הכירו את ooVoo: הישראלית שמעניקה פייט למיקרוסופט ולגוגל

החברה הישראלית אחראית לשירות שיחות וידאו שהצליח לבסס עצמו בארצות הברית ובבריטניה. אז איך זה שבארץ כמעט ולא שמעו עליה בכלל?

מקור: צילום מסך

מקור: צילום מסך

במידה ואתם רוצים לנהל שיחת וידאו עם חבר שעבר לארצות הברית, או עם הלקוח החשוב שנמצא כרגע ביפן, סביר להניח שיש שירות מוכר ופופולארי שאתם כבר עושים בו שימוש. ברוב המקרים, סביר להניח ש-ooVoo לא תהיה הבחירה הראשונה שלכם.

בשקט בשקט, מבלי לתפוס יותר מידי תשומת לב בשוק המקומי, הצליחה חברת הסטארטאפ הישראלית לבסס את עצמה בשווקים גדולים ברחבי העולם ולהפוך לשם נרדף לשיחות וידאו. בואו להכיר מקרוב את הישראלית שנותנת מאבק הגון למיקרוסופט ואפילו לגוגל.

סקייפ, גוגל הנאג-אאוטז, ooVoo

במשפט אחד, ooVoo מאפשרת למשתמשים לבצע שיחות וידאו, אישיות או מרובות משתתפים ובחינם. היא תומכת במספר רב של פלטפורמות, סלולריות ושולחניות, ולצד שיחות הוידאו מאפשרת למשתמשים לנהל שיחות קוליות, לשלוח הודעות טקסט וכמובן, לשלוח סרטוני וידאו שהוקלטו מראש.

אין פה חידוש יוצא דופן, למעשה, מול הישראלית ניצבות שתי מתחרות עיקריות, חזקות וידועות בשוק: סקייפ של מיקרוסופט ו-Hangouts של גוגל. אליהן מתווספות אפליקציות “קטנות” יותר, המציעות שימושיות דומה המאפשרת למשתמשים להתחבר ולתקשר באמצעות סרטוני וידאו.

אז מה הערך המוסף שמציעה ooVoo על פני המתחרות? החברה מאמינה שהיא מחזיקה ביתרון משמעותי על האחרות: איכות שיחות הוידאו הטובה ביותר. על אף שהצהרה כזו שנשמעת מפי החברה אינה שווה הרבה, מבט אל ההיסטוריה שלה מוכיחה כי היא מצליחה לשגשג למרות (ואולי בזכות) אותן מתחרות.

ooVoo השיקה את המוצר הראשוני שלה ב-2007, ארבע שנים לאחר סקייפ, שהתמקד בהענקת פתרון לשיחות וידאו עבור משתמשי ה-PC במגזר העסקי. שנה אחת לאחר מכן ב-2008, השיקה החברה מספר אפשרויות נוספות, שכללו שיחות קול ואפשרות להקליט הודעות וידאו מראש, לצד השקת הגרסה גם למשתמשי מק, אלמנט שהגיע רק ב-2013 אל משתמשי סקייפ.

נכון להיום, לאחר שמגוון האפליקציות בשוק שודרגו ושופצרו על מנת לתמוך במשתמשי המובייל ברחבי העולם, הישראלית מחזיקה מספר קלפים ייחודיים בשרוול, כגון תמיכה בשיחות וידאו קבוצתיות המונות עד 12 משתתפים, בחינם, ומציעה תמיכה למשתמשי אנדרואיד, iOS, מק ו-PC. לדברי החברה, היא מתכננת להשיק בקרוב גם גרסה המותאמת למשתמשי Windows Phone וכמובן שמאפשרת למשתמשים לשוחח עם חבריהם בכל פלטפורמה בה יבחרו, ללא תלות במכשיר, מערכת ההפעלה או אפילו המיקום שלהם – כל עוד יש להם חיבור לאינטרנט, כמובן.

oovoo-01

הפוטנציאל קיים, אבל מה עם ישראל?

על הנייר, נראה של-ooVoo יש את כל מה שצריך על מנת להפוך לאפליקציה או השירות עליו כולם מדברים ובו כולם משתמשים, אך למרות זאת היא עדיין לא קיבלה יותר מידי תשומת לב בשוק המקומי שלה, בישראל, כמו גם בשווקים אחרים ברחבי העולם.

מנכ”ל החברה, רוברט ג’קמן, אינו מתרגש מהעובדה שישראל עדיין לא אימצה בצורה רחבה את האפליקציה של החברה: “האפליקציה שלנו, או אפליקציות בכלליות, גדלות בצורה שונה באיזורים שונים ובתרבויות שונות. אני מאמין שמדובר בפונקציה המורכבת ממגוון רחב של משתנים, שגורמים לאפליקציה להיות מוצלחת או פופולארית. קהל המשתמשים העיקרי שלנו הוא בארצות הברית ובבריטניה, והוא זה שעזר לאפליקציה להמשיך לצמוח ולהתרחב”.

למרות שהחלה את עבודתה לפני מספר שנים, נראה כי רק לאחרונה טרנד הוידאו התחיל לתפוס את המשתמשים. ג’קמן מאמין כי לאחר שיחות הקול, אימייל, הודעות טקסט ותמונות, שנכנסו לאופנה הודות לאינסטגרם, Snapchat ואפילו פייסבוק, שאמצעי התקשורת העיקרי בה הוא באמצעות תמונות, כעת וידאו מתחיל לתפוס את קדמת הבמה, והוא גם האלמנט הקשה ביותר לספק למשתמשים הדורשים זאת.

על מנת לאפשר תקשורת בין מכשירים באמצעות וידאו, המערכת זקוקה לכוח עיבוד ממכשיר הסמארטפון עצמו, יחד עם רוחב פס מתאים מצד ספקיות התקשורת. “בשווקים מסויימים” מסביר ג’קמן “בעיקר בשווקים המתפתחים, אין מספיק רוחב פס או כוח עיבוד על מנת להציע שיחות וידאו. אמנם זהו לא המצב הקיים בישראל, אך הודות לבעיתיות בשווקים מסויימים, קשה למודל זה לתפוס תאוצה משמעותית בקנה מידה עולמי”.

“כך לדוגמה” ממשיך ג’קמן, “רק 20 אחוזים מבעלי הסמארטפונים בארצות הברית השתמשו בהם על מנת לבצע שיחת וידאו. מדובר באחד מהשווקים המפותחים בעולם, חוץ מאסיה ודרום קוריאה”.

העובדה שהחברה לא הצליחה להתבסס באסיה אינה מפתיעה, שכן למשתמשים באסיה יש את האפליקציות “הביתיות” שלהם, כגון WeChat, שבאוקטובר 2013 מנתה 600 מיליון משתמשים, לצד אלטרנטיביות נוספות אותן מעדיפים על פני המוצרים “העולמיים”, כגון ooVoo.

טכנולוגיה מתקדמת לתקשורת פרמיטיבית

הקונספט העומד מאחורי ooVoo נועד לאפשר למשתמשים לתקשר בצורה הפרימיטיבית ביותר: באמצעות שיחה פנים מול פנים, גם אם שני המשתמשים נמצאים בשני קצוות העולם. ג’קמן מאמין שיש משהו מאוד בסיסי בשיחה פנים מול פנים, שכן ניתן לראות את הבעות הפנים של מי שעומד מולנו, לראות עד כמה הוא מתעניין בשיחה או לחילופין עד כמה אנו משעממים אותו. לדבריו, ooVoo הוא כלי שעוזר לעשות זאת ללא תלות במכשיר, מרחק או אפילו שעה ביום.

לאור העובדה שהחברה מגדירה את שיחות הוידאו כמשהו שעדיין נמצא בשלב ההתחלתי שלו, היא מעוניינת להקשיב למשתמשים וללמוד מהם כיצד יבחרו לנצל את היכולות המדוברות הללו. קהל המשתמשים של החברה, הנע בגילאים 13 ועד 25, משתמשים בלמעלה ממיליארד דקות וידאו מידי חודש דרך האפליקציה, כך שנראה שהחברה עושה משהו כמו שצריך.

ג’קמן מסביר כי ככל שיש יותר משתמשים, ככה לומדים טוב יותר למה הם זקוקים. עבור החברה, האלמנט החשוב ביותר הוא המידע – כך אפשרויות הניתוח והלמידה רחבות יותר, ניתן להבין מהן הדרישות המגיעות מהקהילה וכמובן, להעניק להם חוויה טובה יותר באמצעות זאת. “לכל אחד כיום יש רעיון טוב, אבל לנו יש 100 מיליון משתמשים שעוזרים לבדוק אותו” מציין ג’קמן.

על פי נתוני החברה, 65 אחוזים מכלל משתמשיה הם נוער מתחת לגיל 25, כאשר רוב המשתמשים באפליקציה הינן נשים, המונות 53 אחוזים לעומת 47 אחוזים מהמשתמשים שהינם גברים. המדינות הפופולאריות ביותר בהן משתמשים באפליקציות השונות של החברה הן ארצות הברית ובריטניה וכעת החברה מתחילה לנוע אל מחוץ לשווקים הללו ולראות גדילה גם במדינות נוספות ברחבי העולם. 

רוברט ג'קמן

רוברט ג’קמן

לא מפחדת מהמתחרות

ראג’ש מידהה (Rajesh Midha) מנהל המוצר בחברה (Chief Product Officer) מסביר כי ניתן לראות בבירור בחנויות האפליקציות השונות שהמשתמשים אינם מרוצים מסקייפ, שכן הדירוג שלה עומד על ממוצע של 2 כוכבים בלבד. לדבריו, ציון זה נובע מכך שאינה מסוגלת לספק את הדרישה הבסיסית של שיחת וידאו איכותית בין המשתמשים.

מידהה מעודכן בכל הנוגע לביקורות המשתמשים, ומעיד על כך שבכל יום נכנס וקורא לא רק את הביקורות על ooVoo עצמה, אלא גם את הביקורות שמשאירים המשתמשים על המתחרות. מידהה מסביר כי “בעוד שבעולם הדסקטופ סקייפ הייתה המובילה, היא פשוט לא הצליחה לבצע את המעבר אל עולם המובייל בהצלחה”.

מידהה מאמין כי הסיבה העיקרית בגללה המשתמשים ממשיכים “להתפשר” בשירותים שאינם מרוצים מהם, היא פשוט מכיוון שאינם מכירים את האלטרנטיבות הקימות בשוק, המסוגלות לענות על הצרכים שלהם. הוא בטוח כי ברגע ש-ooVoo תחדור לתודעה של אותם משתמשים, הם יעדיפו אותה על פני המתחרות.

ומה בנוגע לאינסטגרם, Vine, Snapchat ושאר הפלטפורמות שהתחילו גם הן להתמקד בוידאו? החברה הישראלית כלל אינה חוששת מהן, להפך. לדבריה, הכנסת אפשרות הוידאו לפלטפורמות הללו עוזרת לחשוף את האפשרות למשתמשים, שבעזרתן יכולים לשתף רק מספר שניות בודדות במודל של See What I See. לאחר שהמשתמשים יבינו שהם רוצים לתקשר בצורה יותר ישירה עם חבריהם, אז יגיעו ל-ooVoo, שם יכלו לנהל שיחות מלאות פנים מול פנים, או לשלוח הודעות וידאו אישיות וארוכות יותר.

ג’קמן מוסיף כי יש הרבה מקום לגדול בתחום הוידאו ומגוון אפליקציות המביעות עניין, אך כל אחת מתמקדת בשימושיות שונה. “ooVoo” מציין מידהה, “בניגוד לסקייפ ודומיהן, שנבנו על בסיס שיחות Peer-to-Peer קוליות ולאחר מכן הגיעו אל עולם הוידאו, נבנתה מיומה הראשון כשירות המתמקד בשיחות וידאו – וזהו היתרון המשמעותי שלה”.

ראג'ש מידהה

ראג’ש מידהה

דואגת גם לעצמה

אחד מהאלמנטים שעלולים להחשב כבעייתיים למשתמשים רבים, הוא מודל הפרסומות הקיים במוצר. במסגרת מודל זה, מציגה החברה פרסומות בתחתית המסכים הראשיים של האפליקציה, אך דואגת להעלים אותן במסכי שיחות הטקסט או שיחות הוידאו. למרות ההתחשבות, מודל זה עלול לגרום למשתמשים מסויימים להרים גבה.

במטרה לנסות ולהפוך את המודל למעט יותר ידידותי למשתמשים, החברה מחזיקה ב-Ad Network פרטית משלה. כך, יכולה לשלוט על התכנים המוצגים למשתמשים, לוודא מי הן החברות המפרסמות וכמובן, לוודא שהמודעות אכן רלוונטיות עבורם.

למרות החשש האישי שלנו בעת הצפייה בפרסומות, מידהה מבהיר כי מאז שהחברה הציגה את המודל בסוף 2013, היא לא חוותה ירידה במספר המשתמשים הפעילים. למעשה, הוא מבהיר כי ניתן לראות אפילו עלייה במספר המשתמשים המצטרפים והוא מאמין שזה הודות לכנות והנכונות של החברה להסביר מדוע היא צריכה להציג פרסומות: על מנת להתקיים.

אין זה סוד שכל חברה זקוקה למודל רווח כלשהו, אך החברה מציעה אלטרנטיבה בדמות מנוי העולה 17.40 שקלים לשנה, המעלים לחלוטין את הפרסומת ועדיין עוזר לחברה להרוויח מעט.

מה בעתיד?

במהלך חצי השנה האחרונה עבדה החברה על מנת לשפר את הגרסה החדשה, ooVoo 2.0, אותה השיקה בספטמבר 2013. בין השדרוגים הציגה גם את טכנולוגיית Super Clear, המאפשרת שיחות וידאו גם במידה והמשתמש נמצא בתנועה, או במידה וחווה Packet Loss. החברה עבדה גם על פיתוח ה-SDK שלה, המאפשר למפתחים להטמיע את יכולות הוידאו של ooVoo באפליקציות שלהם, תמורת תשלום כמובן.

בכל הנוגע לעתיד החברה, ג’קמן אינו מודאג. בעוד שאינו מוכן לרמוז בכל הנוגע לתכניותה העתידיות של החברה עצמה, מבטיח כי לא משנה מה יקרה – רכישה, הנפקה או כל מהלך אחר – המטרה העיקרית של החברה תשאר זהה: לספק אפשרות שיחה פנים מול פנים בצורה הטובה ביותר.

הודות להתקדמות הטכנולוגיה, המציעה שבבים חזקים יותר, גלישה מהירה הרבה יותר והעובדה שכמעט לכל משתמש יש מכשיר נייד בכיס או בתיק, זהו רק עניין של זמן עד שהוידאו יהפוך לאחד מהטרנדים העיקריים בשוק ו-ooVoo רוצה להיות במרכז העניינים כשזה יקרה.

“אנו בונים עסק טוב, שטוב ללקוחות וטוב לחברה ודברים טובים יגיעו משם” מסכם ג’קמן, “האסטרטגיה היא להמשיך את המשימה וכל השאר יגיע כתוצאה מכך”.

אז איך השירות באמת מרגיש?

במטרה לבדוק את הצהרותיה של החברה על כך שמדובר בשירות הוידאו הטוב ביותר הקיים ביותר בשוק, הורדנו את האפליקציה והתנסנו בה מעט. הסיבה העיקרית שלדעתנו האפליקציה אינה מצליחה בישראל בשלב זה, התגלתה מייד עם פתיחת האפליקציה: אף אחד מחברינו לא משתמש בה.

האפליקציה אמנם מציעה שיחות וידאו באיכות שמרגישה מעט יותר חלקה מהמתחרים, אך העובדה שהיינו צריכים לבקש מחברינו, לקוחותינו ושאר מכרנו להוריד אותה על מנת לתקשר היא הבעייתית ביותר – והיא זאת שלדעתנו מונעת את התפשטותה בשלב זה.

המשתמשים ובינהם אנחנו, נאלצים להתמודד עם כמות אדירה של אמצעי תקשורת הכוללות רשתות חברתיות, אפליקציות צ’אט, אפליקציות שיחות וכדומה. כך, הוספתה של אפליקציה נוספת למאגר עתידה לגרום לרוב המשתמשים לוותר על כך מראש, לא משנה איזה פיצ’רים או הטבות היא תציע.

האם ל-ooVoo יש סיכוי לנצח את סקייפ ו-Hangouts בקרב על שיחות הוידאו של המשתמשים? הודות ל-SDK שהיא מציעה, היא תוכל להתבסס מעט יותר בשוק, בזכות המפתחים העצמאיים שיוסיפו את המוצרים שלה לפלטפורמות שלהם. עד אז, סביר להניח שהמשתמשים יעדיפו להשתמש במוצרים המעט יותר פופולאריים ונפוצים בשוק, גם אם אינם מרוצים מהם ב-100 אחוזים.

להורדת ooVoo

האפליקציה של ooVoo. מקור: יח"צ

האפליקציה של ooVoo. מקור: יח”צ

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

5 תגובות על "הכירו את ooVoo: הישראלית שמעניקה פייט למיקרוסופט ולגוגל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
משה
Guest

כתבה פרסומית מוזרה. האם השתמשתם בעצמכם במוצר? מדובר בפיתרון בינוני מאוד. ניסינו להשתמש בזה בקבוצת הלימוד שלנו, בשיחה בין ארבעה אנשים, וכל הזמן השיחה קרטעה, חווינו איכות שיחה מאוד נמוכה, לעיתים ניתוקים ועוד דברים בסיגנון הזה.
אז כן, ישראלי, כל הכבוד לנו, אבל כדאי גם לבחון את איכות המוצר הישראלי ולהבין למה הוא לא מספר אחת אלא רק מתחרה מזדנב.

SkyDok
Guest

כל הכבוד למוצר ולחבר’ה ,
אני אבל מצטרף לבחור שכתב פה גם ,האם בדקתם את המוצר לפני שאתם מפיצים משהו?

אני יודע שקל מאוד להיות היום “עיתונאי חוקר” אבל המינימום שמבקשים זה לבדוק את מה כותבים עליו לא ?

אבי
Guest

מבדיקה שארכה 5 דקות, SKYPE קיבלה בממוצע – 4 כוכבים גם בחנות של אפל וגם בחנות של גוגל, לא 2 כוכבים.

פרסם
Guest

הם דוחפים פרסומות באמצע שיחה. לא קשורות גם

רון
Guest

בפסקה האחרונה התכוונת sdk, לא apk.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: