כשאתם מתחילים לשחק בסלולרי, אנשי המוניטיזציה מתחילים לעבוד

כשמשתמש מוריד משחק זו רק ההתחלה עבור אנשי המוניטיזציה, שכעת צריכים לדאוג שהוא ימשיך לשחק ואף יסכים לבצע רכישות. איך הם מחליטים לתת פרסים ועל מה מבוסס תהליך קבלת ההחלטות שלהם?

מאת אמנון כלב, מנהל מחלקות המוניטיזציה והאנליזה בסלוטומניה, פלייטיקה

מוניטיזציה נמצאת בכל מקום וכבר הפכה בגדר חובה בכל מוצר אינטרנטי המגיע למשתמש הסופי, תפקידה העיקרי להשפיע על חוויית המשתמש. אם נתרגם את המונח זה לעולם הגיימינג – המציע לשחקן היצע אינסופי של משחקים חדשים וישנים – מוניטיזציה טובה תגרום לו ליהנות ולהישאר במשחק.

בעולם הגיימינג אונליין אחד המודלים העסקיים המוכרים הוא Freemium, וגם ענקיות כמו אפל ונטפליקס עובדות על פיו. הכוונה היא שאת המשחק ניתן להוריד בחינם, ומכאן אנחנו כבר נדאג להתאים עבור השחקן פיצ’רים שמתאימים לפרופיל הייחודי וליכולות המשחק שלו. נשמע פשוט? רק לקוראים מהצד, כיוון שזהו אחד האתגרים המורכבים שעומדים בפני איש המוניטיזציה.

ברוכים הבאים לעולם השיווק של 2020

משחק הוא טכנולוגיה יצירתית מאוד המתרחשת בזמן אמת ומשמשת קרקע פורייה לתחום המוניטיזציה. העובדה שהשחקן הוריד את המשחק אינה מספיקה, עלינו לתת לו סיבות טובות לשחק בו, לאחר מכן לספק לו את הסיבות להישאר במשחק ולבסוף לגזור את הסיבות שבגללן הוא יהיה מוכן גם לשלם. התהליך הזה הוא בעצם יצירת מסע משתמש אישי עבור כל שחקן, בהתאם למצבו ולרצונותיו. מרגע הורדת המשחק, עלינו לשאול עצמנו מהו המסע שעל השחקן לעבור כדי שחוויית המשתמש שלו תהיה איכותית במידה כזאת שיחזור לשחק גם מחר וגם בעוד שבוע.

כל מסע שכזה יכול להסתעף למקומות רבים ופה בא לידי ביטוי התפקיד של מנהל המוניטיזציה. אם ננסה לסכם את התורה על רגל אחת, אפשר לומר שתחום המוניטיזציה הוא למעשה עבודת שיווק מאוד מתקדמת ומתוחכמת, ובמילים אחרות זהו עולם השיווק של 2020. איש המוניטיזציה מנהל מספר רב של תהליכים מול כל הגורמים בחברה: מצוותי הפיתוח, ה-BA והניתוח העסקי; דרך אנשי המוצר המתאימים את החוויה לדרישות המשתנות של המשתמשים; וכלה בצוות העובדים המנהל את לקוחות ה-VIP, מגבש את צורכי השחקנים ומספק עבורם את הכלים הטובים ביותר. וכמובן צוותי קריאייטיב המספקים את התוצרים המונגשים לשחקן בצורה הברורה והמושכת ביותר.

מנהל מוניטיזציה נדרש לרכז את כלל התחומים, לשלוט בפרטים הקטנים, ולא פחות חשוב – להיות מסוגל לחשוב בצורה מגוונת ומחוץ לקופסה. זוהי עבודת ניהול מטריציונית (ניהול דינמי) מול הרבה גורמים ובלוח זמנים מורכב, שכן כל שינוי קטן שאנחנו מבצעים משפיע מיידית, אונליין, על מה שהשחקן חווה.

להחליט הכל כאן ומחר

אמנם מדובר בעולם אונליין שהכל בו קורה כאן ועכשיו, אך במקביל חייבים לחזות מה יקרה מחר – מה יהיו הדרישות של המשתמשים בעתיד ומהי הדרך הטובה ביותר לענות להם, ולא פעם זה קורה לפני שהמשתמשים יודעים זאת בעצמם. כדי להתמודד עם הדרישה הזו יש לכתוב תכניות דו-שנתיות מסודרות, לצד חשיבה ותכנון מה יהיה מחר במשחק. בעולמות הגיימינג והאינטרנט שיטה זו נחשבת ייחודית, כי במרביתם כותבים תכניות עתידיות ופועלים לפיהן בצורה אדוקה, אבל לדעתי כדי לנהל מוניטיזציה בצורה הגבוהה והנכונה ביותר צריך לדעת להסתכל על העתיד ועל ההווה במקביל.

למשל, צריך להחליט איזו הודעה כדאי לשלוח למשתמש ביום הראשון להורדת המשחק ואיזו הודעה הוא יקבל מאיתנו למחרת. התקשורת הזו עם השחקן היא חלק בלתי נפרד מהאחריות של מנהל המוניטיזציה. נניח, לדוגמה, כי שחקן תכנן לרכוש מוצר חדש במשחק והתחרט, מנהל המוניטיזציה צריך לחשוב מה יקרה אם נשלח לו מייל עם הצעה מיוחדת ואיך ניתן לדעת בדיוק מהי אותה הצעה מפתה שהשחקן לא יוכל לסרב לה? בסופו של דבר, מדובר על יכולת להפעיל רגש מסוים בזמן מסוים.

אתגר נוסף הוא למשל שחקנים שחזרו לשחק אחרי היעדרות של תקופה. אנו מסתכלים על הקבוצה כולה ועל הפרטים בתוכה, ומנסים לברר מהי אותה חוויה שגרמה לכל אחד מהם להפסיק לשחק ואיזו תגרום לו לחזור. אנחנו מצליבים הרבה מאוד מדדים כדי להסיק את המסקנות המתבקשות, ולאחר מכן בונים עליהן אסטרטגיה שמשפיעה באופן ישיר על חוויית השחקן.

לסמוך על האינטואיציה

זה אולי נשמע מסובך וקשה, אבל בפועל מדובר בתפקיד מרתק, במיוחד כאשר חושבים על סמך מה איש המוניטיזיצה פועל: קבלת ההחלטות מסתמכת על כמות נתונים רחבה מאוד, בשילוב צורך אמיתי להיות מחוברים למידע בסדר גודל כזה בזמן אמת. לא מעט החלטות מבוססות על AI, וחלקן – לא תאמינו – על אינטואיציה והתחשבות במה שעבד בעבר ובמה שלא.

לא פעם אני מוצא את עצמי אומר, “אני חושב שהשחקנים שלנו יאהבו את זה”, ולא פעם אנחנו באמת הולכים עם התובנות הקטנות האלה. לדעתי, אחד הדברים היפים בתפקיד הזה הוא ההבנה שהבינה המלאכותית לא יכולה להחליף אותנו, בגלל שבשביל לבצע את העבודה כהלכה צריך להבין רגשות, אסטרטגיות, אנשים ולקוחות, או במילים אחרות – צריך להיות איש שיווק. בשורה התחתונה, שילוב מאוזן בין שימוש רחב היקף בדאטה לצד אינטואיציה הם הדרך ליצירת כלי שיווקי ומסחרי יעיל.

הכתבה בחסות Playtika

פלייטיקה היא מחברות משחקי הרשת המובילות בעולם עם מעל 27 מיליון איש המשחקים במגוון המשחקים שלה מדי חודש. החברה נוסדה ב-2010 ומונה כיום מעל 3,000 עובדים ב-18 משרדים ברחבי העולם. מטה החברה ממוקם בהרצליה פיתוח ולה משרדים בערים תל אביב, ברלין, הלסינקי, וינה, לונדון, לוס אנג'לס, לאס וגאס, שיקגו, מונטריאול, בואנוס איירס, סידני, טוקיו, בוקרשט, מינסק, קייב, ויניצה ודנייפר. החברה ממשיכה להרחיב את פורטפוליו המשחקים שהיא מציעה בקטגוריות נוספות במטרה לספק את חוויית המשחק המגוונת והמלהיבה ביותר עבור השחקנים שלה.
לפרטים נוספים, לחצו כאן.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

16 תגובות על "כשאתם מתחילים לשחק בסלולרי, אנשי המוניטיזציה מתחילים לעבוד"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ירין
Guest

רוע טהור שמטרתו לנצל חולשות אנושיות, לעודד התמכרות ולא לספק ערך אמיתי (מלבד הנאה מדומה). מעניין, אבל לא מוסרי

משה
Guest

אני לא מסכים, ההנאה בכלל לא מדומה. אם אני נהנה לשחק משהו מה זה משנה לי איך עשו אותו?

ירין
Guest

גם סוכר והרואין מאוד מהנים. לשניהם יש השלכות שלא תמיד המשתמשים מודעים אליהן מראש.

היוואט
Guest

אוישש תנוח

רחב מוכרת מזון
Guest
רחב מוכרת מזון

רוע טהור?! הגזמת.

לא רוצה freemium? אל תתקין משחקים שיש בהם רכישות in-app.
הבחירה אצלך, וגם הבחירה להתעלם (כן, ממש להתעלם) מבצעות “מפתות” אם כבר התקנת freemium.

בכלל, המשחקים האלה בנויים כך שכדי להגיע לשלבים מתקדמים צריך או לשחק מלא זמן או לקנות קיצורי דרך.
אז משחקים עד שמגיעים לנקודה כזאת ואז פשוט מסירים את המשחק. כמה פשוט.

יש לך בחירה חופשית. צריך רק לדעת איך להתנהל בעולם הזה.

קוקו
Guest

גם סדרות נטפליקס , קליפים ביוטיוב אתה יכול לקרוא רוע טהור

מעריץ
Guest

אמנון אתה החיים עצמם

רותם
Guest

נטפליקס הוא לא freemium, אתה לא יכול להשתמש בו ולא לשלם (באופן חוקי).
אם כבר דוגמה אז ספוטיפיי.

Anonymous
Guest

כזה קשקוש לא קראתי הרבה זמן. כמה חשיבות עצמית על כלום

איז מוניטיזציה
Guest
איז מוניטיזציה

פלייטיקה היא לא חברת משחקים. היא חברת הימורים. אנשי המוניטיציה באפליקציות של פלייטיקה אחראים על ״הפקדות״ כסף של משתמשים וניצול מקסימאלי של הכנסות על ידי יצירת מנגנון של pay to win
(נכתב עלידי עובד בסטודיו גדול של פלייטיקה בהווה)

קרוסלה
Guest

אני אמנם לא עובד של פלייטיקה, אבל אני לא מבין על מה המהומה.
ברור שמנסים לפרוט על מיתרי הרגשות של המשתמשים.
יש כאלה שזה עובד עליהם, והם ״חייבים״ לקנות את האקסטרה משהו. בעיה שלהם.
המודל העסקי הוא לתת איזה אקסטרה משהו תמורת מעט כסף (נניח דולר או שניים). מעטים משלמים, אבל זה מספיק במאסות גדולות.
מה ההבדל בין זה לבין לקנות ארטיק?
איזה ערך מוסף יש לארטיק?

לא מבין את הקשר בין זה לבין הימורים.

עמית
Guest

אני יכול להבין את העניין. יש משהו בז’אנר הזה של המשחקים שבשורה תחתונה לא נותן איזשהו ערך מוסף אמיתי למשתמשים אלא מתרכז בריגוש הרגעי והשטחי אצל המשתמש, כמו הימורים לדוגמא. אין פה משחקים עם גרפיקה מרהיבה, פן אמנותי, אסטרטגיה מיוחדת או סיפור. מדובר במשחקים מטופשים שכל מטרתם היא לגרום למשתמש להשאר במשחק להמשיך ללחוץ בעיקר קליקים פה ושם ולהרגיש שהוא מקבל נקודות, פרסים או התקדמות. וכמובן לגרום לו לשלם בסופו של דבר

מגגכגומחה
Guest

גם, בפורטנייט אתה קונה סקין ללא שום שימוש בעולם האמיתי

קוקו
Guest

אומנם כמו סמים, אבל אתה לא מםסיד את התחתונים, כמו םורטנייט , קליפ או סדרה … ככה שכל אלה אתה יכול לקרוא להם רוע טהור

אלעד תל אביב
Guest

מכעיס כמה שמנסים להטעות בכוח.
מונטיזציה עוסקת אך ורק בהוצאת כסף מהשחקן. בשביל שהמשחק יהיה כיפי ויחזרו לשחק בו יש גיים דיזיינרס/ פרודקט/ UX.
באמת שזה עצוב שפלייטיקה צריכה לשלם לגיקטיים על הזכות לכבס את מה שהחברה באמת עושה בשביל לגרום לעוד איזה מועמד או 2 לחשוב שזה לא כזה נורא.
לא שאני חושב שמה שהם עושים זה הימורים, אבל זה חד משמעית ניצול רגשי של שחקנים כדי להוציא מהם כמה שיותר כסף.

הפז
Guest

אסביר לכם מהם הימורים – הפקד כסף ויש לך צ’אנס לזכות בכסף.
משחק – תפקיד ותקבל עוד פיצ’ר/משאב במשחק. תפסיקו לבלבל את המוח, אם זה ubisoft או ea זה בסדר אבל פלייטיקה לא? חרטטני הייטק.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: