דעה: הצעד האחרון של תאגיד ”כאן” הוא סטירה לתעשיית הפודקאסטים הישראלית

כמעט 800 מיליון ש”ח בשנה מכספי המיסים שלנו לא מספיקים כנראה, אז תאגיד השידור הישראלי ”כאן” מתחיל לשלב פרסומות בפודקאסטים שלו, והולך להקשות את החיים על יוצרי הפודקאסטים העצמאיים

אני אתחיל בדיסקליימר. אתם יודעים. דיסקליימר כזה שאחריו אתם יודעים שיגיע “אבל” עם ביקורת נוקבת.

אני מאוד אוהב את הפודקאסטים של תאגיד השידור הישראלי. באמת. תזרקו הסכת, וכנראה שאני מאזין לו בתדירות כזו או אחרת. לכן גם נורא שמחתי כשאחד מהפייבוריטים שלי – ושל המאזינים הישראלים – “חיות כיס” המצוין חזר מהפגרה הארוכה-מדי שלו.

אבל מהר מאוד התחלפה השמחה בהפתעה… ואז אכזבה וכעס.

במקום לשמוע את קולם של שאול אמסטרדמסקי או צליל אברהם קידמה אותי פרסומת שמקדמת את חיש-גד. אז בהתחלה אני חושב לעצמי איך יש פרסומת שמעודדת אנשים להימורים בפודקאסט שמעודד התנהלות כלכלית חכמה. אבל רגע, מה? ממתי בכלל יש פרסומות בפודקאסטים של “כאן”?

אז זהו. שב”כאן” החליטו להתחיל לשלב פרסומות בתוך הפודקאסטים שלהם, ובכך הם מיישרים קו עם שאר אמצעי השידור שלהם כמו ערוצי הרדיו והטלוויזיה. הם אמנם עשו את זה בלי הודעה מראש, אבל לדעתי, יש כאן בעיות אחרות.

שירוויחו קצת כסף, מה רע?

ובכן, בתור התחלה, לא הבנתי מעולם את גופי התוכן שרוקדים על 2 חתונות. כלומר יש את המודל של נטפליקס וספוטיפיי, שגובות מכם תשלום, אבל בתמורה אתם מקבלים חוויית צריכת תוכן שלמה, עם כל הפיצ’רים, כל התכנים וללא פרסומות. שזה סבבה. מצד שני, יש את המודל השני, של פייסבוק, גוגל ואתרי תוכן רבים אחרים (ובהם גם גיקטיים), שמציעים לכם תוכן ומוצרים תמורת פרסומות – מבלי שזה יעלה לכם שקל. וגם זה בסדר.

אבל האם הייתם לשלם לנטפליקס את ה-60.90 ש”ח החודשיים וגם לקבל הפסקות פרסומות באמצע “משחק הדיונון” כאילו הייתם באמצע “הזמר במסיכה”? סביר להניח שלא. אז למה אנחנו מוכנים לקבל את זה מ”כאן”?

אז אולי תגידו לי עכשיו שאתם לא באמת משלמים על השידורים של “כאן”, אבל זהו, שאתם כן, ואולי יותר ממה שחשבתם. בחישוב גס של תקציב תאגיד השידור הישראלי בשנת 2020 מול מספר משקי הבית בישראל, יוצא שכל משק בית משלם בממוצע כ-25 ש”ח בחודש על התכנים השונים שמפיק תאגיד השידור. כמובן שאם ניקח בחשבון את משקי הבית הלא-יהודיים, שרוב התכנים של “כאן” לא רלוונטיים להם, ומשקי הבית החרדים למשל, שאינם צופים בתכנים של “כאן” או אפילו מחזיקים מכשיר טלוויזיה, נגלה גם שמיליוני אזרחים משלמים על שירות שלעולם לא צרכו או יצרכו, אבל זו סוגיה אחרת.

נחזור רגע למחיר המינוי שאתם משלמים – וזה מתברר לא מאוד רחוק מהחבילה הזולה ביותר של נטפליקס. עכשיו אני לא נכנס לסוגיה של כמה מאיתנו באמת נחשפים לתוכן שמפיקים ב”כאן” מול התוכן של נטפליקס, אבל השורה התחתונה ברורה. אנחנו גם משלמים וגם מקבלים פרסומות. נכון, לא קוראים להן פרסומות, אלא רק “חסויות”. אבל זה לא באמת מנטרל את מה שהן. החסויות אינן כלי חדש כמובן, והוא בשימוש עוד מימי “תשדירי השירות”, השם המכובס לפרסומות, ואחד מהטריקים הגאוניים ביותר של אנשי השיווק של שנות ה-90, אבל איך שלא תקראו לזה, כ-90 מיליון ש”ח מתקציבו של תאגיד השידור ב-2020 הגיעו מפרסום, והתווספו לכספי המיסים שלנו בתקציב התאגיד.

הדאבל-דיפ הזה הוא אולי החטא הראשון של “כאן”, אבל הוא עוד איכשהו נסלח. גם כי ”כאן” מיישר קו כאן עם שאר ערוצי התוכן שלו, וגם בגלל שבשאר החזיתות עומדים מול התאגיד כמה שחקנים ממולחים ולא פראיירים, שיודעים לתת פייט כמו רשת, קשת, גל”צ (שגם עצם קיומה נתון במחלוקת), הרדיו האזורי וכמובן המתחרים העקיפים יותר על הזמן שלנו כמו פייסבוק, רדיט, טיקטוק ובעצם כל אתר אחר ברשת. כך שהכסף שזורם אליו הוא לרוב לא יותר מ”מכה קלה בכנף”.

חוסמים את “רן לוי” הבא

אבל כש”כאן” נכנסת לעולם הפודקאסטים השברירי והפריך היא עלולה לגזור מכת מוות על יוצרי הפודקאסטים העצמאיים. קחו למשל את רשת “עושים היסטוריה” של רן לוי, ה”סנדק” של הפודקאסטים בישראל, ואחד מפורצי הדרך בתחום. על קהל הוא יוכל להתמודד בעזרת תוכן טוב, טאלנטים והפקה. זה בסדר ומקובל. אבל המאבק על הקהל, קשה ככל שיהיה, הוא כאין וכאפס לעומת המאבק על המפרסמים. וכאן, הוא כבר יצטרך להתמודד מול מחלקת שיווק ומכירות משומנת, שאגב מקדמת את עצמה (תחת הסעיף התקציבי של “שיווק ומסחור”) ביותר מ-16 מיליון ש”ח. כן, 16.6 מיליון ש”ח מהכסף שלנו הולכים כדי לפרסם את הפרסום בתאגיד השידור.

בניגוד ללוי, ולכל פודקאסטר עצמאי למעשה, שצריכים להיאבק בשיניים על כל חסות וכל מפרסם, לרשות “כאן” עומד תקציב שיווק עצמי שמן, ומחלקת מכירות ענפה, שיכולה לתפור חבילות פרסום משולבות למשל בפרסומת בערוצי הטלוויזיה של “כאן”. ואגב, אם לא מספיקה מחלקת המכירות והשיווק של התאגיד, בתאגיד נעזרים בשירותיה של אותה חברה שאחראית על הפרסומות בספוטיפיי. כן, אותה ספוטיפיי, שגם היא, בדרכה שלה, מאיימת על לא מעט פודקאסטים עצמאיים. עכשיו תדמיינו את תנועת המלקחיים הזו על יוצרים עצמאיים ותבינו את ההשלכות האפשריות. לא במקרה קרא לוי ליוצרים למחות ביחד כנגד המהלך של “כאן” וטען שהוא “שומט לנו את השטיח מתחת לרגליים”. אבל גם אם נשים בצד את לוי, שכבר הקים רשת פודקאסטים גדולה. מה עם הרן לוי או דורון פישלר הבאים?

תחשבו רגע על הפודקאסטרים העצמאיים

אני לא נכנס כאן לשאלה על חשיבות השידור הציבורי והאם המדינה צריכה בכלל להפעיל גוף שידור. זו לא השאלה. השאלה, בעקבות הצעד האחרון של “כאן”, היא האם בשם הרצון לקדם “שידור ציבורי”, שנהנה מגב ומנגנון משומן, היא יכולה לדרוס את השידור הציבורי האמיתי. זה שמגיע מהשטח. של היוצרים הישראלים העצמאיים.

מ”כאן”, תאגיד השידור הישראלי, נמסרה התגובה הבאה:

“במהלך החודש האחרון התחלנו בתהליך שילוב פרסום בשידור הסכתי כאן בפלטפורמות חיצוניות, בשיתוף עם חברת אדיו ולאחר הליך מכרזי. מאזינים המבקשים להאזין להסכתים ללא פרסומות מוזמנים לעשות זאת באתר או באפליקצית כאן. נזכיר כי על אף היותן ציבוריות, גם בתחנות הרדיו של כאן משודרות פרסומות על פי חוק. לפי מחקר שפורסם באתר גיקטיים, מאז הקים תאגיד השידור הישראלי את כאן הסכתים, פלטפורמת הפודקאסטים המובילה בישראל, צמחה ופרחה גם תעשיית ההסכתים העצמאיים. אנחנו מאמינים כי גם צעד זה שמטרתו לייצר עוד ועוד תוכן משובח, יביא בסופו של דבר גם לשגשוג היצירה בתחום הפודקאסטים – בכל התעשייה”.

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים. יש לכם רעיון לכתבה? טיפ סודי? הדלפה? מחכה לכם ב-yaneev@geektime.co.il

הגב

20 תגובות על "דעה: הצעד האחרון של תאגיד ”כאן” הוא סטירה לתעשיית הפודקאסטים הישראלית"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלי
Guest

צודק ומכעיס. כאילו הם עדיין בזעם על שלקחו להם את האגרה, אז הם מנסים למשוך כסף ע”ח האחרים.
אני מצטרף למחאה!

יוסי
Guest

לא מכעיס ולא נעליים, בתור אחד שמכור לפודקאסטים של “כאן”, לא מפריע לי שיש פרסומות מדי פעם, אני גם ככה מריץ את הדקה ו20 שניות האלה.
כל פודקאסט מקבל חסויות מחברות כלשהן, אתם חושבים שרשת הפודקאסטים של רן לוי היתה מתרוממת בלי פרסומות?
די לצביעות

ריטה
Guest

בהבדל קטן . רן לוי לא יושב על תקציב ציבורי ומקבל כסף מהמיסים שלנו

רותם
Guest

אני מקשיב ללא מעט לפודקסטים,
חלקם אגב מתוך המלצות פנימיות של רן לוי.
אולי הפתרון הוא סוג של כתבה שבועית פה על פודקסטים מומלצים וככה לתת “פוש” לפודקסטים חדשים ומבטיחים

רפי
Guest

הפוך
רשת בלי פרסומות, כמו גלגלצ, היא שוברת שוק עם תנאי תחרות לא הוגנים. הוספת פרסומות לפודקאסטים ציבוריים משווה את רמתם לזו של הפרטיים, ועכשיו התחרות תהיה על התוכן ולא על למי יש פחות פרסומות.

אכן רן לוי מתנגד למהלך הספציפי הזה, או לכל התחרות הלא הוגנת של התאגיד?

יוני
Guest

זה כמו שמוכרי הפלאפל שמים רעל עכברים בפיתה ועכשיו אנחנו צריכים לחפש למי יש את הפלאפל הכי טעים ולא מי שם הכי פחות רעל עכברים

ASD
Guest

לא. זה כמו שמוכרי הפלאפל שמים פרסומות מעל החמוצים ואנחנו צריכים לחפש למי יש החמוצים הכי טעימים.

וואי נהייתי רעב.

מארק צוקי
Guest

אפשר להתלונן עליהם על הפרת תנאי השימוש ובתוך רגע מורידים להם את כל התוכן כמו שפייסבוק הורידו את סטטוסים מצייצים

דויד
Guest

גם בערוץ הטלוויזיה כאן 11 יש הרבה פרסומות.

קוקו
Guest

לסגור את הכאן הזה , למרות שיש שם תוכניות ממש טובות

קשקשן
Guest

מה גורם לך לחשוב שבנטפליקס אין פרסומות? המון פרסום סמוי מוצא את עצמו משולב בתוך התסריט כדי לגדר את החשיפה לכשלונות (לא משהו חדש, גם ג’יימס בונד עולה כסף בקולנוע וגם מוכר לך שעונים ומכוניות). מאמר מוזר ותמים.
גם החישוב עלות “לראש” הוא פופוליסט – החשיבות של שידור ציבורי היא ערכית (תכנים זמינים בחינם, יכולת לחקור גורמים חזקים במשק, עידוד יצירה מקומי בתקציב דרמטי שהוא לא זבל ריאליטי, וכו).

הכעס, אם כבר, צריך להיות על הפרסומת הספציפית שלא מכבדת מוסד ציבורי לדעת.

שגיא
Guest

אז תן לי להבין את ההגיון שלך. אתה אומר שלכאן יש “יכולת לחקור גורמים חזקים במשק”. בסדר אני הולך איתך, כי הם מקבלים כסף מהמדינה ולא צריכים לבנות על גופים מסחריים. אבל עכשיו הם מכניסים פרסומת למפעל הפיס ואיקאה אז איפה פה החופש??

ליאו
Guest

אם לא היו פרסומות היו מרוויחים פחות, מה שהיה גורם לזה שיקבלו יותר תקציב או לירידה ברמה של התכנים. כאן עבורי הם מפלט שפוי מהטלוויזיה הישראלית.

Rod
Guest

מקומם. הרגתם את הסיכוי לתעשיית הפודקאסטים המקצועיים בכסף שלנו

מיכל
Guest

אפשר לא להזכיר רק את רן לוי כל הזמן?

יש עוד המון יוצרים עצמאיים טובים. חלאס להשוות כל דבר לרן לוי.

זלמן שושי
Guest

זה שאריות הקומוניזם של הדור הקודם.

יוחאי
Guest

לי זה לא מפריע שיש פרסומת מדי פעם..

איתי
Guest

חבל. לא מוצדק.

נוני
Guest

לפחות אצלהם יש הכי פחות פרסומות ביחס למתחרים (בזמן אחרון זה באמת קצת מוגזם אולי כדאי לשקול להנמיך את אש)

נמרוד
Guest

הבעיה עם הפרסומות היא, שכל הרעיון הוא שהתאגיד יצור תוכן איכותי ללא תלות בשיקולים מסחריים של רייטינג, וזה קצת מלכלך את הסיפור.
הזמר במסיכה זו תכנית זבל שלא תורמת כלום לצופים פרט לפיקים רגעיים של דופאמין, אבל היא פופולרית ולכן קיימת ומוכרת פרסומות.
פרט לכך, לא מפריע לי הפרסומת עצמה או השילוב בין דמי מנוי ופרסומות כמו בעיתון הארץ למשל

wpDiscuz

תגיות לכתבה: