הנה מה שלמדתי מגיוס 6 מיליון דולרים

מנכ”ל חברת Yipit מסביר כיצד להתנהג אחרי גיוס סבב הסיד, על מה להתפשר ועל מה בשום פנים ואופן לא. כל הטיפים לקראת ה-Series A

הפוסט נכתב במקור על ידי Vinicius Vacanti ותורגם מאנגלית על ידי אבישי בסה.

לאחר שגייסנו 1.3 מיליון דולרים בסבב הסיד של Yipit, שנה לאחר מכן, גייסנו 6 מיליון דולרים מ-Highland Capital, RRE, IA Ventures, DFJ Gotham ואחרים. מתברר, כי תהליך גיוס הסיד בגובה 1.3 מיליון דולרים היה שונה מגיוס סבב ה-6 מיליון דולרים בכמה אופנים עיקריים שלא צפינו באופן מלא ולמדנו מהם המון.

בהתחשב בתופעת ה-“Series A Crunch”, אני רוצה לחלוק כמה מהלקחים שלמדתי במהלך הגיוס ולשתף במספר טיפים ממייסדים אחרים שעברו את אותו התהליך. אז כאשר מנסים לנווט בתהליך סבב הגיוס הבא, הנה כמה דברים שכדאי לכם לזכור:

מקור: ויקיפדיה, cc-by-Rahulkepapa

מקור: ויקיפדיה, cc-by-Rahulkepapa

מדובר על שותפות רחבה, לא על שותף אחד

עבור רוב סבבי ה-Seed, אם אתם מקבלים שותפים נרגשים, זה כל מה שאתם צריכים, אך זו לא ההנחה הנכונה ל-Series A. כאן אתם צריכים שכל השותפות תהיה על הסיפון. בהנחה שהצלחתם לגייס שותף שנרגש באשר להשקעה, כדאי לקבוע פגישות אחד על אחד עם כמה שותפים אחרים ולגרום להם להתרגש מההשקעה גם כן. בדרך זו, כאשר השותפות כולה נרגשת, כבר יש לכם כמה שותפים שמעוניינים לבצע את העסקה. כפי שאתם יכולים לדמיין, שותפויות הן סדרה מורכבת של מערכות יחסים וככל שיש לכם יותר בעלי ברית, כך ייטב.

הגיעו עם חזון גדול

הניסיון שלי אומר שבגיוס סבב סיד האמון הוא הגורם העיקרי והעניין של לאשר שאתה והשותפים שלך בחברה מסוגלים לבנות משהו אמיתי ולגייס צוות סביב המוצר. סבב הגיוס הבא שלכם הוא סבב גדול, כאשר קרן ההון סיכון שתוביל השקעה זו תעשה אתכם לאחת מ-20 החברות המרכזיות בפורטפוליו החברות שלה. הם רוצים להאמין שאתם הולכים לבנות חברת 100 מיליון דולר לפחות ולא חברת 20 מיליון דולר, ולכן במקום להדגיש את המספרים שהגעתם אליהם, עליכם לשקול להציג את החזון שלכם קודם. לדוגמא, במידה והייתם במקום Airbnb, הייתם רוצים להגיד: “בקרוב, אנשים ישכרו יותר חדרים דרך Airbnb מאשר דרך המלונות”, במקום “כפי שאתם יכולים לראות, חווינו צמיחה של 10 אחוזים בחדרים שהוזמנו דרכנו במהלך חמשת החודשים האחרונים”.

לא לחתום על Term Sheet עד שאתם בטוחים שהעסקה תצא לפועל

בסבב הסיד, נראה שכאשר חתמתם על ה-Term Sheet, הדברים נראו סגורים, פחות או יותר. בסבב הנוכחי, קרן ההון סיכון תעשה הרבה יותר בדיקת נאותות (Due Diligence) אודות החברה שלכם, הצוות שלכם, הלקוחות שלכם והמשרד בו אתם יושבים. במידה ואתם חותמים על ה-Term Sheet, אתם מנועים מלדבר למשך תקופה של בין 30 ל-60 ימי עסקים עם משקיעים אחרים, תקופה די ארוכה בכדי שבסופו של דבר מישהו יחזור אליכם עם תשובה שלילית. גרוע מכך, כאשר משקיעים אחרים יידעו שקרן הון סיכון החליטה לזנוח אתכם משלב של חתימה על Term Sheet לאחר ביצוע Due Diligence, זה לא נראה כל כך טוב. וודאו שאתם מדברים עם השותפים שלכם לחברה אודות החששות שלכם בגילוי לב, ונסו לטפל בהם לפני שאתם חותמים על ה-Term Sheet.

מקור: Flickr, cc-by-norfolkdistrict

מקור: Flickr, cc-by-norfolkdistrict

דעו את יעד התשואה של המשקיע שלכם

אתם רוצים לדעת כמה המשקיע שלכם מחפש להרוויח מההשקעה שלו בחברה שלכם, אז וודאו שה-Pitch שלכם תואם את הכוונות של המשקיע. לדוגמא, המשקיעים מצפים מכם למכור את החברה תמורת 100 מיליון או מיליארד? תמיד תוכלו לשאול אותם את השאלות הללו, אך יש כלל אצבע שאני משתמש בו, מאוד קשוח, אך בהחלט חלק מהמשחק. כאשר שותף מתחייב לחברה שלך, הוא יחשוב על ההשקעה בכם כהצלחה גדולה אם היא תחזיר כשליש מהקרן שגייסה החברה. לדוגמא, במידה ואתם מדברים עם משקיעים שקרן ההון סיכון שלהם גייסה 100 מיליון דולר, הם ישמחו אם החברה שלכם תחזיר להם 30 מיליון דולרים. במידה ובמסגרת ההסכם הם ישיגו בעלות על 20 אחוזים מהחברה, זה אומר שהחברה שלכם צריכה להיות שווה 150 מיליון דולר לפחות. אם הקרן גייסה 300 מיליון דולר, הם יצפו מכם להיות שווים 450 מיליון דולר לפחות.

ייתכן שתרצו להוציא VC מסויימים מהסכם ה-“No Shop”

כאשר הבשורה על סבב הגיוס יוצאת החוצה, גורמים אסטרטגיים יתחילו לצוץ ולשקול את רכישת החברה שלכם מסיבות רבות, ביניהן העובדה שהוליואציה שלכם כחברה תעלה ומחיר החברה כיעד לרכישה יעלה משמעותית לאחר סבב הגיוס, מפני שהחברה שלכם הופכת לגדולה באמת. משמעותו של הסכם “No Shop” הוא איסור על ניהול משא ומתן עם חברות אחרות על בסיס ה-Term Sheet שיש לכם ביד, בניסיון להשיג מהן אחד טוב יותר, בנוסף לאיסור על תקשורת עם גורמים אסטרטגיים על רכישה. במידה ואתם מעוניינים להירכש או שרכישה היא משהו שמעניין את המשקיעים המוקדמים שלכם, הקפידו לוודא עם עורך הדין שלכם שהסכם ה-“No Shop” חל אך ורק על השקעה פוטנציאלית ולא על רכישה.

התעשייה שלכם לא תמיד תהיה החמה ביותר

אם סביב החברה שלכם יש עניין רציני בקשר לסבב הגיוס הבא, סביר להניח שהתחום בו אתם עוסקים הוא חם (לדוגמא, הדפסה תלת מימדית, מטבעות וירטואליים, שיווק תוכן, אפליקציות ל-Google Glass, וכו’). למרבה הצער, לכל תחום יש עליות ומורדות, כך שבתוך זמן קצר, התחום בו אתה נמצא עלול להיחלש ואם אתם לא מצליחים להרים את סבב הגיוס לפני שזה קורה, אתם עלולים להישאר בחוץ עם מתחרה אחד או שניים אשר יעשו את העבודה להרבה, הרבה יותר קשה עבורכם. בין אם תופעת ה-“Series A Crunch” קיימת או לא, מה שאני כן יודע הוא שסבב הגיוס שמגיע לאחר סבב הסיד הוא הרבה יותר קשה לביצוע, ואני מקווה שהטיפים הללו יעזרו לכם להפוך אותו לקשה קצת פחות.

הפוסט נכתב במקור על ידי Vinicius Vacanti בבלוג האישי שלו.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה על "הנה מה שלמדתי מגיוס 6 מיליון דולרים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
בר
Guest

הנה מה שאני למדתי מגיוס 6 מיליון דולרים:
1. קח את הכסף.
2. ברח!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: