האקזיט השני של איריס שור: לינקדאין רוכשת את Oribi

היזמת הסדרתית, שמכרה את החברה הראשונה שלה לאוטודסק ב-2009, מוכרת את אוריבי ללינקדאין. הסטארטאפ יהפוך למרכז הפיתוח הראשון של לינקדאין בישראל

איריס שור. תמונה: יח״צ

ב-2009 נכנסה Autodesk לישראל עם רכישת Visual Tao של היזמת איריס שור, ועכשיו היא עושה את זה שוב עם Oribi, הסטארטאפ האחרון שהקימה, ונרכש על ידי LinkedIn של מיקרוסופט. כחלק מאותה רכישה, לינקדאין תפתח מרכז מחקר ופיתוח חדש בישראל. שווי העסקה לא פורסם, אך על פי הערכות, מדובר במספר עשרות מיליוני דולרים – לכיוון ה-100 מיליון דולר. עד היום גייסה אוריבי כ-30 מיליון דולר.

האם המאמצים שלכם באמת מכניסים לחברה?

המוצר שפיתחה Oribi מתמקד בניתוח תוצאות שיווק, ומסייע לעסקים גדולים כקטנים להבין היכן והאם כדאי להשקיע עוד משאבים. בין היתר מציפה המערכת תובנות בנוגע לעד כמה כל אחד ממאמצי השיווק באמת תורם למטרות החברה. כיצד האתר מתפקד, האם הבלוג באמת תורם למכירות ולהרשמות, כיצד פעילות בסושיאל מדיה משפיעה על המכירות, מדוע משתמשים נוטשים את האתר ועוד. את המידע שנאסף יכולים המשתמשים לייצא לכלים כמו פייסבוק, גוגל, מערכות ניהול אימיילים, מערכות לניהול שיווק ועוד.

Oribi הוקמה ב-2015 על-ידי איריס שור, יזמת סידרתית כאמור שהקימה בעבר את החברות Takipi ו-Visual Tao, שנרכשה על ידי אוטודסק ב-2009. עד רכישתה, גייסה אוריבי כ-27 מיליון דולר בשני סבבי גיוס עיקריים. בין המשקיעים בחברה ניתן למצוא את קרן Ibex, MoreTech, TLV Partners, S-Capital, ו-Sequoia. לדברי לינקדאין, הרכישה תסייע לה ״למקסם את ה-ROI באסטרטגיות שיווק״.

שור חושפת את שהוביל לרכישה, וזה רחוק מהסיפור שאתם רגילים אליו

בחשבון הפייסבוק שלה כתבה שור ״ברוב המקרים, האקזיט מייצג סיום של מסע אחד והתחלה של אחר. ההרגשה פה היא שונה… בניגוד לסיפור הקלאסי בו היזמים בכלל לא העלו על דעתם למכור את החברה, אני, כמו 99% מהיזמים, תמיד הסתכלתי גם על התסריט הזה… אחת הסיבות העיקריות שבגללן התחלתי לחשוב על מכירת החברה ברצינות היתה דווקא בגלל המצב המצויין בשוק ב-2021. על פניו, שנת 2021 היתה שנת חג ליזמים – גיוסים בשוויים גבוהים במיוחד, אינסוף קרנות חדשות שנכנסו למגרש והנפקות על ימין ועל שמאל. מדהים, לא? לא בטוח״. כך לדברי שור.

שור טוענת כי חברות רבות גייסו בשוויים גבוהים מדי ב-2021, מה שהוביל אותם לנקודת תקיעה שממנה לא ניתן להמשיך לגייס או להגיע לאקזיט. ״מצאתי את עצמי בנקודה שבה היה ברור לי שאם אגייס את הסיבוב הבא, לא תהיה לי אופציה למכור את החברה בשנים הקרובות. כמובן שהייתי יכולה לגייס את הסיבוב בשווי הגיוני, ׳של פעם׳, אבל אז זה היה יוצר איתות בעייתי למשקיעים בסיבובים עתידיים או לחברות רוכשות״.

שור מוסיפה כי בזמן שחברי פייסבוק (וכמובן, לינקדאין) רבים חגגו אקזיטים והנפקות רבות, היא הגיעה למסקנה שהיא ממש לא רוצה לנהל חברה ציבורית ״כן, אני יודעת, זה אחד המשפטים שאסור לאף יזם או יזמת להגיד ואפילו לא לחשוב. זה העמיד אותי גם במשבר זהות לגבי מי אני כיזמת וכמנכ״לית. אני Builder-ית במהות שלי וממש אוהבת ליצור דברים. ככל שהחברה גדלה והתרחקתי יותר מניהול המוצר, מהשיווק ומהעבודה הצמודה עם הצוותים השונים, גם נהניתי פחות מהעבודה והייתי פחות מאושרת״.

״בשנים האחרונות התחלתי גם פחות להאמין בתרבות ה׳צמיחה בכל מחיר׳… במקרים רבים, הצמיחה המהירה מגיעה על חשבון בניית מוצרים טובים או בניית תרבות טובה. וכך כשחברות רק מתמקדות בצמיחה של לפחות פי 2-3 בהכנסות כל שנה, נוצרות אינסוף חברות עם בסיס רעוע, בלי יכולת אמיתית להגיע לרווחיות. זו נקודה נוראית ליזמים להיות בה – הבחירה בין עמידה ביעדים שבלעדיהם לא יהיה ניתן לגייס את הסיבוב הבא לבין הרצון לבנות חברה טובה ויציבה ומוצר באמת טוב״. לטענתה, בקיץ 2021 היא החליטה לבחון את אפשרות הרכישה עד לסוף השנה, ובתום עשרות פגישות עם לינקדאין, הגיעה ההצעה המיוחלת.

לאחר הרכישה, שור תוביל את ההטמעה של אוריבי בלינקדאין, ותעסוק יותר בניהול מוצר – תפקיד שהיא מגדירה ככזה שמכיל ״יותר בנייה ויצירה״. ולסיכום, היא חותמת בסיפור די משעשע: ״לפני כמה שבועות, בשיא החשאיות של העסקה והרבה לפני שנחתמה, דיברתי עם יזם ובסיום השיחה הוא אמר לי ״טוב, אז נהיה בקשר ב-LinkedIn״. ישר נפל לי הלב לתחתונים – איך הוא יודע על העסקה? האם לשאול אותו? ואז הוא הוסיף ״נראה לי שאנחנו כבר חברים ב-LinkedIn ואם לא אשלח לך עכשיו הצעת חברות״.

העבודה הבאה שלכם מחכה לכם בגיקטיים אינסיידר העבודה הבאה שלכם מחכה לכם בגיקטיים אינסיידר כנסו לראות את כל המשרות השוות בהייטק


03.03.22: הכתבה עודכנה עם הערכה מדוייקת יותר של סכום הרכישה

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

15 תגובות על "האקזיט השני של איריס שור: לינקדאין רוכשת את Oribi"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דביר
Guest

ואת סכום הרכישה היא כמובן לא תספר…

השם שלי קצר מידי
Guest
השם שלי קצר מידי

כל הכבוד!

דרך אגב Takipi אומנם עוד לא נמכרה אבל מדובר בחברה מצויינת ששמה היום Overops.

זלמן שושי
Guest

איזו אלופה. בקרוב השלישי.

חומי יום חום
Guest

בכלכליסט רשום שהסכום הוא 80 מיליון דולר

עידודי
Guest

מקווה שהיתה מכירה ברווח, כי זה בכלל לא ברור (ואם לא כתבו אז כנראה שלא)

איל
Guest

כל הכבוד לגברת שור, מדברת לעניין, עושה לעניין וגם נראית מצוין שזה לא קשור אבל אף פעם לא מזיק

Yaron
Guest

אהבתי את הרקע לתמונה, עם ספרים שמסודרים לפי צבע. משל על העידן הנוכחי, בו הנמשל רק נראה טוב, אך מכסה על העדר תוכן והעדרה של האמת.

ג.ב.
Guest

איריס שור האלופה!
כל הכבוד לה ולצוות של אוריבי!

אריאל
Guest

כל הכבוד איריס ש(אינני מכיר), זה מנוע צמיחה אמיתי.
מאות החלטות ממשלה על הטבות או סיבסוד כלשהו לא ישתווה לזה

יאפ
Guest

נו באמת… בחברה הושקעו עד היום כ30 מיליון דולר והיא נמכרת ב80… ואיריס שור היא המקל בגלגלי הצמיחה של כל חברה שהיא עובדת בה…. המכירה הזו זה הרבה דברים אבל אקזיט זה לא אחד מהם… (אחרי החזר השקעות וכו ליזמים נשארו אולי 2 מיליון, לא רע אבל רחוק מאוד מאקזיט….)

KEY
Guest

לפעמים זה בסדר גם לעשות אקזיט לעצמך. ומשל העניין פה לפי התגובות ולפי תוכן הכתבה. שהיא בחרה לעצמה מסלול אקזיט אישי. פחות אחריות, פחות ניהול. יותר עבודה אישית עם עצמה.

טוב גם להיות יזם שמכיר וקשוב לצרכיו האישיים.

בומרית
Guest

נהדר לשמוע קול שפוי : ״בשנים האחרונות התחלתי גם פחות להאמין בתרבות ה׳צמיחה בכל מחיר׳… במקרים רבים, הצמיחה המהירה מגיעה על חשבון בניית מוצרים טובים או בניית תרבות טובה. וכך כשחברות רק מתמקדות בצמיחה של לפחות פי 2-3 בהכנסות כל שנה, נוצרות אינסוף חברות עם בסיס רעוע"

Josh
Guest

מלכת הבולשיט. היא גייסה 15.5 בשווי של 60 פוסט בערך. מכרה בפחות ועושה על זה pr. אלוהים שתשמור

אחד שממש לא יודע
Guest
אחד שממש לא יודע

1. כל הכבוד לה.
2. שיש מכירה מוצלחת לא צריך פסוט כזה ארוך וכ״כ הרבה בולשיט, אפשר גם להגיד מכרנו ברווח קטן ועכשיו אנחנו חולבים את לינקדין – גם זה מדהים.
3. כל הכבוד לה.

גיל
Guest
ממה שקראתי עליה ושמעתי (בפודקאסטים וכו), נראה שאיריס היא מהיזמים השפויים יותר. פחות בולשיט ויותר מחשבה ועשייה אמיתית. לצערי בסצינת הסטארטאפים יזמים כאלה לא תמיד "מסתדרים" כי הם לא הולכים לפי החוקים (כפי שהיא ציינה, צמיחה בכל מחיר, ניפוחי שווי על חרטא וכו). מעריך אותה מאד על הכנות שלה, כשסיפרה שהרגישה פחות טוב כשהתרחקה מהמוצר – זה ממש לא טריביאלי שיזם מספר כזה דבר כי זה עלול לפגוע ביכולת הגיוס שלו בעתיד (קרנות VC לא אוהבות כאלה). בקיצור, מברך את איריס על המכירה ומאחל לה להקים את הדבר המדהים הבא, ואיריס, אולי מה שמתאים לך יותר זה lifestyle business קצת… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: