאו בשנים האחרונות לאחר ש-Google Maps וניווט לווייני הפכו לכלים טריוויאליים בחברה המודרנית של היום. קמעונאים מסביב לעולם הפנימו כי היכולת לספק משלוחים במהירות ובדייקנות היא האפשרות היחידה שלהם להילחם בענקיות האינטרנט ולשרוד.

שיתוף פעולה חדשני כמו זה של What3words עם הדואר הניגרי הוא דוגמה חיה לפתרונות הדרושים בכדי לאפשר להם לעמוד בתחרות, בעוד ZipLine היא דוגמה לאופן בו ניתן להתגבר גם על התנאים הקיצוניים ביותר. כיום לקוחות מסביב לעולם, במדינות מתפתחות ומפותחות, דורשים לקבל את המוצרים שרכשו במהירות ובאמינות ועדיף שהישר לדלת הכניסה לביתם. המרוץ לספק את הביקוש לכך נמצא בעיצומו כאשר חברות טכנולוגיה רבות מנסות להגיע לפתרון אידיאלי שיצלח את כל האתגרים הקיימים ב Last Mile – מי שינצח במרוץ הטכנולוגי הזה, יזכה בכל הקופה.

הכותב הוא מייסד וה-CTO של Bringg 

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 תגובות על "איך שולחים חבילה לכל מקום בעולם – כשאפילו אין כתובת?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יאיר
Guest

אין מצב שחברה טכנולוגית תצליח להתגבר על הדואר הישראלי..

Jch
Guest

בוקסיט

wpDiscuz

תגיות לכתבה: