מיקרוסופט ניסתה להעלות מחירים, חטפה, והתקפלה תוך יום: ”פישלנו”

הכפלה של מחירי המינוי לאקסבוקס הובילה לזעם ברשת, אבל מיקרוסופט התקפלה מהר יותר מה-Surface Duo

מקור: Unsplash

אמנם עתיד האולימפיאדה בטוקיו נמצא באי ודאות מוחלטת, אבל בסוף השבוע האחרון מיקרוסופט הצליחה לבצע פליק-פלאק מרשים במיוחד. מיקרוסופט ניסתה להעלות מחירים לאחד משירותי הפרימיום שלה, רק כדי לחטוף זעם אינטרנטי מגיימרים כועסים במיוחד, ובתוך פרק זמן קצר ביותר היא הספיקה לבטל את הגזירה ובסופו של דבר אפילו תיגמלה את המשתמשים.

בלי שום הצדקה: המחירים הוכפלו

מלבד עסקי הענן והתוכנה הקלאסיים שלה שכולנו מכירים, מיקרוסופט היא גם היצרנית של קונסולת ה-Xbox הפופולארית. בקונסולות, בניגוד למחשב, המשתמשים צריכים לשלם דמי מינוי חודשיים בעבור הזכות הבסיסית לשחק במשחקי מולטיפלייר, אפילו במשחקים שהם רכשו במלוא כספם. לפלייסטיישן יש את שירות PlayStation Plus, ולמיקרוסופט יש את Xbox Live Gold.

בסוף השבוע האחרון משתמשי Xbox Live Gold, במגוון של שווקים שונים ברחבי העולם, החלו לקבל הודעה כי מחירי המינוי החודשיים והשנתיים של Live Gold יעלו בפועל בכ-100%, מכ-60 דולר לשנה, ל-120 דולר. כל זאת במקביל לעובדה שהיא לא הכריזה על שיפורים כלשהם לשירות, וחוטפת מדי חודש זעם מהמינויים על המשחקים החינמיים הלא מוצלחים במיוחד שהיא מציעה בחינם כחלק מהשירות, במיוחד בהשוואה לאלו שמשתמשי פלייסטיישן מקבלים.

אם לא די בזאת, מיקרוסופט עבדה באופן די עקום עם Xbox Live Gold במהלך השנים: משחקים כמו פורטנייט הם משחקים חינמיים לחלוטין בבסיסם, אך בעבור הזכות לשחק בהם אונליין מול חברים או משתמשים אחרים ברחבי העולם, מיקרוסופט דרשה ממשתמשיה לרכוש מינוי Live Gold בתשלום. זאת בניגוד לסוני, שאיפשרה למשתמשיה לשחק במשחקי “Free-To-Play” בחינם, גם במצב מקוון.


מה עדיף לקנות? פלייסטיישן 5 או Xbox Series X? בואו להתייעץ בקבוצת גיקטיים דיבורים בטלגרם


הסיבה הסבירה להעלאת המחירים טמונה במינוי השני שמיקרוסופט מציעה למשתמשיה, Xbox Game Pass. זהו שירות שהכי קל להגדיר אותו בתור “הנטפליקס של המשחקים”. אתם משלמים מדי חודש כמה עשרות שקלים, ובתמורה מקבלים גישה לספריה של יותר מ-100 משחקים שמשתנה במעט מדי חודש. השירות הזה יקר יותר משירות Live Gold, ובגירסת ה-Ultimate שלו (שעולה אף יותר), היא כוללת את שירותי Live Gold. סביר להניח שמיקרוסופט העלתה את מחירי Live Gold כדי לדחוף את המשתמשים אל עבר Game Pass, שבפועל יגרום להם להוציא יותר כסף לפרק זמן ארוך יותר.

במיקרוסופט תירצו את העלאת המחירים בכך שהם בוחנים את התמחור והערך של השירותים אחת לכמה זמן בשווקים ספציפיים, ובחלקם המחירים לא השתנו במשך יותר מעשור. אבל זה ממש לא סיפק את המשתמשים שלה.

תמונה: מיקרוסופט

אין זעם כמו זעם גיימרים

הרשת, כמו שהיא יודעת לעשות פעמים רבות, זעמה. גיימרים ברחבי טוויטר, פייסבוק, רדיט ושאר הרשתות הביעו את זעמם על ההחלטה המפתיעה. חלקם הודיעו כי זהו הקש ששבר את גב הגמל והם יעברו לאחת המתחרות, חלקם הודיעו כי הם לא ירכשו את קונסולת הדור הבא, ה-Xbox Series X, וחלקם הודיעו כי הם יבטלו מיד את המינוי שלהם.

נראה שגם במיקרוסופט קלטו את זעם המשתמשים, ותוך פחות מ-24 שעות הודיעה רשמית: אנחנו יורדים מהרעיון. “פישלנו היום, ועשיתם את הדבר הנכון בכך שיידעתם אותנו”, כתבו במיקרוסופט. “כשלנו בלענות על הציפיות של שחקנים שסמכו עלינו מדי יום. על כן, החלטנו לא לשנות את התמחור של Xbox Live Gold”.

אם לא די בכך, מיקרוסופט התקפלה עוד יותר, והודיעה כי מעתה לא יהיה צורך במינוי Live Gold כדי לשחק במשחקי Free-To-Play דוגמאת פורטנייט. “אנחנו עובדים קשה כדי לספק את השינוי הזה במהירות האפשרית בחודשים הקרובים”.

פרשנות: הבעיה של שיטת המינוי

אין יותר מדי ספק ששיטות המינוי שחלק ענק מחברות הטכנולוגיה עברו אליהן – היטיבו עם הצרכנים: אם הייתם צריכים פוטושופ עד שנת 2012, ולו רק לכמה דקות, הייתם צריכים לשלם אלפי שקלים טובים. היום? 35 שקלים לחודש ויש לכם פוטושופ ו-Lightroom. שלא לדבר על שירותי הכבלים והלווין לעומת נטפליקס, או קניית אלבומים בשביל שיר אחד שאהבתם, לעומת רכישה של מינוי לספוטיפיי שפותח לכם ספריה של עשרות מיליוני שירים בכל רגע נתון.

אחרי זמן מה מגיע המלכוד. אתם מחזיקים כבר במינוי לנטפליקס למשל, ומתרגלים אליו. כמעט שוכחים שהוא קיים, כי בכל זאת – זה בסך הכל כמה עשרות שקלים בודדים. עד הפעם בשנה הזאת שאנחנו נאלצים להודיע לכם שנטפליקס שוב בוחנת העלאת מחירים, בסך הכל בעוד כמה עשרות שקלים.

אבל אלה עשרות שקלים שהצטברו מאדובי, מנטפליקס, מספוטיפיי, פלייסטיישן, אקסבוקס, גוגל דרייב, אייקלאוד, סלקום טי וי, פרטנר טי וי, סטינג ועוד עשרות שירותים ומינויים קטנים שתופחים אט אט. סביר להניח שכמעט כל אחד מהם יעלה את המחירים שלו בסופו של דבר. אחרי הכל – יש להם משקיעים לרצות, ומשקיעים רוצים לראות צמיחה בהכנסות ושיפור ברווחיות. העלאה במחירי המינוי היא לא שאלה של האם, היא שאלה של מתי.

זה יכול לקרות אחת לשנה וזה גם יכול לקרות אחת לכמה שנים. אבל כשזה יקרה, סביר להניח שאתם כבר התרגלתם למינוי שלכם. כמעט שכחתם שהוא קיים. זו עוד שורה שאתם לא קוראים בחיוב החודשי (אם אתם בכלל טורחים לעבור עליו). יכול להיות שאפילו דילגתם על המייל הזה שהגיע מהחברה והתריע מפני העלאת המחירים. בקיצור: קל להירשם, קשה קצת יותר לזכור או להחליט לבטל.

שיטת המינוי מיטיבה במיוחד עם מי שמסוגל לבטל את המינוי שלו כשהוא לא צריך אותו. זה אותו אדם שכבר מיצה את הספריה של נטפליקס, בדק מה היא עומדת להעלות החודש, וביטל את המינוי שלו עד שהוא ישמע על תוכנית חדשה שהוא רוצה לראות. או אותו אדם שנרשם למינוי לאדובי, הקפיא אותו ברגע שסיים את העבודה שלו מול פוטושופ, ויחזיר אותו בפעם הבאה שהוא צריך אותה.

כמו שאתם משווים מחירים לפני שאתם רוכשים סמארטפון חדש, או כרטיס טיסה לטיול (זוכרים כשהיינו עושים את זה?), הציצו מדי פעם גם על מחירי המינויים שאתם משלמים. בידקו כמה הם עלו לפני שנה, שנתיים, 3 שנים, וקבלו החלטה צרכנית מושכלת: האם השימוש שלכם בשירות הזה מצדיק את מחיר המינוי הנוכחי.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

11 תגובות על "מיקרוסופט ניסתה להעלות מחירים, חטפה, והתקפלה תוך יום: ”פישלנו”"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Microsoft
Guest

העיקר שהמקבוק פרו לא מתקפל ככה (;

איציק
Guest

הצעת חוק. על כל חברות בהם למשתמש מנוי לבטל אותו לאחר שנה במידה והמשתמש לא בחר לחדש אותו.

gal
Guest

הצעה יפה.. אבל.. הלוביסטים בכנסת יפלו מהר מאוד.. מה גם לא יודעת לומר לך מה התנאים בהקשר לחברות בינלאומיות שמרכז החברה אינו בישראל

איש
Guest

באותה מידה אפשר לדרוש הגבלה של משך עסקה מתמשכת בכרטיס אשראי.

שלומי
Guest

אחת הכתבות הטובות. תודה! מסכים מאוד עם המלצתך לעבור פעם בכמה זמן על המנויים, להשוות ולהחליט.

ASD
Guest

לא ברור לי למה השימוש בביטוי ״התקפלו״ ראוי יותר מלהגיד שמיקרוסופט ראתה שהמשתמשים שלה לא מרוצים מהתמחור החדש (כאילו שיש תמחור גבוה יותר שמשתמשים שמחים עליו) ובחרה שלא להמשיך עם התוכנית אלא עם רצון המשתמשים.

זו לא מלחמה בין מיקרוסופט לגיימרים ולכן אין פה התקפלות או נסיגה. יש פה מוצר עסקי שראה לנכון לעשות x ובסוף החליט לעצור כי הבין שזה לא בהכרח הצעד הנכון.

אגב, יכול להיות שהם כן יעלו את המחיר אבל לאורך זמן ורק למשתמשים חדשים ככה שזה לא בהכרח שהם התקפלו אלא שינוי תוכניות.

ש גימל
Guest

באמת מעצבן, אני משלם מלא כסף רק כדי שיתנו לי להתחבר לאינטרנט ולשחק וורזון

חנן
Guest

עצה טובה וכתבה מצויינת

מיכל
Guest

“אין יותר מדי ספק ששיטות המינוי שחלק ענק מחברות הטכנולוגיה עברו אליהן – היטיבו עם הצרכנים”

וכמה משפטים אחר כך:

“אחרי זמן מה מגיע המלכוד”

אז קודם כל, איך שני המשפטים האלה חיים יחד? הרי הגעת למסקנה בעצמך שזה רע.
שנית, איך מלכתחילה חשבת שזה היטיב? לי מהשניה הראשונה שהתחילה הפרקטיקה של תשלום חודשי במקום חד-פעמי, היה ברור שזה רע לצרכן ומעולה לחברה, ששומרת על תזרים מזומנים חודשי קבוע וצרכן שכמעט תמיד יישאר וכמעט תמיד ישלם הרבה יותר מאשר העלות החד-פעמית המקורית.

מישהו
Guest

תמיד צריך לעקוב אחרי החשבונות שמשלמים בעיקר אם אלה חברות ישראליות למיניהם הידועות ב”טעויות” שלהם זה הדבר הכי בסיסי בכלכלה לעקוב ולהשוות
אני עזבתי לדוגמא את נטפליקס כי פשוט אין לי מה לראות שם והם סתם מעלים מחירים מבלי להביא סדרות שלמות אלא רק עונות ישנות

roman
Guest

יש אינפלציה גבוהה, והיא תמשיך לעלות כל שנה, מתישהו יעלו את המחיר או שההוצאות שלהם ירדו

wpDiscuz

תגיות לכתבה: