תושבים באיזור לוס אנג’לס התעצבנו על Waze; אז הם ניסו לחבל בה

אפליקציית הניווט הפופולארית Waze מציעה לנהגים דרכי עיקוף לפקקים. אבל הפתרון של הנהגים הפך לסיוט עבור תושבים של מספר עיירות באיזור לוס אנג’לס, שהתאחדו ויצאו למלחמה באפליקציה. זה לא עזר להם

פקקים ב-Interstate 405. מקור: cc-by-BotMultichillT, Wikipedia

פקקים ב-Interstate 405. מקור: cc-by-BotMultichillT, Wikipedia

Waze אפליקציית הניווט הישראלית היא כבר חלק משגרת היומיום של כ-50 מיליון משתמשים בעולם. בעוד שלא מעט עושים בה שימוש כדי לדעת את הדרך מנקודה אחת לשנייה, הרי שרבים עושים בה שימוש כדי להימנע מפקקים, כבישים סגורים או פגעי מזג האוויר. אולם דווקא היתרון הגדול שלה, שמועיל לכל-כך הרבה נהגים, הפך לסיוט של תושבי מספר פרברים בלוס-אנג’לס ואלו יצאו למלחמה כנגד האפליקציה.

התושבים החלו בדיווחים שקריים ב-Waze

כל מי שעושה שימוש ב-Waze כדי להימנע מפקקים ודרכים חסומות יודע שלפעמים אלגוריתם האפליקציה, שמתבסס על חוכמת ההמונים, יכול להיות יצירתי למדי בדרכים אליהן הוא שולח אתכם. כך לדוגמה כאשר קיים עומס בנתיבי איילון בין מחלף רוקח למחלף ההלכה, שולחת אתכם Waze לדרך נמיר המקבילה והסואנת גם היא. אולם מה קורה כאשר אתם גרים ברחוב שקט, שממש במקרה ממוקם במקביל לדרך ראשית עמוסה? עשרות, מאות ואפילו אלפי נהגים עשויים למצוא את עצמם עם רכביהם שועטים ברחוב השקט לשעבר שלכם והופכים אותו לסיוט. על פי מספר דיווחים זה בדיוק מה שקרה לתושבי פרברים שגרים במקביל לכביש ה-Interstate 405 שחוצה את קליפורניה. בקליפורניה, אגב, הכביש ידוע לשמצה בפקקים הכבדים שלו שנגרמים כתוצאה מ-380 אלף מכוניות שעוברות בו מדי יום.

נהגים שעושים שימוש ב-Waze נשלחים על ידי האפליקציה לרדת מהכביש המהיר, ולנסוע דרך רחובות של פרברים שקטים שנמצאים במקביל. כך הפכה Waze הפעם את הרחובות השקטים של עיירה בשם Sherman Oaks לרחובות סואנים עם אלפי מכוניות שיצרו עומסי תנועה, שעד עכשיו לא היו קיימים, וגרמו למטרדי רעש וזיהום אוויר. על פי הדיווחים התארגנו ועדי תושבים של שכונות שנפגעו מהפניות התנועה של Waze, והחלו לשלוח דיווחי שווא באפליקציה, שכללו כבישים חסומים, פקקים ותאונות. תוכנית גאונית? לא כל-כך.

אם התושבים חשבו שהצליחו לנצח את האפליקציה במגרשה הביתה (כלומר, דיווחי הנהגים), הרי שמייד התבררה להם טעותם. על פי דוברת Waze, המאמצים הללו הם לשווא מכמה סיבות. ראשית, האלגוריתם של התוכנה מתבסס על חוכמת ההמון, ועם כל הכבוד למספר עשרות פעילים, הרי שהאפליקציה ניזונה (בעיקר באופן פסיבי) גם מאלפי הנהגים האחרים שלא חווים בעיות, כך שבסופו של דבר, הדיווחים המפוברקים לא יצופו. שנית, Waze לא שולחת את כל הנהגים לאותו מסלול עיקוף, אלא, לדרכים שונות, כדי לא ליצור באמת פקקים גם בדרכים החלופיות. שלישית, האלגוריתם של התוכנה מתעדף את הדיווחים לפי חברי הקהילה ששולחים אותם. כלומר, חבר קהילה שתורם, מעדכן ומדווח במשך חודשים (אם תהיתם למה הנקודות של Waze משמשות) תמיד ייחשב על ידי האפליקציה למקור מהימן יותר מאשר תושבים שהורידו את האפליקציה והחלו לדווח. ולבסוף, האפליקציה מזהה אם המדווח בתנועה או לא, ולכן אם התושבים רוצים להוסיף עדכון, הרי שהם יהיו חייבים לעשות זאת תוך כדי נסיעה במכונית, מה שמסכל את התוכניות שלהם.

אגב, אם תושבי הפרברים של LA היו קצת משקיעים במחקר ובנבירה ברשת, אולי היה כדאי שהיו יוצרים קשר עם שיר ידיד ומיטל בן סיני, שתי סטודנטיות מהטכניון, שהצליחו לייצר במרץ השנה פקקים פיקטיביים ב-Waze.

GEEKAWARDS 2014 BANNER

 

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

6 תגובות על "תושבים באיזור לוס אנג’לס התעצבנו על Waze; אז הם ניסו לחבל בה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יוסי
Guest

ווייז לא מתבסס על ״חוכמת ההמון״ אלא על crowdsourcing. כשווייז אומר שיש פקק הוא מתבסס על זה שהרבה אנשים דיווחו (בצורה אקטיבית או פסיבית) שיש פקק. אם עשרה אנשים דיווחו שיש פקק בעוד אלף איש אחרים לא דיווחו והגיעו ליעדם בזמן אז ווייז מתעלם מהעשרה אנשים האלה.

שומר חוק
Guest

לא הבנתי את הכתבה הזו. היא בעצם לועגת לתושבים שם, בעוד שהם למעשה צודקים. זו לא כתיבה רצינית.

מקווה שהתושבים שם ימצאו דרך נכונה יותר להלחם בזה.

Jako
Guest

“צודקים” באיזה מובן?
זה כביש פרטי שלהם?

לא נעימה להם הפגיעה באיכות החיים, אך התשתיות הציבוריות הוקמו מראש על חשבון הציבור, שרשאי להשתמש בהן ללא אפליה.

מ1.
Guest

הכתבה לא “לועגת”.
מעבר לכך Jako צודק.
מי שילם על הכבישים ? כלל אזרחי ה – State.
אז למה שלא כולם ייהנו ?

שני
Guest

כתוב שעל מנת להראות שהדיווח אמין אז הם צריכים לדווח בנסיעה
אבל אם הם רוצים לדווח על פקק אז עדיף שהם לא יזוזו בכלל, לא?

amosmos
Guest

בסוף הכתבה סותרת את עצמה – ההצלחה של הסטודנטיות מהטכניון היא בדיוק מה שהביאה את WAZE לעשות את השינויים באלגוריתם המתעדפים דיווחים מסויימים על אחרים כפי שמפורט בתחילת הכתבה.

לכן היה צריך לכתוב שהשינויים המסכלים הם בעקבות הניסוי מהטכניון ולא שהתושבים היו צריכים לפנות אליהן לסיוע

wpDiscuz

תגיות לכתבה: