הכירו את מפיצת המשחקים החדשה: קיקסטארטר

עוד ועוד משחקים רציניים של מפתחים נחשבים אוספים מימון מהקהילה. האם חברות ההפצה מאבדות את הרלוונטיות שלהן?

Republique - האם מקיקסטארטר יגיע המימון למשחק?

שתי חברות גדולות עומדות מאחורי כל משחק וידאו: אולפן הפיתוח והמפיצה. לאולפני הפיתוח אין בדרך כלל את המשאבים ליצירת משחק. נכון, יש להם את הטכנולוגיה ואת כח האדם, אבל הכסף – זה כבר עניין אחר. עד לא מזמן הפתרון היה פניה למפיצה, כמו EA או אקטיויז’ן. המפיצה נותנת את הכסף לפיתוח המשחק, לפחות את חלקו, ואחר כך דואגת, ובכן, להפצת המשחק בשוק. ומכיוון שהמפיצה הביאה את הכסף, יש לה השפעה על תוכן המוצר שיתקבל בסופו של דבר. אם יש משהו שבחברת ההפצה ממש רוצים במשחק, או להיפך – ממש לא רוצים שיהיה במשחק, סביר להניח שהם ישיגו את מבוקשם, לפחות בצורה חלקית.

זה היה המחיר שמפתחי משחקים היו צריכים לשלם, והם ידעו זאת והשלימו עם המצב. מי שלא השלימו יכלו לבחור להיות עצמאיים, מה שברוב המוחלט של המקרים הוביל למשחק אנונימי למדי. היו אפילו מעריצים שפיתחו משחקים בהתנדבות, אבל אפילו הם נתקלו לעתים בבעיות עם מפיצות – בעיקר כשניסו ליצור בהתנדבות משחק חדש בסדרה שהעריצו שהזכויות עליה עדיין שייכות למפיצה מסויימת.

יוצרים מודל שונה, נפרדים מהמפיצה

אבל היו גם מי שהצליחו לעשות דברים אחרת. המשחק Minecraft הוא אחת הדוגמאות הבולטות ביותר למשחק שמתנהל אחרת. יוצר המשחק, מרכוס פרסון, הציע את המשחק עוד לפני שהושלם. אפשר היה לשחק בו בחינם, אבל למי שהסכים לשלם על המשחק מראש הובטחו הטבות שונות, בעיקר עותק של המשחק כשיצא, במחיר שהוא ככל הנראה נמוך ממה שיהיה מחיר המשחק בפועל. וזה עבד הרבה יותר טוב ממה שאיש האמין שיקרה. המשחק נמכר כמו לחמניות חמות, ופרסון השתמש בהכנסות בשביל להקים אולפן פיתוח משל עצמו וכבר שוקד בימים אלה על המשחק הבא שלו (אחרי שנלחם גם הוא במפיצה קטנונית במיוחד).

בתקופה האחרונה החלו מפתחים רבים להשתמש באופציה אחרת, שלמעשה מאפשרת לעשות משהו דומה למה שעשה פרסון, אבל לא בדיוק. מדובר בקיקסטארטר, האתר הידוע לגיוס תקציב מהקהילה. המפתחים מסבירים מה הפרוייקט בו הם מעוניינים, מציעים פרסים שונים בהתאם לגובה התרומה שתתרמו לפרוייקט, ובמידה ועוברים את הסכום הראשוני שביקשו, הפרוייקט יוצא לדרך. אם לא, הכסף חוזר לתורמים. זאת נשמעת כמו פלטפורמה אידיאלית למפתחים צעירים עם רעיונות חדשניים, כמו המפתחים של Code Hero, אבל מה שבאמת מפתיע הוא כמו המפתחים המוכרים, כאלה שלא אמורה להיות להם בעיה להשיג תקציב מחברת הפצה, שפונים לאפשרות הזאת. ראשון, וככל הנראה הכי מוכר, היה טים שייפר, שקיווה לגייס ארבע מאות אלף דולר בחודש, ועשה זאת בפחות מעשר שעות (בסוף החודש, אגב, הגיע הסכום שגויס למעט יותר מ-3.3 מיליון דולר), וההצלחה שלו עוררה רבים ללכת בעקבותיו. קחו לדוגמא אם ג’ורדן וייסמן. בסוף שנות השמונים הוא שחרר משחק תפקידים (זה עם הניירות והקוביות, לא משחק וידאו) בשם Shadowrun. מי ששיחקו במשחקי תפקידים בוודאי מכירים את השם – מדובר במשחק שמשלב בין סוגות הסייברפאנק והפנטזיה. המשחק זכה להרבה מהדורות, עבר הרבה ידיים, ולפני כמה שנים אפילו יצא משחק יריות גרוע למדי באותו שם. עכשיו הצליח ג’ורדן לקבל בחזרה את הזכויות על המשחק שלו, ומגייס כסף ליצירת משחק לטאבלטים ול-PC שיהיה נאמן לרוח משחק התפקידים. הוא אפילו פרסם גרף שמראה איך בדיוק הוא מתכוון לחלק את הכסף במידה ויקבל יותר ממה שביקש – ואכן, שבועיים וחצי לפני סיום הגיוס כבר יש לו סכום כפול מהסכום המבוקש.

קובעי המדיניות: המעריצים

שם מוכר אחר הוא אל לאו, מותיקי סיירה. מי ששיחקו בשנות השמונים המאוחרות והתשעים המוקדמות בוודאי זוכרים את החברה שמשחקיה העניקו למשחקי ההרפתקאות את השם בו הם עדיין ידועים בארץ – קווסטים. גם משחקים של חברות אחרות כונו קווסטים, למרות שהמילה לא הופיעה בשמותיהם, וגם סדרת לארי של אל לאו כונתה בארץ “לארי קווסט”, למרות שזה לא היה שמה כלל. אולפן הפיתוח Replay Games הצליח לשכנע את אל להצטרף לפיתוח של חידוש שני למשחק הראשון בסדרה (המשחק כבר חודש בעבר על ידי סיירה, אבל גם הגרסה המחודשת תיראה מיושנת בימינו), וכעת הם מנסים לגייס את הסכום הדרוש לפיתוח המשחק באמצעות האתר – הפעם עם מעט פחות הצלחה מהאחרים, שלושה שבועות לפני סיום הגיוס הם עברו רק במעט את מחצית הסכום המבוקש. אם אתם ממש רוצים לעזור, תרומה של 50,000 דולר תאפשר לכם להכניס את שמכם למשחק, כך שיחליף את השם קן במשפט “קן שלח אותי”. מעניין כמה מהקוראים עוד זוכרים במה מדובר.

השבוע עלה לאתר פרוייקט נוסף, ניסיון ליצור משחק הרפתקאות באיכות גבוהה במיוחד עבור מכשירי iOS. מאחורי הפרוייקט עומדים מפתחים ומעצבים שעבדו על כותרים כמו Metal Gear Solid, Halo, F.E.A.R ועוד. הם מדברים על יצירת משחק שנועד למכשירי מגע, במקום משחק שישתמש בג’ויסטיק מגע מציק באחת מפינות המסך, ושיהיה איכותי מאוד – בתור דוגמא הם נותנים את Infinity Blade, כנראה המשחק הנייד היפה ביותר שאפשר להשיג בימינו. הפקת המשחק אמורה לעלות לפחות מיליון דולר, וחצי מהסכום הם הצליחו לגייס בעצמם. עכשיו הם פונים לקהילה בניסיון לגייס את החצי השני. הם גם דורשים פחות כסף ממי שרוצה להיכנס למשחק – תמורת אלף דולר כבר תוכלו להכניס את שמכם למשחק, ואם תתרמו קצת יותר תוכלו להכניס גם את פניכם וקולכם.

נראה שכל המפתחים המוכרים שמנסים לגייס כסף דרך האתר עושים זאת במטרה ליצור משחקי הרפתקאות, אותם המפיצות לא ששות לממן. נראה שמי ששולטים בתכנים בשוק מאמינים שאנחנו הגיימרים צריכים רק משחקי יריות ואקשן. טוב לראות שהקהילה מוכיחה שוב ושוב שהם טועים, ומאפשרים למפתחים שכן הוציאו משחקים מקובלים יותר דרך חברות ההפצה להוציא את המשחקים עליהם הם חולמים באמת, אבל לא זוכים לתמיכה עבורם. ומי יודע, אולי בעתיד נראה גם משחקי אקשן עתירי תקציב מפותחים באמצעות גיוס מהקהל במקום מחברת הפצה – הרי בכל מקרה קונים רבים מבצעים רכישה מראש של המשחקים הללו. בינתיים אפשר לקוות שעוד הרבה פרוייקטים של משחקי הרפתקאות יצוצו ויזכו למימון באמצעות האתר ויאפשרו למשחקים הללו להתקיים גם עבור מי שרוצים חווית משחק עם הפקה איכותית, ולא הרפתקאת טקסט תוצרת בית – כך נראים רוב המשחקים בסגנון היום.

איתי חורב

אני איתי, וביליתי למעלה מ80% מחיי במשחקים. משחקי מחשב כשהייתי ילד, משחקי תפקידים (לא כאלה!) בגיל מאוחר יותר, ועכשיו משחקי קונסולות. יש לי PS3 ו XBOX360 ואני לא חושש להשתמש בהם!

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: