כך תעשו זאת נכון: ניימינג (בחירת שם) לסטארטאפ או למוצר חדש

בחירת השם הנכון לסטארטאפ או למוצר חדש שתשיקו עשויה להוות גורם מכריע בהצלחתו בשוק. כיצד עושים זאת נכון? הנה מספר טיפים שיעזרו לכם

הפוסט נכתב על ידי לירי קידר עופר, מנכ”לית ומנהלת קריאייטיב בטיטאן.

תמונה: flickr, cc-by, kaatjevervoort

תמונה: flickr, cc-by, kaatjevervoort

גוגל, יאהו, פייסבוק, לינקדאין, אינסטגרם – אלו הם רק מקצת השמות שהפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף החברתי, העסקי והתרבותי של העשור האחרון. לכן גם לא מפתיע שהמונח “לחפש” הפך ל”לגגל” או “לפסבק”.

בהתאם לכל אלה, לשם שתעניקו לסטארט אפ או למוצר שלכם חשיבות גדולה: זהו האלמנט הראשון אליו ייחשף המשתמש ולעתים בעקבותיו יווצר הרושם הראשוני. בנוסף, רמת החשיפה במנועי החיפוש, ברשתות החברתית וביישומי ההפצה השונים (אפסטור, גוגל-פליי) תלויה במידה רבה בשם, בייחודיותו, ובקלות בה ניתן להגות אותו. גורם נוסף ואולי החשוב ביותר הוא ששם טוב, כמו לוגו או סלוגן, ייצור חיבור רגשי עם המשתמשים וזהו ערך מוסף שלא יסולא בפז.

לאור כל זאת, נותרה השאלה מהי הדרך וכיצד לבחור בשם מוצלח לסטארטאפ או למוצר חדש שיענה על כל הצרכים. למרבה הצער, לא באמת קיימת נוסחה מתמטית ואין פתרונות קסם, אבל בהחלט קיימים מספר שלבים שעשויים לעזור:

צרו רשימת שמות ראשונית

את הרשימה הראשונית שלכם תבנו על בסיס מחקר באינטרנט וחיפוש אחר שמות של חברות המוצאים חן בעיניכם. לאחר מכן, בדקו כיצד גובשו השמות ומה עמד מאחורי ההחלטה לבחור דווקא אותם. בדיקות אלו יסייעו לכם מבחינה רעיונית בגיבוש רשימת השמות המקורית שלכם. במהלך החשיבה שאלו את עצמכם האם השמות שבחרתם מתאימים לקהל היעד שלכם, האם הם משדרים את הבידול, את הצעת הערך (Value Proposition) ואת ה-DNA שקבעתם למותג שלכם.

בדקו מילים נרדפות, צירופים ושפות זרות

לאחר שגיבשתם רשימה ראשונית, חפשו את השמות במילונים הנמצאים ברשת. חיפוש שכזה, למשל באתר thesaurus.com, עשוי להניב שמות נרדפים מעניינים, להבהיר עבורכם את משמעות השם שבחרתם, ועל הדרך גם לבדוק שלא קיימות שגיאות כתיב. שווה גם לבדוק צירופי מילים והתאמות על בסיס השמות שלכם – אתר מומלץ במיוחד לשם כך הוא wordoid.com. בנוסף, ניתן לעשות שימוש גם בשפות זרות שכן מלים רבות בספרדית, איטלקית, צרפתית ועוד, עשויות להישמע מצוין לדוברי אנגלית, למשל, המילה “עץ” באיטלקית היא “אלברו”, מילה שעשויה להתאים לחברה הפונה לקהל יעד דובר אנגלית.

הוסיפו תחיליות וסיומות

נסו להוסיף לשם הבסיס שבחרתם תחיליות וסיומות שונות כגון, my, our, app, get, the, all, in, on, un ועוד. ניתן גם להשתמש בתוספות הקשורות לעולם התוכן של החברה, למשל, להוסיף med לחברה בעולם המדיקל או cam לחברה בעולם הצילום. תחילית או סיומת עשויות להעניק לשם הבסיס שלכם משמעות חדשה לחלוטין והתוצאות שחיבורים השונים עשויות להפתיע.

בדקו דומיינים פנויים

האינטרנט מציע מגוון כלים חינמיים שיסייעו לכם לבדוק אלו דומיינים פנויים ברשת. בדיקה זו היא בבחינת “שתי ציפורים במכה” משום שעל פי תוצאותיה תוכלו מראש לבחור בשם עבורו תוכלו לרכוש דומיין, ובנוסף, רבים מהאתרים יציעו לכם שמות חלופיים במידה והדומיין אינו פנוי. בחרנו עבורכם מספר אתרים מומלצים בהם תוכלו לעשות שימוש לבדיקת דומיינים:

במידה והדומיין שרציתם תפוס ואינו למכירה – אל ייאוש. תמיד תוכלו לפנות לבעלי הדומיין ולערוך עימו משא ומתן. בלינק הבא תוכלו למצוא טיפים יעילים בנושא זה.

קבלו פידבק

לאחר שעברתם את כל השלבים ורשימתכם הצטמצמה לכדי מספר בודד של שמות אפשריים, נסו לבדוק מהן התחושות והתגובות של הסובבים אתכם. רצוי לבצע את הבדיקה בקרב השותפים העסקיים, משפחה, חברים ואולי הכי חשוב – בקרב עובדי החברה. הפידבק שתקבלו מכל אלה עשוי לסייע לכם הרבה מעבר למה שחשבתם, ולכן הישארו עם ראש פתוח – לעתים שמות שנראים לכם נכונים, פשוט לא עובדים רגשית עבור אחרים ותמיד שווה לשמוע מדוע.

ניימינג הוא לעתים אחד מהאתגרים הגדולים ביותר בשלבים הראשונים של הקמת סטארטאפ או השקת מוצר. אחת הסיבות לכך, כפי שכבר הוזכר קודם, נעוצה בעובדה כי כמו בעולם המוזיקה והבידור, אין נוסחה קבועה אחת ומנצחת ליצירת להיט. בנוסף לזה, מדובר באלמנט שמעורבת בו מחשבה רציונאלית לצד רגשית והתמהיל משתנה ממקרה למקרה. הסעיפים שהוזכרו פה בהחלט עשויים לעזור אך תמיד כדאי להשאיר ראש פתוח ובשורה התחתונה לבחור בשם שמרגיש לכם הכי טוב, אפילו אם רק בגלל שהוא מתגלגל לכם נכון על הלשון – כי אם לא היה כך, כיצד הייתם מסבירים שמות כמו יאהו!, בינג או גוגל?

הפוסט נכתב על ידי לירי קידר עופר, מנכ”לית ומנהלת קריאייטיב בטיטאן ובעלת נסיון של למעלה מעשור בהובלת תהליכי מיתוג רחבים בחברות טכנולוגיה במגזרי ההיי-טק, מדיקל, תעשייה ועוד – משלב אסטרטגיית המותג, דרך יצירת שפה ועד ההטמעה בכל אמצעי התקשורת.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

9 תגובות על "כך תעשו זאת נכון: ניימינג (בחירת שם) לסטארטאפ או למוצר חדש"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דוד
Guest
שוב אנשי קריאטיב ושיווק הופכים את היוצרות. יצירת ערך למשתמש הופכת את השם לבעל משמעות רגשית, כל שילוב של 6 אותיות(שיבחר לדוגמא על ידי קוף שמקליד על מכונת כתיבה) יהיה שילוב מנצח אם מיליארד משתמשים ימצאו בו ערך. דוג’: מדנגכו או באנגלית mdgnco… הרגע המצאתי את השם הזה על ידי הקלדה שרירותית בעיניים עצומות. אז אולי לא ניתן למדנגכו אבל למנדכ אפשר “מנדכתי את אחי ומצאתי שהוא אחד מהמומחים התחומו בעולם” … נשמע מוזר? רק עד שמילארד אנשים ישתמשו בזה… ואז זה יהיה טבעי לגמרי. נניח שבמקום GOOGLE היו קוראים למנוע החיפוש mdgnco… האם באמת היה סיכוי שמנוע החיפוש המהפכני… Read more »
גבי גפן
Guest

צודק העיקרון של הדברים.
אבל הגזמת קצת כי עם שם לא קליט וטוב קשה ל פ ר ו ץ לשוק.

Davidans
Guest
כל מילה בסלע. נסו לאמץ את הטיפ הראשון במאמר, בדיקה מה עומד מאחורי שמות של חברות, ותראו עד כמה לא הושקעה שום מחשבה או שיקול מיתוגי בבחירה. תמצאו בעיקר שמות שנוצרו בטעות, בבדיחה, באקראיות או על בסיס פעילות קמאית, שכל קשר בינה לבין החברה כיום אינו אלא מקרי. Ebay נוצר בגלל שהדומיין הגנרי ebuy היה תפוס. ומי מדבר על ברקשייר הת׳אווי של וורן באפט, שהוא בכלל שם של חברת טקסטיל קטנה שבאפט רכש אותה כשלד בורסאי. טיפ שלי: תמציאו שם חדש, מילה חדשה שאין לה משמעות, כך יהיה קל יותר לזהות אותו כמותג שלכם. אם יש לכם אפליקציה סלולרית לחנייה,… Read more »
דפנה
Guest

מאמר מעניין, ממוקד ולעניין.
תודה

עינת
Guest

מציעה לך במיתוג עצמך להחליף את צמד המילים “יצירת שפה”; לא את ולא לקוחותיך יוצרים שפה. מציעה לך ללמוד איך נוצרת שפה, ואז אולי תדייקי במילותייך, אחד מכלי עבודתך העיקריים.

Yariv Kedem
Guest

יש מקום לעשות בדיקה מקצועית של סימני מסחר פנויים לא רק דומיינים. וזו הבדיקה המרכזית, לא בדיקת דומיינים…

TZahi Ar.
Guest

לא חדש אבל נושא המיתוג חשוב מאוד

תומר
Guest

כתבה מעניינת מאוד. אני חושב שכל אינטראקציה של הלקוח עם הBRAND משפיעה
על חוות הדעת שלו ועל תפיסת הBRAND. השם הוא אחד הדברים הראשונים ובטוח משפיע רבות. אנחנו עכשיו של ללכת אחורה לבסיס ולמצוא שם טוב .
http://www.airotech.co.il/

אחד ששואל
Guest

כמה כסף אמורה חברה לקחת על תהליך שכזה עבור עסק? כמה זמן צפוי לקחת?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: