איך זה מרגיש כשקטע קוד שלך מציל אנשים ממוות פתאומי?

כך הפכה יוזמה מקרית של מפתח לפיצ'ר מציל חיים, שעל הדרך גם עשתה טוב לביזנס של הסטארטאפ

מקור: Unsplash

מאת: מיכל גוטמן, CTO ב-Hello Heart

שוק הבריאות הדיגיטלית משתנה באופן מהיר מאוד ולטכנולוגיות חדשות יש יכולת לעזור לאנשים לשפר את איכות החיים שלהם, לחזות סיכונים ולהציל חיים. רק במהלך השנה האחרונה ראינו תהפוכות של ממש בתחום. בעוד רופאים ומטופלים נאלצו או העדיפו להישאר בבית בעקבות הקורונה ותקנות הריחוק החברתי, טכנולוגיות שבעבר היו בשימוש נמוך על ידי שני הצדדים הפכו לפתע למקובלות ואף הכרחיות. גילינו למעשה שאפשר לצרוך את רוב שירותי הרפואה שלנו הישר מהספה בבית, וליהנות מאותו טיפול אישי ופרטני שקיבלנו קודם לכן. וכך, בבת אחת, אחרי שנים של המתנה, הקורונה טרפה למעשה את הקלפים בכל הנוגע לתחום הבריאות הדיגיטלית והמהפכה המדוברת בתחום יצאה לדרך אחרי שנים של המתנה.

כאנשי טכנולוגיה יש לנו תפקיד קריטי בהתפתחות התחום ובמתן גישה למשתמשים למוצרים שיכולים לשפר את הבריאות שלהם ובאמת להציל חיים. כמי שמפתחת אפליקציה המאפשרת למשתמשים לעקוב אחרי המדדים הרפואיים שלהם ומספקת להם עצות חכמות ומותאמות אישית לשיפור בריאות הלב – הרי שחווינו זינוק משמעותי באימוץ הכלים שלנו על ידי צרכנים. האפליקציה משווקות ביחד עם מכשיר בייתי למדידת לחץ דם המתחבר לאפליקציה באמצעות BLE ומתריעה למשתמש כי הוא עלול להיות בסכנה ושולחת אותו לרופא לאבחון במקרים מסכני חיים.

בעולם כזה, אנחנו פתאום רואים שמי שמניע את החדשנות בעולם הזה, לצד החוקרים והרופאים כמובן – הם המפתחים והיזמים. להשפעה של העבודה שלהם יש משמעות מעבר לשורת קוד או שורת רווח ובכוחה לייצר שינוי אמיתי ואף להציל חיים. דוגמה טובה לכך ראינו עם פרוץ הקורונה, בשיא  תקופת הסגרים. בעוד מטופלים חששו להגיע לביקורים בבתי החולים, השקנו פיצ'ר חדש, שזכה לאימוץ נרחב ולתוצאות מרשימות. אבל האמת? הוא בכלל לא היה ב-Roadmap שלנו. הוא הגיע ממש במקרה מרעיון של אחד המפתחים בחברה.

הרעיון מגיע מהמפתח

כחלק מעבודה על שיפור החיבוריות בין החומרה של מד לחץ הדם לאפליקציית המובייל, אלכס, אחד ממפתחי הפולסטאק הבכירים שלנו, הבחין בשינויים במדדי דופק הלב הנמדדים על ידי המוניטור. לאחר בחינה של השינויים הללו, הוא העלה רעיון לשימוש בנתוני הדופק לצורך חיזוי הפרעות קצב וארועים לבביים נוספים. הפרעת קצב, היא למעשה שינוי בקצב הלב הרגיל שיכול להתבטא בהחסרת פעימה או באי סדירות קיצבית. הפרעת קצב לב לא מטופלת, עלולה להוביל להיווצרות קרישי דם אשר עלולים לגרום לאירוע מוחי או לבבי. אבחון מוקדם וטיפול נכון יכולים להציל חיים ולמנוע מקרי שבץ רבים הקשורים להפרעות אלו.

למעשה אלכס החליט ביוזמתו להעלות את המודול כרעיון חדש ושיתף את צוות הפרודקט ברעיון שלו למוצר. יחדיו הם בחנו את סיכויי ההצלחה שלו, ודנו בערך הקליני של הפיצ'ר עבור היוזרים, ומה הערך המסחרי שיכול להיות לפיצ'ר כזה. אחרי שיחות עם הצוות הקליני של החברה הם הבינו שבכוחו של פיצ'ר כזה להציל חיים. שיחות פנימיות עם אנשי המכירות ובדיקות שערכנו העלו שאין לאף אחד מהמתחרים בשוק פיצ'רים לחיזוי הפרעות קצב לב, ולמעשה המוצר הזה יכול לא רק להציל את חיי המשתמשים, אלא גם להיות בעל ערך מסחרי משמעותי ולבדל את החברה מהמתחרות שלה.

לכולנו בחברה היה ברור שאם באמת ניתן לבנות מודול שחוזה הפרעות קצב פוטנציאליות, הרי שמדובר באחד הפרויקטים המשמעותיים שאפשר לבנות בחברה – גם מבחינה מסחרית וגם מבחינת הצלת חיים. הפרויקט קיבל עדיפות גבוהה ביחס לפרויקטים אחרים שתוכננו, והצוות בהובלת אלכס יצא לדרך כדי לגרום לרעיון הזה לקרום עור וגידים. השלב הבא היה שלב ההיתכנות הטכנולוגית. צוות הדאטה סיינס יצא לבדוק את המידע שנאסף כבר במערכות שלנו על הפרעות קצב לב פוטנציאליות והשווה אותו לספרות המקצועית הקלינית בתחום. המטרה היתה להבין האם המידע שמגיע מהמוניטור כיום מביא יותר מידי False Positive / False Negative של הפרעות בקצב הלב, ומה תהיה רמת האמינות של המידע שנעביר למשתמשים.

עוברים בהצלחה את מסיבת ה-QA

במקביל, אלכס בנה בעצמו אבטיפוס של המודול, כשהצוות המתמחה בחווית משתמש בארצות הברית ניסה לבדוק האם צפויות טעויות שימוש בעייתיות. המטרה היתה להבין מה רמת האמינות של הדאטה שמקבלים מהמוניטור שמתריע על הפרעות בקצב הלב והאם יש בלבול פוטנציאלי בנתונים בין תזוזה ורעשים  – והפרעות קצב אמיתיות אצל המשתמשים. במה שאנחנו קוראים לו "מסיבת QA" הצוות האמריקאי התכנס במשרד בסיליקון ואלי ובמקום בדיקות רגרסיה רגילות – ניסה לייצר הפרעות במדידה תוך כדי תזוזה, קפיצות, דפיקות על המוניטור ורעשים שונים (אחת ממסיבות ה-QA המוזרות שהיו לנו אי פעם אגב). הפידבק משני הצוותים עבר ישירות לאלכס ומנהל המוצר, ואחרי סבב תיקונים עלה בידו של אלכס להביא את המודול למקום יציב ובטוח עם False Positive ו-Negative מינימליים.

לבסוף, אחרי חודשיים אינטנסיביים של עבודה משותפת בכל החזיתות, המודול הושק למאות אלפי משתמשי האפליקציה שלנו. תוך שבועות בודדים – 1,578 משתמשים קיבלו חיווי על אירוע לבבי פוטנציאלי והפרעות בקצב הלב. מדובר במשתמשים שלא היה להם מושג שהם בסיכון כלשהו, שהצליחו להגיע לרופא שלהם מבעוד מועד לאבחון מציל חיים.

המשתמש שגילה בזמן את "מייצר האלמנות"

אחד מרגעי השיא עבור הצוות שעבד על המודול, היה כשמשתמש אמריקאי בשם ג'ימי ראמוס, אחד היוזרים שהשתמש בפיצ'ר החדש בארה"ב, שיתף את הסיפור האישי שלו עם הצוות. ג'ימי עקב במשך כמה חודשים אחרי לחץ הדם שלו באמצעות מד לחץ הדם והאפליקציה שלנו. בוקר אחד, האפליקציה התריעה בפניו שיש לו הפרעת קצב ועליו לראות רופא באופן מיידי. "לא היו לי שום סימפטומים, אבל האפליקציה אמרה לי ללכת לראות רופא באופן מיידי… אז הלכתי" הוא סיפר לנו. ג'ימי הגיע לבית החולים, ולמרות שהצוות הרפואי פקפק תחילה בסיבה שבגללה הגיע (מכיוון שלא היו לו סימפטומים בולטים), הוא הראה לצוות הרפואי את הדוח באפליקציה והדבר הוביל להחלטה של הצוות הרפואי במקום לחברו למכשיר אק"ג. הבדיקה העלתה כי ראמוס סבל מהפרעת קצב חמורה לא מאובחנת שמכונה גם כ- "The Widowmaker", כזו  שבתוך ימים בודדים היתה עלולה להוביל למותו. בו במקום ראמוס אושפז והובהל מידית לניתוח מעקפים שהציל את חייו.

וכך, המודול החדש, שהתחיל מיוזמה אקראית של מפתח, הפך הלכה למעשה ליתרון תחרותי מהותי מול המתחרים של החברה. המהלך הזה הוביל אותנו גם להחלטה להיכנס לתחום חדש לחלוטין של זיהוי וחיזוי ארועים לבביים נוספים, ולגיוס צוותי פולסטאק נוספים שיעבדו על פיצ'רים חדשים שיעזרו לזהות עוד מצבים מסכני חיים בזמן אמת.

הסוד הוא בפשטות

אז איך בעצם מייצרים שינוי שכזה בתוך החברה או הארגון? וכיצד מתניעים תהליך פנים ארגוני שאתם ממש מאמינים בו? הנה כמה תובנות יעילות שעלו כתוצאה מהנסיון שלנו.

יש לכם רעיון טוב? הבנתם איך הוא יכול לקדם את המטרות של החברה? אל תשמרו אותו במגירה. אתם צריכים להגיע ולספר עליו למי שזה יכול לענין אותו בחברה. הפיצ'ר יכול לקדם מכירות? אחלה, תספרו למנהל המכירות. תבינו מי בארגון ירצה לעזור לכם לקדם את הפיצ'ר ותשתפו אותו כדי שהוא יוכל לעזור לכם לקדם את הרעיון בארגון, ואף לנסח בצורה יותר ברורה למה הרעיון הזה כל כך טוב להגשמת מטרות החברה והמחלקות השונות.

תחשבו על ה"למה"? להעלות רעיון שנשמע טוב זה לא מספיק, מפתחים שחושבים על פיצ'ר חדש ורוצים שהוא ייכנס למוצר צריכים לנסות לחשוב כמו מנכ"ל. למה שהחברה תיקח על עצמה את הפרויקט שלכם? איך זה עוזר להגשמת החזון והמטרות שלה? ברגע שהבנתם לא רק מה אתם רוצים לבנות או מה אפשר לבנות – אלא למה כדאי לחברה לבנות אותו, תצליחו לקדם את הרעיונות שלכם ולרתום בדרך את את הגורמים הרלוונטים בחברה.

הסוד הוא בפשטות – לא תמיד צריך להמציא את הגלגל מבחינת מדידה, לפעמים צריך להסתכל על הדטה והמדדים הקיימים מזווית אחרת. ברפואה הדיגיטלית למשל לא תמיד צריך לאסוף עוד דאטה, לפעמים כל מה שצריך זה להשתמש נכון בדאטה הקיים כדי לייצר משהו חדש. ישנן בעולם הרפואה שלל טכנולוגיות, מדדים, וכלי מעקב רפואיים בבית או בבית החולים המספקים המון המון מידע. לא כל המידע הזה נמצא בשימוש אפקטיבי בתהליכי קבלת החלטות של הרופא או היוזר היום, ולפעמים הצפה שלו בקונטקסט חדש (למשל מידע על דופק שקיים במוניטור אבל לא מתורגם לכדי "הפרעת קצב פוטנציאלית") יכולה להפוך את התמונה לגמרי ולספק ערך עצום לרופא או ליוזר.

אה, ולגבי השאלה שבכותרת – איך זה מרגיש כשקטע קוד שלך מציל אנשים ממוות פתאומי?… ובכן, זה מרגיש ממש ממש טוב.

כתבת אורחת

הגב

5 תגובות על "איך זה מרגיש כשקטע קוד שלך מציל אנשים ממוות פתאומי?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יהושפט
Guest

כתבה מעולה

אייפוניסט
Guest

אולי היה כדאי לשים תמונה של המוצר ולא של השעון של אפל?

אבי
Guest

מגניב…

טל tu
Guest

מי שהביא את הרעיון מוזכר סתם בתור "אלכס". אבל מי שעשתה סיבוב על הרעיון, גם כתבה מאמר (ממומן?) וגם מוזכרת בשם מלא ותפקיד…

ארי
Guest

איפה קונים את המוצר?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: