מתיחת פנים – שרות התמונות המחודש של פייסבוק

פייסבוק מחדשת את יישום התמונות באתר, וחגי פיפקו מסביר מה נוסף, מה שופר ומה עדיין חסר במערכת. תגידו “צ’יז”

תמונה אחת שווה אלף באגים

אחרי שכל העולם סבל ובכה מהבאגים הרבים והאיטיות האיומה של פייסבוק בזמן האחרון, מסתבר שהייתה סיבה. פייסבוק הודיעה לפני מספר ימים על שדרוג יישום התמונות ברשת החברתית, או כמו שאומר חוק מספר 1 לעבודה בכל חברת הייטק – “זה לא באג, זה פיצ’ר”.

כנראה שמנכ”ל פייסבוק, שכולם כל כך אוהבים להגיד, “כן, גם הוא יהודי”, באמת החליט להצמד לאופנה ולחזור לשורשים. הוא כבר יכול לסמן ווי על השיעור של “צדקה תציל ממוות” (או לפחות תסיט את תשומת הלב מסרט על חייך שממש במקרה מוקרן לראשונה באותו היום בו נודע על התרומה) וגם על מוסר השכל של ספר איוב, רוצים שדרוגים? תסבלו! כמו בפייסבוק, ככה גם בחיים האמיתיים (או להיפך, יש כבר הרבה כאלה שלא מבדילים) כל מי שחזק מספיק לסבול ולא לוותר על העקרונות שלו גם בזמנים קשים, בסוף גם מתוגמל בהתאם וחיי באושר ועושר עד סוף ימיו. או שלא.

קצת מספרים

לכל היהודים שעסוקים במספרים: פייסבוק היום הוא האתר מספר אחת בקטגוריית שיתוף תמונות, ועובר בפופולאריות אתרים וותיקים כמו פליקר ופיקאסה. זאת בנוסף לכך שהוא האתר מספר 2 בפופולריות שלו באינטרנט בכלל, נכון להיום. יישום התמונות של הרשת החברתית הוא כמובן היישום הכי פופולרי בין כל הקיימים בפייסבוק. מדי חודש מועלות יותר מ-2.5 מיליארד תמונות חדשות. סך-הכל יש כבר יותר מ-50 מיליארד תמונות, בנפח העולה על 1.5 פטה-בייט (פטה-בייט = 1,024 טרה-בייט). בכל שניה, הגולשים בפייסבוק צופים ביותר מ-1.2 מיליון תמונות. חשוב גם להדגיש שלהבדיל משרותים אחרים, בפייסבוק אין הגבלה על מספר התמונות שיכול להעלות כל משתמש, פרט להגבלה של 60 תמונות לאלבום בודד, שכבר הועלתה ל-200.

אם 500 מליון איש יצטרפו לאתר, מנכ”ל פייסבוק ישדרג את שרות התמונות

אבל עזבו אתכם מסטטיסטיקות, השאלה החשובה היא למה לקח לפייסבוק חמש שנים לשדרג את שרות התמונות שלהם? כנראה כאן פועל חוק מספר 2 בתוכנות ויישומים – “עובד? – אל תגע!”. או כמו שאנשי פייסבוק אומרים בעצמם, “הינו בסך הכל שני אנשים שעבדו על הפרויקט הזה”. נשמע מוכר למישהו? להזכירכם על הצ’יט, נחלתם של כל הסטוקרים והחרמנים, עבד רק בן אדם אחד, לא סתם תמונות זה פרוייקט אסטרטגי. צריך כמובן להגיד תודה על השדרוג הזה שמאוד מקדם את האתר, למרות שעדין לא מביא אותו לרמה של אתרי שיתוף תמונות אחרים.

אז מה כלול בחבילה

רזולוציה גדולה יותר, ומי אמר שהגודל לא קובע? אם בעבר כל התמונות היו מוגבלות עד 604 פיקסלים, והשנה עד 720 פיקסלים, מעכשיו הגודל המקסימלי יהיה 2048 פיקסלים, פי 8. וכן סוף סוף יהיה כפתור עם אפשרות להורדת התמונה באיכות יותר גדולה.

מקור : בלוג פייסבוק

בזמנו, שקבלתי הזמנה לפייסבוק, העלתי תמונה והייתי בהלם מהאיכות הגרועה. מאז שופר מעט מנגנון הדחיסה האוטומתי אבל לצערי, למרות היותי צלם חובב, מצאתי את עצמי כמו בוודאי גם רבים אחרים זונח את הפליקר שלי לטובת הפייסבוק. סלח לי פליקר כי זנחתיך לעת זקנה. “זה לא אתה זה אני”. אבל הצלמים המקצועיים באמת בוודאי ישארו עם הפליקר שבמיוחד אחרי השדרוג האחרון שלו שמספק להם הרבה יותר אפשרויות שעדיין חסרות בפייסבוק, ואין בכלל מה להשוות.

שיפורים נוספים שאפשר לראות ביישום התמונות של פייסבוק הם דפדוף וצפייה טובה ומהירה יותר בתמונות. כל המנגנון שוכתב ואין יותר צורך לעבור לדף חדש עבור כל תמונה. גם ידידנו המוכר מאי שם באמצע שנות ה-2000, ה LightBox שהופך את הרקע לשחור ודרמטי בזמן הצפיה, אומץ גם בחום רב.

מקור: בלוג פייסבוק

תיוג (מהמילה תג) והעלאת תמונות שבזמנו פעל ב-JAVA שוכתב ב-Flash מה שאמור לזרז ולפשט את כל תהליך, אך יחד עם זאת יש לזכור כמובן שעכשיו התהליך יכול לקחת הרבה יותר זמן (עד פי 10) בגלל הרזולוציות הגבוהות. בנוסף, גם תיוג מצולמים מרובים או תיוג אותו המצולם בתמונות מרובות צריך להפוך לפשוט ומהיר יותר.

ומתי נקבל את כל זה? לדברי פייסבוק כולם יקבלו את העדכון “בשבועות הקרובים”.

מקור: בלוג פייסבוק

מה עדיין לא תקבלו בחבילה

אפשרויות כמו הורדה מרוכזת של כל התמונות באלבום או סנכרון אוטומטי עם המחשב, מצגת תמונות לצפיה, מכירה או אפילו פירוט זכויות היוצרים על תמונות, הוספת תיוגי מידע (לא של אנשים) או מידע אחר לתמונות (EXIF), חיפוש בתמונות של כל החברים באתר ועוד הרבה דברים אחרים. עם זאת, שיפור באיכות וגודל התמונה הוא צעד מאוד גדול קדימה, אם זה יעשה לפייסבוק מה ש-HD עשה לתעשיית הפורנו (לאלה שעושים את עצמם לא יודעים, הרבה שחקניות ותיקות פוטרו) בקרוב נראה עליה במכירות של אדובי, יצרנית הפוטושופ עליה חדה במריבות בין חברים מסוג, “למה תייגת את התמונה הזאת בלי להתיעץ איתי?” או “תוריד את התמונה הזאת רואים לי את החצ’קון”.

האותיות הקטנות

  • המבצע לחברי מועדון פייסבוק בלבד ותקף עד גמר המקום בשרת או עד השדרוג הבא, הראשון מביניהם
  • השרות מותנה בהתחייבות של 36 חודשים, וגלישה מינימלית של לפחות 4 שעות ביום
  • התמונות להמחשה בלבד, במיוחד כאלה שעברו יותר מדי פוטושופ וכל היחצ”נים עם תמונה של כוסית תורנית בבגד ים בפרופיל
  • החברה שומרת לעצמה את הזכות לשנות עם תנאי הפרטיות שלכם מעת לעת, אך לא פחות מפעם בשבוע, ולחסום את החשבון שלכם בלי שום הודעה מוקדמת מתי שרק בא לה
  • בכפוף לתקנון שאורכו רק 5,830 מילים, ארוך יותר מהחוקה של ארצות הברית

אהבתם? תעשו העברה בנקאית או תציעו שותפות בסטארט-אפ או לפחוצ ליחצו לייק. לא סתם אומרים שבגלל עלייתו של הפייסבוק לארץ, בועת החברות האמיתית התפוצצה והמחיר שלה יכול להגיעה אפילו לרמות שפל של לייק ביום, או תגובה בשבוע.

חגי פיפקו

TODO: לכתוב כאן ביוגרפיה קצרה אך מגניבה :-) לשדרג את www.hagai.com ולשים כאן לינק.

הגב

16 תגובות על "מתיחת פנים – שרות התמונות המחודש של פייסבוק"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
נדב
Guest

so it’s HD i should blame for not being able to see Jenna Jameson anymore!?!?

Hagai Pipko
Guest

Seach for Sophie Moone ;-)

Sem
Guest

כמו שאמרו בפרסומת מטומטמת בטלוויזיה”יפה אבל לא מצוין” עד שיזיזו את התחת שלי מפליקר יצטרכו להתאמץ טיפה יותר. 

Hagai Pipko
Guest

לצערי (או לשמחתי) פייסבוק אף פעם לא יחליף את פליקר, לפחות בזמן הקרוב..

אלכס
Guest

פוסט מעניין, ויבורך השדרוג אפילו שלדעתי פייסבוק צריכים לדאוג קודם כל לצרכיו של המשתמש(כמו כל הדברים שציינת בפסקה האחרונה) ולפרטיותו, במקום להתעסק ברזולוציות גבוהות של צילומים חובבנים ולהגדיל עוד יותר את זכוכית המגדלת של המכרים החטטנים שלנו.

איש מקצוע גם ככה יעדיף פלטפורמה אחרת בכדי להציג את עבודותיו, גם בגלל עניין זכויות היוצרים(או יותר נכון, היעדרות זכויות היוצרים בפייסבוק) והשיאפה לקבל פידבק אובייקטיבי או מקצועי. זאת הסיבה לכך שפליקר לא יעלם בקרוב, וגם בגלל קלות השימוש בפלטפורמה עצמה והקלות בה ניתן למצוא תמונות(ע”ב תיוג שאינו מבוסס אנשים), צלמים, מאיירים, מעצבים ואומנים אחרים והשיוך לקהילות.

Hagai Pipko
Guest

אלכס תודה על התגובה המאוד מושקעת!

Andrey
Guest

Good article !

Hagai Pipko
Guest

Thanks!

Hagai Pipko
Guest

Thanks Andrey!!

Yan
Guest

If you already have a Flickr Pro account with thousands of images and videos, this new Facebook feature isn’t going to make your life easier. And given all the bugs and hassles, this is downright useless.

More than that, what about the copyright? Ah, that’s Facebook, right, how could I forget…

Hagai Pipko
Guest

Thanks Yan!
I see that there is Shutterstock app for Facebook now that you are using?

ענת
Guest

אי אפשר לספר זאת טוב יותר :-) פוסט מעולה!

Hagai Pipko
Guest

תודה רבה ענת.

גופמן סרגיי
Guest

פוסט מאוד מעניין! Like it

Hagai Pipko
Guest

תודה!!

Hagai Pipko
Guest

תודה רבה לכולם על התגובות!! מקווה למצוא זמן לכתוב עוד בקרוב.

אגב, מי כבר קיבל חלק מהעדכונים האחרונים וזה עובד לו טוב?
http://goo.gl/HMzW

wpDiscuz

תגיות לכתבה: