ילד אסור, ילד מותר – באיזה אתר?

כמות הילדים הגולשים באינטרנט עולה, אך האנונימיות שלהם הולכת ויורדת. עד כמה אנחנו מודעים לחשיפת פרטי הילדים שלנו ברשת?

facebook-kidsקמפיין ה”עליתים” שעלה לאחרונה הביא לחשיבה מחודשת לגבי נוכחות של ילדים באינטרנט.
זה לא סוד שככל שנוכחות ההורים ברשת הולכת ועולה, כך גם נוכחות הילדים מתגברת. כמות האתרים הפונים לילדים גדלה מדי יום והתוצאה היא ילדים מקוונים יותר, אך גם חשופים יותר.

מחקר של אשנ”ב – עמותה לשימוש נבון באינטרנט, מראה כי 60% מהאתרים הפונים לילדים בישראל אינם מקיימים במלואן את הוראות הפרטיות החלות עליהם לפי חוק. אתרים אלו אוספים מידע אישי לגבי ילדים ללא הסכמת הוריהם ואף מעבירים מידע זה לגורם צד שלישי ללא הודעה מסודרת מראש על כך. מצב זה יוצר חשיפה מוגברת של ילדים לתכנים צרכניים שונים, ללא כל יכולת פיקוח מסודרת.

גם בקמפיין ה”עליתים” נעשה דבר דומה. ארבעת הדמויות הוירטואליות עודדו את כלל המשתמשים בפייסבוק לצרף עצמם לדף המעריצים, ללא כל הסבר מוקדם. כמובן שברור היה כי מדובר בקמפיין מסחרי, אך רק לאחר חשיפת הפרסומת במלואה התברר כי ארבעת הדמויות התמימות לכאורה משתייכות לחברת שטראוס-עלית.

מבחינת החברה היא אכן הפגינה שימוש נבון באינטרנט: במהלך פשוט למדי הצליחה החברה ליצור מאגר מידע של למעלה מ-10,000 משתמשים. ומאגרי מידע, ובמיוחד כאלו המכילים מידע רב על המשתתפים בהם, הם מצרך חשוב מאוד לעבודת אנשי השיווק של כל חברה עסקית, כידוע.

הבעיתיות בקמפיינים מסוג זה מתגברת כאשר בוחנים את התוצאות של מחקרים שנעשו בשנה האחרונה לגבי מילות החיפוש הפופולריות ביותר בקרב ילדים. המחקר, שבחן למעלה מ-14 מיליון חיפושים מקוונים, בקרב 3 קבוצות גיל עיקריות (ילדים [7 ומטה], מתבגרים [8-12] ובני נוער [13-18]) גילה כי אחרי youtube ו-google, מילת החיפוש הפופלרית ביותר היא facebook.

נתון זה מטריד למדי, בעיקר בהתחשב בהצהרת פייסבוק כי ילד מתחת לגיל 13 אינו יכול להרשם לאתר כלל (ואכן, לאחר גיל 13 הפופולריות של האתר עולה והוא נמצא במקום השני בקרב בני הנוער, אפילו לפני google).

המשמעות היא שילדים משתמשים וצורכים תכנים חברתיים ברשת בנוכחות גוברת והולכת, ואם בעבר מדובר היה על נוכחות אנונימית לכאורה, כגון בלוגים, או חשופה פחות מבחינת המידע המצוי ברשת על המשתמש, כמו ICQ או מסנג’ר, הרי שכיום מידע מפורט הכולל מגורים, גיל, קרובי משפחה ואף תמונות חשוף ל(כמעט) כל דורש.

Avatar

עדי לשם

כותבת על ובתוך רשתות חברתיות, נהנית מגאדג'טים חדשים וממשחקי מחשב קלאסיים. עוסקת בתכנון אסטרטגיית דיגיטל במחלקת הפלנינג של JWT_DIGITAL, וזאת אחרי 4 שנים של ניהול תוכן באתרי אינטרנט מסחריים ושיווק דיגיטלי של מותג מתחום ההשכלה הגבוהה. בעלת תואר ראשון בניהול ומדעי המדינה של האוניברסיטה הפתוחה.

הגב

1 תגובה על "ילד אסור, ילד מותר – באיזה אתר?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
trackback

[…] של תהליך הסינון אפשר ללמוד מכתבתה המעניינת של עדי לשם בקישור זה. […]

wpDiscuz

תגיות לכתבה: