צוקרברג נגד אפל: זה שאתם יקרים יותר, לא אומר שאתם טובים יותר ללקוחות

המתקפה של טים קוק על פייסבוק לא השאירה את מארק צוקרברג אדיש, והוא החליט להגיב ולקטול את אפל בחזרה

Key Speakers At The F8 Facebook Developer Conference

תמונה: Bloomberg, Gettyimages Israel
עיבוד תמונה: גיקטיים

בשבועות האחרונים פייסבוק לא יורדת מהכותרת, בעיקר תחת הקשרים שליליים. לאחר חשיפת פרשת קיימברידג’ אנליטיקה, הבוטים הרוסים ושאר פרשיות האבטחה שהצליחו להביך את הרשת החברתית, משתמשים רבים מביעים את דעתם הנחרצת כנגד פייסבוק, וכך גם דמויות מפתח בתעשיית הטכנולוגיה.

אחד האנשים שהתבטאו השבוע בצורה ישירה כנגד פייסבוק הוא טים קוק, מנכ”ל אפל, שאמר בראיון ל-MSNBC כי “יכולנו לעשות טונות של כסף אם הלקוחות היו המודל העסקי שלנו. בחרנו שלא לעשות זאת”, בנוסף, קוק טוען שפייסבוק הייתה זקוקה לפיקוח ורגולציה כדי למנוע את התסבוכות האחרונות: “אני חושב שהרגולציה הטובה ביותר, היא אי-רגולציה. עם זאת, אני חושב שכבר עברנו את הנקודה הזו מזמן”. צוקרברג החליט שלא לשתוק אל מול הטענות של קוק, ובמהלך ראיון לפודקאסט החליט להביע ביקורת לא קטנה על אפל, וניסה לספק הסברים למודל העסקי של פייסבוק אל מול המודל העסקי של אפל.

אנחנו לא גובים מחיר מופקע מלקוחות רק כדי להראות להם שאכפת לנו מהם

בהתבטאות נוספת של קוק, הוא אמר כי “היכולת של כל אחד לדעת איפה גלשתם במהלך השנים, מי אנשי הקשר שלך, מי אנשי הקשר שלהם, דברים שאתם אוהבים ולא אוהבים, וכל פיסת מידע אינטימית מחייך. מנקודת המבט שלי, זה לא צריך להיות קיים כלל וכלל”. צוקרברג החליט שלא להתעלם מכל הצהרותיו של קוק, והסביר כי פייסבוק, בניגוד לאפל “נמצאת במחנה של חברות שעובדות קשה כדי לגבות מכם פחות כסף, ולספק שירות חינמי שכולם יוכלו להשתמש בו. זה לא אומר שלא אכפת לנו מהאנשים. ההפך הוא הנכון”.

“אני חושב שכדאי שלא נסבול מתסומנת שטוקהולם, וניתן לחברות שעובדות קשה כדי לגבות מכם יותר כסף במטרה לשכנע אתכם שבאמת אכפת להם יותר מכם.כי זה נשמע לי פשוט מגוחך”, אמר צוקרברג. בנוגע לטענת קוק כי המודל העסקי של אפל טוב יותר כיוון שהם מוכרים מוצרים ללקוחות, ולא את הלקוחות למפרסמים ולכן לאפל אכפת יותר מהמשתמשים, צוקרברג השיב כי “אני מוצא את ההצהרה הזאת […] חלקית מאוד, ולא מתיישרת עם המציאות”.

צוקרברג המשיך והגן על המודל העסקי של פייסבוק: “אם אתה רוצה לבנות שירות שעוזר לחבר את כל האנשים בעולם, אז יש הרבה אנשים שלא יוכלו להרשות לעצמם לשלם בעבורו. לכן, כמו הרבה גורמים אחרים בתעשיית המדיה, אימוץ של מודל פרסומות הוא המודל היחיד שיכול לסייע לבניית השירות הזה, והנגשתו לאנשים”. נראה כי צוקרברג מאמין שמודל הפרסום בפייסבוק לא מתנגש ברעיון של “סיוע” למשתמשים עליו הוא מדבר.

אז מי צודק?

מקור: cc-by-iphonedigital, flickr

חשוב לזכור שהשירות של פייסבוק הוא אכן חינמי לחלוטין, וכמו כל דבר טוב בחיים, כשהמוצר הוא בחינם, אתם כנראה המוצר. מצד אחד אתם נהנים ללא כל תמורה מרשת חברתית, אבל מצד שני אתם נדרשים ללא מעט ויתורים על המידע שאתם חולקים בתוך הרשת החברתית. לצערנו, קשה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.

בכל זאת, אפל ידועה כחברה שגובה מחירים מוגזמים למדי על מכשיריה השונים, ומספיק להסתכל על הדו”חות הרבעוניים שלה כדי להבין שלמרות ההשקעה האדירה שלה בטכנולוגיות חדשניות, שמירה על פרטיות המשתמשים והמנעות ממכירת המידע שלהם, היא עדיין רק מגדילה את הכנסותיה, ומנצלת את מעמדה כדי לגבות מחירים מוגזמים מקהל הלקוחות המאוד נאמן שלה.

אבל אפל, ממש כמו פייסבוק, היא לא חברה פילנטרופית, ומטרתה היא למקסם את יכולת ההכנסות שלה כדי להמשיך ולמכור עוד מוצרים ללקוחותיה. במקרה של הויכוח בין טים קוק לבין מארק צוקרברג, אנחנו נמצאים בין שני מחנות מאוד קיצוניים: המחנה שלא מבקש מכם שקל, אבל משתמש בכם, לעומת המכנה שמבקש מכם המון שקלים, אבל משתמש במידע שלכם לצרכים פנימיים בלבד, ועם זאת נותן לכם גישה לאותן אפליקציות שלא שומרות על המידע שלכם. בפועל, אם אתם לא משתמשים אך ורק באקוסיסטם של אפל, חלק גדול מהמידע שלכם בכל מקרה נמצא כבר בידיים של המפרסמים.

האמת נמצאת, כרגיל, איפשהו באמצע. אנחנו נמצאים בתקופה בה אנחנו רוצים להנות מכל העולמות, אבל מתרגלים לכך שאנחנו לא חייבים לשלם על ההנאות הללו. מודלים מאוזנים יחסית כמו של נטפליקס הוכיחו שכשהמוצר מספיק איכותי, המחיר הוא מספיק הוגן, והשירות זמין לכמה שיותר לקוחות, הם יגיעו בהמוניהם. כרגע כנראה שהגיע הזמן שמישהו יתחיל לפקח על פייסבוק ויוודא שהיא לא יוצאת משליטה, כי עוד כמה פרשיות כמו קייברידג’ אנליטיקה שאולי השפיעה על תוצאות הבחירות בארצות הברית, ובקרוב אולי לא תהיה לנו אפילו את הרשת החברתית שאנחנו לא משלמים עליה בשביל להתלונן על אותה רשת חברתית.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

2 תגובות על "צוקרברג נגד אפל: זה שאתם יקרים יותר, לא אומר שאתם טובים יותר ללקוחות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יוש
Guest
הפתרון שלך פשטני מדי. הבעיה עם פייסבוק היא בדיוק אותה הבעיה עם ה-NSA: מי מפקח על המפקחים? זה לא ענין של מחיר נמוך או יקר למוצר, אלא של שקיפות ושל בקרות ואיזונים. וכל חברות הטכנולוגיה הענקיות הללו – גם אלו שמוצריהן בתשלום וגם אלו שהאדם הוא המוצר שלהן – לא מוכנות כלל לשופ פיקוח ובקרה. הן מנצלות ושואבות וסוחטות עד הסוף: מכל פרצה חוקית כדי לא לשלם מיסים ועד כל אפשרות חוקית (או שלא?) לשאוב מידע ולנצל את הלקוחות שלהן, דרך כל אפשרות חוקית לנצל את העובדים שלהן (מישהו אמר אמזון?) החברות הללו רחוקות מרחק שנות אור מפילנטרופיה וטובת האדם… Read more »
בונה אתרים
Guest

שתי החברות מרוויחות הרבה כסף על חשבון הבריאות של הלקוחות. המכשירים של אפל והאפליקציות של פייסבוק ממכרות. התקשורת האלחוטית בה כולם משתמשים מזיקה. שתי החברות מרוויחות מכך שהמידע הזה מוסתר ופירסומו בציבור הרחב מתעכב. ושוב הרשויות כושלות בהגנה על הצרכנים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: