סקירת Mavic Pro: כל היתרונות של הרחפנים הגדולים ברחפן מתקפל אחד

רחפנים כמו סדרת הפאנטום של DJI הציגו יכולות טיסה חכמות ואיכויות צילום מרשימות, אבל הם היו פשוט גדולים ומסורבלים מדי. ה-Mavic Pro הוא רחפן מתקפל שכולל את כל היתרונות האלו במימדים של בקבוק שתייה. איך הוא? לקחנו אותו לסקירה

צילום: גיקטיים

כאשר השיקה DJI את רחפן הפאנטום 4 שלה לפני כשנה, הוא זכה לקבלת פנים חמה הן בצד המכירות והן בצד הביקורות. אבל עם כל השבחים על יכולות הטיסה האוטונומיות, זמן הסוללה ויכולות הצילום הוא סבל מבעיה אחת קטנה, או יותר נכון, גדולה. הוא היה גדול ומגושם. בספטמבר האחרון חשפה DJI את ה-Mavic Pro, הרחפן המתקפל הראשון של החברה, שהבטיח להעלים גם את החיסרון הזה. האם היא הצליחה במשימה? האם באמת מדובר ברחפן המושלם? לקחנו אותו לסקירה.

עיצוב

צילום: גיקטיים

החידוש העיקרי ב-Mavic Pro הוא כמובן הקומפקטיות שלו. במצב מקופל, המידות שלו הן 83 מ”מ על 198 מ”מ. לא הרבה יותר גדול מטאבלט או בקבוק שתייה אישי, כשגם המשקל שלו מרשים לטובה ועומד על 743 גרם בלבד. כך יכולים סוף סוף משתמשים לאחסן את הרחפן בתיק הגב ולצאת איתו לטיול או לכל פעילות אקסטרים אחרת שירצו לתעד. לשם השוואה הפאנטום 4 של DJI שוקל כמעט כפול – 1380 גרם. אולם גם בקטגוריית המתקפלים, ה-Mavic בולט לטובה. כך למשל Karma, הרחפן המתקפל של GoPro, שוקל קצת מעל לקילו.

צילום: גיקטיים

ה-Mavic עשוי בין השאר מפלסטיק קשיח בצבע אפור כהה שממש לא מרגיש כמו פלסטיק. את הזרועות פורשים בזוגות: קודם כל את האחוריות שנפתחות במשיכה כלפי מטה ואז את הקדמיות שפשוט נפתחות לצדדים. אפילו הפרופלורים (פרופים) מובנים כבר בתוך הזרועות ולא תצטרכו להרכיב ולפרק אותם בכל פעם שתרצו להטיס. אנחנו אהבנו מאוד את הצבע השחור. אחת הבעיות שהפריעה לנו בפאנטום 4 למשל היתה הצבע הלבן היפה אך לא פרקטי שלו לטעמנו, משום שברגע שהוא היה בשמים היה קשה יותר לאתר אותו. ה-Mavic לעומת זאת בולט הרבה יותר בשמיים ועל הקרקע בזכות צבעו השחור.

צילום: גיקטיים

בחלקו הקדמי של הרחפן ניתן לראות את מייצב המצלמה (גימבל) של ה-Mavic Pro. מדובר במייצב 3 צירים הקטן ביותר שקיים, מה שקצת העלה בנו את החשש לגבי הביצועים שלו בתנאי רוח חזקה או טיסה מהירה

צילום: גיקטיים

על הגימבל נראה כמובן את המצלמה המרכזית של הרחפן ומעל 2 מצלמות שמשמשות לצורך יכולות ההתחמקות ממכשולים; עוד נמצא כאן את צמד האורות הקדמיים של הרחפן.

צילום: גיקטיים

חוץ מצמד הרגליים והפרופים נמצא מאחור את אורות ה-LED האחוריים של הרחפן שכמו הקדמיים משמשים גם לצורך איתור הרחפן וגם לצורך חיווי המצב שלו.

צילום: גיקטיים

מצידו הימני נמצא את תפס שיחרור הסוללה וכן החריץ של כרטיס ה-MicroSD ובורר המצבים בין שליטה בעזרת השלט הרחוק ו-WiFi, למשל לצורך הטסה בתוך מבנים בעזרת הסמארטפון.

צילום: גיקטיים

מהצד השמאלי נמצא את תפס שחרור הסוללה השני וכן חריץ חיבור ה-MicroUSB.

צילום: גיקטיים

מעל נוכל לראות את הכפתור המובנה של הסוללה שמשמש הן כדי לראות את מצב הסוללה (לחיצה אחת קצרה) והן כדי להדליק ולכבות את הרחפן, וכן את נורות ה-LED שמעניקות חיווי למצב הסוללה.

צילום: גיקטיים

בתחתית הרחפן נוכל לראות את הרגליות, וכן מערכת ההתחמקות ממכשולים שכוללת מצלמה נוספת זעירה וכן שני סונארים.


סקירת וידאו: Mavic Pro

 

 


בקר השליטה

צילום: גיקטיים

DJI לא עצרה בגוף הרחפן עצמו וגם בקר השליטה עבר דיאטה. השלט הפלסטיקי הלבן, המגושם והגדול של סדרת הפאנטום פינה את מקומו לטובת בקר שליטה קומפקטי, שלנו הזכיר את בקר השליטה של הפלייסטיישן. במילים אחרות, גם כאן, הצליחה DJI להגיע למימדים קטנים בחצי.

בחזית של השלט נמצא את כפתור ההדלקה והכיבוי; כפתור ה-RTH (חזרה הביתה), בורר מצב ספורט, הסטיקים, כפתור ה-5D שמשמש בין היתר להפעלת מצבי הטיסה המיוחדים או לכל פעילות אחרת שתבחרו כמו למשל זום אין וכפתור ההשהייה, שעוצר כל פעילות של הרחפן וגורם לו לרחף במקום.

צילום: גיקטיים

בגב הבקר נמצא את כפתור הקלטת הוידאו, כפתור לצילום תמונת סטילס, גלגלת לשליטה בחשיפה, וגלגלת להטיית המצלמה למעלה ולמטה.

צילום: גיקטיים

בתחתית בקר השליטה נמצא 2 כפתורים פיזיים (C1, C2), אותם תוכלו להתאים אישית לצרכים שלכם, כמו למשל מעבר לצילום ב-90 מעלות כלפי מטה.

צילום: גיקטיים

השלט כולל את אותן היכולות של השלט הגדול במימדים קטנים יותר עם 2 הבדלים עיקריים. ראשית, הוא כולל מסך מובנה. מדובר בתוספת נחמדה, שמאפשרת לכם להשתמש בסמארטפון או בטאבלט כמוניטור לצפייה בפיד של המצלמה, כשכל הנתונים הטכניים כמו מצב הטיסה, גובה הרחפן, מצב הסוללות ועוד – מוצגים על גבי המסך המונוכרומטי. עם זאת מדובר בעניין של הרגל ובוודאי יהיו משתמשים שיעדיפו לקבל את כל הנתונים ממסך הסמארטפון, מבלי להסיט את המבט. יתרון נוסף למסך המובנה הוא שהוא בהיר וברור יותר לצפייה בזמן הטסה באור שמש.

החידוש השני הוא מעמד הסמארטפון. במקום המעמד המגושם של הפאנטום, כולל הבקר החדש 2 זרועות מתקפלות שאוחזות את המכשיר. הרעיון עצמו מצוין, אבל הביצוע לוקה. ראשית, רוב הסמארטפונים כיום הם בעלי מסך גדול יחסית ולכן תאלצו להיאבק קצת בשלט עד שתצליחו להכניס את הסמארטפון ל’צבת’ של הזרועות ובנוסף, אם יש לכם קייס שמנמן לטלפון, תאלצו להסיר אותו לפני השימוש.

בעיה נוספת שגילינו היא המתאמים. במסגרת המיזעור, צירפה DJI שלושה כבלים מתאמים לסוגי הסמארטפונים השונים (חיבור לאייפון, חיבור ל-MicroUSB וחיבור USB-C). עם זאת, ההחלפה של הכבלים לכבל שמתאים לכם היא משימה מסורבלת שמצריכה התעסקות וגם לאחריה, המתאם מרגיש לא יציב במיוחד. בנוסף, בכל פעם שתרצו לטעון את בקר השליטה, תצטרכו לנתק את הכבל של המתאם לסמארטפון. חבל.

מתאמים מבאסים. צילום: גיקטיים

חוץ מזה, השליטה בעזרת הבקר מצוינת ונוחה, כשהכפתורים השונים נגישים בקלות לאגודלים ולאצבעות. בנוסף, הסטיקים קצרים יותר ממה שהכרנו בבקר של הפאנטום 4, מה שלפחות עבורנו הפך את השליטה לנוחה יותר.

מהניסיון שלנו זמן הסוללה של השלט עומד על כשעה וחצי או משהו בין 3 ל-4 הטסות מלאות של הרחפן.

הטסה

צילום: גיקטיים

חוויית הטיסה שלנו ב-Mavic היתה זהה לחוויית ההטסה של הפאנטום 4, כלומר, מעולה.

היתרון הגדול ביותר של ה-Mavic, כלומר, המימדים והמשקל שלו גרמו לכך שלא חשבנו פעמיים לפני שלקחנו אותו לפיקניק או טיול. במובן הזה, אין בכלל מה להשוות לנשיאת רחפנים קודמים, שדרשו מזוודה או תיק גדולים ומגושמים והרכבה של פרופים. במקרה של ה-Mavic, פשוט זרקנו אותו לתיק, עם סוללה נוספת והשלט וזהו בערך. תוך חצי דקה מרגע שפתחנו את התיק, הרחפן כבר היה באוויר.

כמובן שהמצב הבסיסי הוא מצב טיסה חופשי, במסגרתו תוכלו להטיס את הרחפן בכל דרך שרק תרצו ולשלוט בכל הפרמטרים כמו גובה, מהירות, תנועה וזוויות צילום. אולם כמו ש-DJI, כבר הרגילה אותנו ברחפנים הקודמים – מצבי הטיסה הייחודיים והאוטונומיים שלה הם שהופכים את הרחפנים שלה למתקדמים כל-כך. גם ה-Mavic לא שונה מקודמיו וגם בו שמחנו לגלות כמה מצבי טיסה מתקדמים, שמשחררים אתכם ממטלות ההטסה השונות ומאפשרות לכם להתמקד בצילום.

ActiveTrack – את המצב הזה הכרנו ולמדנו לאהוב כבר בפאנטום 4. הוא מאפשר לכם לסמן אנשים, מכוניות, בעלי חיים או כל גוף בתנועה, והרחפן יעקוב אחרי התנועה שלו ויצלם אותו. הפיצ’ר עובד היטב ב-Mavic Pro ובאמת שחייבים להסיר את הכובע בפני המהנדסים של DJI על יכולות הראייה הממוחשבת. כך שגם כשסימנו אדם מסויים והוא הסתובב והפנה את הגב או עבר מתחת לעצים, הרחפן המשיך לעקוב אחריו. עם זאת, לא פעם, כאשר פנינו במהירות לצדדים או במעברים מאור לצל – הרחפן איבד אותנו והמשיך לרחף באוויר. עדיין, מדובר בתכונה מנצחת ומרשימה שמאפשרת לכם להתרכז בכל דבר שאתם עושים ולא בצילום או בהטסה. כדי להעצים את האפקט, תוכלו גם לשנות את הזווית וכך הרחפן יעבור לצידכם, מאחוריכם או אפילו יסתובב ב-360 מעלות מסביבכם.

Tripod – מצב חצובה שפשוט שם לכם את הרחפן ב’סלואו מושן’: הטיסה מואטת, הפניות עדינות יותר – מאפשר גם למטיסים פחות מיומנים ליהנות מצילומים מקצועיים יותר

Terrain Follow – מצב שאפשר לנו להשתחרר מהמבט התמידי המודאג במד הגובה. פשוט הטיסו את הרחפן ישר והוא ישמור תמיד על גובה קבוע מעל הקרקע. אם תתגלה גבעה קטנה בגובה 5 מטרים, הרחפן פשוט יעלה כ-5 מטרים למעלה.

Point Of Interest – מצב שהכרנו כבר בפאנטום 4 ומאפשר לכם לבחור נקודת ציון כמו בית, אדם או פסל למשל ולגרום לרחפן לרחף מעליה בזווית ובמרחק שאתם תקבעו. מעולה לסיבובי 360 מדוייקים עם מראה מקצועי. פשוט מטיסים את הרחפן מעל לאובייקט, מגדירים את נקודת ה-GPS ובוחרים זווית ומהירות.

TapFly – עוד מצב מוכר שמאפשר לכם פשוט לבחור נקודה על המסך והרחפן יטוס אליה. אנחנו נהנינו בעיקר מהפיצ’ר הזה, משום שהוא מאפשר לכם להתמקד במצלמה ולא בתפעול הסטיק של הרחפן.

סוללה

זמן הסוללה הרשמי של ה-Mavic Pro עומד על 27 דקות, אולם כמובן שמדובר בתנאי מעבדה, בלי עליות וירידות ובלי להתחשב ברוחות. זו גם הסיבה שבפועל אנחנו הצלחנו להגיע לזמן טיסה של 23 דקות בממוצע. קחו בחשבון שהרבה קודם – ב-20 אחוז – תתחיל התראת הסוללה שמלווה בצפצופים מעיקים, ולבסוף כניסה למצב של RTH אוטומטי, כדי לנחות בשלום.

טווח טיסה

כדי ליהנות מטווח פעולה עצום של 7 ק”מ מהמפעיל, ה-Mavic עושה במקור שימוש בתדר 5.8Ghz – תדר שאינו מותר לשימוש בארץ. לכן גם אגב חל עיכוב ביבוא הרשמי שלו. זו הסיבה שבישראל יימכר הדגם האירופאי שפועל בתדר 2.4Ghz, מה שגם אומר שהטווח שלו יהיה קטן יותר ויעמוד על כ-4 ק”מ בתנאים אופטימליים. עם זאת חשוב לזכור כי למעט מפעילי רחפנים מקצועיים, מדובר בטווח עצום שמספיק מעל ומעבר למשתמש הרגיל, מה עוד שגם ההיגיון וגם כללי הרשות לתעופה אזרחית אוסרים על הטסה ללא קשר עין עם הרחפן.

אם תרצו, תוכלו גם להטיס אותו במקומות סגורים, ללא קליטת GPS. לצורך כך אתם צריכים רק להקפיד להחליף למצב WiFi ושליטה בעזרת הסמארטפון.

כרטיס זיכרון

הרחפן מגיע עם כרטיס MicroSD בנפח 16GB, מה שאומר שתוכלו להקליט עליו בערך חצי שעה של וידאו באיכות 4K ולכן מומלץ מאוד להצטייד בכרטיס 64GB, שלא ידרוש מכם למחוק את החומר אחרי כל הטסה.

צילום

קליק להגדלה. צילום: גיקטיים

לכאורה, על הנייר, יכולות הצילום של ה-Mavic Pro פחות טובות מאלו של הפאנטום 4 (פרו או Advanced). כך למשל גודל חיישן הצילום שלו 1/2.3 אינץ’ לעומת 1 אינץ’ או למשל אפשרות לצלם סטילס ב-12 מגה-פיקסל לעומת 20 מגה-פיקסל ו-וידאו בקצב מקסימלי של 30fps ב-3840×2160 לעומת 60fps בפאנטום. אבל עבור רובם של המשתמשים מדובר בהבדלים זניחים יחסית שדי קל לפספס.

קליק להגדלה. צילום: גיקטיים

עוד הבדלים בין הדגמים הם שדה הראייה שבמאביק עומד על 78.8 מעלות, בעוד שפאנטום 4 מדובר על 94 מעלות. כך שמצד אחד פחות פרטים ייקלטו במצלמה, אבל מצד שני, יפחת אפקט ה’גו-פרו’ שמעוות את העדשה. הבדל נוסף בין הדגמים הוא במיקוד, כשבניגוד לפוקוס הקבוע של הפאנטום, ב-Mavic תוכלו להצביע על המסך, כדי לבחור באובייקט שיהיה במיקוד, אם כי, אם לא תשימו לב אתם עלולים גם לקבל תמונות או וידאו לא בפוקוס.

אבל בסך הכל, איכות התמונה והוידאו היו מצוינות. טווח הצבעים רחב והצבעוניות נאמנה למקור, אם כי לעיתים הרגשנו שהיא לא מספיק רווייה. אם לא תהיו מרוצים מהתמונה, תוכלו לעבור למצב ידני (M) ולשנות הגדרות כמו חשיפה ו-ISO כמו שאתם יכולים לראות בתמונות הבאות:

לפני – קליק לגודל מלא. צילום: גיקטיים

אחרי. קליק לגודל מלא. צילום: גיקטיים

שמחנו לגלות שהגימבל, למרות המימדים הצנומים שלו, עושה עבודה נפלאה בייצוב המצלמה. גם ברוחות החזקות ביותר, שגרמו להתראת ‘רוח חזקה’ להופיע, כמו למשל הרוחות מעל המים במפרץ אילת, הוידאו היה חלק. מרשים.

ייצוב מצוין – גם ברוחות מעל מפרץ אילת. צילום: גיקטיים

LIVE

אחד הפיצ’רים שיותר אהבנו ועבד גם נפלא הוא האפשרות לסטרימינג בלייב של הטיסה. פשוט בחרו את הפלטפורמה שבה תרצו לשדר – פייסבוק או יוטיוב למשל – וזהו, כל מהלך הטיסה ישודר בלייב לעוקבים ולחברים שלכם, כולל הסאונד שמקליט המיקרופון בסמארטפון שלכם. אנחנו נתקלנו מדי פעם בכמה גליצ’ים וקפיצות, אולם בסך הכל השידור עבר חלק בטווח של מאות מטרים מהמכשיר.

אפליקציה

DJI החליטה לאחרונה לפצל את אפליקציות השליטה והיא מפתחת במקביל 2 אפליקציות כמעט זהות: DJI GO לדגמים הישנים יותר כמו הפאנטום 3 וסדרת מייצבי ה-Osmo ו-DJI GO 4 לדגמים החדשים יותר כמו הפאנטום 4, Mavic Pro וה-Spark. האפליקציה שימושית ומשלימה את בקר השליטה בעזרת תצוגה מקדימה למצלמה של הרחפן, גישה לכל הפיצ’רים השונים כמו מצבי הטיסה למשל וכמובן שינוי ההגדרות השונות. עם זאת, שווה לקחת בחשבון 2 נקודות חשובות: הראשונה היא שגם כאשר עשינו שימוש במכשיר עם מסך גדול יחסית (5.7 אינץ’) כמו הנקסוס 6P למשל – ההגדרות והכפתורים השונים קטנים במיוחד והממשק ממש לא ידידותי. לכן, אם אתם יכולים, מומלץ להצטייד בטאבלט קטן, נגיד בגודל 7 אינץ’. בעיה נוספת שנתקלנו בה עם שלושה מכשירים שונים היא קריסה פתאומית של האפליקציה בשלושת המכשירים שבהם נערכה הבדיקה – נקסוס 6P, וואווי P10 וגלאקסי S7. על פי מספר דיווחים של משתמשים אחרים זו תופעה שכיחה יחסית בקרב מכשירי אנדרואיד, לכן אם עדכון חדש באפליקציה לא יפתור את הבעיה, שווה לכם אולי לשקול מיני-אייפד. אמנם לא מדובר באובדן שליטה על המכשיר, ובקר השליטה עדיין מאפשר לכם להחזיר ולהנחית את הרחפן או ללחוץ על RTH, אבל עדיין, מדובר בבאג שחווינו כל 2 הטסות בערך.

אז Mavic או Spark?

מקור: DJI

אמנם רוב ההשואה שערכנו בסקירה הזו התייחסה לרחפן הפאנטום 4 על גרסאותיו השונות, אבל נדמה שיהיו לא מעט משתמשים שיתלבטו דווקא בינו לבין Spark (ספארק) המיני-רחפן החדש של DJI שהושק לפני כחודש. ההבדלים בין השניים רבים, אז ברשותכם, אמ;לק קצר: ה-Mavic גדול יותר (כשהוא פתוח), טס מהר יותר ורחוק יותר (עם בקר שליטה), המצלמה שלו טובה יותר והגימבל טוב יותר (2 צירים לעומת 3 צירים); זמן הטיסה שלו ארוך משמעותית (27 דקות מול 16 דקות), יש בו פחות מצבי טיסה (אין בו מצבים כמו Rocket ו-Dronie למשל), שליטת המחוות שלו פחות מקיפה, והוא עולה יותר משמעותית מה-Spark, כ-5,000 ש”ח בישראל לעומת מחיר משוער של 2,500 ש”ח ל-Spark. עד כמה ההבדלים הללו משמעותיים והאם ניתן לגשר עליהם בעזרת בקר השליטה של ה-Spark? בשביל זה נצטרך לחכות לרחפן שיגיע לישראל בחודש הבא.

סיכום

צילום: גיקטיים

עם ה-Mavic Pro הצליחה DJI לעשות מהפכה של ממש. היא לקחה רחפן מצוין כמו הפאנטום 4, עם יכולות צילום מעולות ויכולות טיסה חכמות – ולהיפטר מהחסרון הכי בולט שלו – הסירבול והגודל. ה-Mavic Pro מתאים הן למקצוענים והן לקהל הרחב והוא נייד ונכנס בקלות לתיק, כך שלא צריך לחשוב פעמיים אם להביא אותו לטיול, לפיקניק או לקמפינג. בזכות איכות הוידאו והתמונה, הייצוב הנהדר וכמובן יכולות הטיסה האוטונומיות קל לנו להמליץ עליו כרחפן הטוב ביותר שאתם יכולים לרכוש כעת. נכון, יש לו פה ושם חסרונות והוא לא זול, כ-5,000 ש”ח לגרסה הבסיסית (עם סוללה אחת שלא באמת תספיק לכם) וקיימים לא מעט רחפנים זולים יותר כמו אלו של Parrot למשל או רחפנים ממותגים לא מוכרים, אבל באמת שאין מקום להשוואה אליהם באף אחד מהפרמטרים.

אמ;לק:

לא אהבנו: אפליקציה, כבל החיבור לסמארטפון

אהבנו: מימדים, ביצועים, חיי סוללה, יכולות טיסה חכמות, יכולות צילום

 

ה-DJI Mavic Pro מיובא לישראל ע”י בנדא מגנטיק וזמין לרכישה בחנויות וברשתות המתמחות. המחיר המומלץ לצרכן: 5,000 ₪ לערכה הכוללת רחפן, שלט, סוללה ומטען; או 6,399 ₪ לערכת ה-Mavic Pro Combo שכוללת: 2 סוללות נוספות, מטען, מטען לרכב, תיק צד, רכזת טעינה, סט (4) פרופלורים נוסף ומתאם טעינה מהסוללה לשלט.

יניב אביטל

גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג’טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

1 תגובה on "סקירת Mavic Pro: כל היתרונות של הרחפנים הגדולים ברחפן מתקפל אחד"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אבג
Guest

איך המחיר המומלץ זה בדיוק המחירים היקרים ביותר שאפשר למצוא בסאם?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: