המירוץ עובר לסלון שלכם: Mario Kart Live הוא משחק מכוניות בעולם האמיתי… ועל המסך

אחרי כמעט 20 שנים בקונסולות שונות של נינטנדו, מירוץ המכוניות המפורסם של נינטנדו מגיע הביתה ומאפשר לכם להתחרות עם מריו בסלון של הבית שלכם – ועל המסך של הסוויץ’

צילום: גיקטיים

את קונסולת ה-Nintendo Switch שלי קיבלתי כמתנת יום הולדת לפני 3 שנים, ואיתה קיבלתי משחק “קטן ולא מוכר” בשם Mario Kart. משחק מירוצי המכוניות שהתחיל בקונסולת ה-SNES בשנת 1992 עבר בהמשך גם לקונסולת ה-Nintendo 64 ואפילו לקונסולות הניידות של נינטנדו, והצליח לשמור על סמל סטטוס לאורך שנות קיומו. המשחק הפך למשחק “מסיבות” אהוב, ולאחד ממשחקי החובה בכל פלטפורמה שאירחה אותו. אבל לאחרונה נינטנדו החליטה לקחת את המשחק האיקוני, ולערבב אותו עם המציאות באמצעות Mario Kart Live, ששם את מריו ולואיג’י באמצע הבית שלכם, במקום רק על המסך. לקחתי אותו לבדיקה עם לא מעט חששות, כדי לגלות האם הקסם יכול לנחות גם בסלון שלכם.

אז מה זה בעצם?

Mario Kart Live הוא עוד משחק בסדרה שמיועד לקונסולת Switch, אבל בניגוד למשחק מחשב סטנדרטי, Live מתבסס למעשה על מוצר פיזי קטן בצורת מכונית קארטינג שהנהג שלה הוא כמובן מריו. על גבי המכונית מורכבת מצלמה קטנה ויחד עם קשתות קרטון שמגיעות עם הערכה, ניתן ליצור מסלול מריו קארט בתוך הבית שמשלב גם אלמנטים אמיתיים מהחדר שלכם וגם אלמנטים וירטואליים בחווית AR קצת שונה מהרגיל.

כל שאר המתחרים במסלול שתרכיבו יופיעו כמובן על קונסולת ה-Switch שגם תאפשר לכם לשלוט במכונית האמיתית שלכם, ולהשתמש בכל הנשקים האהובים מסדרת המשחקים. המכונית שתקבלו בערכה היא מעין מכונית על שלט, שבאמת מגיבה לכל דבר שאתם עושים במשחק.

ערכה פשוטה, עד שאתם צריכים להוריד את המשחק עצמו

קיימות 2 ערכות מהן אפשר לבחור: באחת נוהג מריו ובשנייה נוהג לואיג’י. בתוך הערכה של המשחק מקבלים מספר חלקים שונים: החלק הכבד הוא קופסת קרטון קטנה שבתוכה יושבת המכונית עם המצלמה, ובתוכה מקבלים גם כבל הטענה קטן עבור המכונית (עם חיבור USB-C, כיאה לגאדג’ט מודרני). בקופסה השנייה מקבלים קשתות צבעוניות וחיצים – כולם עבור הכנת מסלול הנסיעה האמיתי בבית שלכם – וכולם מגיעים גם הם מורכבים, אך עם רגליים מקופלת שצריך לפתוח כשרוצים שהם יעמדו.

צילום: גיקטיים

האתגר הראשון והעיקרי הוא שכדי להפעיל ולהשתמש במכונית, צריך להוריד את המשחק המתאים לקונסולה באופן דיגיטלי. למעשה, המשחק התואם ל-Switch הינו חינמי בארץ ובכל החנויות הדיגיטליות בעולם ולא קיימת גרסה פיזית שלו בצורת קסטת משחק. בארץ לעומת זאת – יש צורך להיכנס לאתר של נינטנדו במחשב או בסמארטפון, לחפש את המשחק, להירשם עם מספר טלפון וכתובת דואר אלקטרוני (ללא צורך ברישום כרטיס אשראי) ורק לאחר מכן תקבלו את קוד ההורדה למשחק. זהו העניין היחידי לדעתי שהופך את השימוש בערכה הנ”ל לכזה שהוא לא בהכרח ידידותי לכל המשתמשים. אם תביאו את הערכה (שמשווקת לגילאי 6 ומעלה) במתנה לילד, תצטרכו בעצם לטפל גם בנושא ההורדה. הייתי מעדיף שבתוך הקרטון ימתין פשוט קוד הורדה קלאסי, קסטה או שפשוט המשחק יהיה זמין להורדה חופשית.

ואז הכיף מתחיל

לאחר הורדת התוכנה, רוב הדברים הופכים לדי אינטואיטיביים. הקשתות מגיעות בתור מלבנים עשויים מקרטון עליהם יש ציור של דמות מהיקום של מריו וספרות מ-1 עד 4, כשמתוך המלבן ניתן למשוך החוצה זוג רגליים שהופכות את המלבן לקשת. כן ניתן לסדר את הרגליים העשויות מקרטון כדי שיהיו יציבות יותר ויתקפלו פחות, אבל הרגליים די יציבות כשלעצמן. כשחבר ובתו בת ה-4.5 הגיעו להתרשם, הילדה הביעה התלהבות ומיהרה לעזור עם בניית הקשתות והסידור שלהן ברחבי הבית.

צילום: גיקטיים

כאן מתחיל החלק היצירתי והמהנה במיוחד של המשחק – את הקשתות שמרגישות כמו ערכת Labo קטנה (צעצוע ההרכבה מבית נינטנדו) ניתן כעת לסדר בבית כיצד שרוצים. מסלול יכול להתחיל בסלון, להמשיך אל תוך חדר הילדים, לבקר במטבח ולחזור חזרה לסלון. אין למעשה מגבלה כלשהי, כל עוד הרכב עדיין קולט את ה-Switch אליו הוא מחובר (אבל עוד רגע נדבר גם על זה). יותר מזה, ניתן לשחק במשחק גם ללא תלות באינטרנט – אז בפועל אפשר לשחק במשחק בחוץ. נינטנדו אינה ממליצה על כך מכיוון שהבוץ, לחות וחום יכולים להשפיע על הרכב לרעה – אבל זאת בהחלט אופציה שכמובן כבר הספיקו לבדוק באינטרנט.

גן עדן ליצירתיות, אפילו יותר מערכות ה-Labo המפורסמות

הרכב, למרות המצלמה שמחוברת אליו ומוסיפה כמה ס”מ לגובה, הוא יחסית נמוך ולכן עובר בהצלחה גם מתחת לספות, מיטות ושאר סוגי הרהיטים. בנסיון הפרוע ביותר שלנו, הצלחנו בבית להתחיל את המסלול בסלון, לעבור במרפסת כל הדרך אל תוך חדר שינה, לעבור מתחת למיטה, לעבור תחת קשת במטבח ולחזור חזרה. באמצע כמובן, דאגנו למקם מכשולים פיזיים כמו בובות פופ, צעצועי גומי של הכלבה שלי (התייחסות רחבה יותר לבעלי חיים עוד תגיע בהמשך) ועוד שלל מכשולים שצריך לעקוף בדרך לקשת הבאה שצריך לעבור. כל זאת מבלי לזוז יותר מדי מהספה בסלון.

המצלמה שנראית קצת לא קשורה. צילום: גיקטיים

הוכחה נוספת לקומפקטיות ולחיסכון בגודל של הרכב היא שכדי להטעין את הרכב – יש להרים דלת סתרים מצידו הימני ולחבר אליו את חיבור ה-USB-C של הכבל שקיבלתם בערכה. את הרכב נינטנדו מציעים להטעין באמצעות עמדת העגינה (ה-Dock) של ה-Switch או באמצעות שימוש במתאם הקיר של ה-Switch (שידרוש ניתוק של ה-Dock ממקור החשמל הקבוע שלו). בפועל, ניתן להטעין את הרכב עם כל מתאם קיר והיכן שתרצו, למרות שהיינו שמחים לקבל כבל הטענה ארוך יותר.

צילום: גיקטיים

למעשה, לדעתי מדובר במשחק יצירתי יותר אפילו ממשחק ההרכבה של נינטנדו שמוכר בתור Labo. בזמן שב-Labo השחקנים היו מוגבלים להוראת הרכבה שהגיעו עם המשחק שרכשו – זאת כדי לשחק ב-Switch במשחק/ים שמיועדים ספיציפית ל-Labo שקנו, ב-Mario Kart Live לעומת זאת, אתם מוגבלים רק לאיפה שהרכב יכול לעבור ושהקשתות יכולות לעמוד. העובדה שאין הוראות בנייה ספיציפיות או הכוונה מסויימת נותנת הרבה יותר חופש לילדים ומבוגרים כאחד.

רוצים לשחק ביחד עם כל המשפחה? הכינו את חשבון הבנק

כשהמסלול מוכן, ניתן להפעיל את המשחק בקונסולה. קודם כל, אתם צריכים לבחור אם אתם רוצים לשחק במצב משחק של שחקן יחיד או של מספר רכבים (ניתן לשחק עד 4 שחקנים במקביל באותו מסלול, אבל לזה נגיע קצת בסוף).

ניתן כמובן לבחור מבין 24 סוגי מסלולים איקוניים ואהובים (כמו Rainbow Road, Road, Ember Island, Boo Fortress ואחרים) כדי להוסיף למסלול הנסיעה אפקטים שונים ומכשולים מיוחדים. ניתן גם לבחור במסלול שמשקף את מה שבבית, או במסלול Custom בו אתם בוחרים מכשולים ספיציפיים בתוך המשחק ולאחר מכן איך ואיפה לפזר אותם לאורך המסלול.  החלק הנחמד באמת הוא שמהירות הנסיעה שבוחרים מתוך 4 האפשרויות (50cc, 100cc, 150cc, 200cc) משפיעה גם על מהירות המכונית האמיתית ולא רק על קצב התקדמות המסך של המשחק.

ואיך ילדים מגיבים אליו?

השיהוי (Delay) בין המכונית הנוסעת ובין הוידאו שמוצג ב-Switch מורגש, אבל לא הרס לי את החוויה. בסה”כ המכונית מגיבה בצורה טובה למדי לפניות. לא מדובר כמובן באיכות של מכוניות על שלט שזכורות לרובינו מהילדות, אבל יחסית למורכבות של המוצר – אופן השימוש והמשחק זורם והמכונית מגיבה די טוב. המצלמה, למרבה ההפתעה, טובה יותר משחשבתי. היא מצליחה לזהות בקלות את השערים והחיצים ומתרגמת אותם לאלמנטים וירטואליים במשחק שמופיע לכם על המסך.

ולמרות שאני ילד בנפשי, הייתי חייב לבדוק גם איך ילדים של ממש מגיבים לקונספט הזה. אז הזמנתי לסיבוב את קרובת משפחה בת ה-4.5 שרצתה גם היא לשחק במשחק (ועם מי שקבע את גיל ה-6+ הסליחה). מה אני אגיד לכם? היא קלטה במהירות את תפעול הנסיעה היחסית פשוטה שכוללת פניות ונסיעה קדימה ואחורה ואף הצליחה לגרום למריו והמכונית לעבור תחת מספר קשתות בהצלחה. אני אשקר אם אגיד שלא חששתי קצת, כי הרי מדובר במשחק קטן, יקר וכזה שמרגיש עדין – לכן תהיתי כיצד המשחק הזה מיועד לנהיגה של ילדים. עם זאת, נינטנדו חשבו על זה – ונראה שבפגוש הקדמי ובצמד חלקים מאחורה יש רגישות כלשהי ללחץ, כך בזמן שהרכב מתנגש בקיר או ברהיט מסויים – כך גם המריו שנוהג במסך נראה שנבלם בפתאומיות. נינטנדו תכנתו את הרכב כך שירגיש בלימות מפתיעות ויציג אותן על המסך, והרכב בנוי בצורה יותר עמידה משנדמה – כך שבפועל נראה שהרכב מתוכנן גם להתנגשויות הללו.

למרות האקשן שבנסיעת מירוצים, נראה שילדים ימצו חלקים מן המשחק מהר משנדמה. כן נראה שהטסטרית הצעירה שלנו התייאשה לעתים מהר מהמצופה, ולכן טרחה להזיז לפעמים את הרכב עם היד ולמקום אותו היכן שרצתה במקום לנסות לתמרן בנהיגה. בפעמים אחרות, היא העדיפה פשוט לנהוג ברכב באופן חופשי במקום לנסות ולהיצמד למסלול או להתחרות בנהגים אחרים. עם זאת, היא מעולם לא חשבה לעצור לרגע, והייתה עסוקה במשך הרבה לא מעט זמן בלגרום לו לנסוע בשלל מסלולים בהם בחרה ובנתה בעזרת השערים. אבל היי, ניקח הכל בערבון מוגבל כי בכל זאת, יתכן שהיא אכן צעירה מדי.

הפעמים הבודדות שחוויתי בהן תקלות קלות היו כשהרכב התרחק ממני יותר מדי, או כאשר שיחקנו תוך שימוש ברשת ה-WiFi הביתית והקליטה הייתה חלשה, נראה שכן היו קפיצות וגליצ’ים בוידאו שהופיעו בקונסולה. לא הצלחתי להתחקות אחרי התקלה הזאת יותר מדי, אבל זה מרגיש כמו משהו שיכול להיפתר בעדכון גרסה קליל בעתיד וגם ככה לא מורגש יתר על המידה לאורך המשחק. עם זאת, החוויה שלכם יכולה להיות שונה לחלוטין מזו שלי, כיוון שהבית שלכם בנוי כמובן אחרת ועשוי להשפיע על הקליטה בין המכונית לבין הקונסולה.

טיפ של אלופים: להיזהר כשמדובר בבע”ח ופעוטות

אשתף בגילוי נאות: יש לי כלבה קשישה בבית. מטבעה, היא סקרנית לסביבה שלה – בעיקר כשמדובר בדברים שזזים במהירות. בהתאם לכך, בת זוגי ואני הצלחנו לתפוס לא מעט סרטונים שלה עוקבת בסקרנות אחרי הרכב תוך נסיון להריח ולהבין מה זה הפלא הטכנולוגי הזה שהגיע הביתה. לתוהים מביניכם: כן, היא אפילו ניסתה פעמיים להרים את המכונית בעדינות – מה שהצלחנו למנוע בזריזות. עם זאת, כן הרגשנו צורך להשגיח עליה ועל הרכב בעת המשחק ולכן שיחקנו לפעמים בזהירות יתרה. התופעה הנ”ל יכולה לקרות גם אצלכם, בין אם מדובר בבעלי חיים ובין אם מדובר בפעוטות סקרנים. מדובר בחפץ קטן שקל להרים ולהפוך, לכן עמיד ככל שהמשחק יהיה – כן יש צורך להשגיח במידה וישנם סקרנים שעלולים לשחק עם הרכב. יש לי תחושה שחתולים לא יאהבו את הדייר החדש שתביאו הביתה.

בעיה נוספת היא שגם השערים המצורפים הם מקרטון ולכן קלים לקריעה. כך שאם אחד הקרטונים נהרס, האופציות הן: א’ – שתנסו לתקן עם דבק סלוטייפ או ב’ – לצלם את ציורי השערים עם הסמארטפון כמו שתיארנו ולנסות להדפיס וליצור שערים חדשים בשעת יצירה משותפת. נכון שבשעת פרסום הכתבה אין פתרון ממשי לבעיה הנ”ל, אך מבדיקה שערכנו מול תור גיימינג, יבואני נינטנדו בארץ – הם כבר חשבו על כל הבעיות שציינו. האחריות והשירות של ערכת ה-Mario Kart Live הם על הרכב עצמו (כן, כולל המצלמה). בזמן שפריטים מתכלים אינם כלולים באחריות. לדבריהם, בקרוב יפורסמו קבצים שמאפשרים להדפיס בבית שערים חלופיים וכן יהיה ניתן לקנות דרכם שערים חלופיים במידת הצורך. מספיק טוב בשבילי.

הסכנה האמיתית במשחק היא התפלצת לצד שער 3. צילום: גיקטיים

אם בהתחלה Mario Kart Live הרגיש לי כמו גימיק שימצה את עצמו אחרי כמה דקות, בפועל הוא גרם לי כל הזמן לחשוב על כל המקומות בבית והחפצים אותם ניתן לנצל לטובת המסלול. הוא כן מיוחד ואינטרקטיבי מאוד ומספיק מהנה עד שהצליח לגרום לבת הזוג שלי (שמתרחקת מ-99.9% ממשחקי וידאו) לבקש ממני לתת לה לשחק קצת. בנוסף, אי אפשר שלא להרגיש שהערכה הזאת היא רק ההתחלה, ובהמשך נוכל לקבל או לקנות עוד הרחבות ותוספות למשחק שיהפכו אותו באמת ליחיד מסוגו ולכזה שמתפתח עם הזמן.

תענוג מיוחד, אבל אם אתם מתכננים לשחק עם כל המשפחה או החברים, כדאי שתתקשרו לבנקאי

בסופו של דבר, הבעיה הכי גדולה של Mario Kart Live היא הקונספט שלו מנקודת מבט צרכנית. כבר אמרתי קודם שחווית המשחק הקבוצתית היא החלק המהנה ביותר בסדרה, ובמקרה של Live, על אחת כמה וכמה –  בכל זאת, לא מדובר בצעצוע שתשחקו בו עכשיו בחדר הסגור שלכם, אלא בחלל הבית. מי שיראה אתכם משחקים בצעצוע שנוסע ברחבי הבית בוודאי ירצה להצטרף לחגיגה, אבל בשביל זה הוא צריך לעבור לא מעט כאמור: כל ערכת Live כוללת מכונית אחת בלבד ועולה 449 שקלים, וזאת בנוסף לקונסולת סוויץ’ שעולה יותר מ-1,500 שקלים – וכל זה רק כדי לצרף עוד שחקן אחד למסיבה. רוצים לשחק כל המשפחה ביחד? אולי כדאי לברר עם הבנקאי שלכם שזה אפשרי.

במקרה הזה, מוטב היה שניטנדו הייתה יוצרת אפליקציית מובייל שתאפשר לקנות רק את הרכבים כדי להתחרות אחד בשני, או פשוט לאפשר לחלקינו לשחק עם רכבים “פיזיים” ולחלקינו לשחק עם רכבים וירטואליים, ולו רק לשם הגיוון והתחרות.

אם יש לכם עוד חברים שיש להם סוויץ’ ויקנו את Mario Kart Live, אתם עומדים ליהנות בטירוף, ותחושית הריגוש והתחרותיות מהמשחקים המקוריים וודאי תעבור גם לסלון שלכם, אבל אם אתם קונים אותו עבור המשפחה שלכם או פשוט תרצו לשחק עם חברים אקראיים, הרי שתצטרכו להוציא כאן עוד 2000 שקלים רק בעבור התענוג הזה.

כן, Mario Kart Live הוא פיתוח מיוחד, מגניב וכיפי. העובדה שכעת אנחנו יכולים לעצב את המסלולים ככל שנרצה, ואז לנסות לסיים את המסלולים (ההזויים ככל שיהיו) במהירות שיא הופכת את המשחק לסוג שונה של כיף שמעודד יצירתיות ופונה לטווח גילאים רחב יותר (גם לצעירים יותר וגם למבוגרים יותר) ומוסיף תכנון וחשיבה אסטרטגית שלא היו קיימים קודם. אבל חוסר הגמישות שלו בכל הנוגע למשחק מרובה משתתפים והמחיר הגבוה שלו הופך אותו לתענוג לא זול שעשוי להרחיק אותו מרבים.

Avatar

עומר להב

מכור לחפצים עם מערכות הפעלה, גיימינג ולאיסוף פוקימונים. לא בהכרח בסדר הזה.

הגב

1 תגובה על "המירוץ עובר לסלון שלכם: Mario Kart Live הוא משחק מכוניות בעולם האמיתי… ועל המסך"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יצחק כהן
Guest

ב”ה

אחלה כלי ריגול! בטח גם ממליצים על מסלולים לחדרים

wpDiscuz

תגיות לכתבה: