חברת Space X תחליף את NASA

חברה פרטית אמריקנית מתארגנת להחליף את נאס”א בהחלפת האסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית.

מקור: יח"צ

תם עידן. עם נחיתתה של מעבורת החלל בשבוע שעבר, הסתיים עידן של 30 שנה, במהלכו שיגרה נאס”א מעבורות לחלל. בשנים האחרונות, המעבורות ששוגרו לחלל מיקמו לווינים במסלולם, ובעיקר תספקו את תחנת החלל הבינלאומית המקיפה את כדור הארץ. כעת, ניתן אישור ראשוני, בפעם הראשונה, לחברה אזרחית להגיע אל תחנת החלל הבינלאומית ולהתחבר אליה.

השמיים הם כבר לא הגבול

חברת SpaceX היא חברה פרטית מסחרית לכל דבר, המפתחת אמצעי תחבורה חדשניים שיוכלו להגיע לחלל. המודול שלה שעתיד להתחבר לתחנת החלל הבינלאומית הוא ה-Dragon Capsule, שהיא קפסולה רב-שימושית שיכולה להיות משוגרת לחלל עם טיל, להגיע למסלול סביב כדור הארץ ולנחות בחזרה.

החברה זכתה לאחרונה למענק מנאס”א, שמטרתו להאיץ את הפיתוח של ה-Dragon Capsule. כרגע, הקפסולה יכולה להעביר מטען לחלל, ושלבי הפיתוח החסרים הם התאמת מכלול המחייה לנשיאת אסטרונאוטים לחלל. לצורך כך זכתה החברה במענק של נאס”א, כמו גם קיבלה את האישור העקרוני הראשון שקיבלה חברה פרטית אי פעם להגיע עד לתחנת החלל הבינלאומית וממש להתחבר אליה.

מבחינת נאס”א, מדובר בהשקעה חשובה. תחנת החלל הבינלאומית צפויה להמשיך לתפקד לפחות עד 2020, ועד אז יצטרכו האסטרונאוטים שבתחנת החלל להסתמך על אספקה לעיתים רחוקות, באמצעות חלליות הסויוז (Soyuz) של רוסיה. כשהתוכנית של SpaceX תהפוך למבצעית, היא תאפשר לראשונה לנאס”א לשכור את שירותיה של חברה אזרחית לשגר אסטרונאוטים שיחליפו משמרות בתחנת החלל הבינלאומית, במקביל לאפשרות של חילופים באמצעות תוכנית החלל הרוסית.

תקופה בעייתית

נאס”א נמצאת בתקופה בעייתית מאוד בשנתיים האחרונות. הדיבורים שהחלו לפני כשנתיים בדבר אפשרות של קרקוע וביטול תוכנית מעבורות החלל התממשו, ואלפי מהנדסים ועובדים אחרים ימצאו את עצמם מחוסרי עבודה לאחר 30 שנים בחברה. אחת הדוגמאות שעלתה לכותרות לפני שבוע הוא אחד הנהגים המיומנים שתפקידו לנהוג במוביל המיוחד שבנתה נאס”א, ותפקידו לשאת את טיל השיגור, מיכל הדלק והמעבורת, ממוסכי נאס”א (ההאנגרים הגדולים) ועד לאתר השיגור. מדובר בכלי שנוסע מאוד לאט, ועם סיום עידן המעבורות מתבטל הצורך בכלי, ואין צורך בנהג שלו.

אמנם, הנהג הזה הוא דוגמא מעט איזוטרית, אבל אחת הסכנות הגדולות כעת של נאס”א, וארצות הברית בהקשר החלל ופיתוחים עבור תחום החלל, הוא בריחת מוחות ואבדן ידע ארגוני. בריחת מוחות, כי המהנדסים שיפוטרו מנאס”א ינסו לחפש עבודה. חלקם אולי ימצא בית ב-SpaceX עצמה, שמעסיקה כ-1400 עובדים, או בחברות אחרות מחוץ לגבולות ארצות הברית.

ידע ארגוני

אבל, הסכנה הגדולה של נאס”א היא באבדן הידע הארגוני. כאשר יש בארגון אנשים שנמצאים בו לאורך זמן, הם אוצרים בתוכם ידע ארגוני של איך יעיל ונכון לעשות דברים, איך ניסו לעשות אותם בעבר, מה היו הלקחים, וכיצד להימנע משגיאות העבר. הנוכחות שלהם לצד עובדים חדשים בארגון לא תסולה בפז, שכן כל תחקיר כתוב או מצולם לא יתקרב לעולם לחוויה האישית שאותו אדם יכול לתאר ממצב בעייתי שהיה בעבר וכיצד נחלצו ממנו.

בנאס”א ובארצות הברית מתמודדים כעת עם הבנה שבשנים הקרובות לא תהיה לארצות הברית מעבורת או כל כלי חלל אחר שיוכל להביא אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית. עד שיסתיים הפיתוח של הדור הבא של המעבורות, המהנדסים הוותיקים כנראה ילכו לביתם, וכאשר יחל עידן החלל הבא נאס”א תחפש את הדור הצעיר שיחליף אותם, ויהיה מעודכן בכל הטכנולוגיות הכי חדשות. נקווה שישאר בארגון מישהו וותיק, לספר לצעירים מה היו לקחי העבר, כדי שלא יישנו טעויות העבר גם בעתיד.

וידאו: ה-Dragon Capsule תשגר אסטרונאוטים לחלל, ומעבר

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: