בכיר ב-LG: ”אהיה מאוד מופתע אם לא נרכוש סטארטאפ ישראלי”

גם 2020 צפויה להיות שנה מאתגרת עבור LG. מצד אחד, הפסדים בסלולר, ומצד שני, זינוק במכירות של טלוויזיות, מקררים ומכונות הכביסה. בכירים בחברה מספרים כי יכול להיות שהפיתוח הבא יגיע דווקא מחברת סטארטאפ ישראלית. מה עם אפל? ”99 אחוז שיווק”

מטה LG בסיאול, קוריאה. צילום: גיקטיים

תאגיד LG הקוריאני כולל אולי כ-70 חברות ומעסיק כרבע מיליון עובדים – אבל אין ספק שחברת הבת המוכרת ביותר במערב, ומי שנתפסת לא פעם כפנים של החברה היא LG Electronics, החברה שאחראית למעשה על כל מוצרי האלקטרוניקה של LG.

אבל בשנים האחרונות חווה חטיבת מוצרי האלקטרוניקה של החברה לא מעט טלטלות. לצד פעילות מצליחה ורווחית בתחום מוצרי החשמל לבית (“המוצרים הלבנים” כמו מקררים, מכונות כביסה ומזגנים) ובתחום הבידור הביתי (טלוויזיות, מסכים ולפטופים), אנחנו עדים לפעילות כושלת למדי של חטיבת המובייל של החברה. למעשה הרבעון האחרון היה הרבעון הטוב ביותר בתולדותיה של LG אלקטרוניקה, כשמה שמעיק והורס את המסיבה של LG הם הביצועים של חטיבת המובייל, שהמשיכו להתדרדר זה הרבעון המי-יודע-כמה ברציפות עם ירידה של כמעט 25 אחוזים במכירות בהשוואה לשנה הקודמת.

ההפרעה הדו-קוטבית הזו מעלה לא מעט תהיות כמו האם ב-LG חושבים להרים ידיים ולוותר על פעילות המובייל? האם החברה תוכל להפוך מקררים ומכונות כביסה – לא המכשירים הכי סקסיים בהגדרה – לנחשקים כמו נגיד סמארטפונים מתקפלים? ומה בנוגע לתחרות מול היצרניות הסיניות שיוצאות בשנים האחרונות מנישת המוצר הזול ומציגות גם מוצרים מתקדמים?

מכונת כביסה שיודעת לבד מה הכנסתם פנימה

מכונת הכביסה של LG שיודעת מה שמתם בפנים. מקור: LG

ב-LG מנסים להיות יצירתיים. כזכור, לפני כשנתיים הציגה החברה מקררים בעלי דלת כהה שבנקישה עליה הופכת לשקופה, וחושפת כך את תכולת המקרר, מבלי שהצרכן יצטרך לפתוח אותו ולגרום לאיבוד קור ולבזבוז אנרגיה; LG גם הציגה מכונה שמקפלת כביסה לבד – המשך, אם תרצו, ל-Styler, ארון הניקוי היבש הביתי שלה; ולאחרונה גם הציגה החברה מכונות כביסה שלראשונה משלבות בתוכן מה שהחברה מכנה “יכולות בינה מלאכותית, מסדרת ThinQ AI”. בפועל, מאחורי מילות הבאז, נעזרת LG באלגוריתם ששולט בהנעה הישירה של תוף המכונה (Direct Drive). האלגוריתם הזה מתבסס על ניתוח ממוחשב של משקל הכביסה ודאטה מ-20 אלף פריטים שונים – כדי להתאים אוטומטית את תוכנית הכביסה לנפח שלה ולעדינות האריגים שנמצאים בה. איך הוא יודע אילו אריגים בפנים? בזכות מדידה של ההולכה החשמלית של הסיבים השונים. בחברה מתגאים שהמכונה החדשה משיגה שיפור של 18 אחוז פחות נזק לבגדים המכובסים וגם זמן כביסה של 38 דקות.

בתערוכת CES האחרונה הציגה החברה עוד חידושים שלכדו את עין המבקרים והעיתונות: מסך טלוויזיה מתקפל, שממש מתגלגל לתוך מקרן הסאונד שלו ואחר-כך נפתח ממנו לגודל מלא; וכן מכשיר שהוא מעין מבשלת בירה ביתית קטנה, ומאפשר למשתמשים ליהנות מבירה טרייה במנגנון דמוי קפסולות של מכונות אספרסו.

לא מוטרדים מההפסדים במובייל

אבל האם זה יספיק כדי לעזור לתאגיד עצמו? לא בטוח.

קן הונג, הדובר העולמי של LG. מקור: LG

בשיחה פתוחה עם עיתונאים ישראליים שערך לאחרונה קנת הונג, הדובר הגלובלי של החברה, הוא מודה – בפתיחות לא אופיינית לדוברים של תאגידים רב-לאומיים – בטעויות שנעשו בחברה ומצבה הלא-פשוט בחלק מתחומי הפעילות.

בין השאר מספר הונג כי הוא אינו מוטרד מהפעילות ההפסדית של החברה בתחום המובייל: “אנחנו ממשיכים בפעילות הייצור של הסמארטפונים – לא רק בשביל הכסף אלא בשביל הקישוריות”. הונג מספר כי בשנים האחרונות עברה החברה לסבסד בפועל את המכשירים לצרכנים. הסיבסוד הזה אולי מסביר את הירידה במחירם של מכשירי הדגל של החברה, שהיו פעם ניצבים ראש בראש מול אפל וסמסונג, ועתה נמכרים בדרגת מחיר נמוכה יותר, כשישראל היא המקום הזול ביותר בעולם לרכוש את מכשיר הדגל האחרון של החברה.

על פי הונג, LG רוצה להיות הקישור של הצרכנים לעולם החכם ולהציע לו פתרון 360, גם אם זה לא יהיה הפיתרון הפופולרי ביותר. במילים אחרות, החברה ממשיכה לייצר סמארטפונים כדי שהפורטפוליו שלה יכלול את כל המרכיבים של בית חכם, גם אם הצרכנים ישתמשו רק במכונת הכביסה או בטלוויזיה של LG.

בעבר נמנתה LG על היצרניות המובילות בעולם. אתם כבר לא רוצים להיות המובילים? 

הונג: “אנחנו לא רוצים להיות המובילים. זה לא שוק שמרוויחים בו. אחרי הצמיחה, השוק מגיע למישור ולמעין סטטוס קוו (בנתחי השוק של היצרניות השונות, י.א.), וכשזה יגיע אנחנו רוצים להיות במקום טוב”.

סדרת ה-Wallpaper של LG. יותר דקה מהטלפון שלכם. צילום: גיקטיים

“אפל היא 99 אחוז שיווק”

ב-LG מאמינים כנראה שנתחה שוק המתדלדל של החברה לא נובע ממחסור בחדשנות. “היינו הראשונים בפיתוחים רבים אבל לא הצלחנו להפוך את זה לסטנדרט” מודה הונג ומונה מספר חידושים שלטענתו הציגה LG לפני כולם ביניהם: סדרת מכשירי ה-G Flex הכושלת, שזכורה בזכות הגב המעוגל שלה; חיישן טביעת האצבע בגב המכשיר; שליטה בטלפון בעזרת מחוות ללא מגע – פיצ’ר שאימצה אחר-כך גוגל במכשיר הפיקסל 4 שלה; מכשיר ה-G5, שהיה הסמארטפון המודלורי הראשון ועוד. על פי הונג, LG לא רק חידשה במוצרים, אלא ממש יצרה קטגוריות כמו ה-TwinWash, מכונת הכביסה הכפולה של החברה; טכנולוגיית הנקישה על המקרר, כדי לראות את התכולה שלו; Styler, מערכת הניקוי היבש שלה ומבשלת הבירה הביתית.

ה-HomeBrew מוציאה בירה מקפסולות. צילום: גיקטיים

ובכל זאת, החברה נכשלה בלא מעט שווקים ולא הצליחה לחדור ולגרד את נתחי השוק של מתחרות אחרות. בישראל גם העיבה על החברה פרשיית הבוטלופ של ה-G4, במהלכה נותרו לקוחות שלה עם מכשירים תקולים ללא כל יכולת להחליפם. בנוסף, סבלה LG בישראל, כמו בעולם, מהפופולריות הגואה של הסמארטפונים הסיניים, שהציעו מכשירים ראויים במחיר נמוך משמעותית מהמתחרות הקוריאניות.

אבל ב-LG לא תולים את הכישלון רק בתנאי השוק או בשחקניות אחרות. לפחות על פי הדובר הגלובלי של החברה, אחת הבעיות העיקריות של החברה היא ככל הנראה שיווק, והונג לא מהסס לשלוח חיצים אל מי שהוא מחשיב כנראה לחברת הטכנולוגיה המובילה – לפחות בשיווק: “Apple היא 99 אחוז שיווק ואחוז אחד עובדות”. הונג מוסיף כי “הם (Apple, י.א.) טוענים שהסמארטפון שלהם הוא הכי טוב בעולם, אני לא מאמין להם”.

האם ה-G8X, הגרסה שלכם למכשירים המתקפלים של סמסונג ו-וואווי, הוא הכי טוב?

הונג: “אם תשאל את אנשי המרקטינג שלנו הם ייענו לך מייד שכן. אני חושב שהוא אחד מהטובים ביותר בשוק”.

אנחנו לא חזקים ב-AI כמו הישראלים

בניגוד למתחרה הגדולה מקוריאה, LG לא ממש פעילה בישראל. סמסונג למשל מחזיקה בישראל מרכזי פיתוח וחדשנות, היא רכשה חברות סטארטאפ ישראליות והיא השקיעה בלא מעט סטארטאפים מקומיים. אני שואל את הונג האם לא הגיע הזמן להצטייד בקצת טכנולוגיה וידע ישראליים.

הונג: “אהיה מאוד מופתע אם LG לא תרכוש חברה ישראלית. אנחנו לא חזקים ב-AI ובהנדסת תוכנה – כמו שאתם חזקים. זה בטח משהו שיקרה בשלב הבא”.

לא במקרה מזכיר הונג את ה-AI. מה שעומד מאחורי אחת ממילות הבאז הבולטות של השנים האחרונות הוא הרצון של החברה, שהצטיינה בייצור ובתהליכי ייצור מתקדמים – להתמקצע בדאטה וב-AI. הרצון הזה הוביל את החברה לשורה של מינויים לפני מספר שבועות במסגרתם מונה בריאן קוון, לשעבר מנהל פעילות המובייל והטלוויזיות של החברה, למנכ”ל LG Electronics. קוון, שנחשב לנציג הדור החדש בחברה הוא גם מקורב ליו”ר התאגיד, קו קוואנג-מו, שדיבר לא פעם על הטרנספורמציה הדיגיטלית שהחברה צריכה לעבור. המנכ”ל החדש ידוע כמנהל קשוח, שיודע לקבל החלטות קשות – גם אם לא נעימות – כך שלא מן הנמנע שנראה לא מעט הפתעות בשנה הקרובה.

גאים להיות הפרה החולבת של החברה

יונג-קי פארק, האחראי על הפיתוח העסקי בחטיבת המכשירים הביתיים של LG, מסביר כי בעזרת ה-AI מתכננים ב-LG לחזות מראש תקלות במכשירים – עוד לפני שהן קורות ולפני שהלקוח מזהה אותן. פארק מסביר כי בדומה לטלוויזיות, הפיצ’רים החכמים הללו יתחילו בסדרת מוצרי הפרימיום ולאט לאט זולגות למוצרים זולים יותר.

בעבר שיחקו והצטיינו היצרניות הסיניות במגרש המחיר. אבל בשנים האחרונות אנחנו רואים השקעות ענק של החברות האלו במחקר ופיתוח, ומוצרים רבים בסין מציעים גם טכנולוגיה מתקדמת וגם מחירים הגיוניים. אתם לא חוששים מהתחרות הזו? מהאפקט שיצרו היצרניות הסיניות בסמארטפונים?

פארק: “נכון מאוד. בניגוד למה שקרה לפני כעשור, היצרנים הסינים כבר משלבים עתה יתרון תחרותי ברמת המוצר ולא רק במחיר. אנחנו ב-LG צריכים להוביל קטגוריות, לחזק את יכולות ה-AI ולחזק גם את תחום הפרימיום”.

ברמה האישית, אתם, בחטיבת מכשירי החשמל הביתיים של החברה, רווחיים ונמצאים במעמד מוביל בשווקים רבים בעולם. זה לא מתסכל אתכם לראות שפעם אחרי פעם חטיבת המובייל מדממת כספים לחברה ומושכת אותה למטה?

“פורטפוליו מגוון זו אחת החוזקות שלנו, ותמיד אחד מחפה על השני. זה יכול להשתנות בעוד מספר שנים. החטיבות שלא מצליחות עכשיו יוכלו ליצור את הרווח בשנים הבאות, וזו אחת החוזקות שלנו. בכל מקרה, אנחנו גאים להיות הפרה החולבת של החברה ומרכז הרווח וההכנסות של LGE”.

מטה LG בסיאול, דרום קוריאה. צילום: גיקטיים

היי-טק, סטארטאפים וטכנולוגיה - רוצים להקדים את כולם? היי-טק, סטארטאפים וטכנולוגיה - רוצים להקדים את כולם? להורדת אפליקציית גיקטיים לאייפון ולאנדרואיד לחצו כאן

הכתב היה אורח LG במטה החברה

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

3 תגובות על "בכיר ב-LG: ”אהיה מאוד מופתע אם לא נרכוש סטארטאפ ישראלי”"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מייקל
Guest

אני מכור לאלג’י ויש לי טלוויזיה OLED, ומכונת כביסה אבל לא נוגע בטלפםון מאז הבוטלופ של הג’י4

זושוע
Guest

ומה הם עשו בשביל הלקוחות והבוטלוג?
חברת האם LG העולמית זרקה את הלקוחות הישראלים היישר ללוע הזכיין הישראלי שהתיש לחלוטין את הלקוחות במקום לעשות ריקול.

החותמת שהשאיר הזכיין הישראלי על חברת LG בלתי נתפס. גם הזכיין אשם שלא נלחם בשביל הלקוח וגם LG העולמית אשמה בתדמית הבעייתית שרכשה בחסד.

היום, מעבר לטכנולוגיה ולחדשנות, חברות שרוצות להיות חוד החנית מייצרות ריטנשן(לקוחות משתמשים חוזרים) ע”י שירות איכותי ומתן אחריות לטווח ארוך. ואת זה בישראל עדיין לא למדו.

אלן
Guest

נראה לי שהבכיר הנכבד (דובר החברה…) לא מודע לעובדה של LG יש פה משרד עם שני ליצנים שתקועים פה כבר 20 שנה ולא עושים כלום. לקנות חברה? פחחחחח

wpDiscuz

תגיות לכתבה: