Lytro רוצה לשנות את עולם הצילום

חברה חדשה רוצה לשנות את הדרך שבה אנחנו מצלמים אובייקטים, ותאפשר לנו לצלם תמונה, ולקבוע מאוחר יותר על מה לעשות פוקוס

מקור: תמונות מסך מאתר החברה, עיבוד תמונה

חברת ליטרו הכריזה על מוצר חדש שעשוי לשנות לחלוטין את הדרך שבה אנחנו מצלמים וצופים בתמונות, ומי יודע – אולי גם יותר מזה. המוצר נקרא “מצלמת שדה אור”, וכמו שהשם מרמז – זאת מצלמה שלוכדת שדות אור. מה זה אומר? מה אפשר לעשות עם זה? וגם – מה הן המגבלות של הטכנולוגיה?

חיישנים דיגיטליים

בצילום רגיל ממוקדות קרני האור על משטח ישר, כיום מדובר בעיקר בחיישנים דיגיטליים, אבל אין הבדל מהותי בינם ובין סרט צילום לצורך העניין. בתהליך הזה הולך לאיבוד מידע רב על כיוון קרני האור, ונותר רק הצבע. אובייקטים שקרני האור המוחזרות מהם מתלכדות על משטח הצילום יראו חדים – בפוקוס, ואילו אובייקטים שקרני האור המוחזרות מהם לא מתלכדות על המשטח עצמו יראו מטושטשים.

המצלמות בימינו מאפשרות לנו משחקים שונים, כמו שינוי המיקוד של קרני האור כדי לקבל איזורים שונים בתמונה המצולמת בפוקוס, או משחק עם צמצם המצלמה, שמאפשר לכמות שונה של קרני אור להתמקד על המשטח, וכך לקבל תמונות עם עומק שדה שונה. אך ברגע שלחצנו על כפתור שחרור התריס, התמונה התקבעה, עם הפוקוס ועומק השדה שבחרנו במקרה הטוב, ועם מה שיצא במקרה הפחות טוב.

מצלמת שדה אור

מצלמת ה-Hasselblad 503 CW

בליטרו רוצים לשנות את המצב הזה. מצלמת שדה האור לא לוכדת משטח דו מימדי, אלא ממפה את קרני האור שעוברות דרך המצלמה. כך למעשה מתקבל שיחזור של הסביבה המצולמת, בלי פוקוס מסויים. בשלב מאוחר יותר נוכל להחליט במה להתמקד ומה יהיה עומק השדה.

מצד אחד זה רעיון יפה מאוד, שייתן לנו יותר זמן לחשוב על הרכב התמונות שאנחנו מצלמים. מצד שני, יש שיגידו שהתהליך האמנותי ייפגע, ושרגע הצילום צריך להיות הרגע החשוב ביצירה. כמובן שהטענה הזאת תישמע מוזרה למדי היום, כשכל תמונה עוברת עיבוד ארוך וכבד בפוטושופ, וגם בימי הצילום בפילם, התמונה לא נקבעה ברגע הצילום וגם בפיתוח היה הרבה מקום ליצירת שינויים בתמונה.

לכידת שדה האור תאפשר עוד דברים מלבד קביעת הפוקוס בשלב מאוחר יותר. ברגע שהמידע אודות הוקטורים של קרני האור נאסף, נוכל לשנות את זווית הצפיה, בצורה מוגבלת כמובן, וליצור תמונה חדשה. אפשרות נוספת היא שינוי בתכונות התמונה שמושפעות על ידי המצלמה, לדוגמא הבוקה (Bokeh) – אופי האיזורים שאינם ממוקדים, שמושפע מעיוותים אופטיים במצלמה או ממספר הלהבים בצמצם.

פוטנציאל קולנועי

האמת היא שכשאני חושב על שימוש למצלמות שדה אור, אני חושב על קולנוע, וליתר דיוק – קולנוע תלת מימדי. לעתים קרובות אנחנו שומעים תלונות מאנשים שתלת מימד גורם להם לסחרחורת וכאבי ראש. אחת הסיבות העיקריות לכך היא הפוקוס – התמונה שאנחנו רואים היא אמנם תלת מימדית, אבל רק מישור אחד שלה ממוקד. אם נסתכל למישור שאליו התכוון הבמאי הכל אמור להיות בסדר, אבל אנשים רבים מנסים להתמקד במקומות אחרים, מאמצים את העיניים ועדיין רואים תמונה מטושטשת, והתוצאה היא כאב ראש.

עכשיו תארו לעצמכם סרט תלת מימדי שמקרין את שדה האור במקום שתי תמונות שטוחות – עכשיו כל אחד יוכל להתמקד במה שירצה. במידה מסויימת הבמאים יאבדו את היכולת להנחות אותנו לאן להסתכל, אבל מצד שני, נהנה מתמונה תלת מימדית איכותית שלא גורמת לבעיות, בחילות וכאבי ראש.

העיקרון של צילום שדות אור הוא לכידה של כל קרני האור שנכנסות למצלמה, ולא רק את הנקודה בה הן פוגעות במשטח הצילום. את הלכידה מבצעים באמצעות מיקרו עדשות שנמצאות בין עדשת המצלמה למשטח הצילום. העדשות הקטנות יוצרות מעין תמונות כדוריות שמוטלות על משטח הצילום, כך שלמעשה מתקבלת תמונה דו-מימדית שמורכבת מכדוריות קטנות, וממנה בעיבוד נוסף מוצרת תמונת שדה האור. אם אתם מעוניינים לדעת יותר על הפיזיקה שמאחורי צילום שדות אור ויצירת אב הטיפוס של מצלמה כזאת, אתם מוזמנים לקרוא את עבודת הדוקטורט של מנכ”ל החברה (קישור PDF), שעוסקת בנושא.

מגבלת הרזולוציה

כמובן שכמו כל טכנולוגיה חדשה, גם צילום שדות אור סובל מבעיות שונות, והגדולה שבהן היא הרזולוציה. בוודאי שמתם לב שהתמונות שצולמו במצלמה הזאת נראות גרעיניות למדי. ייתכן שזאת פשוט בעיה של דחיסת נתונים לצורך העלאה לרשת, אבל סביר יותר להניח שמדובר במגבלה של הטכנולוגיה.

המיקרו עדשות למעשה מגבילות את הרזולוציה של המצלמה, וכדי להגיע לרזולוציה גבוהה במיוחד יהיה צורך בכמות גדולה של מיקרו עדשות קטנות במיוחד, אלא שגם להקטנת המיקרו עדשות יש גבול, ובשלב מסויים עיוותים שונים בקרני האור לא יאפשרו לעדשות קטנות מדי להפיק תמונה.

עוד בעיה היא שלמיקרו עדשות יש ערך f (מפתח צמצם) משלהן, ותמונה טובה תתקבל רק מעדשה מרכזית בעלת אותו מפתח. אם המפתח בעדשה המרכזית קטן יותר מתקבל ביזבוז של שטח על חיישן המצלמה, ואם המפתח גדול יותר מתקבלת חפיפה בין הכדוריות ונתונים הולכים לאיבוד. מכיוון שמפתח הצמצם הוא אחד הכלים המרכזיים שעומדים לרשות צלמים כדי להשפיע על אופי התמונה, מדובר בחיסרון משמעותי, אם כי ייתכן וניתן לפתור את הבעיה הזאת על ידי שינוי דינאמי של המרחק בין המיקרו עדשות לעדשה המרכזית בזמן הצילום.

מצלמה עצמאית

מדובר בטכנולוגיה מרתקת שעשויה לשנות את האופן שבו ניצור ונצרוך צילומים. היא אפילו יכולה להפוך את הקולנוע התלת-מימדי למשהו נסבל, ואולי אפילו כיפי. אלא שבינתיים נראה שמדובר עדיין במוצר שנמצא בחיתוליו. אמנם חברת ליטרו מתכננת להוציא מצלמה לשוק בעתיד הנראה לעין, אבל בשוק הצילום, שבו מספר מצומצם של חברות נחשבות, עלולה חברה חדשה להיתקל בקשיים מכיוון שהקהל לא מכיר את האיכות האופטית של מוצריה.

סביר להניח שהטכנולוגיה תאומץ בסופו של דבר גם על ידי השחקניות הגדולות כמו ניקון, קאנון או אולימפוס, אבל כרגע לא הייתי מהמר על שילוב הטכנולוגיה במכשירים ניידים בשנים הקרובות – המרווח הנוסף שנדרש בין עדשת המצלמה לחיישן האופטי יגרום לעיבוי המכשירים, ובתקופה שבה כל חברה מתגאה בשלושים המיקרונים הנוספים שהצליחה לגלח מהמכשיר כדי להפוך אותו לדק במיליונית המילימטר מהמכשיר המתחרה, עיבוי כזה של המכשירים פשוט לא בא בחשבון.

וידאו: הצגת חברת Lytro

Avatar

איתי חורב

אני איתי, וביליתי למעלה מ80% מחיי במשחקים. משחקי מחשב כשהייתי ילד, משחקי תפקידים (לא כאלה!) בגיל מאוחר יותר, ועכשיו משחקי קונסולות. יש לי PS3 ו XBOX360 ואני לא חושש להשתמש בהם!

הגב

10 תגובות על "Lytro רוצה לשנות את עולם הצילום"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
סקרן
Guest

מה ההבדל בין שיטת הצילום הזו, לבין צילום עם מצלמה “רגילה” המוגדרת לתחום מוקד רחב, ולאחר הצילום בעזרת פוטושופ לטשטש את מה שלא רוצים שיהיה בפוקוס?

אני מפספס משהו מהותי?

טל דלברי
Guest

מאוד מעניין. הייתי סקפטי מאוד שהתחלתי לקרוא את הכתבה אבל עכשיו זה ממש מעניין אותי.

חן
Guest
סקרן- אנסה לחדד עבורך את העניין. כל מה שכתבת הוא נכון. עם זאת, לעולם לא תוכל לצלם תמונה כאשר כל המוקדים בה בפוקוס. גם בצמצם 32, או 64, 100% פוקוס יהיה רק על נושא ספציפי אחד. זה פשוט עניין של מתמטיקה ואופטיקה. אתה יכול לעשות את זה אך ורק אם תצלם את אותו הפריים בדיוק! וכל תעביר את הפוקוס לאובייקט אחר. לאחר מכן ע”י פוטושופ, בשילוב שכבות ומסכות, תוכל “לשלוט” בפוקוס. הטכנולוגיה של LYTRO דומה מאוד לצילום בטכנולוגית RAW. ועל קצה המזלג: היכולת לצלם בפורמט לא דחוס, המכיל הרבה יותר ערכים מקובץ JPEG רגיל, ולשנותם כראות עיננו בשלב מאוחר יותר,… Read more »
סקרן
Guest

תודה על הנסיון להסביר, האמת כבר בדקתי את הנושא יותר לעומק כדי להבין מה באמת קורה שם. בגדול באחת מהתגובות הקודמות שלי הכנסתי קישור לסירטון YouTube שמסביר על קצה המזלג את הרעיון הכללי(בתחילת הסירטון יש דוגמאות ואח”כ הסבר…)

שבי
Guest

מצלמה תלת-מימדית מותאמת למסכי תלת-מימד חדשים תהיה העדיפות על רוב האוכלוסיה , פוקוס הוא בעיה משניתבמצלמות שיכולות לצלם עשרות תמונות בשניה עם מערכת לכיסוי מספר נקודות פוקוס או מערכת A-DOF

wpDiscuz

תגיות לכתבה: