2 ש”ח לקילומטר: משרד התחבורה אישר נסיעות שיתופיות בישראל

תקנה חדשה של משרד התחבורה מאשרת סוף סוף את הנסיעה השיתופית; אבל האיסורים שבה יוציאו לכם את החשק לחסוך חלק מהוצאות הנסיעה ולהקל קצת על העומס בכבישים

מקור: Pexels

זה לקח זמן, אבל מוטב מאוחר וכו. אתמול (ב’) חתם שר התחבורה, ישראל כץ, על תקנה חדשה שתאפשר לכל נהג בישראל לבצע נסיעות שיתופיות (קארפול) ולקבל על כך תשלום. התקנה החדשה מאשררת למעשה את המצב שקיים כבר בפועל שבו מספר חברות מפעילות בישראל שירותי נסיעות שיתופיות, אולם היא כוללת מספר סייגים, כדי למנוע מלהפוך את השירות למקור הכנסה.

עד 2 ש”ח לקילומטר

הבשורה המרכזית בתקנה החדשה היא שמעתה יוכלו נהגים לגבות תשלום מנוסעים שהם לוקחים עימם ברכבם הפרטי. עם זאת, כדי לוודא שלא מדובר בפעילות למען רווח, דוגמת UberX, התקנה כוללת סייגים רבים. ראשית, נהג יוכל לבצע עד 2 נסיעות שיתופיות ביום בלבד; שנית, הוא לא יוכל לאסוף נוסעים מהדרך, אלא יש חובה שהם יהיו נוסעים שתכננו את הנסיעה מראש; שלישית, מספר הנוסעים בנסיעה אחת לא יעלה על 4 נוסעים – כדי למנוע למשל מצב שבו נהגים עם רכב עם 7 מקומות יוכלו לאסוף 6 נוסעים; ולבסוף, מחיר הנסיעה המירבי יעמוד על 2 ש”ח לנוסע לכל קילומטר נסיעה, כשעל הנהג לחלק את כל הוצאות הנסיעה בין כל הנוסעים – כולל הוא עצמו.

מחברת Waze, שהיתה הראשונה להציע שירותי נסיעה שיתופית בישראל, נמסר בתגובה: “Waze מברכת על החלטת משרד התחבורה לתמוך בשירותי הקארפול ברחבי ישראל. Waze גאה להוביל את תחום הקארפול בארץ, לסייע לנהגים ולנוסעים המשתמשים בה לחסוך זמן וכסף, ולפעול יחד לפתרון בעיית הפקקים בישראל”.

מ-MOOVIT נמסר: “אנו מברכים את משרד התחבורה על פרסום התקנות. נגיב לגופן לאחר שנלמד את הדברים. אנו מלאי תקווה, כי התקנות החדשות יעצימו את הנסיעות השיתופיות בישראל, לטובת כלל משתמשי הדרך”.

צעד קדימה, שניים אחורה

צילום: ששון תירם

נהגי המוניות צריכים לשלוח זר פרחים ענק לשר התחבורה, ישראל כץ, שעוזר לתקוע עוד מסמר בארון הקבורה של הנסיעה השיתופית בישראל. לא רק שהתקנות החדשות הגיעו באיחור – Waze למשל מפעילה בישראל שירות כזה כבר יותר משנתיים – הן גם עושות הכל, אבל הכל, כדי להוציא את החשק או המוטיבציה של הנהגים לקחת עימם נוסעים.

מדוע מתערבת המדינה וקובעת החזר הוצאות אחיד לנהגים? האם אפשר להשוות הוצאות של נהג ב-Lexus RX להוצאות של נהג בקיה פיקנטו? ומדוע רק פעמיים? ואם מדובר בנהג שבמהלך היום מתנייד בין מספר מקומות, מדוע שלא יגרע קצת מהעומס בכבישים וייקח עימו נוסע, שישתתף עימו בהוצאות הנסיעה? לשר התחבורה כץ ולאלפי נהגי המוניות שהתפקדו לליכוד התשובה כנראה.

היטיב לתאר זאת ח”כ אורי מקלב, יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה, בדיון שנערך אתמול בועדה ועסק בעתיד הנסיעות השיתופיות: “התחזיות לעומסים בכבישים בישראל קודרות מאוד, על רקע כך נשאלת השאלה מדוע מה שעובד בעולם לא יכול לעבוד אצלנו? מדוע אי אפשר לנסות זאת לכל הפחות? תחבורה שיתופית היא לאו דווקא מהבית לעבודה ומהעבודה לבית, היא יכולה להיות מתחנת האוטובוס לתחנת הרכבת ולתחנת המוניות, שם פעמים רבות הבעיה, בתחבורה המקשרת. הדבר יביא חסכון למשק, הורדת הגודש, הגדלת שעות העבודה, הגעת כח אדם רענן לעבודה”. עו”ד יונתן צוויקל מהרשות להגבלים עסקיים, הצטרף לביקורת ואמר: “אסדרה אנכרוניסטית מונעת מהציבור הרבה דברים שהוא יכול לקבל, לא רק הפחתת המחיר, הגדלת המגוון והגדלת האיכות. מעבר לתועלת של הצרכנים הפרטיים, יש לתחבורה פוטנציאל של ממש לתרום למשק – צמצום הפקקים והזמן שאנשים מכלים בדרכים, מתן שירות לכל מיני אזורים שלא מקבלים שירות. לעניין הגודש, רוב המחקרים מדברים על תרומה להפחתת הגודש. אלה דברים שהציבור הישראלי זכאי לקבל. יש לתת מענה לבעיית נהגי המוניות אך לא יכול להיות שכל הציבור יסבול בגלל האינטרס הזה”.

נציג משרד התחבורה, דרור גנון, מנהל אגף בכיר במשרד התחבורה, אמר בדיון כי המשרד יציג בתוך מספר שבועות תוכנית להסדרת התחבורה השיתופית בישראל. עם זאת, אם לא תקרה הפתעה מרעישה, נראה שבניגוד לנהגי המוניות, הציבור הרחב לא צפוי לבשורות טובות במיוחד.

יניב אביטל

גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג’טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

23 Comments on "2 ש”ח לקילומטר: משרד התחבורה אישר נסיעות שיתופיות בישראל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
דביר
Guest

בכל תחום יש פרילנסרים, עצמאיים, ולא תראו מתכנתים מתלוננים שלקח להם את העבודה ילד בן 16 עם ידע בתיכנות שפתח עסק. הקטע המצחיק הוא שרוב נהגי מוניות הם לא אנשים הגונים וירמו אותך, לא יקחו אותך במונה אם זה בשבת או בחגים או יום פוטנציאלי בעקבוץ איריע באיזור. אז דווקא פה הם מתאגדים להגן על המאפיה שלהם והמדינה עוזרת להם.

בת-שמאל
Guest

“שרוב נהגי מוניות הם לא אנשים הגונים וירמו אותך” -טרול. חברי הכנסת הם אנשים הגונים? הסלקטורים שיושבים במשרד הפנים ומחליטים איזה עובד סיעודי זר מורשה לחזור מביקור חד-שנתי לראות את הילדים שהוא זנח במולדתו- הם אנשים הגונים? מה לגבי כל מי שמתפרנס משיטת מצליח קרי חברות הביטוח חברות הטלקום? מה לגבי מוסכניקים? רופאי שיניים? סחר בינארי? טוקבקיסטים בתשלום? טוקבקיסטים פראיירים לא בתשלום?

stemi
Guest

אז את מנסה לחזק את הטיעון שלך בכך שאת מציינת עוד קבוצות של אנשים מושחתים?!

יש קבוצות של אנשים מושתחים
ויש קבוצות של אנשים הגונים
ויש קבוצות מעורבות.

נהגי מונית הם מהסוג הראשון באופן מובהק. מוזמנת לנסוע למדינה עולם ראשון באירופה ולראות איזה יצור שונה אבולוציונית הם הנהגי מונית שם

בת-שמאל
Guest

אם כולם לא הגונים- כולם הגונים. במילים אחרות הם בדיוק כמו כל קבוצה אחרת וההכללות האלה מיותרות. “באופן מובהק”- לדעתך האישית והסובייקטיבית, מר “דרווין באירופה”…

נהג מונית
Guest

אין טעם להכליל, שיחזירו לנהגי המוניות את התשלום בעבור על המספר ושישחררו את השוק.

העורך
Guest

ובתנאי שמשני השקלים יפריש ביטוח לאומי, מס בריאות ויצרף את זה להכנסה השנתית שלו באישור של רו”ח עם העתק לרשות להלבנת הון.
וזהו…….. עכשיו אפשר לצאת לדרך

סבבה
Guest

היי היי, מה רע בקיה פיקנטו? 😁
אחלה אוטו

מרדכי
Guest

2 ש”ח לק”מ זה ממש לא מעט.
לדוגמא נסיעה מירושלים לתל אביב היא בערך 60 ק”מ.
זה אומר שהנהג יכול לקחת 120 ש”ח לנוסע = 480 ש”ח לנסיעה עם 4 נוסעים.
אפשר להתפרנס בקלות משתי נסיעות כאלו ליום

מוטי
Guest

2 שח בחלוקה לכל הנוסעים

גל סולומוביץ
Guest
גל סולומוביץ

כתוב במפורש 2 שח לקילומטר לכל נוסע

עופר
Guest

ואם יש רק נוסע אחד?

מרדכי
Guest

אז בפלטפורמה הייעודית שתתאם לך אנשים (לצורך העניין לא משנה אם זה אובר או קבוצת ווטסאפ/טלגרם) אתה יכול להודיע לכולם שאתה נוסע רק כאשר כבר תיאמו אתך “מראש” 4 אנשים (או כמה שתבחר)
נ.ב. בהנחה שלא היית עושה את הדרך הזו לבד עד היום ואז גם נוסע אחד זו הכנסה משמעותית

הקרנף
Guest

יש סתירה בין שני חלקים באותה פסקה. מצד אחד כתוב 2 שקלים לק”מ לאדם ומצד שני כתוב שצריך לחלק את העלות בין כל הנוסעים.
לכותב הכתבה הפתרונים…

נהג בוס
Guest

כתוב שהוצאות הנסיעה יחולקו בין הנוסעים כולל הנהג עד למקסימום של ₪2 לנוסע

בנט
Guest

אוף למה כל אספקט במדינה הזו כלכך מסריח?

דפנה
Guest

כי ליכוד

דגכדכדגכדגכד
Guest
דגכדכדגכדגכד

לא, את!

עופר
Guest

לא הבנתי את המבנה התחבירי של 2 המילים שרשמת.

pery mimon
Guest

על אפם וחמתם זה יצליח

דודו
Guest

כל הכבוד, סוף סוף אם מישהו חושב לא דרך הכיפה והכפייה הדתית אז מקבלים אחלה פתרונות, אני ממליץ לכל נהגי מוניות להתחיל לחשוב על שינוי מקצוע כי זה התחלה של סוף הקרייה שלכם, אישרו נסיעה שיתופית צעד הבא אישור אובר ופה זה הסוף של המוניות.

נו באמת....
Guest

טרמפים זה חוקי, זה אומר שהכסף, הדבר היחיד שמתווסף פה הופך את זה לפשע. למה משהו שאפשר לתת בחינם אסור לתת בתשלום?

הקרנף
Guest

רק אומר- גם סקס בחינם זה חוקי ובתשלום זה לא חוקי…

דה פאק?
Guest

הולי שיט, מה זה הטמטום הזה?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: