דיווח: מארק צוקרברג אמר לעובדי פייסבוק שצריך ”להכאיב” לאפל

אם לשפוט על פי האמירות הללו, נראה שהמאבק בין מארק צוקרברג לטים קוק לא הפך לאישי, הוא תמיד היה כזה

עיבוד תמונה: גיקטיים

בעוד היריבות בין פייסבוק לאפל חוזרת לבעבע בחודשים האחרונים, הוול סטריט ג’ורנל מביא עדויות מהפרק הקודם ביריבות הכמעט אישית בין טים קוק, מנכ”ל אפל, ומארק צוקרברג, מנכ”ל פייסבוק, כאשר נראה שהאחרון החליט לצאת לקרב נגד הענקית מקופרטינו.

צוקרברג הכריז מלחמה על אפל עוד ב-2018

על פי הדיווח, המבוסס על גורמים המעורים בנושא, אמר מארק צוקרברג לצוות שלו: “אנחנו צריכים להכאיב” לאפל. לדברי אותם מקורות, המשפט נאמר שלא בפומבי על רקע המלחמה המאוד פומבית שאפל ופייסבוק ניהלו בשלהי 2018. הימים כזכור היו הימים שאחרי פרשת קיימברידג’ אנליטיקה, הבוטים הרוסים ושאר פרשיות האבטחה והפרטיות שהובילו ללא מעט זעם כלפי פייסבוק.

טים קוק, מנכ”ל אפל, התראיין אז ל-MSNBC ובין היתר אמר שאפל יכלה תיאורטית “לעשות טונות של כסף אם הלקוחות היו המודל העסקי שלנו. בחרנו שלא לעשות זאת”, ובנוסף, טען שפייסבוק הייתה זקוקה לפיקוח ורגולציה כדי להימנע מכל הפרשות בהן הסתבכה באותן שנים והוסיף “אני חושב שהרגולציה הטובה ביותר, היא אי-רגולציה. עם זאת, אני חושב שכבר עברנו את הנקודה הזו מזמן”.

צוקרברג ממש לא נשאר חייב, והסביר בראיון כי פייסבוק, בניגוד לאפל, “נמצאת במחנה של חברות שעובדות קשה כדי לגבות מכם פחות כסף, ולספק שירות חינמי שכולם יוכלו להשתמש בו. זה לא אומר שלא אכפת לנו מהאנשים. ההפך הוא הנכון… אני חושב שכדאי שלא נסבול מתסמונת שטוקהולם, וניתן לחברות שעובדות קשה כדי לגבות מכם יותר כסף במטרה לשכנע אתכם שבאמת אכפת להם יותר מכם.  זה נשמע לי פשוט מגוחך”.

בתגובה לפניית בינזס אינסיידר על ציטוט ה”להכאיב לאפל”, טוענים בפייסבוק כי: “זה לא (מאבק, ע.ב) בין שתי חברות – זה על העתיד של האינטרנט החופשי. אפל יוצרת שני סוגים של חוקים – אחד לעצמם, ואחד לעסקים קטנים, מפתחי אפליקציות, וצרכנים שמפסידים. אפל טוענת שזה נוגע לפרטיות, אבל זה נוגע לרווחיות, ואנחנו מצטרפים לאחרים כדי לציין את ההתנהגות האנטי צרכנית והאנוכית שלהם”.

ממש לא הפעם הראשונה

שרשרת המהלומות ההדדיות הללו החלה עוד ב-2014, כשקוק אמר ש”משתמשים של שירותי רשת שונים התחילו להבין שכשהשירות הוא חינם, אתם כבר לא הלקוחות. אתם המוצר. אבל באפל, אנחנו מאמינים שחוויית לקוח נפלאה לא צריכה להגיע על חשבון הפרטיות שלכם”, והוסיף “המודל העסקי שלנו פשוט. אנחנו מוכרים מוצרים נפלאים. אנחנו לא בונים פרופיל שמתבסס על תוכן המיילים שלכם או הרגלי הגלישה שלכם, כדי למכור אותם למפרסמים”. ניתן לראות את הההצהרה הזאת ככזו שמופנית כלפי גוגל, אבל מארק צוקרברג כנראה לא חשב כך.

בראיון למגזין TIME אמר צוקרברג: “מאוד מתסכל אותי שהרבה אנשים חושבים שאם המודל העסקי של חברה מתבסס על הכנסות מפרסום, היא פועלת נגד הלקוחות שלה. אני חושב שזה הרעיון הכי מגוחך שיכול להיות. מה, אתם חושבים שאם אתם משלמים לאפל, אתם באיזו צורה שהיא בראש מעייניה? אם הייתם כל-כך חשובים לאפל, היא היתה מוכרת את המוצרים שלה במחיר הרבה יותר נמוך”.

רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות? רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות? הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

ועכשיו: הקרב על המעקב

נראה כי היריבות בין צוקרברג לקוק הופכת לאישית יותר ככל שהשנים חולפות. עם השקת iOS 14 חל שינוי מעניין במדיניות הפרטיות של אפל (שנדחה בכמה חודשים), במסגרתו מפרסמים, כמו פייסבוק, לא יוכלו להשתמש ב”מזהה הפרסום” הייחודי (או IDFA) של המשתמשים, מבלי שאלו נתנו אישור מפורש. בפועל, משתמשים שלא יאשרו את השימוש במזהה הזה, יפגעו ביכולת של חברות להתאים להם פרסומות באופן אישי, בהסתמך על הרגלי השימוש שלהם באפליקציות השונות. היום למשל יכולה פייסבוק לדעת שאתם עושים שימוש באפליקציית בוקינג, ולדעת שאתם מחפשים נופש, ולהתאים לכם את הפרסומות אישית, מה שמהווה מקור הכנסה מרכזי שלה.

המהלך הוביל את פייסבוק לרכוש מודעות של עמודים שלמים בעיתונים גדולים בו הם מסמנים את עצמם כסוג של נציגי העסקים הקטנים שמפרסמים דרכם, והכנסותיהם ייפגעו בעד 60% לכאורה לאור המהלך של אפל. עוד טענו בפייסבוק כי גם הכנסותיהם מפרסומות עשויות להיחתך בכחצי. בשיחה עם משקיעים החריף צוקרברג את הטון לכאורה וטען ש”אפל אומרת שהם עושים את זה כדי לעזור למשתמשים, אבל המהלכים שלהם מראים בבירור כי הם עושים את זה פשוט כדי לשמור על האינטרסים שלהם”, אמר צוקרברג והגדיר את אפל כ”אחת המתחרות הגדולות שלנו”.

צוקרברג טען כי אפל מבצעת את המהלכים הללו כדי לקדם את המוצרים שלה. “לאפל יש כרגע תמריץ להשתמש בדומיננטיות של הפלטפורמה שלהם כדי להשפיע על האופן שבו האפליקציות שלנו עובדת, והם עושים זאת באופן קבוע כדי לתת קדימות למוצרים שלהם”.

בנוסף, תקף צוקרברג את יוזמת ה-App Privacy Details החדשה של אפל, שהיא מעין טבלת “ערכים תזונתיים” לאפליקציות שמסמנת למשתמשים את המידע הנאסף עליהם מטעם האפליקציות לפני שהם מורידים אותן. “אפל השיקה עכשיו מה שמכונה ‘מדבקות ערכים תזונתיים’, שעוסקות בדאטה שאפליקציות אוספות, במקום הפרטיות והאבטחה של ההודעות שאנשים שולחים. אפל מגבה עותקים לא מוצפנים מקצה-לקצה של הודעות ה-iMessage של משתמשים, אלא אם אתם מבטלים את iCloud”.

באופן מקרי בהחלט, או שלא, קוק נאם בכנס פרטיות אירופאי ואמר כי “טכנולוגיה יכולה להצליח גם בלי מאגר עצום של מידע אישי, שנאסף מעשרות אתרים ואפליקציות… הפרסום שגשג במשך שנים בלעדי זה” והוסיף עקיצה בנוגע להפצת פייק ניוז והמתקפה על בניין הקפיטול בחודש ינואר: “אנחנו נמצאים בתקופה שתיאוריות קונספירציה ודיס-אינפורמציה משתוללות ומתודלקות על ידי אלגוריתמים. אנחנו לא יכולים להתעלם מהתפיסה כאילו כל מעורבות (Engagement) של משתמשים היא טובה – וככל שהיא מתמשכת יותר, כך היא טובה יותר – הכל למען המטרה של לאסוף יותר דאטה”. לבסוף סיכם קוק, בלי להזכיר את פייסבוק בשמה: “אם עסק בנוי על הטעיית משתמשים, ניצול דאטה ויצירת מצג שווא של חופש בחירה, לא מגיעים לו שבחים אלא תיקונים”.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

16 תגובות על "דיווח: מארק צוקרברג אמר לעובדי פייסבוק שצריך ”להכאיב” לאפל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שם כלשהו
Guest

פייסבוק עושה צעדים נואשים להשרוד שיעלו לה ביוקר, הביקוש לרשתות החברתיות שלה קטן, בגלל הפוליטיקה שלהם אנשים נוטשים את ווטספ (למרבה הצער לא מספיק, אבל יותר ממה שפייסבוק מוכנים להודות) ובקרוב כל המשתמשים יחפשו תחליף (שיש בשפע כך שפייסבוק לא תחסר לאיש)

נילס
Guest

גם פייסבוק וגם אפל רוצות את כספנו, אין לי תלונות על כך
אבל זה לא על אינטרנט חפשי, אלא על ההכנסה של פייסבוק, ההכנסה של לא מעט בתעשית בפרסום בדיעבד עוזרת לכך שהאינטרנט חפשי
לא הפוך. אבל יש למה לחכות ל 2022, כשכרום תוריד 3rd party cookies וכו

בייגל
Guest

זה טריפה וזה נבלה.

idk
Guest

Exactly

שלומי
Guest

גם אפל וגם פייסבוק דופקות את המשתמש אין הבדל ביניהן. אחת דופקת במחיר המופקע והשנייה בפרטיות. זה על אותו משקל

אבי
Guest

יש הבדל – אצל אפל המחיר מאוד ברור ועל השולחן. המחיר של פייסבוק נסתר מהעין

שם כלשהו
Guest

אולי כל אחת בדרכה אבל לא האיתי אומר שזה על אותו משקל, בעולם בו כל מי שרוצה יכול לעסוף עליך מידע לשמור על הפרטיות הופך לנושא חשוב יותר ויותר

גיורא
Guest

בלי קשר למי צודק אבל מה פייסבוק כבר יכולים לעשות לאפל? זו סתם חברה שלא מייצרת כלום.

ASD
Guest

לפמפם חדשות רעות על אפל ולהוריד להם את מחיר המנייה או את המכירות. או לחילופין להקל על פרסום של מתחרות של אפל ובכך לגרום לאנשים לקנות יותר אנדרואיד או כל דבר שהם ירצו שיקנו

שם כלשהו
Guest

כן פייסבוק היא חברה מיותרת אבל עדיין שולטת בטרפיק די גדול ברשת, היא יכולה לקדם פחות פרסומות של אפל ויותר את הפרסום של המתחרות ובכך להשפיע על המכירות של מוצרים, הם יכולים להפסיק לחסום קונספירטורים וטרולים נגד אפל ובכך להשפיע גם על מכירות וגם על אמון בחברה ובכל גם על מניות.
בקיצור לפייסבוק יש את הדרכים שלה להשפיע על הקהל, לא סתם הם משקיעים מאות מיליונים במחקרים של וויזואליזציה ופסיכולוגיה.

אאאא
Guest

יכולה להסיר את את פייסבוק אינסטגרם ווטסאפ מהחנות של אפל. כמה משתמשים יעברו לטלפון אחר רק בגלל זה?

אורי
Guest
זה מאוד קל להיות במקום של אפל שהיא מרוויחה בכל מקרה מכל מכשיר שנמכר. אנחנו מקבלים אפליקציות בחינם, תכנים בחינם, וזה מאפשר תעשיה שלמה של בוני אפליקציות ואתרים. אפל סתם מתנהגת במסווה של טובת המשתמשים, אבל אין לי בעיה עם זה שידעו שאני מחפש נופש או טיסה, להיפך, אני מעדיף לקבל פרסמות ממוקדות שרלוונטיות אלי ולא מטרנה או תחבושות היגייניות. פייסבוק צודקים בזה שבסוף מי שישלם את המחיר יהיו דווקא העסקים הקטנים שישלמו יותר על פרסום פחות אפקטיבי ולבסוף אנחנו הצרכנים הסופיים שעלויות הפרסום יתגלגלו עלינו. מה שמפריע פה הוא שאפל כופה את הרצונות שלה והופכת את ביטול המעקב לברירת… Read more »
אבי
Guest

אתה פשוט טועה.
אין פה שום ברירת מחדל, כשהאפליקציה תעלה, תהיה שאלה האם לתת לפייסבוק (או כל אפליקציה אחרת) לעקוב אחריך. אתה מוזמן לתת לה כמובן. אפל לא כופה עליך שום דבר.

אלמונימוס
Guest

היום המעקב הוא בשביל למכור לך מוצרים, ומחר הוא ישמש לדברים שאתה פחות תשמח לגביהם. שימצאו דרכים אחרות למכור לנו פרסומות במקום לדחוף את האף שלהם לכל הנקבוביות שלנו.

אחד שמבין
Guest

זה היופי במה שהם עושים אם זה מה שאתה מעוניין לקבל פרסומות ולתת את המידע שלך לחברות פרסום יש לך אופציה לאשר את השיתוף ומי שלא רוצה לא .
המהלך הזה מבורך וצריך לבוא גם מאנדרואיד .

שם כלשהו
Guest

מה שאתה אומר שווה ערך ללוותר על חופש הדיבור כי אין לך מה להגיד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: