לא לילדים: הכירו את קאזולו, משחק מציאות רבודה ישראלי חדש

טכנולוגיית מציאות רבודה (AR) אינה חדשה, אבל עד עכשיו לא הצליחה לפרוץ לשוק ונשארה בגדר גימיק. סטארט אפ ישראלי מנסה לשנות את התמונה ומציג משחק שיתכן ויש לו את מה שצריך כדי להצליח

מקור: Kazooloo

מקור: Kazooloo

חברת NC-ARTS היא חברת פיתוח משחקים במציאות רבודה (AR) המשלבים מוצריים פיזיים. פרוייקט הדגל של החברה הוא הצעצוע החכם “קאזולו” (KAZOOLOO) – לוח פיזי שמתעורר לחיים ומתוכו “יוצאים” יצורים שונים אל הסביבה הטבעית של השחקן. השחקן נע במרחב כדי להתחמק מיריות היצורים, דבר שנועד ליצור חווית משחק חדשה ואינטראקטיבית עם המציאות. פגשנו את ניב בורנשטיין, אחד היזמים, ועל הדרך התנסנו במשחק כדי להבין יותר טוב במה מדובר.

לשלב מציאות וירטואלית וקיימת

קאזולו (Kazooloo) הוא “משחק המשלב בין המציאות הפיזית לזו הווירטואלית, באמצעות טכנולוגיה של מציאות רבודה (AR), כזו ״המלבישה״ אלמנטים ווירטואלים על מציאות פיזית קיימת. מדובר במשחק אקשן מלחמתי בו השחקן נלחם בדרקונים ומפלצות תלת מימדיים תוך כדי קרב יריות בתנועה מתמדת במרחב”. היתרון הגדול של המשחק הוא העובדה שעל המשתתפים להיות בפעילות אקטיבית מתמדת ונמרצת (יש שיגידו נמרצת מדי), בניגוד למשחקי מובייל או טאבלט אחרים שלא דורשים הרבה מעבר ללחיצה על כפתור ואולי הסתת המכשיר לצדדים השונים.

לוחות המשחק נראים כמו ״פוג״ ענק עשוי נייר (לאלו שגדלו בשנות התשעים זה בוודאי יעורר זיכרון נעים) עליהם מופיע קוד לשימוש חד פעמי. כל בורד נמכר ב-49 שקלים וניתן למצוא אותו בחנויות הצעצועים השונות (בעוד שבאתר הרשמי מחירו עומד על 19$). על מנת לשחק במשחק יש להוריד את האפליקציה למכשירים תומכים מהגוגל פליי והאפ סטור. המשחק מתאים בעיקר לסמארטפונים ולטאבלטים משנת ייצור 2012-2013 (על האייפון 4 למשל זה לא עובד, אבל על 4S כן).

המוצר הושק בישראל בחנוכה האחרון בהשקה רשמית ומכר למעלה מ-10,000 יחידות בשבוע של פעילות, זאת לאחר שגרסת הבטא שלו נמכרת לדבריהם בהצלחה כבר למעלה מחצי שנה בחנויות היוקרה הלונדוניות המליס, הרודס וסלפירדג’ס. קהל היעד של המשחק הוא בעיקר ילדים בני 8 ומעלה, ״גיימרים בהתהוות״, אשר מאוד מתמצאים בסביבה הזו. כמו כן, הורים המעונינים לגרום לילדיהם לבצע פעילות גופנית ולא לבהות כל היום במסך הסמארטפון או הטאבלט עשויים לחבב את המשחק החדש, למרות שכולו מתבצע באמצעות הסמארטפון/טאבלט, אך, כאמור, לפחות נדרשת תזוזה מסוימת על מנת לשחק.

עמדות Kazooloo בחנות צעצועים

עמדות Kazooloo בחנות צעצועים

״מאמין כי נהיה חברת משחקי AR מהמובילות בעולם״

כשאנחנו שואלים את ברנשטיין לגבי חששות ופחדים שליוו אותם בתחילת הדרך הוא מספר לנו ש״פחדנו, אבל מדובר בפחד טבעי של כל יזם לגבי האם הרעיון שלו יצליח או לא, האם ייושם בצורה הנכונה. אני חושב שיצאנו עם אומץ לשטח, וזה לא איכזב אותנו״. לכל אורך הדרך השותפים ביצעו וממשיכים לבצע בדיקות ולקבל תגובות מהקהל על מנת להבין מה ניתן לשפר. ומה לגבי מוצרים מתחרים? ניב ציין כי קיימים מוצרים כדוגמת ״טמגוצ׳י״ המשלב מציאות רבודה, ״אבל אם את גיימרית זה לא ידגדג לך. החוויה בקזולו היא שונה, מעוררת״. לגבי משמעות השם המיוחד, נטען אין משמעות עמוקה מאחוריו ו״מדובר בהברקה ספונטנית לגמרי של אנדי שוורץ, מייסד ומנכ״ל החברה״.

מייסדי החברה שניהם בוגרי החוק לקולנוע באוניברסיטת תל אביב אשר עבדו יחד על מגוון הפקות וחיפשו אחר הרפתקאות חדשות לעסוק בהן. כאשר הבינו את הפוטנציאל של טכנולוגית המציאות הרבודה החליטו לקחת אותה אל ״מעבר למחוזות הגימיק״ והוסיפו לשורותיהם מפתח אשר יעזור להגשים את החלום ולהפוך אותו למציאות (רבודה). המודל העסקי של החברה מבוסס כולו על מכירה פיזית של מוצרים, כרגע של לוחות ובעתיד כאמור הרעיון הוא לייצר אקססוריז מדמויות המשחק. בתחילת דרכה החברה התקיימה באמצעות הון עצמי ובחודש מאי 2014 גייסה מיליוני דולרים (לא ניתן לפרסם את הסכום המדויק) על ידי חברת המשחקים פלאריום.

החברה הוקמה לפני כשנתיים על ידי אנדי שוורץ וניב בורנשטיין ומונה כיום 10 אנשים כאשר משרדיה נמצאים בתל אביב וכל הפיתוח והשיווק מתנהל בארץ, וכאמור, בחנוכה האחרון (דצמבר 2014) השיקה החברה את המוצר באופן רשמי ב-70 חנויות צעצועים ברחבי הארץ. ובסוף החודש הם מתכננים להציג בתערוכת צעצועים גדולה בנירנברג. התוכניות לעתיד הן כמובן להתרחב ולהגביר את הפעילות בחו״ל, לפתח מוצרים משלימים כדוגמת צעצועים למיניהם וליצור מעורבות והזדהות גדולה יותר עם המותג. בנוסף, מתכננים בחברה להוסיף אופציה למשחק רב-משתמשים וליצור משחקים שיתאימו לקהל יעד רחב יותר, בין היתר נשים ומבוגרים. 

מקור: עמוד האפליקציה

מקור: עמוד האפליקציה

התרשמות אישית

על מנת להתרשם באופן מושלם מהמשחק, שיחקתי אותו יחד עם האחיין בן ה-6. כנראה שיש סיבה מוצדקת לפיה המשחק מיועד לגילאי 8 ומעלה, שכן הדמויות הלא מאוד ״נעימות״ במשחק אשר ״יורות״ עליך עלולות להפחיד ילדים קטנים, אשר לא מצליחים לבצע הפרדה מושלמת בין המציאות לעולם הווירטואלי. לוקח קצת זמן להיכנס למשחק ולהבין מה תכליתו, אבל בגדול עליכם לברוח מהעכביש שיורה עליכם ולהחזיר לו באש. כמו כן, על מנת שהמשחק יעבוד כשורה יש לכוון את הסמארטפון כל הזמן לכיוון ה״לוח״, מה שיכול להיות משימת לא פשוטה עבור ילדים.

המשחק משלב פעילות ספורטיבית לא קטנה, אבל בעיקר כזו הכוללת סיבובים על מנת להתחמק מהיריות מה שמוביל לסחרחורת אחרי דקות ספורות. כאשר ביקשתי מנסיין בסוף שנות העשרים לחייו להתנסות במשחק, הוא התייאש אחרי דקה-שתיים בטענה שזה לא מספיק מרגש אותו, או שפשוט הוא לא קהל היעד. לאחר שהבנתי את הרעיון ואפילו הצלחתי לעבור שלבים, אני כן צופה כי קיים פוטנציאל למשחק, אבל באופן אישי הייתי מעדיפה אם היה מורכב מתכנים פחות ״שטחיים״ או אלימים, כאלו אשר יכולים להתאים לקהל יעד רחב יותר, ולאו דווקא לילדים בגילאי 8-14 נניח.

הורדת האפליקציה לאנדרואיד

הורדת האפליקציה ל-iOS

סרטון הדמיה – KAZOOLOO

הילה חיימוביץ׳

גיקית, Deal With It

הגב

2 תגובות על "לא לילדים: הכירו את קאזולו, משחק מציאות רבודה ישראלי חדש"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Sinister
Guest

זאת ההתחלה של משחקי מציאות רבודה

נמרוד
Guest

עבר שנתיים…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: