שולטות: הסטארטאפים הישראלים בהם הרוב הן נשים

העובדה שיותר ויותר נשים נכנסות לעולם היזמות, מתקדמות, מקימות, מתכנתות ואפילו משקיעות במיזמים הופכת לתמונה שכיחה יותר גם בסצנה המקומית. הכירו את החברות הישראליות שמנפצות את הסטטיסטיקה

shutterstock woman

יום האישה הבינלאומי שחל ממש היום הוא סיבה טובה לעלות לאור הזרקורים סטטיסטיקות כאלה ואחרות שמזכירות למה עדיין אין שוויון בתעשייה שלנו בפרט ובעולם בכלל. במקום להתמקד בשלילי החלטנו להביא לפרונט את הסטארטאפים שבהם כמו שביונסה שרה, הנשים שולטות.

Take&Make

פלטפורמה המאפשרת לבלוגרים, כוכבי יוטיוב, מוכרים ב-etsy ועוד, לייצר מוניטיזציה על ידי מכירת קיטים ממותגים של (DIY (Do It Yourself. החברה הוקמה בדצמבר 2014 על ידי שתי מייסדות, מיקה קייט (CEO) ולירי הלפרין סגל (CMO) ומונה 8 אנשים, מתוכם 7 נשים. מעבר למייסדות עצמן יש אחראית קשרי קהילה, אחראית רכש, מתכנתת ו-2 עובדות אופרציה. הגבר שבחבורה הוא ה-CTO והשותף השלישי, יוסי שלם, “שמאזן את הנשיות במשרד”, לפי לירי. משרדי החברה יושבים ברוטשילד 22 והם כיום חלק מתוכנית הסטארטפים Nautilus של חברת AOL. עד כה גייסה החברה כחצי מיליון דולר והם מגייסים עובדים נוספים מארצות הברית.

קרדיט: take&make

קרדיט: take&make

Recardo

שוק יד שניה ל-Gift Cards בארצות הברית, שמאפשר למכור (בהנחה מסויימת) את הכרטיס שאינך רוצה מחד ומאידך לקנות כרטיסים של אנשים אחרים במחיר מוזל. לפי החברה, בארה”ב ישנו שווי של 23 מיליארד דולר בשנה ​של כרטיסי גיפט קארד שאינם נפדים. המיזם הוקם באוגוסט 2013, ומורכב משלוש נשים בסך הכל – גל אביטל (CEO), מעין גבה (CTO) ושנון דלייני (​VP Product & Marketing).

recardo

Wishi

החברה מפתחת פלטפורמה שעוזרת להתלבש באמצעות ​שימוש בחוכמת ההמונים. המשתמשים מעלים את ארון הבגדים האמיתי שלהם לפלטפורמה ומקבלים סטיילינג אישי לאירועים בחיים כמו: דייט, ריאיון עבודה, בילוי ועוד. החזון הוא לאפשר להמונים ליהנות משירות של סטיילינג אישי ולעזור להבין איזה סטיילינג הם יכולים לעשות מפריטים קיימים בארון הבגדים שלהם, ללא צורך ברכישת פריטים חדשים כל הזמן. ​

הפלטפורמה הושקה בסוף 2014 ובעלת מאות אלפי משתמשות שמעלות את הארון ומקבלות סטיילינג. החברה עצמה נוסדה בשנת 2013 מונה 9 עובדים מתוכם 8 נשים בתפקידים של ניהול, פיתוח עסקי, מוצר, עיצוב ,תכנות, תוכן ושיווק​. לחברה שלוש מייסדות: ליה כסלו, קליאה אוחנה והילה אנג’ל. המשרד הראשי נמצא בסן פרנסיסקו וקיים משרד נוסף בניו יורק. סבב הגיוס האחרון של החברה עומד על $2.2 מיליון​ וכן, הם מגייסים כוח אדם נוסף.

wishi

Rompr

מנוע המלצות מותאם אישית לבילויים ואירועים, שמשתמש בביג דאטה במטרה לענות על השאלה הגדולה: “מה כדאי לעשות עכשיו?”. החברה הוקמה בשנת 2013 על ידי שלוש מייסדות: נועה לוי (CEO), נעמה קטיעי (מנהלת פיתוח) וסבינה וורנוביצקי (מעצבת) ומייסד, ד”ר שחר לובט, “אנחנו מאמינות בשוויון הזדמנויות לגברים”, צוחקת נועה. סך הכל החברה מונה 6 אנשים, חצי מהן נשים. משרדי הסטארטאפ נמצאים כיום בחממת דה טיים (גילוי נאות: בה גם יושבת החברה המפעילה את אתר גיקטיים) והגיוס האחרון שלה עומד על כ-600 אלף דולר, מדה טיים ומוואדי וונצ’רס. מבחינת כוח אדם הם מגייסים כעת אנשים לפיתוח ושיווק.

קרדיט: Rompr

קרדיט: Rompr

Dreame

הסטארטאפ, שהוקם בינואר 2014 ויושב כיום ב-We Work, שם לו למטרה להפוך את הדמיון לאומנות מודרנית ונגישה. עם אוסף של כ-50 אמנים מרחבי העולם, כל אחד בעל סגנון אישי, המיזם מאפשר לעבודות אומנות להפוך למגוון של מוצרים החל ממסכות עיניים ועד מנשאים. החברה עברה pre seed round וכיום הם מגייסים מעצב/ת ראשי/ת ומתכנת/ת אתרים. בראש המיזם עומדות שרונה קרני כהן (CEO and Founder) ואמילי שמוהה (Co-Founder) ולצידן עובדות ביילי מזן מנהלת התוכן וסיביל אוטנשטיין עורכת Dreame Diaries. וכן, הן ארבע נשים מתוך ארבע עובדים.

dreame

אחרי ההיכרות הגיע הזמן לת’כלס. נתחיל בשאלה מכשילה: האם גייסתם נשים בכוונה תחילה?

מיקה (Take & Make): “יצא כך. אנחנו מראיינים אנשים לפי יכולות ולפי התאמה לאופי החברה. במקרה זה יצא שאנחנו רוב נשי. החברה עוד צפויה לגדול ומאזן הטסטוסטרון עלול להשתנות”.

שנון (Recardo): “הכרנו בתכנית ZELL ליזמות, במהלך המיונים עבדנו בכמה משימות יחד ונהננו מהעבודה המשותפת. כשהיינו צריכות להרכיב קבוצה החלטנו לקחת את החברות גם לצד העסקי. כל אחת מאיתנו מקצועית מאוד בתחומה ולכן אנחנו גם ‘משלימות’ זו את זו מבחינה מקצועית”.

ליה (Wishi): “כשהתחלנו לפעול רוב העובדים היו גברים, עם הזמן הבנו שבחברה קטנה צריך שכולם יבינו ויזדהו עם החוויה והתחלנו לגייס יותר נשים. בשביל לבנות מוצר שעוסק בסטיילינג בצורה טובה צריך עובדים שמבינים את החוויה ויהיו גם המשתמשים של המוצר. רק אם את משתמשת במוצר ומבינה איפה זה מגניב ואיפה פחות אפשר לשפר ולבנות מוצר שמיליוני נשים בעולם ירצו להשתמש בו”.

נועה (Rompr): “כך יצא, נעמה אני חברות הכי טובות עוד מהצבא וסבינה הגיעה דרך נעמה”.

שרונה (Dreame): “זה קרה מאד בטבעיות אבל אנחנו רוצות להתרחב כקבוצה, נשים וגברים”.

האם העובדה שהחברה מנוהלת על ידי נשים משפיעה על ההתנהלות בה?

לירי (Take & Make): “החברה מתנהלת כמו כל חברת סטארטאפ טיפוסית, אנחנו עובדים קשה, חושבים על פתרונות מהירים, מנסים לעשות את הבלתי אפשרי ואז לקפוץ רמה. אבל אולי ההבדל הוא בזה שיש לנו בין היתר פריכיות במשרד (לעת צרה) והשולחן שלנו מלא בסרטי משי, דבקי בד, חוטים צבעוניים ועוד. היצירתיות אצלנו שופעת ויכול להיות שהרוב הנשי תורם לכך”.

שנון (Recardo): “התנהלות מאוד מסודרת, חסרת ‘ויכוחי אגו’ מיותרים, הבנה של כל אחת את האחרות”.

ליה (Wishi): “קשה לי לענות על השאלה כי אני לא מכירה אופציה אחרת בהקשר של Wishi אבל אני לא חושבת שיש הבדל משמעותי. העובדות שלנו מאוד מקצועיות ובאות לעבוד ולבנות לעצמן קריירה. במשך שעות היום אין כמעט אינטראקציות וכמו בכל חברה שאכפת לה מהעובדים אנחנו מנסים לעשות כמה שיותר אירועים נחמדים מחוץ לשעות העבודה. אבל בגדול אני לא חושבת שיש הרבה הבדל, בסוף כל עובד/ת נמדדת במספרים והישגים חודשיים וזה מה שמוביל את הניהול וההתנהלות”.

נועה (Rompr): “לא מאמינות שיש התנהלות ‘נשית’ בניגוד ל’גברית’, חוץ מזה שתמיד יש שוקולד במשרד”.

שרונה (Dreame): “האינטיליגנציה הרגשית שלנו מאפשרת לנו להבין מה הלקוחות שלנו באמת רוצים, מה שמאפשר לחולמים שלנו ללמוד עוד על עצמם ודרכים נוספות להביע את עצמם. אנחנו מאד יעילות ורב תכליתיות. אנחנו לא הסטארטאפ התל אביבי הממוצע וההיגיון היצירתי שלנו מוביל לתוצאות”.

האם אפשר להגיד שחברה בעלת רוב נשי היא דבר שכיח בסצינת הסטארטאפים או שמה אתן עדיין עוף מוזר?

לירי (Take & Make): “קשה להתעלם מהעובדה שרוב המשתתפים באירועי הנטוורקינג למיניהם הם גברים. חוץ מזה שאלו האירועים היחידים שאין בהם תור לשירותי נשים, אנחנו לא מרגישות הבדל ביחס אלינו”.

שנון (Recardo): “עוף מוזר, אבל בדרך כלל לטובה”.

ליה (Wishi): “באופן טבעי יוצא לי להכיר המון נשים יזמיות ​אז בחוויה שלי יש הרבה אבל ברור שמבחינה סטטיסטית עדיין מדובר במיעוט. אני חושבת שככל שיותר נשים ייכנסו לתחום הן יביאו לאונליין הרבה תחומים שעדיין חזקים יותר בעולם האופליין, תחומים שבאופן טבעי יותר מעניינים נשים וגברים פחות טובים בלפתח אותם”.

נועה (Rompr): “ממש לא שכיח, במיוחד שאצלנו גם המנכ״ל וגם מנהלת הפיתוח הן נשים. אנחנו מאמינות שהמצב ישתנה, ותמיד מעודדות נשים ללכת על המיזמים שלהם ולא לוותר מראש רק כי הן לא עונות על הסטריאוטיפ המקובל ליזמי היי טק”.

שרונה (Dreame): “אנחנו עוף מוזר – אבל לא כי אנחנו נשים”.

וממש כמו בכל חגיגה, מה אפשר לאחל לנו לשנה הבאה?

שנון (Recardo): “שתהיינה עוד חברות בעלות רוב נשי​ – Girl power”.

ליה (Wishi): “הרבה חברות מדהימות שבבסיסן עומד מוצר לשוק הנשי מתקשות לגייס כספים כי מרבית המשקיעים הם גברים שיותר קל להם להשקיע במוצרים שהם יכולים להזדהות עם החוויה שלהם (כמו אבטחת מידע, פלטפורמות לפרסום וכו’). הרבה חברות מאוד מצליחות שהוקמו על ידי נשים התקשו מאוד לגייס כסף בתחילת דרכן והיום הן ענקיות (כמו Birtch Box ועוד רבות נוספות). אני מאחלת שהמשקיעים הגברים יהיו יותר פתוחים להשקיע בחוויות חדשות ובעיקר שיצטרפו נשים משקיעות לקרנות הון סיכון. ככל שיהיו יותר נשים בעמדות מפתח גם מהצד של ההשקעות, יהיה יותר קל לנשים יזמיות לגייס כספים”.

נועה (Rompr): “שהרוח היזמית שלנו תחצה סקטורים ומגדרים, יש פה עוד הרבה מאוד פוטנציאל לא מנוצל”.

לירי (Take & Make): “שלא יהיו יותר כתבות על סטארטפים – רק בגלל שיש בו רוב נשי”. (אבל אז לא תהיה לי עבודה – ר.ש)

שרונה (Dreame): “אני מאחלת לכל היזמות שיהיו יותר אנאליטיות עם עצמן, וליזמים – שישבו איתנו בישיבות וירגישו מחוזקים בנוכחות 4 נשים. כל פעם שאנחנו בישיבה עם אישה נוספת, תמיד יש הרגשה מסחררת של גאווה ואנחנו רוצות שגם הגברים שאנחנו עובדות איתם ירגישו אותו דבר”.

אנחנו מזמינים אתכם לפרגן בתגובות לעוד סטארטאפים שמעסיקים 50% ומעלה של נשים בחברה ושיש לפחות מייסדת אחת בצוות המייסדים.

קרדיט תמונה ראשית: women win via shutterstock

רעות שכטר

מאופיינת ב”חיוך יופלה” (אני באמת לא מצליחה להשתלט עליו) ולפעמים מרגישה שההיפרקטיביות שלי הופכת אותי לטז, השד הטזמני (אבל במובן החיובי של המילה). אוהבת מוזיקה, ריקוד, כתיבה,Fashionista ובלוגרית אופנה בזמני הפנוי. בתהליך טרנספורמציה לגיקית במשרד, ללא הצלחה רבה עד כה.

הגב

4 תגובות על "שולטות: הסטארטאפים הישראלים בהם הרוב הן נשים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יזמקו
Guest

הכל טוב ויפה עד שמגיעה תביעה ממישהי שלא קיבלו אותה בגלל שהיתה בהריון או שחשבה שהיא בהריון או שחשבה שלא קיבלו אותה בגלל שחשבה שהיא בהריון.
ואז גם מגיעה עורכת הדין שלה, רעבה ללחם וכועסת על כל העולם בגלל שלא מצאה חתן.
ואז סוגרים על פיצוי כלשהו למרות שלא הגיעה לה כלום (העיקר לא לראות את עוכרת הדין ההיא).
ואו אז מתחילים לחפש רק גברים…
ואל תאשימו אותי – תאשימו את התובעת ואת עוכרת הדין שלה. בגללן יש אפליה. לא בגלל המעסיקים.

as
Guest

יזמקו התגובה שלך היא ממש קריאה לעזרה… אם אתה עומד להתאבד אנא תן סימן שנדע לשלוח את שירותי ההצלה לפני, מסכן…

Kwen
Guest

וטוב שהנשים הללו לא מזינות את הסטיגמה במהות העסקים- גיפט קארדס, הפיכת אמנות למוצרים, בילויים, הלבשה ע”פ חכמת ההמונים וקיטים ממותגים.

אין בנמצא סטארטפים נשיים בתחומים קצת פחות סטיגמטיים?

מישהו
Guest

אני מנסה לחשוב מה היה קורה אם הכתבה הזאת היתה מדברת על חברות סטרט-אפ בהם יש רוב גברי בלבד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: