לוקיישן לוקיישן לוקיישן – פייסבוק תשלב שירותים מבוססי מיקום

שירותים מבוססי מיקום הם הטרנד הלוהט הבא, כך לפחות חושבים בפייסבוק שהצטרפה לפרוייקט ראשון בתחום עם רשת ההמבורגרים מקדונלדס. אך למעשה זה רק פיילוט למה שעתידה להיות המלחמה הגדולה הבאה בין טוויטר ופייסבוק. ולא רק, זו הופכת להיות המלחמה האמיתית על הפרטיות שלנו – האם אנחנו רוצים שפייסבוק יאספו את המידע הזה עלינו בעוד אנחנו לא באמת יודעים למי האינפורמציה עוברת?

ההכרזה שפייסבוק תשיק שירות מבוסס מיקום ביחד עם רשת ההמבורגרים מקדונלדס, כשלעצמה, לא נשמעת מעניינת כל כך. אך אם נקרא בין השורות, הנסיון של פייסבוק, המתעתד לקרות בסוף חודש מאי, להיכנס לעולם השירותים מבוססי המיקום מהווה הכרזה הרבה יותר חשובה משיתוף פעולה זה או אחר. הבוקר, אתר טק-קראנץ’ חשף כי פייסבוק כבר מתחילה להכניס את הקוד לאתר המשמש לגלישה באמצעות מגע. על פי הדיווח, הפונקציות עדיין לא פעילות, אך ניתן לראות את השימוש ברכיב המיקום של פרוטוקול HTML5 ונראה כי פייסבוק ישמרו לא רק את המיקום, אלא גם את המהירות והגובה בו נמצאים המשתמשים.

המלחמה על הפרטיות

מחד, שיתוף הפעולה בין פייסבוק ומקדונלדס הוא למעשה רק ניסוי מעניין שבו תנסה החברה לאפשר את השימוש בשירותים מבוססי מיקום לצורך מבצעים שונים בהם ישתלבו משתמשים שיכריזו על הסניף בו הם נמצאים, בשביל לקבל הטבות ולמשוך קהל נוסף. מאידך, נראה כי הכוונה של פייסבוק היא רחבה הרבה יותר, והיא בעצם להשתלט על עוד חלק בפאזל שמנסה החברה להרכיב מפרטי המשתמשים אשר נחשפים אט אט לכל רשת האינטרנט. תחשבו על זה שכל החברים שלכם בפייסבוק ידעו בכל רגע נתון היכן אתם, גם חברים שאתם לא בדיוק מכירים והתחברתם אליהם בשביל הנטוורקינג פעם, גם חברים מן העבר שאתם לא באמת בקשר אמיתי איתם, וגם אלו שהוספתם ופשוט שכחתם למחוק. פתאום מידע כזה נשמע קצת יותר מדי פרטי, לא?

בשלב הזה עדיין לא ברור האם השירות החדש אכן ישתלב באתר במתכונת של Opt-Out (כולם רשומים עד שהם מתנתקים) או Opt-In (צריך להירשם כדי להפעיל את הפונקציה), אך אם אנחנו מסתמכים על המגמות שהובילו את פייסבוק בחודשים האחרונים, אנחנו נוטים יותר לכיוון הראשון.

המלחמה על המשתמשים

לשירותים מבוססי מיקום התוודענו בארץ בעיקר בשתי אפליקציות שלפחות אחת מהן אינה מתחרה ישירה : שירות המיקרו בלוגינג טוויטר מאפשר לצייץ את המיקום של המשתמשים המאפשרים ומעוניינים לעשות כך, והשירות הנוסף, פורסקוור, שמשלב משחק בשירותים מבוססי מיקום, כדי למשוך משתמשים להכריז על מיקומם.

פורסקוור, הנכס החם של הקיץ, כך לפחות נראה על פי הצעות הרכש הרבות שמקבלים יזמי האפליקציה, היא רשת המבוססת כולה על מיקום. משתמשים מרחבי העולם (וגם בישראל), מדווחים לחבריהם או למשתמשים של הרשת, היכן הם נמצאים בכל רגע נתון, וזאת על מנת לזכות בתארים שונים שהופכים את העדכון לפופולארי במיוחד אצל הגיקים. האופציה שפייסבוק תנסה להתחרות בו היא נמוכה יותר. הוא לא מהווה איום ממשי על הרשת, ולא מציע שירותים דומים  או מתחרים למשתמשים המשותפים ולכן רק סביר שהרשת הגדולה בעולם לא מעוניינת לדרוס את הסטארטאפ החביב, היא אולי תקנה אותו כדי לרתום את השירות החם לאתר, אך מאות המיליונים המשתמשים בפייסבוק, עדיין לא נמצאים בפורסקוור ואין סיבה הנראית לעין שצריכה להדאיג את רודן האינטרנט החדש מארק צוקרברג.

טוויטר, שירות המיקרובלוגינג שתפס תאוצה ומצליח לבסס את עצמו כפלטפורמה פרסומית, שיווקית, אמצעי להענקת תמיכה טכנית מהירה, או כל מה שמוחות קריאטיבים מצליחים להמציא לו, מאפשרת למשתמשים לתייג את מיקומם, כערך מוסף לפלטפורמה. בכך, הוא מהווה תחרות ישירה על משתמשים ואם כבר, פייסבוק תנסה להתמודד ולגנוב המשתמשים בתכונה הזו מטוויטר. האיום של טוויטר על פייסבוק מגיע היום מהמשתמשים המתוכחמים יותר, אלו שמאסו בסטטוסים, ונהנים משנינות ב-140 תוים (לפחות ככה הם חושבים) ומהמיידיות של המסרים העוברים ברשת, בזמן נתון. אין נתונים מעשיים על עזיבה ממשית של פייסבוק, אבל ודאי הוספת שירותים מבוססי מיקום, עם העליה המתמדת בשימוש בסמארפונים, תהווה נקודה לתחרות בין השתיים.

במהלך המתוכנן של פייסבוק, לאפשר למשתמשים לדווח מהיכן הם שולחים את הסטטוס, האתר יכול לתקוף את שני השירותים הללו, אך כפי הנראה, מבחינה מעשית, המלחמה הראשונה על המיקום של המשתמשים תהיה דווקא בין פייסבוק לטוויטר.

מה אתם חושבים על השינויים הללו? האם הפונקציונליות החדשה של האתר תהפוך אתכם למשתמשים נלהבים יותר או תרחיק אתכם מהאתר מחשש לפגיעה נוספת בפרטיותכם?

מורן בר

מייסדת ומנהלת החברה, יזמית בעלת נסיון רב שנים בתעשיית ההיי-טק עם רקע נרחב בתחום האחסון והתקשורת ובעולם המדיה החברתית. היתה שותפה למיזמי אינטרנט גדולים וביניהם אתר 2eat הישראלי. בוגרת ממר"מ ועו"ד העוסקת בתחום דיני הפרטיות וטכנולוגיה.

הגב

3 תגובות על "לוקיישן לוקיישן לוקיישן – פייסבוק תשלב שירותים מבוססי מיקום"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אבי
Guest

לא יודע,
לי נראה שדווקא החבר’ה בפורסקוור ישנים פחות טוב בלילות האחרונים.

אחלה פוסט מורן

He - Imcouple
Guest

שרותי מיקום משתלטים על הרבה מאוד שרותים חדשים והאופציות הכספיות למימוש המידע שנאסף הוא ענק.

בעבר היה ניסיון כזה זה חברות הסלולר בארץ (וגם בעולם) אבל המיזם נפל מאוד מהר. יכול להיות שהקהל עדיין לא היה מוכן.

חברות הסלולר כבר היום יודעות איפה כל משתמש נמצא (ולא אני לא חובב סיפורי “האח הגדול”) והם יוכלו לנצל את המידע שברשותם להרבה מאוד דברים מבלי לגרום למשתמשים לחשוף את מיקומם מרצונם.

מורד שטרן
Guest

פייסבוק זה הגוגל הבא. הבעיה היא שלהם אין משפט נחמד בסגנון “אל תעשה רע”…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: