אחרי ofo: האם גם Mobike בדרך החוצה מישראל?
על פי דיווח חדש, ענקית האופניים הסינית החלה בגל פיטורים, כדי למקד את פעילותה במולדת, שם מחכה לה שירות האופניים השיתופיים של עליבאבא
מה קורה למיזמי האופניים השיתופיים? אחרי שענקית האופניים השיתופיים הסינית ofo החליטה לסגור את פעילותה בישראל לאחר חודשים ספורים בלבד (ובינתיים ממשיכה בקריסה מרשימה), נראה שמיזמי האופניים השיתופיים מתקשים להחזיק את הראש מעל המים. דיווח חדש של TechCrunch טוען כי חברת Mobike סגרה בסוף השבוע האחרון במפתיע את כל הפעילות העסקית שלה באיזור אסיה-פסיפיק, ופיטרה עובדים ומפעילים בסינגפור, מלזיה, תאילנד, הודו ואוסטרליה. זוהי ככל הנראה רק ההתחלה של סגירת פעילות ברחבי העולם, אם כי בישראל בינתיים משדרים עסקים כרגיל.
הצמצומים מתחילים באסיה-פסיפיק, ועשויים להתרחב במהירות
מובייק מפעילה מתחילת שנת 2018 שירות השכרת אופניים שיתופיים במסגרתו משתמשים יכולים למצוא זוגות אופניים על גבי המפה באמצעות אפליקציה, לשחרר את המנעול המיוחד אשר לא מאפשר לגלגל להסתובב, לרכב להיכן שירצו, ובסיום הנסיעה להפעיל שוב את המנעול ולהשאיר את האופניים במרחב הציבורי, כל עוד הוא לא מפריע לתנועת רכבים או הולכי רגל. בישראל, פעילות החברה מתופעלת בישראל על ידי Car2Go, אשר מפעילה במקביל שירות השכרת רכבים ואת שירות ״אוטותל״ השנוי במחלוקת של עיריית תל אביב.
על פי הדיווח, הקיצוץ באיזור אסיה-פסיפיק הוא רק ההתחלה, ומטרתו היא לצמצם את פעילות החברה בשווקים הבינלאומיים ולהחזירה לפעילות בלעדית בסין. לפי שני מקורות נוספים של האתר, קיצוצים נוספים צפויים באירופה ובאמריקה.
מפעילת מובייק בישראל: לא קיבלנו אף עידכון בנושא ממובייק, וממשיכים כרגיל
מ-Car2Go, מפעילת Mobike בישראל, נמסרה לנו התגובה הבאה: “האופרציה בישראל מופעלת על-ידי Car2Go ולא על ידי מובייק, מהידיעה משתמע שההחלטה נוגעת למדינות בהם המפעיל הישיר הוא מובייק, ועל כן איננו מושפעים לפי שעה מההחלטה. יתרה מכך, ישראל נחשבת לאחד מהשווקים המצליחים והצומחים בתחום האופנים השיתופים, ולא קיבלנו אף עידכון בנושא מהשותף הסיני. אנחנו ממשיכים להפעיל כרגיל ובהצלחה רבה את מערך האופנים בת”א רבתי ללא כל פגיעה בשירות לנוחות אלפי המשתמשים, שמספרם גדל באופן עקבי מידי חודש”.
על פניו, השנה האחרונה הייתה טובה מאוד עבור מובייק הסינית, שלא רק התרחבה לשווקים נוספים ברחבי העולם, אלא גם נקנתה על ידי ענקית המשלוחים הסינית Meituan בעסקת ענק של 2.7 מיליארד דולר לאחר גיוסים של למעלה מ-900 מיליון דולר. החברה הרוכשת לא חיכתה הרבה לפני שעצרה את ההתרחבות של חטיבת האופניים השיתופיים החדשה שלה ברחבי העולם, והחליטה להתמקד בתחום משלוחי האוכל והזמנת המלונות, במיוחד לאור התחרות העולה בתחום האופניים השיתופיים בסין, שם עליבאבא מציפים את הרחובות בזוגות אופניים באמצעות מיזם Hellobike. חברת ofo (אופו), שנחשבה גם היא לשחקנית חזקה בתחום, החלה לסגור את הפעילות שלה ברחבי העולם השנה, חודשים ספורים לאחר תחילת פעילותה בישראל, וכעת היא בדרך לפשיטת רגל.
פרשנות: מתחילים להתכונן ליום הדין
למרות התגובה האופטימית של מפעילת מובייק בישראל, בדיווח של טקראנץ׳ נכתב בפירוש כי החברה מצמצמת גם פעילות של מפעילי צד-שלישי, וכי המהלך מתבצע גם במדינות בהן הפעילות היא רווחית וצומחת. אמנם ב-Car2Go טוענים כי החברה לא קיבלה כל פנייה להפסקת הפעילות ממובייק, לא נופתע אם בחברה כבר מתכוננים ליום הדין ומכינים תוכנית גיבוי להשקת השירות במיתוג עצמאי כדי לנצל את הידע והניסיון שנצברו במהלך תקופת הפעילות, וכדי להמשיך את השליטה הכמעט בלעדית שלה בתחום בישראל.
בתזמון מעניין, ברחבי תל אביב החלו להפרש בחודשים האחרונים אופניים שיתופיים חדשים תחת המיתוג Israel Bike, אשר פועלים ומתומחרים באופן דומה למובייק. לא מן הנמנע שהכניסה של שירותי השכרת קורקינטיים שיתופיים הפכה את האופניים למיושנים ופחות אטרקטיביים עבור המשתמשים שמעדיפים לשלם יותר, אך להגיע במהירות ונוחות ממקום למקום.
הגב
5 תגובות על "אחרי ofo: האם גם Mobike בדרך החוצה מישראל?"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
(כמו כן: יפה לי להגיד שאני מתעלם מהתגובה של קאר2גו ואז לדפוק פסקה שלמה עליה)
אתה זה שהגבת בלי קשר למה שכתבתי.
וכן, אני מטפל בעצמי כל יום והפסיכיאטר שלי הרשה לי עד 7 תגובות בגיקטיים בכל שבוע. אני לא מאמין שאני מבזבז אחת מהן עליך
מתי כבר תצאו מת”א?
בשרון גם צריכים שירותים של אופנייםקורקינטיםמכוניות שיתופיות ואין כאן בכלללללל