מארק צוקרברג חושף כמה משקפי VR מוזרים ומסקרנים

הגביע הקדוש של עולם ה-VR הוא לעבור את מבחן טיורינג הויזואלי, אבל בדרך לשם צריך לעבור כמה תחנות קשות. קבלו כמה אבות טיפוס מאוד מוזרים של חטיבת המציאות של Meta שמנסה לפצח את הדרך לשם

מארק צוקרברג וה-HoloCake. תמונה: מטא

אם לא יצא לכם עד עכשיו להשתמש במשקפי ה-VR של מטא (נו, פייסבוק), Meta Quest 2, אז אנחנו קודם כל מאוד ממליצים לכם לנסות אותם. בניגוד ללא מעט מוצרים אחרים שלה, מטא הצליחה ליצור כאן מוצר די שלם ומוצלח שמשלב בין יכולות מרשימות לתמחור טוב – אבל בכל זאת, המשקפיים הללו רחוקות שנות אור מלגרום לכם לחשוב שהשתגרתם ליקום אחר, או מאותו חזון משונה של ה-MetaVerse של מארק צוקרברג.

באירוע עיתונאים מיוחד שערכה מטא, חשף צוקרברג את האתגרים המשמעותיים שיאפשרו לחברה לעבור את ״מבחן טיורינג למסכים״ שיגרום לכם לא להבדיל בין המציאות לבין המציאות המדומה, ועל הדרך גם הציג את ההתקדמויות המאוד מעניינות שחטיבת המחקר שלה עשתה מאחורי הקלעים. דבר אחד אתם צריכים לקחת בחשבון לפני שאתם מתחילים לקרוא – אף אחד מהאבות טיפוס האלה לא קרוב אפילו להשקה או למעבר לייצור המוני. שנתחיל?

איך מגיעים לתצוגת VR מושלמת?

צוקרברג טוען כי ישנם 4 אתגרים עיקריים לפחות בגיזרת התצוגה של משקפי VR: רזולוציה, פוקוס, דיסטורשן ו-HDR. הראשון הוא אולי זה שכל משתמש חושב עליו. כיום משקפי ה-VR הפופולריים של מטא מגיעים בסך הכל לצפיפות פיקסלים של 773PPI ובהירות של 100 ניטים. זה הרבה, אבל הרבה פחות ממה  שיש לכם אפילו במסך גרוע של סמארטפון, טלוויזיה זולה או לפטופ גרוע.

זה Butterscotch. תמונה: מטא

ההישג הגדול ביותר של החברה עד כה בגיזרת הרזולוציה הגיע עם אבטיפוס משונה בשם Butterscotch. לטענת צוקרברג, המשקפיים מצליחים להשיג ראיית 6/6 למשתמש גם ב-VR, כך שבהדמיה של נוף מרשים, ניתן להבחין בכל עלה ועלה בנפרד על גבי העצים. אבל, וזה אבל גדולים מאוד במלוא מובן המילה: הצוות היה צריך לצמצם את שדה כראייה בכ-50% בהשוואה לקווסט 2 כדי להציג את הרזולוציה הזאת, והקסדה עצמה כל כך כבדה, שהתצוגה בעצם יושב במנותק מהמסך.

אבל רזולוציה היא אתגר כמעט מובן מאליו עבור כל משתמש VR. האתגר השני הוא אתגר הפוקוס. כשאנחנו צופים בטלוויזיה אנחנו רגילים שאנחנו לא שולטים על הפוקוס של המצלמה, אבל כשאנחנו מדברים על משקפי VR שאמורים לתת לכם את התחושה שאתם במקום אחר לגמרי, אנחנו תקועים כרגע עם פוקוס קבוע שממש לא מתנהג כמו שהעין שלכם מתנהגת במציאות, וזה בהחלט לא מאפשר לכם להיטמע. אז צוקרברג והצוות שלו הציגו את סדרת Half Dome, שקצת דומה יותר ל-Rift מאשר לקווסט, ובה יש שימוש בעדשות Varifocal אשר מסוגלות לנוע בצורה דינמית בהתאם לעין שלכם, בדומה לאופן שבו עדשות של מצלמות סמארטפונים זזות כדי לייצר את האוטופוקוס. החברה שוקדת על הפיתוח של משקפיים וריפוקליות עוד מ-2017, אבל לאחרונה הצליחה עם ה-Half Dome 3 להחליף את כל הרכיבים המכניים בעדשות גביש נוזלי, מה שמאפשר הקטנה של הגודל והמשקל שלה.

סדרת ה-Half Dome. תמונה: מטא

מלבד הפוקוס, יש גם את אתגר הדיסטורשן או העיוות. אם השתמשתם במשקפי VR, ודאי הבחנתם שלא משנה מהו קצב הריצוד של המשקפיים שלכם, בכל פעם כשהעין שלכם זזה ממקום למקום, אתם מקבלים עיוותים משונים שגורמים לעצמים במרחב להרגיש לא סטטיים באמת ולפעמים אפשר גם להבחין בכל מיני עיוותים צבעוניים מוזרים מאוד. אז במטא עוד לא מוכנים להכריז על חידושים משמעותיים בתחום, אבל כן מודיעים כי יצרו סימולטור דיסטורשן שיושב מחוץ ל-Butterscotch ומאפשר לחוקרים להבין למה ואיך קורים העיוותים האלה, ולייצר מיכשורים ואלגוריתמים חדשים שינסו להתמודד עימם. במילים אחרות – יש סיכוי סביר שזה יהיה האתגר הקשה ביותר לפיתרון על ידי החברה.

האתגר הרביעי, ולפי צוקרברג גם המשמעותי ביותר, הוא HDR, או High Dynamic Range. אנחנו מכירים את המושג הזה ממסכי טלוויזיות וסמארטפונים, ושם הוא בדרך כלל אומר שמסך מסוים מסוגל להציג מנעד רחב יותר של ניגודיות ובהירות, כך שנקודות כהות ונקודות בהירות מקבלות משנה תוקף ותמונה מרשימה ועמוקה יותר. כיום, כאמור, הקווסט 2 מסוגלת להגיע ל-100 ניטים, וסביר להניח שהסמארטפון שלכם מסוגל להגיע ל-1,000 ניטים ומעבר לכך, ולכן התצוגה שלו מרשימה הרבה יותר מזו של משקפי VR.

וזה Starburst

למקרה הזה של HDR ב-VR חשף צוקרברג את Starburst, שבעזרת מנורה חזקה מאוד שיושבת מאחורי המסך מסוגל להגיע לרמות בהירות אדירות של מעבר ל-10,000 ו-20,000 ניטים (בנקודות מאוד ספציפיות, כמובן). אבל אתם יודעים שמגיע עוד אבל – את Starburst צריך להחזיק פיזית כל הזמן כמו סוג של משקפת מרוב שהוא גדול וכבד.

ועכשיו למשהו שונה לגמרי

בדרך לפיתוחים האלה יש לא מעט ניסויים כושלים

כל אחד מאבות הטיפוס שצוקרברג והצוות הציגו הוא סוג של נקודת ציון במחקר של VR ותצוגות VR, אבל אב הטיפוס יוצא הדופן שצוקרברג הציג הוא ה-Holocake 2, קסדת ה-VR הקלה ביותר שהחברה ייצרה עד כה. לטענת צוקרברג, הקסדה עובדת באופן מלא ומסוגלת להציג כל אפליקציה או משחק שקיים כיום (בחיבור למחשב בלבד). כדי להגיע להישג הזה, הם משתמשים בעדשת פנקייק והולוגרמות (אם לא הבנתם את זה מהשם) ובכך מצמצמים את המרווח בין התצוגה לעדשה, וגם מצמצמים את עובי העדשה באמצעות שימוש בעדשה הולוגרפית שהיא דקה ושטוחה הרבה יותר. כמו כן, זה הניסיון הראשון של החברה עם דיודות לייזר במקום דיודות לדים. עם זאת, צוקרברג עצמו ציין שיש לא מעט חסרונות בגישה הזאת, וטען שהיא מקדמת אותם באספקט אחד, ולוקחת אותם אחורה באספקטים אחרים.

לקינוח, צוקרברג הציג את האבטיפוס הכי פחות ״אמיתי״ מכל אלו שהציג עד כה, בשם Mirror Lake. זה קונספט שדומה למשקפי סקי, ולטענת החוקרים בזכות שימוש בהולוגרפיה כל הרכיבים הופכים לשטוחים יותר וכך קל לדחוס יותר טכנולוגיות לתוכו באותו מקום. מעין דחיסה של כל האבות טיפוס הקודמים לתוך אבטיפוס אחד שיאפשר למטא להציג בפעם הראשונה גם קסדת Mixed Reality. עם זאת, הצוות מסייג את עצמו וטוען כי מדובר בקונספט ראשוני בלבד, ואין שום קסדה בשלב הזה שמוכיחה שהיא עובדת. במקרה שהצוות כן יצליח לייצר את מירור לייק, הוא טוען שיהיה מדובר ב-Game Changer עבור עולם ה-VR.

מלהיב את הטכנולוגים, מרגיע את בעלי המניות

תראו, האירוע של מטא היה די משונה, בכך שלא היו הכרזות קונקרטיות, מועדים או מחירים, אבל הוא די תואם את "רוח המפקד" בכל הנוגע להכרזות הקשורות למטאברס, אותו חזון עמום ולא ברור ל״דור הבא של האינטרנט״ שבו אנחנו נעשה כמעט הכל בעולמות וירטואליים. רק שבניגוד להכרזות מטאברס מאוד תיאורטיות ומאוד דמיוניות, נראה שהחברה באמת ממוקדת מדעית בנושא התצוגות של קסדות VR ולמרות שיעברו עוד שנים ארוכות עד שתציג פריצת דרך אמיתית, התחנות שהיא מציגה בדרך היא הדבר הכי קרוב שיש לחדשנות בתחום – כך שאם אתם באמת אוהבים טכנולוגיה, אי אפשר שלא לאהוב גם את ההכרזות המעט משונות הללו. גם אם המטרה שלהן היא להרגיע על הדרך את בעלי המניות של החברה.

עוד סיפורים כאלו מחכים לכם עכשיו עוד סיפורים כאלו מחכים לכם עכשיו בערוץ העדכונים הרשמי של גיקטיים

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

8 תגובות על "מארק צוקרברג חושף כמה משקפי VR מוזרים ומסקרנים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
חחחח
Guest

בינתיים הבאז סביב ה VR כבר עבר.. כולם שיחקו עם זה.. נחמד.. לא יותר..
לא רואה את עצמי מוציא על זה כסף בהמשך..

סתם שם
Guest

הבאז נעלם כי אין שום דבר חדש כבר תקופה ומה שקיים עדיין לא שם, אם תהיה קפיצה בטכנולוגיות זה עוד יחזור

אבי
Guest

תכל'ס, נראה משכנע.
ימים יגידו אם ה pivot של מטא אכן היה משתלם.
יש לי תחושה שכן.

אייל,
Guest

צפיפות פיקסלים של 773PPI זה הרבה יותר ממה שיש לי בטלפון הסלולארי או במסך של המחשב. לא הרבה פחות. מה יהיה עם הכתבות פה…

סתם שם
Guest

אם כבר AR מתאים למודל הכלכלי של פייסבוק אבל בכל מקרה הרבה אנשים לא מוכנים לקנות מוצר שמחייב לחבר אותו לחשבון הפייבוק ועוד בא בטענות אם החשבון לא פעיל תקופה ובנוסף גם מגביל את המשתמש במה ומאיזו חנות הוא יכול לקנות את המשחקים.

גגכ
Guest

תרצו או לא, יפה או לא יפה, אבל זה העתיד.
אנשים כמעט לא ייצאו מהבית. הם יישבו/יעמדו/ינועו כל היום משקפיים כאלו וכך יחוו את המציאות.
זה כמובן ישולב עם חליפה הפטית ליצירת תחושות של אינטרקציה עם ה'מציאות' בגוף, ומתקנים מייצרי ריחות מלאכותיים.

מישהו
Guest

אז וואלה זה אחלה זמן לקנות מניות של חברות שמייצרות ויטמין D, כי אם זה מה שיהיה לכולם יהיה חסר

Meir
Guest

האמת שיש להם ניסויים של עדשות מגע

wpDiscuz

תגיות לכתבה: