כיצד הפך ”מיתוג מעסיק” לתחום המדובר במחלקות השיווק?

בשוק שבו העובדים שולטים, מיתוג מעסיק היא הדרך הפופולרית כיום למשוך לארגון את כוח האדם האיכותי והמיומן, ולשמר אותו. אך העובדה שמדובר בגיוס עובדים לא אומרת שרק מחלקת ה-HR מעורבת בו

 Maskot\ Getty Imges Israel

צלם/תמונה: Maskot\ Getty Imges Israel

מאת שרון ישראל

מיתוג מעסיק (Employer Branding), הנושא החם שמתרוצץ היום במחלקות ה-HR של הארגונים הגדולים, אינו האחראיות הבלעדית של מחלקת ה-HR, אלא גם של מחלקת השיווק, המנהלים והעובדים מיתר המחלקות.

מיתוג מעסיק הוא אחת הדרכים להתמודד עם האתגר הגדול של מחלקות משאבי האנוש בשנים האחרונות – כיצד למשוך את האנשים הטובים ביותר אל הארגון. התחרות על כוח האדם האיכותי היא גדולה, היצע החברות עצום, אך הביקוש – פחות. אם פעם די היה בהצעת תנאי שכר אטרקטיביים, היום הפרמטרים לבחירת מקום עבודה רבים ומגוונים יותר וכוללים תנאי העסקה, קרבה לבית, גמישות בשעות, הכשרה, ובעיקר מוניטין חיובי של ארגון כמעסיק.

המשמעות היא שכיום מהלכי גיוס קלאסיים, שהם באחריות מחלקת ה-HR בלבד, אינם מספיקים, ויש לשווק את הארגון בפני העובדים הקיימים ובפני העובדים הפוטנציאלים ולמתג אותו ככזה שכדאי לעבוד בו. כאן בדיוק נדרש מאמץ משולב של מחלקות השיווק וה-HR, הכולל מיתוג, תקשורת פנים ארגונית ומסרים מדויקים למען מטרה אחת: גיוס עובדים איכותיים בשוק תחרותי שבו העובדים מכתיבים את הטון.

הסוד לשת”פ מוצלח הוא תיאום ציפיות

שיווק ו-HR הן שתי מחלקות מרכזיות, דומיננטיות ומשפיעות בארגון גדול, אך אינן מתקשרות ביניהן על בסיס יומיומי, ואולי נפגשות רק בארוחת הצהריים. המצב הזה לא מועיל לאף אחת מהמחלקות, או לארגון, שכן הן עוסקות באותם תחומים: השפעה על אנשים ומוטיבציה, ניתוח מעמיק של בני אדם באמצעות פסיכולוגיה וסוציולוגיה, וכמובן גיוס העובדים האיכותיים והמבוקשים בקלות.

איך עובד שיתוף הפעולה? מחלקת ה-HR היא זו שמעלה את הצורך בתחילת התהליך, ואת הפתרון מעלה מחלקת השיווק. המשך הדרך ואיכות התהליך של מיתוג מעסיק – הגדרת קהל היעד, הצרכים שלו, התאמת המסרים, ה-EVP – Employee Value Proposition ועד ההוצאה לפועל של הקמפיין – תלויה במערכת יחסים טובה ובריאה בין השתיים.

כמו בכל תחילתה של מערכת יחסים, הסוד לכימיה טובה הוא תיאום ציפיות: הסכמה על מטרות, יעדים, דרכי פעולה ושיתוף המידע הרלוונטי. חשוב מאוד להגדיר מי מנהל את התהליך משני הצדדים ולוודא שמתקיימת תקשורת חלקה ורציפה. השאיפה היא לייצר קואליציה חזקה, בעלת שפה משותפת, המסכימה על המסרים ומעבירה אותם יחד, כגוף אחד.

מחלקת ה-HR, המכירה את שוק העבודה ואת עובדי החברה, יכולה לשפוך אור על האופן שבו נתפסת החברה כמעסיק פוטנציאלי. עליה לגזור במדויק את צורכי העובדים הקיימים והפוטנציאליים, ולהעביר את האינפורמציה השלמה למחלקת השיווק. מחלקת השיווק מצידה נדרשת לתת לאותם צרכים מענה הולם במסרים, במיתוג ובבחירת ערוצי השיווק המתאימים, ולוודא כי להבטחות שלה יש גיבוי במחלקת ה-HR.

התהליך דורש משתי המחלקות את הדברים הבאים:

1. התאמה והכלה של המושגים בשיווק על עולם ה-HR – מיתוג, מיצוב, EVP, איכות הלידים (ובמקרה הזה מועמדים פוטנציאלים).

2. תקשורת ומתן פידבק קבוע מאנשי הגיוס על איכות הלידים שמספקים אנשי השיווק.

3. ביצוע טקטי ויישום תוכנית מיתוג המעסיק על ידי שתי המחלקות במקביל.

4. והכי חשוב – מחלקת ה-HR חייבת להתעדכן במגמות המשתנות בשוק, דרישות העובדים, הציפיות שלהם והצעות ההעסקה של הארגונים המתחרים. את המידע הזה עליה להעביר לשיווק באופן שוטף, לצורך עדכון הקמפיין.

ללמוד ולייעל את את העבודה

הקשר בין שתי המחלקות הזדמנות עבור כל אחת מהן ללמוד משהו חדש. מחלקת השיווק תכיר את העובדים לעומק, תלמד על התנהגויות, אמונות ואתגרים וכך תוכל לייצר יותר בקלות מהלכים של שיווק פנים ארגוני. חשוב לזכור שהעובדים הקיימים הם “ערוצי שיווק” מרכזיים מאוד, ולמעשה מהווים את פני החברה בשוק גם אל מול לקוחות פטנציאלים.

מחלקת ה-HR יכולה ללמוד מהשיווק על סגמנטציה – פילוח מדויק של קהלי היעד, כדי להתאים את המסרים שלה אליהם בשביל תוצאות טובות יותר בגיוס עובדים, או בשביל להניע את העובדים הקיימים לפעולה. בנוסף, למחלקת השיווק יש גישה ושליטה בהמון טכנולוגיות וכלים דיגיטליים אחרים, וב-HR יכולים ללמוד ליישם זאת ולשדר מסר של חדשנות וקדמה למועמדים ולעובדים הקיימים כאחד.

עידוד שיתוף הפעולה בין שתי המחלקות הוא אינטרס ברור של כולם. תהליך מיתוג מעסיק הוא רווח נקי של הארגון, הן בהיבט העלאת אחוזי הגיוס בחברה ושיפור יכולת שימור העובדים, והן בבניית מערכת יחסים פנים ארגונית, מעצימה ומאחדת, המאפשרת לשדר החוצה מסרים קוהרנטיים, משכנעים ועוצמתיים.


חשיבות תהליכי מיתוג מעסיק ארגוניים למחלקת השיווק והקשר שלהם להצלחה עסקית יהיו במרכז כנס Employer Brand Leadership 2018, שבו ישתתף, בין השאר, ברט מינצ’ינגטון, הגורו העולמי למיתוג מעסיק שגם יעביר Master Class

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 תגובות על "כיצד הפך ”מיתוג מעסיק” לתחום המדובר במחלקות השיווק?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
משה הקיפוד
Guest

HR הם השטן , פילטר מיותר בארגונים , בדרך כלל בלונדיניות שהגיעו לעבודה בגלל שאבא זרק מלה

sharon
Guest

יש לך את זה ביותר נמוך?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: