צוקרברג עולה להתקפה: אפל לא באמת חושבת על הלקוחות שלה
חודשיים לאחר שמנכ”ל אפל אמר שעבור חברות כמו גוגל ופייסבוק, הלקוח הוא רק מוצר, תוקף צוקרברג בחזרה. ”אם הייתם כל-כך חשובים לאפל, היא היתה מוכרת את המוצרים שלה במחיר הרבה יותר נמוך”
לפני מספר חודשים הביע מנכ”ל אפל, טים קוק, סלידה משירותי רשת שמוצעים חינם. ההצהרה, שפרסם אז קוק, הגיעה בעקבות הדלפת התמונות הגדולה שאוחסנו בשירות ה-iCloud של החברה וכללה עקיצה כנגד שירותי חינם ביניהם גוגל ופייסבוק. בהצהרה המדוברת כתב טים קוק ללקוחות אפל: “לפני מספר שנים, משתמשים של שירותי רשת שונים התחילו להבין שכשהשירות הוא חינם, אתם כבר לא הלקוחות. אתם המוצר. אבל באפל, אנחנו מאמינים שחוויית לקוח נפלאה לא צריכה להגיע על חשבון הפרטיות שלכם”. בנוסף, כתב אז קוק: “המודל העסקי שלנו פשוט. אנחנו מוכרים מוצרים נפלאים. אנחנו לא בונים פרופיל שמתבסס על תוכן המיילים שלכם או הרגלי הגלישה שלכם, כדי למכור אותם למפרסמים”. כאמור, למרות שהמטרה העיקרית להתקפה היתה המתחרה הישירה של אפל, גוגל, אולם עדיין ניתן לייחס את אותן האשמות כלפי הרשת החברתית. למרות שעברו כבר יותר מחודשיים מאז הדברים של קוק, הגיב אתמול לראשונה מארק צוקרברג.
זה שאתם משלמים לאפל, לא אומר שאתם חשובים לה
בראיון למגזין TIME אמר צוקרברג: “מאוד מתסכל אותי שהרבה אנשים חושבים שאם המודל העסקי של חברה מתבסס על הכנסות מפרסום, היא פועלת נגד הלקוחות שלה. אני חושב שזה הרעיון הכי מגוחך שיכול להיות. מה, אתם חושבים שאם אתם משלמים לאפל, אתם באיזו צורה שהיא בראש מעייניה? אם הייתם כל-כך חשובים לאפל, היא היתה מוכרת את המוצרים שלה במחיר הרבה יותר נמוך”.
למרות שהדברים מהווים התקפה ישירה על קופרטינו, כולל אזכור מפורש של אפל, לא מן הנמנע גם כי חיציו של צוקרברג היו מיועדים גם למטרה נוספת. הכוונה היא לאוהדי ומשתמשי Ello, הרשת החברתית שעוררה לא מעט רעש מוקדם יותר השנה, כשהציגה רשת חברתית עם ממשק נקי, נטול פרסומות, תוך התחייבות לא לכרות ולסחור במידע הפרטי של המשתמשים. הרשת, שהציגה את עצמה כחלופה הכנה והאמיתית לפייסבוק מסיימת את המניפסט הלוחמני שלה במשפט “אתם לא מוצר”.
אז מי צודק? האמת, כמו בהרבה מקרים, נמצאת אי שם באמצע. מצד אחד, המודל העסקי של פייסבוק אכן מבוסס על קהל המשתמשים שלה ויכולות הפילוח שלה. לכן, איך שלא הופכים את זה, משתמשי פייסבוק הם אכן מעין מוצר בעל תג מחיר ואטרקטיביות שונה שנמכר למפרסמים. מצד שני, וזו עובדה, רוב משתמשי האינטרנט בעולם (כמו גם צופי טלוויזיה וקוראי עיתונים) מעדיפים להשתמש בשירותי חינם ו”לשלם” בתשומת הלב שלהם למודעה פה או לינק שם, בידיעה שכך נחסך מהם תשלום כספי. כמובן שאי אפשר להתעלם מהאירוניה, שקוק מדבר על הפרטיות של המשתמשים וחשיבותה לאפל – בתגובה לדליפת ענק של תמונות פרטיות משרתי הענן שלה עצמה.
הגב
7 תגובות על "צוקרברג עולה להתקפה: אפל לא באמת חושבת על הלקוחות שלה"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
החיבור ל-ello חסר טעם.
הדבר האחרון שמעניין את צוקרברג הוא הרשת החברתית הפיצית הזאת.
כמובן שרשת חברתית עם מיליון+ משתמשים לא באמת מאיימת על פייסבוק. אבל הבאז והרעש שעשתה הרשת עם השקתה, שכללו מאות כתבות שהתפרסמו ברחבי העולם, העלו לכותרות את האג’נדה האנטי-פייסבוקית שלה כמו גם סוגיות כמו פרטיות, הלקוח כמוצר וכו.
צריך גם לזכור שצפוי סבב נוסף של רעש ויח”צ, כשהרשת תצא מתישהו משלב הבטא וההזמנות ותהיה זמינה לכולם.
פייסבוק מיצגת את כל מה שרע היום בעמק הסיליקון. החברה המגעילה הזאת היא לרשתות חברתיות מה שזינגה היתה למשחקי מחשב. היום שבו פייסבוק תתרסק יהיה יום שמח ללקוחות ולתעשיה.
אשמח לשמוע, למה?
להשוות מישהו לזינגה זה דרסטי…
המשפט האחרון של הכתבה היה שווה משהו, אילו באמת הדליפה משרתי אפל היתה כתוצאה מפרצת אבטחה ולא כתוצאה ממחקר מעמיק על נשואי הפריצה (אילו פרטים הם עצמם הדליפו לרשת לאורך השנים ואח״כ גם התנהגו בטיפשות והשתמשו בהם כדי ״לאבטח״ את הענן שלהם…).
אבל הייתם צריכים פאנצ׳ וזה שנבחר היה קל לכתיבה, לא?
הפריצה ל-iCloud התאפשרה בגלל שלא הייתה הגבלה למספר הפעמים שבהן אתה יכול לנסות להתחבר. לא היה מנגנון נעילה כמו שיש בהמון אתרים אחרים, ואז מה שיוצא הוא ש-bruteforce הופך להיות ממש שימושי.
תעשה קצת שיעורי בית לפני שאתה רץ להאשים.
שני ההיטלרים של עמק הסיליקון בויכוח מי יותר היטלר. לול.