ניסוי ענק: עשרות רחפנים בו זמנית בשמי מרכז הארץ

עוד צעד להגעתם של רחפני המשלוחים: פיילוט חדש שבודק הטסה, שליטה ובקרה על ידי ”מגדל פיקוח” מרוחק של עשרות רחפנים מעל מרחב עירוני

תמונה: צביקה גולדשטיין

למרות שרחפנים הם גאדג’ט מאוד כיפי לצלמים ומטיסים חובבים, הם גם אמורים להביא בשורה גדולה בכל הנוגע לשינוע של תרופות, מצרכים ומוצרים. אבל בניגוד לטיסות של מטוסי מטען ונוסעים, שנקבעות חודשים מראש, איך אתם מתאמים בין עשרות או מאות רחפנים באוויר – שכל אחד מיוצר על ידי חברה אחרת ומוטס על ידי גורם אחר? בישראל רוצים להקדים מדינות רבות בעולם עם ניסוי המדמה שליטה ובקרה בעשרות רחפנים שטסים במרחב העירוני.

עשרות רחפנים, 5 מפעילים ומגדל פיקוח אחד

בפיילוט שהחל אתמול (ד’) מעורבים חברת נתיבי איילון, רשות החדשנות, רשות התעופה האזרחית ומנהלת התחבורה החכמה במשרד רה”מ, אליהן הצטרפו 5 חברות הטסת רחפנים שונות – כל חברה עם צי הרחפנים שלה, והשימושים הייעודיים שלה. במסגרת הפיילוט הוקצה בשלב הראשון שטח ניסוי בגודל 5X5 ק”מ באיזור חדרה בו הולכים לטוס במקביל עשרות רחפנים אמיתיים במאות גיחות ביום, ומאות טיסות מדומות נוספות.

החברות שיטיסו רחפנים במסגרת הניסוי הן High Lander עם קאנדו ויורמישן, הרטק, אפ.טי עם סקיילינקס, סימפלקס ואירוויז דרונז. לכל אחת מהן יש את המערכת שלה והרחפנים שלה, שעל פניו עשויים להתרסק אחד לתוך השני בשטח הניסוי כיוון שהם אינם מתקשרים האחד עם השני. האחרונה ברשימת המטיסות תמלא תפקיד כפול בפיילוט, וגם תנהל את התעבורה האווירית.

רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות לפני כולם? רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות לפני כולם? הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

Airwayz תפעיל גם את התוכנה שמאחורי הפיילוט, אשר תתממשק אל מול כל ה-SDKs של החברות האחרות שמשתתפות בו, ובכך תוכל להוות סוג של מגדל פיקוח של רחפנים. נדמה שהטכנולוגיה של החברה עושה V על כל הטכנולוגיות הדרושות ועושה שימוש ב-ML, AI ואוטומציות – הכל כדי לאפשר תיאום בין החברות, ולבחון נתיבי תעופה קבועים עבורם. מרכז הפיקוח שנמצא בכלל בחיפה, פיקח על הנעשה עשרות קילומטרים דרומה משם – בחדרה.

מקור: Airwayz

בהמשך הפיילוט, שצפוי להימשך כשנתיים, מסבירים לנו באיירוויז, שטח הניסוי ישתנה ויתרחב בהדרגה ויכלול בין היתר טיסות מעל שטח עירוני בנוי. במקביל, מספר הרחפנים שיפעלו במקביל יגדל גם הוא, כאשר בשיאו אמורים לטוס מעל שמי חדרי מאות רחפנים בו זמנית, אשר מדמים משלוחי מזון, מצרכים, תרופות ועוד.

באם הוא יוכתר כהצלחה בסיומו הצפוי ב-2023, הוא עשוי לסלול את הדרך להפיכת ישראל לאחת מהמדינות הראשונות בעולם שתאפשר הפעלת ציים מסחריים של רחפני משלוחים.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

4 תגובות על "ניסוי ענק: עשרות רחפנים בו זמנית בשמי מרכז הארץ"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
בצל כחול
Guest

נשמע מאוד מעניין!!
לא התייחסו אבל לשלל הבעיות שהשיטה הזאת מעלה…
במקום לרכז את כל השליטה במקום אחד, למה לא לתת לרחפנים יכולת לתמרן עצמאית. כמו רכבים אוטונומים.
בנוסף, איך יתמודדו עם נפילות הנגרמות מתאונות/תקלות/זדון?

אלבטרוס
Guest

יש לרחפנים מערכות מצנח אוטונומיות, דיי דומה לכרית האויר שלך ברכב
בכשל המצנח מופעל ויש התראה קולית חזקה כדי להתריע מטה
חפש parazero

יצחק כהן
Guest
ב”ה לרחפנים יש יכולת אוטונומית ולחלקם בוודאי מובנה גם מערכת AI ברמה מסויימת, הרעיון של “מגדל פיקוח” הוא חובה לצורך ניהול של מאות רחפנים בו זמנית, הן בגלל הצורך בניתוב, שמירת מרחק, או בחירת מסלול המתאים למשלוח, וכן לצורך בקרת גובה וכמובן פיקוח במקרי חירום, וכן ביצוע בדיקות לפני עלייתו למסלול המבוקר (בדיקות כגון מצב סוללה ביחס למסלול הצפוי, משקל המשלוח, מזג האוויר וכו’) הפתרון הזה נותן את היכולת להתמודד עם תקלות כגון נפילה, כי תמיד יבחר מסלול “בטוח” ובמצב של ניתוק הרחפן ינחת על המסלול המתוכנן, בעיית נפילות, מניח שיקבעו סטנדרט בטיחות, זדון לא יהיה כי השליטה היחידה למפעיל… Read more »
דוכיפת
Guest

בעייתי להשתזף טופלס ככה.. זה לא לעניין.
בחורה כבר לא יכולה לשזף את הבנות כשכל אחד מעלה פה רחפן מעל הראש

wpDiscuz

תגיות לכתבה: