דייט ראשון עם אפליקציה: כך תותירו רושם מעולה

המפגש הראשון עם האפליקציה שלכם יכריע האם המשתמש ימשיך להשתמש בה או ימחק אותה וימשיך לאחרת. ארבעה טיפים יעזרו לכם להותיר רושם ראשוני מוצלח

תמונה: flickr, cc-by, DieZBW

תמונה: flickr, cc-by, DieZBW

הפוסט נכתב על ידי עמרי אוירי, איש Product ומומחה חווית משתמש, סמנכ”ל ב-Hippotec המתמחה בפיתוח אפליקציות מובייל.

התהליך שאנחנו עוברים כמשתמשים לפני כניסתנו הראשונה לאפליקציה הוא תהליך שמאפייני חווית משתמש נוטים לזנוח. הרי בואו נודה בזה, לא משנה אם המליצו לנו עליה, קראנו עליה אי שם באינטרנט או נתקלנו בה במקרה, יש לנו איזה מושג מה האפליקציה הזו הולכת לעשות עבורנו. זה גם לא משנה אם השם והאייקון רמזו זאת, צילומי המסך שבחנות או שאולי אפילו היינו ממש משתמשים חרוצים וקראנו את התיאור, אף אחד לא מוריד “על עיוור”.

ובכל זאת, גם אם המשתמש יודע מה האפליקציה שהוריד הולכת לעשות עבורו, זה עדיין לא אומר בהכרח שהוא יודע איך היא הולכת לעשות את זה. בעולם המובייל אין הנחות – אם המשתמש לא הבין מיד מה הוא רואה ועל מה עליו ללחוץ, כנראה שהוא והאפליקציה שלנו לא יפגשו יותר.

אותו מפגש ראשוני הוא נקודה קריטית, קריטית יותר מרגע המפגש בבליינד דייט שחבר טוב סידר לכם.

בפוסט הזה אציג מס’ טיפים אשר מהווים בעייני עקרונות בסיסיים לריכוך נקודת המפגש הזו.

טיפ 1: אל תתעלמו ממסכים ריקים, שימו Place Holder במקומות הדרושים

הנה משהו שמעצבים ומאפיינים נוטים לפספס. הגיוני, האתגר הגדול שלנו במובייל הוא לסדר הרבה מידע במעט מסך, למה שנחשוב על המצב הבסיסי בו המסך פשוט ריק?

מסכים ריקים באפליקציות מובייל נובעים ממספר סיבות. אם האפליקציה שלכם היא אפליקציה חברתית אתם בוודאי מכירים את הסיבה העיקרית, בעיית הביצה והתרנגולת, אותה “התנעה קרה” בה המשתמש נכנס בפעם הראשונה לאפליקציה ופוגש אותה ריקה מתוכן.

דפים ריקים הם אסון, במיוחד כאשר מדובר באותו מפגש ראשון. הדרך הנכונה לטפל בהם היא לקרוא לפעולה (Call for Action). נצלו את השטח הריק כדי להכווין את המשתמש לביצוע הפעולה הדרושה.

Hiptive for iPhone מדגימים קריאה לפעולה שאי אפשר לפספס

Hiptive for iPhone מדגימים קריאה לפעולה שאי אפשר לפספס

טיפ 2: תהליך הרשמה טוב יותר

אם האפליקציה שלכם תלויה באינפוט של המשתמש, תהליך הרשמה טוב יותר הוא הפתרון הנכון. בנו Wizard הרשמה אשר ידרוש מהמשתמש לבצע עוד קצת פעולות: לעקוב אחר משתמשים אחרים, לסמן את תחומי העניין שלו, כל מה שנחוץ כדי שינחת מיד לאחר מכן באפליקציה מלאה בתוכן.

נכון, משתמשים שונאים למלא פרטים, זה מעיק ומייגע, במיוחד כשבמקום עכבר יש לנו אצבעות לא כל כך דקות. אבל למרות זאת, עם עיצוב נכון ופיזור שדות האינפוט בין מספר מסכים בתצורת Wizard, אפשר להגיע לאיזון הנכון ובכך לתת למשתמשים לנחות באפליקציה שמתפקדת במלואה ולא חסרה בתוכן.

  דורשים לבחור מספר ערוצי מידע מיד לאחר הכניסה הראשונה Vodio for iPad

דורשים לבחור מספר ערוצי מידע מיד לאחר הכניסה הראשונה Vodio for iPad

טיפ 3: הציעו סיור מודרך

בין אם האפליקציה שלכם מסועפת ועמוסה בפיצ’רים ובין אם היא פשוטה לחלוטין אך עושה משהו לא שגרתי, “סיור מודרך” באפליקציה היא דרך שהופכת פופולארית יותר ויותר.

סיור מודרך, או Walkthrough אם תרצו, קיים במספר תצורות והוא למעשה מדריך למשתמש המתחיל, הוא מופיע מיד לאחר הפעלת האפליקציה לראשונה ונגיש גם (לרוב) להפעלה מתוך מסך ההגדרות של האפליקציה.

אז איך בונים סיור מודרך ומה בכלל צריך להיות בו?

סיור מודרך יכיל מסכים או אלמנטים מתוך האפליקציה המדגישים את הנקודות בהם נדרש המשתמש לבצע פעולות מפתח, יחד עם אלו יופיע טקסט או תיאור ויזואלי של מחוות האצבע הדרושה לביצוע הפעולה.

500px for iPhone מציגים אלמנטים מתוך האפליקציה בסיור המודרך שלהם

500px for iPhone מציגים אלמנטים מתוך האפליקציה בסיור המודרך שלהם

 Playbox for iPhone מציגים מסכים מתוך האפליקציה בסיור המודרך שלהם


Playbox for iPhone מציגים מסכים מתוך האפליקציה בסיור המודרך שלהם

שימו לב:

  • תמיד תציגו למשתמש היכן הוא נמצא בסיור, ה-Page Control שהמציאה אפל הוא למעשה ה-Design pattern המוכר והמוצלח ביותר ליישום. הוא מראה למשתמש היכן הוא נמצא בסיור, כמה נשאר לו, ומאפשר לו להתקדם או לחזור שלב גם במשיכת אצבע וגם בעזרת הכפתורים על המסך.
  • תמיד אפשרו למשתמש לדלג או לסגור את הסיור. כפתור Skip או Close הינו בגדר חובה, לא נרצה להכריח את המשתמשים שלנו לעבור את הסיור.

אם אתם לא חסידים של הסיור המודרך הקונבציונאלי, אם האפליקציה שלכם מכילה הרבה מחוות סמויות ומגניבות או סתם אם התקציב איפשר לכם, גם וידאו אשר מדגים את השימוש באפליקציה יכול להוות סיור מודרך מוצלח. הציעו למשתמשים לצפות בו מיד עם ההפעלה הראשונה או מתוך מסך ההגדרות.

Wake for iPhone מדגימים גם סיור קונבנציונלי וגם וידאו מוצלח

טיפ 4: Overlay Help Screens

אם אתם לא אוהבים את אופצית הסיור המודרך, ישנה דרך פופולארית לא פחות והיא השימוש במסכי עזרה. הרעיון הוא להציג למשתמשים בדרך הפשוטה ביותר, מה חשוב במסך שבו הם נמצאים. לרוב תראו שימוש בטכניקה זו בפעם הראשונה שתכנסו לכל מסך באפליקציה, אותו מסך מוחשך עם חיצים ומחוות ידיים עליו. האמת היא שזו טעות, אם אנחנו צריכים להסביר למשתמשים שלנו כיצד להשתמש בכל מסך כנראה שנכשלנו במשימת איפיון הממשק.

אז איפה כן? אנחנו ב-2013, אפליקציות מובייל היום מחליפות לחלוטין פתרונות Web ו-Desktop עתיקים והן כבר מזמן לא רק מוצר רזה ומינימליסטי. אם פיתחתם אפליקציית Enterprise, Utility מורכב או מוצר גדול אחר, בהחלט יש מקום למסכי עזרה. אבל תנו למשתמש להעלות אותם ביוזמתו, היכן שהוא צריך אותם.

Pulse for Android עם Overlay Help Screen מינימליסטי

Pulse for Android עם Overlay Help Screen מינימליסטי

בכל תחום יש מצטיינים, Traktor DJ for iPad היא כזו. אפליקציית Utility שמהווה תחליף כמעט מושלם לפתרונות ה-Desktop בהם משתמשים DJs כיום. ולמה היא מצטיינת? כי למרות כמות הפיצ’רים שיש בה, גם ילד בן 6 משתלב בה מיד.

חברת Native Instruments שעומדת מאחוריה, הציגה למשתמש נוטיפיקציה (בדמות ה-Badge האדום המוכר למשתמשי Apple) אודות כמות הפיצ’רים שעוד לא גילה באפליקציה. לחיצה על הנוטיפיקציה פותחת אזור שלם של מדריכים מעוצבים להפליא אשר מחזירים את המשתמש לנסות אותם מיד במעין מרדף שכזה להמשיך ולגלות עוד. לא פחות מ-15 פיצ’רים כאלו יש שם, זוכרים את נקודת המפגש הבעייתית שלנו? Traktor צלחה אותה בהצטיינות.

Traktor DJ for iPad

Traktor DJ for iPad

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

6 תגובות על "דייט ראשון עם אפליקציה: כך תותירו רושם מעולה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דידי
Guest

עומרי אוירי , תענוג גדול לקרוא את מילותייך המקצועיות.
עלה והצלח , תודה !

ארז
Guest

פוסט מצוין.תודה

ליאור
Guest

קצת מביך שהכותב ״הטכנולוגי״ משתמש במושג design pattern שלקוח מעולם הנדסת התוכנה בהקשר של עיצוב ממשק משתמש. מעיד על בורות מצד אחד ומצד שני על abuse של buzzwords כדי להותיר רושם. עצוב. זה בדיוק מה שגורם לעולם התוכנה היום להיות מלא בכל כך הרבה אנשים שצריכים להתעסק בדברים אחרים ועושים לנו שם רע.
בטוח שלא הייתי עושה שום עסקים עם החברה שמעסיקה אותו.
ולכם, בתור הפלטפורמה שבחרה לפרסם מאמר מביך שכזה, היה עליכם לוודא את נכונות התוכן.

אורלי
Guest

זה מה שיש לך לומר?
יצאת אידיוט, ליאור.

דני
Guest

ליאור, אתה זקוק לאהבה ואם כמה שאתה מהנדס תוכנה מהולל, זה משהו שלא תצליח להנדס לך לעולם.

משתתף בצערך…

עמרי אוירי
Guest
מר ליאור היקר, זה שהמונח Design Pattern לקוח מעולם הנדסת התוכנה זה לא סוד ולא חדש, אך לפני שאתה משמיץ אותי ואת יכולותי הטכנולוגיות, אולי כדאי שתבדוק ותראה שהיו אלו דווקא Google בכבודם ובעצמם שהטמיעו את המונח בעולם הממשקים. כל מה שאתה צריך לעשות זה לחפש בגוגל את המילים Android Design Patterns ותגלה כי התוצאה הראשונה היא דווקא מסמך הנחיות עיצוב הממשק הרשמי של Google בכבודה ובעצמה: developer.android.com/design בכלל, אם דוגמא אחת לא מספיקה, חפש בGoogle את המונחים: iOS design UI patterns או Android Design UI Pattern. אני מאמין שתבין שלא ניסיתי להשמתמש בשום Buzzword אלא במונחים מקובלים גם בעולם… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: