זו הסיבה שנכשלנו עם NetBus ו-Ototo [טור אורח]

היא הפכה לסיפור הצלחה, זכתה להמון הורדות וגם הכותרות בתקשורת פירגנו, אבל אז NetBus הפכה ל-Ototo ו-Ototo הפכה להיסטוריה. סיפור הכשלון וגם ההתחלה מחדש מפי אחד היזמים

ototo

שמעון תוהמי (24), מגדיר עצמו כיזם בתחילת הדרך. תוך כדי השירות הצבאי היה ממייסדי אפליקציית האוטובוסים הפופולרית NetBus שלימים הפכה לאוטוטו – היום הוא אחד ממייסדי שירות PlaceME.

לפני כשמונה חודשים אוטוטו הודיעה על הפסקת פעילותה. הכל קרה נורא מהר – חילוקי הדעות בינינו לבין המשקיעים הקיימים, המזומנים שאוזלים ההחלטה להתפצל כל אחד מהיזמים לדרכו. בסופו של דבר, הטעות העיקרית שלנו הייתה אותה הטעות ש-95% מהיזמים מבצעים יום יום – להיות בטוחים מהו הפתרון אותו השוק רוצה, ולשבת ולפתח אותו.

הסיפור שלי עם עולם הסטארטאפ מתחיל שהייתי בן 19, דוד וטין שותפי לחדר ביחידה (עוקץ) ואני החלטנו לפתח משהו ביחד, לא ידענו בדיוק מה אבל החלטנו שעושים משהו ביחד. דוד הכיר לי את שניר, שותפי כיום, ואני הכרתי לדוד את ליאב וכך הפכנו לצוות עוד לפני שידענו את משמעות המילה.

הרעיון של נטבס הגיע מהר מאוד והיה גם טבעי מאוד – ארבעה חיילים שמחכים לאוטובוסים, בטח לא היינו החיילים הראשונים שחשבו על זה. אבל היינו הראשונים לפעול. יצרנו קשר עם משרד התחבורה והצלחנו להרים מוצר בעזרת כל הכסף שהיה לנו כשהשתחררנו. טעות קלאסית של יזמים מתחילים, לעולם אל תשקיעו כסף משלכם.

מה הייתה הטעות ב-NetBus?

נטבס כיוונה לשוק הישראלי בלבד, פיתחנו את האפליקציה מראש של חיילים והיה נוח לנו להישאר באיזור הנוחות שלנו. לאחר שהבנו את זה התוודענו לראשונה למושג\קונספט אשר כל יזם צריך להכיר עוד לפני ביצוע הרעיון הראשון שלו – פיבוט (Pivot).

הרבה יזמים מתחילים נכנסים לעולם הזה בדלת הלא נכונה, כל מי שמתיימר לקרוא לעצמו יזם צריך לשאול את עצמו האם הוא מוציא לפועל רעיון מסוים או מוציא לפועל רעיונות נקודה. זה כל ההבדל, אנחנו נכנסנו להוציא לפועל רעיון מסויים והיה לנו מזל גדול מאוד שאחרי פיתוח כל כך ארוך הרעיון הזה פגש צורך ממשי אך המזל לא משחק כל הזמן, הצלחנו לבשל הצלחה אבל לא היה לנו מושג מהו המתכון.

זה היה הזמן לפיבוט, פיבוט או ״מיפנה״ מתאר שינוי קיצוני במוצר על מנת לבדוק הנחת יסוד מסויימת.
לדוגמא, בנטבס הנחת היסוד הייתה שאנשים יורידו אפליקצייה שתגיד להם מתי האוטובוס מגיע בדיוק. למזלנו מבט חטוף בתחנות האוטובוסים בארץ הספיק כדי לאמת הנחה זו וזה בדיוק מה שהכשיל אותנו, הרבה פעמים השוק צריך משהו שאינו גלוי כל כך כמו זמן אמת של אוטובוסים וזה מה שמביא אותנו לסיפור אוטוטו.

עשינו פיבוט. אוטוטו תוכננה סביב הנחת היסוד שזמן אמת בלבד לא מספיק לאנשים והם רוצים לדעת איך להגיע ממקום למקום. כמו ילדים טובים ובדיוק כפי ש”למדנו” בנטבס ישבנו לפתח 8 חודשים מוצר של סביב הנחת היסוד הזו. בדיעבד הטעות שלנו הייתה ברורה, הנחת היסוד אמנם היא שזמן אמת בלבד לא מספיק לאנשים והם רוצים דרך להגיע ממקום למקום.

לקח לנו יום אחד להוכיח את החלק הראשון של ההנחה, לאנשים באמת לא מספיק זמן אמת בלבד אבל החלק השני היה בעייתי, התחלנו להיתקל בשאלות כמו מה בדיוק חסר להם? המידע? כי שמנו הכל שם. הכוונה קולית? מפות? אמינות? אני אגלה לכם סוד, זה לא באמת משנה. השאלות האלו היו יכולות לעלות אחרי שבוע, אבל הבנו שברגע שישבנו לפתח ניתקנו כל קשר עם המציאות, נתק שנמשך כ-8 חודשים, ההנחה נותרה תלויה ואין מי שיבדוק אותה.

טסנו לסן פרנסיסקו, ארבעה יזמים פיבוט שלישי

גילינו שאנשים רוצים להגיע הכי מהר ממקום למקום, לא מעניין אותם איך, העיקר שזה יהיה מהר יותר מכל אופציה קיימת. החלטנו שאנחנו עושים את זה, בדקנו זמנים מהרכבת בסן פרנסיסקו למרינה והרמנו שאטל שעשה נסיעות משותפות – לא היה מוצר, לא היה עיצוב, לא היה שיווק (חוץ מכמה בנות עם שלטים ברכבת אולי) ולא נכתבה שורת קוד אחת! השטאל היה מלא, שלוש נגלות 14 אנשים בכל פעם – המוצר עבד, לא התוכנה, המוצר.

בפיבוט האחרון נגמר לנו הכסף, וזה הלקח הגדול ביותר שלמדנו, אנחנו הספקנו לשנות את המוצר באופן אגרסיבי 3 פעמים לפני שהמזומנים אזלו, וזה לקח לנו מעל לחצי שנה בכל פעם.

היום הדברים שונים, אני ושניר (גם מאוטוטו, נשארנו יחד) נמצאים כאן, סאן חואן דל סור של ניקרגואה שבמרכז אמריקה (למה? זה כבר לפוסט אחר) חיים ומתחזקים סטארטאפ אשר קיים שמונה חודשים בלבד וכבר עבר עשרות שינויים גדולים קטנים ותפיסתיים.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

27 תגובות על "זו הסיבה שנכשלנו עם NetBus ו-Ototo [טור אורח]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אא
Guest

דיייי נמאסתם…. לא מפסיקים לממן כתבות, גם כשאתם נכשלים

משה
Guest

מה הכותב רצה להגיד בעצם? איפה הפואנטה?

אביב
Guest

נראה כאילו הוא רוצה לגייס עובדים למרכז אמריקה או שעוד שבועיים תהיה כתבה על “שירות מהפכני” בעולם התיירות .

kaki
Guest

בקיצור הייתם גרועים מכל אספקט אפשרי. מה עכשיו?

מעריץ מושבע
Guest

חמוד, הכותב שכח לציין שהוא לא שילם לכל הספקים שעזרו לו לבנות את המוצר שנכשל 3 פעמים וההוצאה לפועל מחכים לו איך שהוא נוחת בארץ …. בוא הביתה … בוא, מחכים :)

יזם
Guest

כתבה קצת ילדותית. עוד כמה שנים תכתוב כתבה כמה ילד היית שכתבת את הכתבה הזאת

"יזם בתחילת הדרך"
Guest
"יזם בתחילת הדרך"

גדול !

יזם
Guest

ואל תשכח את הקארמה, על כך שדאגתם להפציץ בדירוגים שליליים ממומנים את האפליקציות המתחרות, הכתבות הפיקטיביות והשקרים. ברוך שפטרנו.

ארי
Guest

מה אמרת????
מצטער אבל זה נראה שמישהו כתב את הפוסט תוך כדי ריצה.
עם כזה חוסר בהירות ומיקוד לא הייתי מצפה להרבה

אבשלום חום
Guest

והגיע הזמן שתפנימו: ה בסיומת מילה בארמית ולא א’.
דוגמא הומר לדוגמה

טבלא ל טבלה
משכנתא למשכנה
וכו’.
תודה

Komish
Guest

*משכנתה

אני
Guest

נכון. חוץ מ”סדנא”, יש לציין.

קור
Guest

עורבא פרח, לא היה ולא נברא, דברים בעלמא.

asd
Guest

לא הבנתי כלום. אבל אני מניח שהסטארטאפ שלכם נוהל כמו שהכתבה הזאת נקראת ולכן אפשר להבין למה נכשלתם.

אגב, נטבאס היתה ממש פשוטה וטובה. אני אישי השתמשתי בה כל הזמן עד שהפסקתם לתחזק אותה.

אבי שרון
Guest

שמעון שוגה בניתוח ובהפקת הלקחים כפי שהוא שגה בניהול
החברה שהוא הקים.

חוסר מיקוד עסקי, אי הבנה עסקית אך בעיקר יהירות
של בני נוער היו בעוכרי החברה והביאו לקריסתה.

מותר לטעות, ומי שמנסה בדרך כלל גם טועה. רק חבל
שהפקת הלקחים לוקה בחסר.

אחד שמבין
Guest

משהו בכתבה הזאת לא עבד לפי המודל של התחלה, אמצע, סוף, ופואנטה…

תת רמה של כתבה
Guest

וואו, אם כישורי היזמות שלך מזכירים אפילו במקצת את כישורי הכתיבה שלך, אני לא מבין איך מישהו אי פעם העיז להשקיע בך שקל.

יוראי
Guest

לא הבנתי כלום מהכתבה אבל בהחלט הבנתי למה החברה נכשלה ונסגרה, בדיוק לפי המשל “פני הדור כפני הכלב”.

Oren GoogleMoggle
Guest

יש דרך להגיב. הדרך שלך מכוערת.

LiorZ
Guest

“טעות קלאסית של יזמים מתחילים, לעולם אל תשקיעו כסף משלכם.”
ואוו, לא מאמין שהוצאת דבר כזה מהפה שלך ועוד בכתבה שתשאר צרובה במרחב הקיברנטי לנצח. אם אתה לא מעוניין להשקיע ברעיון של עצמך למה שאנשים אחרים כן?

Oren GoogleMoggle
Guest

הבל.
כשאדם משקיע את זמנו, ומרצו – זה מקביל להשקעת כסף, כי בזמן שהשקיע להקים ולפתח מיזם , יכל לקבל שכר במקום-עבודה/מיזם אחר.
לגיטימי ביותר לצפות שמשקיעים ישלמו עבור כרטיס הכניסה למיזם, אחרת מה טעם במשקיעים ?

LiorZ
Guest

“טעות קלאסית של יזמים מתחילים, לעולם אל תשקיעו כסף משלכם.”
אחרי משפט כזה , לא נראה לי שמישהו ירצה להשקיע בך אי פעם.
אם אתה לא מוכן לשים חלק מהכסף שלך מאחורי הרעיון – שלך – למה שמישהו אחר יהיה מוכן?

ChenReuven
Guest

לא הבנתי את החלק הזה: ” מוציא לפועל רעיון מסוים או מוציא לפועל רעיונות נקודה”

מה זה אומר?

– נראה באמת שהראיון היה “על הדרך” ולא באמת ראיון כמו שצריך עם שאלות תשובות מעשיים, חבל.

בן
Guest

לא הבנתי את הפואנטה :(

משה צ'יקפוקה
Guest

וואו, ממש שונאים אותך

חגי
Guest

היכולת הנפשית והטכנית לעשות פיבוט אכן מבורכת.
היכולת ללמוד מטעויות מבורכת.

מקווה שדברי המגיבים כאן על קישורים ממומנים נגד שירותים מתחרים אינם נכונים כי זה דבר שלא יסולח. ובצדק.

בהצלחה הפעם

יואב
Guest

יזמתם, חשבתם, הצלחתם ונכשלתם. תמשיכו לנסות – בסוף יש מגבלה לכישלון וזה רק עניין עד להצלחה.

תמשיכו להתמיד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: