הכירו את המסוק האוטונומי שיאסוף ויטיס אתכם לכל מקום שתרצו

ה-184 של EHANG יאפשר לכם לבחור יעד במפה ולהתרווח לאחור; תכנון המסלול וההטסה – עליו. ההשקה – עוד השנה

צילום: גיקטיים

צילום: גיקטיים

שני הטרנדים הטכנולוגיים הפופולאריים ביותר בשנים האחרונות חייבים להיות מכוניות אוטונומיות ורחפנים. עכשיו, מה יקרה אם נשלב ביניהם? בתערוכת CES שנערכת בימים אלו בסן פרנסיסקו זכינו לראות מקרוב את אחד מכלי התעופה החדשניים והמסקרנים ביותר, שלא לומר הדבר הכי מגניב שראינו בשנים האחרונות: הכירו את ה-EHANG184, המסוק האוטונומי הראשון בעולם.

23 דקות טיסה בטעינה אחת

המסוק האוטונומי. צילום: גיקטיים

המסוק האוטונומי. צילום: גיקטיים

המסוק האוטונומי אינו המוצר הראשון של החברה הסינית, שמייצרת רחפנים, אבל הוא הראשון שהיא תכננה ובנתה כך שהוא יוכל גם לשאת אדם ולהטיסו. המסוק האוטונומי הוא למעשה קוואדקופטר, כלומר, הוא מרחף בעזרת 4 מדחפים כפולים שמונעים על ידי מנוע חשמלי. בראיון לגיקטיים מספרת קלייר צ’אן, סמנכ”לית הפיתוח העסקי ב-Ehang, שהרחפן יכול לשאת נוסע יחיד במשך 28 דקות במהירות של עד 100 קמ”ש. לאחר הנחיתה תאלצו להמתין בין שעתיים ל-4 שעות עד לטעינה מלאה של המסוק. לדברי צ’אן, הדגם שהחברה מציגה בתערוכה אינו סתם אב טיפוס, אלא דגם אמיתי שכבר טס ונבחן בסין.

צפו במסוק האוטונומי בפעולה

אז איך זה עובד? איך ממש טסים במסוק האוטונומי? ובכן, כל שעל הנוסע לעשות הוא לקחת את הטאבלט שמצוייד באפליקציית הטיסה והבקרה של החברה, לבחור את היעד ולהתרווח לאחור. מערכת הניווט והטיסה של המסוק תעשה את כל החישובים כמו מהירות וגובה, וזאת כדי לחמוק ממכשולים כמו קווי מתח גבוה ובניינים. על פי צ’אן, התפעול פשוט ביותר. “פשוט תבחר את היעד, תישען לאחור ותלך לנמנם, כשתתעורר תהיה כבר ביעד”. אגב, במקרה של תקלה כלשהי כמו כשל של אחד המדחפים, המסוק יוכל לייצב את עצמו עד לנחיתה באיזור הקרוב ביותר; כשאם מכל סיבה שהיא תרצו לעצור את הטיסה, תוכלו פשוט ללחוץ על כפתור ייעודי ופשוט לרחף באוויר.

חשוב לזכור שלמרות הדמיון במראה לרחפנים המוכרים לנו, מדובר באתגר טכנולוגי לא פשוט, שכולל הוספת משקל רב לרחפן – הן של הנוסע הן ושל המצבר החשמלי של המסוק. בנוסף, כלי תעופה שכזה צריך להתמודד עם צורכי ההגנה על הנוסע וכן עם רגולציה קשוחה. ואכן, גם אם החברה תתגבר על כל המכשולים הטכנולוגיים בפיתוח ובייצור של ה-EHANG184, צפוי לה מאבק לא פשוט עם הרגולטורים בכל מדינה ומדינה. צ’אנג הסבירה לנו שאכן מדובר בסוגייה שמעסיקה אותם רבות. למרות זאת היא מפנה את הלקוחות העתידיים לבדוק את הסוגיה מול רשויות התעופה במדינות שבהן הם חיים כמו ה-FAA בארצות הברית וה-CAA בסין. צ’אנג הוסיפה שהחברה רוצה לעבוד בשקיפות מלאה מול הרשויות הללו כדי שהן “ירגישו בנוח” עם המוצר החדש. לדבריה, “המוצר הזה כל כך חדשני וכל-כך שונה מכל מה שהן (רשויות התעופה, י.א.) מכירות, שאין להן עדיין תקנות וחוקים בנוגע לזה, אבל אנחנו עובדים על זה”.

פשוט בוחרים את היעד והמסוק עושה את כל שאר החישובים. צילום: גיקטיים

פשוט בוחרים את היעד והמסוק עושה את כל שאר החישובים. צילום: גיקטיים

לשאלתנו מתי נזכה לראות את המסוק מגיע לשוק, ענתה צ’אן שהחברה תתחיל במכירות כבר השנה. ומה לגבי המחיר? המחיר צפוי לנוע סביב ה-300 אלף דולר, אולם צ’אן הסבירה שהמחיר הסופי ייקבע על פי מספר ההזמנות שהחברה תקבל בסך הכל וביכולת הייצור שלה.

הכתב הינו אורח CTA, מפיקת תערוכת CES בלאס-וגאס.

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

להגיב

4 תגובות

  1. tamir הגיב:

    מדהים לו רק היה יותר זול הייתי מגחך על פרוייקט הרכבת הקלה” של גוש דן.

תגיות לכתבה: