מיקרוסופט VS גוגל ואפל – עולם המניות

בעוד שבשנים האחרונות התחומים המסורתים של מיקרוסופט – מערכות הפעלה ותוכנות ארגוניות צומחים באופן יציב ובתחום קונסולות המשחק יש למיקרוסופט הצלחה ברורה, החברה נכשלת כבר מספר שנים לחדור לתחום ה”און ליין” – גם בישומי באינטרנט וגם בתחום הסלולאר וזאת בניגוד גמור לגוגל לאפל. עדי דובין על הביטוי של השינויים הללו במניות

גוגל, הפכה לגוף מזוהה עם האינטרנט עם שורת ישומים כגון: חיפוש, Goggle maps, YouTube, Gmail, דפדפן כרום ולאחרונה גם מערכת ההפעלה לסלולארי Android שכבר שולטת ב-40% משוק הסמארטפונים בעולם. אפל מצידה הפכה לגוף מזוהה עם חדשנות ומכשירי סלולאריים עם שורה של מכשירים סקסיים כגון IPhone, IPad בתוספת של חנות הישומים Apple store שמכניסה מליארדים של דולרים בכל שנה.

גוגל ואפל ממריאות – מיקרוסופט מדשדשת

דבר זה בא לידי ביטוי גם בערכי המניות של החברות שבעוד שמניות אפל וגוגל ממריאות ונותנות תשואות מרשימות, מניות מיקרוסופט מדשדשת בחשש מעתידה של החברה. את הטרנד של מניות אפל וגוגל אפשר לראות גם בהבדלים בין המכפילי מכירות ו- EBITDA :

שווי שוק הכנסות מכפיל הכנסות EBITDA מכפיל EBITDA
מיקרוסופט 211.07 68.62 3.07 30.14 7
גוגל 170.26 31.12 5.47 12.16 14
אפל 314.88 87.45 3.6 26.73 11.78

במיקרוסופט לא היו אדישים לתהליך שעובר על החברה והשוק סביבה והיא השיקה אסטרטגיה שמעידה כי היא מבינה את חוקי המשחק החדשים. לטעמי התוכנית באה לידי ביטוי בנקודות עיקריות הבאות (וגררה גם שינויים מבניים וניהולים תואמים) ושיאה הרכישה האחרונה של סקייפ ב-8 מיליארד דולר:

כניסה אגרסיבית לעולם החיפוש

במאי 2009 השיקה מיקרוסופט מנוע חיפוש בשם “בינג” במטרה להתחרות באופן ישיר בגוגל. על מנת לעשות זאת מיקרוסופט פיתחה מערכת חיפוש בעלת יכולות חיפושי וידיאו ותמונות, השוואת מחירים וקבלת תוצאות בזמן אמת שלא היו קיימים או לא היו מספיק טובים בגוגל. בהמשך מיקרוסופוט חתמה על הסכם אסטרטגי עם יאהו שבמסגרתו בינג יהווה מנוע חיפוש ופלטפורמת הפרסומות של יאהו וזאת תמורת חלוקת רווחים בין החברות.בעקבות הטכנולוגיה של בינג וההסכמים העסקיים האסטרטגיה של מיקרוסופט בתחום החיפוש החלה להניב פירות כאשר בדו”ח אחרון של comScore (סוכנות “מודיעין” אינטרנטי מובילה) בינג הגיע לשיא של 14.1% משוק החיפוש ויחד עם יאהו אף ל-30% מנתח השוק תוך נגיסה מתמידה בנתח השוק של גוגל והמתחרות הקטנות.

כניסה לעולם החברתי

פרט לכך שמיקרוסופט השיקה בהודו רשת חברתית שעונה לשם WindowsLivePlanet שלא המריאה, המעשה העיקרי של מיקרוסופט בתחום היה עוד בשנת 2007 כאשר היא ניצחה את גוגל במאבק על רכישת מניות מיעוט בפייסבוק וקנתה 1.6% מפייסבוק (אגב, פייסבוק דחתה הצעת רכש מלאה ממיקרוסופט). מה שיותר חשוב מהמניות שרכשה מיקרוסופט (שמאז עלה ערכם פי 6) הוא הסכם שיתוף פעולה בנושא הפרסום שנחתם עם פייסבוק בעקבות הרכישה. צריך לזכור שפרט לצמיחה האסטרונומית של פייסבוק מבחינת משתמשים, פייסבוק היא איום משמעותי על גוגל בתחום הפרסום, מקור ההכנסה העיקרי של גוגל, בעקבות כך שפייסבוק מסוגלת לתת למפרסם מידע רב ואיכותי יותר על הגולש ובכך להתאים לו את הפרסומות באופן מיטבי.

כניסה מחודשת לעולם הסלולארי

לאחר מספר כשלונות צורבים בנסיון חדירה לשוק מערכות ההפעלה הסלולאריות שבא לידי ביטוי בנתח שוק של כ-5% בלבד, מיקרוסופט יצאה לאחרונה בשתי הכרזות משמעותיות. הראשונה היא ההכרזה על מערכת הפעלה Windows Phone 7 בעלת הממשק משתמש הנוח ושינויים מהותיים באופן בו המידע מנוהל ומאוחסן לעומת הגרסאות הקודמות ואינטגרציה עם מוצרים אחרים של מיקרוסופט כמו מנוע החיפוש בינג, אופיס, אאוטלוק, שירות Xbox Live ועוד. אבל הצעד הגדול והמשמעותי באמת היה בפברואר 2011 והוא ההכרזה על שת”פ עם נוקיה שבמסגרתו נוקיה תשתמש במוצרי מיקרוסופט: Windows Phone 7, בינג וחנות היישומים של מיקרוסופט בכל מכשירי הסמארטפון העתידים שלה ומיקרוסופט תאמץ את שירות המפות של נוקיה במקום שירות המפות הנוכחי שלה.

בהסכם זה יש הגיון עסקי רב היות ונוקיה מביאה עמה ניסיון רב בייצור מכשירים סלולרים טובים ואמינים ומערכת שיווק והפצה מעולים אך היא חסרה את החדשנות ומערכת הפעלה מתאימה לשוק הסמארטפונים. מיקרוסופט מצידה היא חברה שלה מערכת הפעלה מעולה אבל בלי יכולות הפצה ושיווק נדרשות לתחום. מיקרוסופט ונוקיה לא פירסמו פרטים פיננסיים בנוגע לשיתוף הפעולה ביניהן אך מפרטים שדלפו מסתמן כי נוקיה תשלם תמלוגים למיקרוסופט על השימוש בתוכנה ומיקרוסופט תשקיע בפרסום ופיתוח הטלפונים. הערכות של אנליסטים שונים הראו שרק מהטמעת בינג במכשירי נוקיה מיקרוסופט תרוויח יותר מיליארד דולר בשנה מעליה בהכנסות פרסום ומספר אנליסטים אף צופים שתוך שנתיים Windows Phone 7 תעקוף את נתח השוק של אנדרואיד שכאמור מובילה עם נתח שוק של 40%.

יש לציין שמיקרוסופט לא חתמה על עסקה בלעדית עם נוקיה ולכן הצלחה עם נוקיה תתורגם להצלחה עם חברות אחרות.

אז למה רכישת סקייפ היא כזאת משמעותית?

הרכישה של סקייפ היא צעד מבריק מצידה של מיקרוסופט שיש בה הרבה הגיון עסקי:

  • סקייפ עם היכולות החזקות שלה בתחומי הוידאו ואודיו מתחברת מצויין למסנגר שלה יכולות שיתוף קבצים וטקסט טובים מה שיאפשר למיקרוסופט להשיק שירותים ארגוניים ואישיים חדשים.
  • מיקרוסופט מתכננת לשלב את הטכנולוגיה של סקייפ עם Xbox ותוסף התנועה קינקט מה שיזניק עוד יותר את עסקי הקונסולות של החברה
  • סקייפ יכולה להתחבר ל- Windows Phone 7 ולאפשר שירות VoIP מובנה לסמארטפונים מה שיתן לה יתרון משמעותי על פני המתחרים בתחום (הטלפון שלכם יאפשר לבצע שיחות ולשלוח הודעות מיידיות לכל מחשב ולכל מספר טלפון בעולם, בעלות כמעט אפסית). בעולם שהולך לפתרונות LTE, יכולת כזאת היא ברמת שובר שוויון
  • לסקייפ יש 660 מיליון משתמשים שיהיה ניתן “לדחוף” להם מוצרי מיקרוסופט
  • מיקרוסופט תנצל את שיתוף הפעולה עם פייסבוק להכניס את סקייפ כפיצר בפייסבוק ועל ידי כך לגייס עוד משתמשים (ומפרסמים) לשירות
  • וכמובן, אחרון ולא פחות חשוב, מיקרוסופט מונעת מגוגל גישה לאחת מחברות הגדולות כיום בעולם בתחום האינטרנט.

כל הצעדים שמיקרוסופט ביצעה באסטרטגיה שלה הם “ביזנס גדול” וביזנס כזה משמעותו הכנסות ורווחים. אני לא אתפלא אם נראה את מניית מיקרוסופט מגיעה לשערי השיא שלה (איזור 50$) בתוך שנתיים מהיום וזאת להערכתי שהשילוב, נוקיה + מיקרוסופט + סקייפ + פייסבוק הולך לנגוס נתח שוק משמעותי בתחומי החיפוש, פרסום והסלולארי בשנתיים הקרובות ולהוציא את מניית מייקרוסופט מהתרדמה העמוקה שלה על חשבונם של אפל וגוגל.

פוסט זה פורסם במקור באתר TalkingValue.com.

עדי דובין

מקים ושותף באתר www.talkingvalue.com והבלוג AdiStock. בעל תואר ראשון במדעי המחשב מהמכללה האקדמית ת"א-יפו ותואר שני למנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. בוגר קורס אנליזה וניתוח חברות Health Care מטעם מכון להב

הגב

7 תגובות על "מיקרוסופט VS גוגל ואפל – עולם המניות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דין מרטין
Guest

יש לך טעות בנוגע לגוגל.
המניה של אפל עלתה 470 אחוז ב5 שנים האחרונות
המניה של גוגל עלתה 36 אחוז בלבד! בש5 שנים האחרונות.
והמניה של מיקרוסופט אכן מדשדשת. עלתה 1.2 אחוז בלבד!

גוגל ומיקרוסופט נמצאים באותה סירה….
למרות שהעתיד של מיקרוסופט נראה בהרבה יותר טוב מאשר העתיד של גוגל.
בכל מקום רואים כתבות שליליות נגד גוגל.
המשקיעים כבר מזמן הפסיקו להאמין בחברה ורואים את זה במניה שלהם..

אבי
Guest

“שערי״ ולא ״שארי״ בפסקה האחרונה.
תנו בראש למי שצריך לעשות הגהה.

דין מרטין
Guest

עדי,
זה ממש מעט לעומת אפל שעשתה 94 אחוז בשנה :)
אישית, אני לא אוהב את גוגל.
אבל עדיין, במידה והמניה שלהם תרד ל450 אני אשקיע עד אשר היא תגיע ל650 שוב.

n
Guest

מיקרוסופט קנתה את סקייפ בגלל פרסום מונחה זיהוי קול.
מיקרוסופט לא צריכה את תוכנת סקייפ כי יש לה את מסנג’ר, אבל אין לה בסיס משתמשים רחב.
מיקרוסופט מפתחים חזק את הזיהוי הקולי וזה משתלב עם שליטה על כמה שיותר שיחות אודיו.

עדי
Guest

דין מרטין – גוגל ב-450 יכול להיות מציאה טובה, אבל יש מצב שירד אפילו יותר ל-400-350 (לרמת מכפילים של מיקרוסופט היום).

עדי
Guest

n – השתמשת פעם במסנג’ר ?
המערכת נופלת דיי הרבה, מערכת הקול פשוט ברמה ירודה… הם לא קנו את סקייפ רק בגלל הכמות משתמשים אלא בגלל שהיא טכנולוגיה יותר מוצלחת מהמסנגר.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: