אימא, למה את כותבת?

אי אפשר להתעלם מתופעת ה-mommy blogs אשר מציפה את הרשת העולמית והישראלית. האם הבלוגים האלו נועדו רק כדי לספק תמיכה לאותן אמהות כותבות, או שמא דווקא דרך הרשת תוכלנה הנשים סוף סוף להשמיע את קולן?

נשים ברשת

נוכחות נשים ברשת האינטרנט העולמית, וברשת הישראלית בפרט, גדלה מדי יום. סקר שנערך לאחרונה בישראל מראה כי 80% מהנשים בישראל חברות ברשתות חברתיות (כגון facebook  או twitter) וגולשות בפורמים. כמו כן התברר כי גם בהשוואה לגברים נשים פעילות יותר: 73% מהנשים, לעומת 53% מהגברים, מתעדכנות באופן שוטף במה שכתבו חבריהן . מחקר שנערך בשנה שעברה בארה”ב הצביע על כך שמדי שבוע 23 מיליון נשים אמריקאיות כותבות, קוראות או מגיבות בבלוגים .

המחקרים מצביעים על כך כי הקטגוריה האינטרנטית של “קהילות נשים” (women’s community) היא הקטגוריה הצומחת ביותר בשנים האחרונות. בשנת 2008 דווח כי קטגוריה זו צמחה ב-35%, מ-52 מיליון כניסות משתמשים ייחודיות (לאתרים הנכללים בקטגוריה) לכמעט 70 מיליון כניסות ייחודיות. בארה”ב נמצא, כי 64% מהמשתמשים בפייסבוק הם נשים.

בתוך שטף הפעילות הנשית ברשת האינטרנט מתבלטים ה-Mommy Blogs כתופעה ייחודית אשר קשה להתעלם ממנה. בלוגים אלו נכתבים ע”י אמהות ולמען אמהות, והופכים במהירות לכוח חברתי וכלכלי משמעותי במיוחד. הבלוגים, אותם יומנים אישיים אנונימיים, הפכו בשנים האחרונות לאמצעי ביטוי ראשון במעלה שאינו כפוף בהכרח לנורמות המקובלות או לשיקולי הרייטינג של שומרי הסף בכלי התקשורת השונים.

למרות שמחקרים מראים כי נשים מוגבלות יותר ביכולת לגשת לאינטרנט בכל זמן נתון שהוא, עקב המחויבויות המשפחתיות שלהן, הסקרים האחרונים בארה”ב טוענים כי למעלה מ-43 מליון אמהות נכנסות לאינטרנט מדי יום ושוהות שם בממוצע כ-85 דקות. במהלך השהות הזאת, הן פעילות במיוחד. 7% מבין כלל האמהות שדיווחו כי הן מבקרות באתרי אינטרנט מדי יום, דיווחו גם כי הן מחזיקות בלוג אישי ומעדכנות אותו באופן שוטף ו-15% דיווחו כי הן מבקרות באופן יומי בבלוגים אחרים.

תופעת ה-mommy blogs

ה-mommy blogs שתפסו תאוצה חסרת תקדים בשנים האחרונות, הם הביטוי האולטימטיבי לנוכחות האימהית ברשת. מפלטפורמה מהודרת להצגת ושיתוף תמונות של הילדים התפתחו הבלוגים האימהיים לכדי כוח תרבותי וכלכלי ראוי להתייחסות. בלוגים של אמהות הפכו בשנה האחרונה לתעשייה כלכלית לכל דבר, ורווחיהם נעים מ-25$ בחודש ועד לסכומים של 6 ספרות. גורמים בתעשיית האינטרנט מעריכים כי מספר הבלוגים (באנגלית) העוסקים בהורות ובמשפחה נע סביב ה-200,000.

אמהות אלו, אשר רבות מהן ניתן למצוא היום גם בארץ, משתמשות בבלוגוספירה כמדיום אשר בו הן יכולות להביא את עצמן לידי ביטוי ולקבל תמיכה, נחמה ועידוד. בעולם המודרני, אשר בו נשים מגדלות את הילדים הרחק מקהילה ממשית תומכת, ובמקרים רבים גם ללא נוכחות רציפה של קרובי משפחה, הבלוג הופך לקהילה ומהווה תחליף המתאים. כתיבה, קריאה ופרסום תגובות בבלוגים של נשים (ואמהות) אחרות, מאפשרות לאותן נשים לחלוק את אורח חייהן היומיומי עם נשים אחרות החוות את אותם הדברים – באותו הזמן, מעבר למגבלות גאוגרפיים.

מעבר ליכולות השיתוף של הבלוגים, והתמיכה אשר נוצרת בתוך הקהילה הזאת הפכו הבלוגים (כאמור) גם למקור הכנסה. עבור אמהות זוהי נקודה חשובה ומשמעותית – את יכולה להיות אימא במשרה מלאה, וגם להרוויח מכך כסף. כתיבת בלוג אינה דורשת תואר, משרד חיצוני או אפילו הקמת עסק. כל אחת יכולה לעשות זאת. עם זאת, כאשר הבלוג הופך לעסק (מצליח) לכל דבר, מתעורר גם הצורך לשמור על החדשנות והרלוונטיות שלו, וזאת על מנת לשמר את מספר הכניסות  הגדול, שהוא, כידוע, זה שמביא את הכסף.

מקור: courier-journal.com

כתיבת mommy blog דורשת חשיפה מלאה, אמיתית ואותנטית של חיי המשפחה, על הצדדים הטובים והרעים שלהם. חשיפה זו מעקרת כל מימד של פרטיות משפחתית ואינה משאירה מקום לגבולות ברורים בין הבית לעבודה. עם זאת בלוגריות מודות כי הן ממדרות חלק מנושאי הכתיבה שלהן, וזאת – על מנת שלא לפגוע באנשים היקרים להן.

mommy blogs ופמיניזם ברשת הישראלית.

שגשוג הבלוגים האימהיים אינו פוסח על הרשת בישראל, ונדמה שכמות הבלוגים הישראליים העוסקים בנושא הורות, אמהות, נשים ומה שביניהם רק גדל והולך. זאת אולי לא הפתעה גדולה בהתחשב בכך ש-76% מכלל הבלוגים הישראליים נכתבים ע”י נשים. בחינה של מספר בלוגים כאלו, כגון אמהות אובדות, Bling Bling ולהיות אמא, מעלה מספר מסקנות מעניינות בנושא.

מסקירה חפוזה נדמה כי כל הבלוגים מציגים חוויות אמהוּת ישראלית זהה או לפחות דומה מאוד. כולן כותבות, מי יותר, מי פחות, על תובענות שילוב העבודה עם מטלות הבית, על העדרו היחסי של האב, על חוויות הלידה (הטובות או הטראומטיות) ועל הצורך המתמיד להוכיח את עצמן למול החברה הישראלית אשר דורשת מהאם להתמסר לגידול הילדים באופן מלא.

מבט מעמיק יותר מגלה כי ישנם הבדלים מהותיים בין כותבת לכותבת. אמנם, חלק מהנשים פשוט משתפות את חוויותיהן האישיות, אך ישנן נשים המנצלות את כלי הביטוי הייחודי הזה, שאינו כפוף בהכרח לשיקולי רייטינג או לדעותיהן של קובעי אג’נדה תקשורתית כלשהיא, על מנת להביע עמדה חד משמעית כנגד מגמות שונות הקשורות לחוויית ההורוּת הישראלית.

לעיתים מדובר על השמעת סיפור לידה יוצא דופן ותיאור ישיר ובוטה של הקשיים והמאבקים של אם צעירה, לעיתים מדובר בהבעת מחאה גורפת לגבי אי-נוכחותו של האב בכל הנוגע לטיפול בילד, ולעיתים יוצאות הכותבות כנגד נורמות שנקבעות ע”י אמהות אחרות. כל הסיווגים הללו, אשר מתאימים במקרים רבים ליותר מפוסט אחד, משקפים פריצת גבולות ביכולות הביטוי של נשים בתקשורת הישראלית.

התפיסה הקיימת בחברה הישראלית בפרט, ובעולם המערבי בכלל, היא שמעשי הנשים אינם צריכים להישמע. נשים אמנם יוצרות חיים, אך זהו מעשה היצירה היחידי “שמותר” להן. לידת ילדים, גידולם ודאגה להם, הם תפקידיה המובנים מאליהם והמוגדרים היטב של האם, וכאשר היא מבצעת אותם היא מצייתת לנורמות. כתיבה על תפקידים אלו, שלא לומר, כתיבה פומבית, היא פריצה מוחלטת של גבולות תפקידי המגדר והנורמות החברתיות. זאת המהפכה האמיתית של ה-mommy blogs.

גם כאשר הכותבות מחזקות את חשיבותם של תפקודי המגדר הבסיסיים שלהם, כגון לידה, הן יוצרות מהפכה תקשורתית, אפילו בצורה לא מודעת. הצפת הנושאים הללו לרמה המדוברת, שיתוף הדברים שהושתקו עד כה בפלטפורמת הפצה מיידית ורחבה כל כך, וחשיפת המקרים שבהם הן שברו את המוסכמות החברתיות, יוצרת שיח חדש אשר יוכל (אולי) בסופו של דבר לשנות גם את הנורמות המקובלות בחברה.

עדי לשם

כותבת על ובתוך רשתות חברתיות, נהנית מגאדג'טים חדשים וממשחקי מחשב קלאסיים. עוסקת בתכנון אסטרטגיית דיגיטל במחלקת הפלנינג של JWT_DIGITAL, וזאת אחרי 4 שנים של ניהול תוכן באתרי אינטרנט מסחריים ושיווק דיגיטלי של מותג מתחום ההשכלה הגבוהה. בעלת תואר ראשון בניהול ומדעי המדינה של האוניברסיטה הפתוחה.

הגב

6 תגובות על "אימא, למה את כותבת?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
נועה
Guest

אני מאוד בעד הכתיבה הנשית באופן כללי. אני גם מודעת ליתרונות של הבלוגים הללו אבל לפעמים נדמה לי שהבלוגים האלה רק מחזקים את ההבנייה החברתית שנשיות היא אימהות.בשנים האחרונות כבר מותר לדבר, לכתוב, לקטר ולבקר את העומסים שאימהות צריכות לשאת, מותר גם לפחד מאימהות ולהודות שהיא לא אושר צרוף והכל בפומבי. גם אם נשים ישמיעו את קולן בבלוגים ההללו הוא ישמע רק בקונטקסט האימהי וההורי. הפמינזם (בהכללה גסה) יוצא נגד המשוואה הזו של “קול נשי = קול אימהי”, לא משנה אם זה קול אמהי “קלאסי” או ביקורתי. קול הנשי הוא גם קול אימהי אבל הוא הרבה יותר מזה.

עדי
Guest

אין ספק שהקול הנשי הוא הרבה יותר מהקול האמהי. ועדיין, רציתי להראות שלמרות שלכאורה המאמי בלוגס מחזקים את ההבנייה ואת הקשר בין נשיות לאמהות – עדיין יש לסוג הכתיבה הזאת גם משמעות פמיניסטית.
חוץ מזה, אני חייבת להגיד שאני לא ב-100% מסכימה עם הטענה שלאמהות היום “מותר” כבר להתלונן ולכתוב. ה”הרשאה” הזאת (שהיא מקוממת לכשעצמה) נובעת מכך שנשים פשוט התחילו לכתוב, והתרומה של האינטרנט בתחום הזה בכלל ושל המאמי בלוגס בפרט, היא ממש לא מבוטלת. וגם היום, עדיין הנורמות טוענות כי נשים צריכות להיות “סופר-וומן”, עדיין האבא (והבעל) “עוזר” ולא שותף מלא.

אורלי
Guest

עדי, תודה על הכתבה. ישנו רק דבר אחד שקצת הפריע לי – למה “דווקא דרך הרשת תוכלנה הנשים סוף סוף להשמיע את קולן”??? ן – “כתיבה על תפקידים אלו, שלא לומר, כתיבה פומבית, היא פריצה מוחלטת של גבולות תפקידי המגדר והנורמות החברתיות” ???
האם יש למישהו ספק שנשים תופסות מקום מרכזי ובהחלט מחוות את קולן במציאות הנוכחית שאנו חיים בה ? האם לא מזמן פרצנו את גבולות ותפקידי המגדר ?
בלוגים, אמהות ונשיות זה דבר חזק ויפה, אבל אני לא חושבת שצריך להפוך את זה לסמן השמאלי של פריצת מגדרים ונורמות חברתיות.

עדי
Guest

אני מצטערת אורלי, אבל כן, גם במציאות הנוכחית, עדיין לא פרצנו את כל גבולות המגדר, במיוחד לא בכל מה שנוגע לתחום ההורות והאמהות.
למה דווקא דרך הרשת – כי את לא צריכה הרשאה מאף אחד לפרסם, את לא תלויה בדעתו של אף אחד אחר, ולכן את יכולה לכתוב באמת על מה שאת רוצה. כותרת של אחד הבלוגים שקראתי אומרת: יש לי אינטרנט and i’m not afraid to use it.
מאמי בלוגס הם אולי “סמן שמאלי” של פריצת מסגרות וגבולות, אבל לדעתי לפחות, הם בהחלט מהווים חלק משמעותי בשינוי שמתחולל כל הזמן.

אורלי
Guest

אולי אני חיה בבועה.

באמא שלי
Guest
משהו קטן שבדיוק כתבתי בנושא: כשהייתי קטנה היו לי תחביבים – קרמיקה (עד גיל 12), בלט (החזקתי מעמד עד כיתה ה), ופסנתר( טוב לא ממש – עד כיתה ג לא נראה לי ממש נחשב). הזמן עבר קצת והיום כששאולים אותי מה התחביבים שלי אני אומרת סקי וצלילה….למרות שהפעם האחרונה שעליתי על סנובורד היה לפני 3+ שנים ו4 שעות מתחת למים כל 365 ימים לא ממש עוזר לי להיות זק קוסטו. התחביבים האמיתיים שלי היום זה הרבה משפחה, קצת חברים, ובאופן קבוע כל ערב,בצורה עיקבית – תנוחת רביצה מול הטלוויזיה. אז לפני כמה חודשים שמתי את נפלאות הקיטור וההשמצה על נייר… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: