דיווח: חיל הים האמריקאי התקין מערכת טאץ׳ בספינה ו-10 חיילים נהרגו
שילוב של מערכות וטכנולוגיות חדשות יחד עם בלבול והכשרה לא מספקת הוביל לאסון שהיה יכול להימנע מראש, כך עולה מתחקיר חדש
מאז תחילת ימי האייפון, מסכי הטאץ׳ השתלטו על כל פחות או יותר כל מכשיר. מסלולרים, למערכות רכב, מתגי חשמל ואפילו למקררים. רובם נועדו להפוך את המכשירים להרבה יותר אינטואיטיביים ונוחים לשימוש, אבל על פי דיווח של Propublica, החלפה של מערכת ניווט בחיל הים האמריקאי במערכת מבוססת מסכי מגע הובילה לשרשרת אירועים שהסתיימה במותם הטראגי של 10 חיילים.
הנווט ניסה להסיט את הספינה, אבל היא לא הגיבה
על פי הדיווח, הוחלפה מערכת הניווט של המשחתת USS John S. McCain ממערכת מיושנת למערכת טאץ׳ מתוחכמת של חברת Northrop, ולמרות שנה של תיקונים, צוות הספינה הגדיר אותה ״לא יציבה״. באוגוסט 2017 יצאה הספינה לכיוון בסיס חיל הים בסינגפור, בין היתר לצורך בדיקות מעמיקות של המערכת.
כדי להגיע ליעד, צוות הספינה היה צריך לנווט באיזור צפוף למדי בספינות נוספות. באותו הזמן, אחד המלחים היה אחראי על ניווט הספינה בעוד השני על המהירות, כדי שכל אחד יוכל להתרכז במשימה חשובה אחת. המלח האחראי על הניווט ניסה לוודא שהוא בשליטה על הספינה על ידי הזזה קלה שלה לכיון אחד, אולם ספינה לא הגיבה לפקודות, כשלפתע היא התחילה לפנות שמאלה. במשך 3 דקות ו-19 שניות ניסה צוות הספינה להשתלט עליה, אך הספינה התנגשה בעוצמה במיכלית נפט במשקל 30,000 טון. זהו היה האסון הכבד ביותר בתולדות חיל הים האמריקאי במהלך ה-40 שנה האחרונות, במסגרתו נהרגו 10 מלחים ו-58 חיילים נוספים נפצעו.
בחקירה שלאחר האסון, הואשמו מפקד הספינה ונגד ששירת על הספינה והיה אחראי על הדרכת ואימון החיילים על מערכת הניווט החדשה. אותו נגד, כך נטען בדיווח, קיבל בעצמו שעה אחת בלבד של הדרכה על המערכת החדשה. השניים הואשמו בתאונה למרות שמהחקירה עלה שמערכת הניווט החדשה יכלה להוביל לטעות תפעולית שגרמה להתנגשות הקטלנית.
ב-Propublica טוענים כי על פי חקירתם וראיונות שערכו עם בכירים רבים בחיל הים, הצוות איננו אשם במקרה, כיוון שלא משנה כמה זמן הם היו מתאמנים על המערכת החדשה, היא היתה פגומה מהיסוד. ב-2014, כך טוען האתר, צוות בדיקה של חיל הים גילה פגם במערכת שגורם לה לקרוס בעקבות יותר מדי מידע, ועל כן הורו לחיילים למחוק מידע מהמערכת כדי להימנע מקריסות, מה שהוביל לכך שהנווטים לא קיבלו תמונה מלאה של המתרחש בים.
באתר טוענים כי מהתחקיר עולה שצוות הספינה ביקש שטכנאי מתמחה במערכת יהיה נוכח בכל עת בספינה כדי לטפל בבעיות טכניות, אך ההצעה הזו לא התקבלה. בינתיים, החיילים נאלצו לאתחל את המערכת בכל פעם שהיא לא תפקדה כראוי. על פי חקירת האתר, ברגעים שקדמו לאסון, מפקד הספינה העביר את המערכת למצב גיבוי לאחר תקלה, מה שהוביל לכך שחלק ממנגנוני ההגנה של המערכת לא פעלו, ומנגנון השליטה בספינה הועבר בדרך לא ברורה לאחד המלחים האחרים. כל המלחים המעורבים בפרשה טוענים כי הם לא העבירו בעצמם את השליטה במערכת.
על פי התחקיר, המלחים ניסו להעביר את השליטה לעצמם על ידי לחיצה על כפתור ייעודי במערכת, שהוביל לכך שאפשרות הניווט דילגה בין העמדות השונות 3 פעמים במשך 16 שניות עד שהצוות הצליח להחזיר לעצמו את השליטה. בשלב הזה, כבר לא ניתן היה למנוע את ההתנגשות הקטלנית. לאחר שכל החיילים המעורבים ספגו עונשים שונים, טוענים ב-Propublica כי חברת Northrop נשכרה בשנית לתקן את הליקויים במערכת שהובילו לאסון, מבלי שאף אחד בחברה או בדרגים הגבוהים האחראיים על הטמעת המערכת הפגומה ישלם מחיר בעצמו.
התחקיר המלא והמפורט של Propublica זמין לקריאה כאן
הגב
8 תגובות על "דיווח: חיל הים האמריקאי התקין מערכת טאץ׳ בספינה ו-10 חיילים נהרגו"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
באמריקה זה לא היה קורה.
כנראה שחכו ללקק את האצבע לפני שהעבירו דף
איך זה יצא לפרודקשן, לא ברור!
מה הקשר לטאץ׳ איזו שטחיות
אני מניח, שבמקום לעשות לחצנים וכפתורים וכד’, הם “חסכו” ועשו גם תפעול על המסך מגע, וזו טעות יסודית שהרבה נופלים בה עכשיו (גם כי חושבים שחוסכים כסף), כי זה יותר מרשים ומגניב וכד’, אבל ממש לא ממומלץ ויעיל.
יכול להיות קשור.
כשספינה מתטלטלת בגלים גבוהים זה לא קל ללחוץ על נקודה ספציפית בטאץ
איך מנהל הפרויקט אישר דבר שכזה למען השם
כולם מקבלים משכורות ואף אחד לא רוצה להגיד שבוזבזו מיליונים על מוצר גרוע.
ומי שמאשר את הפרוייקט בצבא משתחרר עוד שנתיים והולך לעבוד בחברה כמנהל מוצר.