חדש מהניילון: Just Cause 3, אחד המשחקים המצופים – הגיע [סקירה]

הכותר השלישי של הסדרה נחת בימים האחרונים בישראל, ולמרות התחלה מלאה בבאגים וגליצ׳ים, Just cause הוא אחד המשחקים שכל גיימר בעצם מחכה שייצא. בלי יותר מדי עלילה ובלי התחכמויות. פשוט משחק וידאו שקורא לילד הפנימי שלך לצאת החוצה, ולהתחיל להשתולל. והאמת, זאת הסיבה העיקרית שאנחנו משחקים בכלל. אז, האם ריקו רודריגז מצליח לסחוף אתכם למסע ההרס הכי מהנה בשנים האחרונות? תכף נגלה

just cause 3

בואו נתחיל מכל הטוב שיש למשחק הזה להציע ובהמשך נגיע להשגות ולבעיות. והאמת מגיע למשחק הזה. לא בכל יום אנחנו פוגשים כותר AAA כל כך יפה שמעניק לנו עולם פתוח מלא בהפתעות מגניבות ובתמורה מבקש דבר אחד – אנא מכם תפוצצו כאן את הכל! avalanche studios ו-square enix עשו כאן עבודה מרשימה, שלמרות רוח השטות שהיא מביאה, מחייבת התייחסות רצינית.

אז ברוכים הבאים למדיצי Medici, רצועת החופים האקזוטית במזרח התיכון. זה יהיה הבית שלכם בשעות המשחק הקרובות וכאן תתבקשו לפוצץ. הכל. אז בהתאם למסורת הסדרה אנחנו מקבלים גם הפעם עולם פתוח, יפה בצורה מרשימה שמבטיח להיות מלא בכל הפתעה אפשרית שמצאנו בשלל המשחקים עד היום. כן עד כדי כך. המשחק הזה הוא כמו הכלאה פרועה בין gta, assassin’s creed ו far cry. כאילו כל משחק כזה הוא לא מספיק משוגע בפני עצמו.

כל מה שלא שייך לכם – תפוצצו

אז בחזרה למדיצי – העולם הפתוח שנבנה כאן הוא ענקי. 400 מיילים רבועים של ערים, בתי זיקוק, שדות תעופה ומה לא? ושוב, כדי לשים את מטרת המשחק ישר מאחורינו, עלינו לפוצץ כאן הכל. ואם כבר חשוב לכם לדעת למה, אז בגלל שהשטח שלפנינו נשלט על ידי רודן מצועצע ואכזרי בשם Sebastiano Di Ravello ועלינו לשחרר את האזורים השונים ולהעביר אותם לשליטתנו (אנחנו לצורך העניין תומכים במורדים, כאילו תמיד זה הדבר הנכון לעשות, ראה ערך כל משחק אחרון). כל מה שצבוע באדום ולבן הוא מטרה לגיטימית לתקיפה ופיצוץ, וכל מה שנכבש על ידנו יהפוך מיד לכחול. זה ככה ההסבר ברמה המופשטת של הדברים.

just cause 3

בכדי להשיג את המטרה הנכספת הזו המשחק דאג לצייד את הכוכב שלנו, ריקו (Rico Rodriguez) בשלל אמצעי תנועה והתקפה. מגוון מרשים לכל דעה. ושוב, אפילו אם אתם גיימרים ממוצעים ומטה, הנה לכם משחק שיעניק לכם הנאה מכל זווית אפשרית של ז׳אנר – נהיגה, טיסה, ריחוף, יריות. הכל כאן.

ושוב נחזור ונרחיב על האמצעים להשגת המטרות שלנו. ריקו, כאמור, נושא איתו כמות מרשימה של כלי נשק ואמצעי חבלה. החל מרובים ואקדחים (זוג האקדחים המפורסם שלו), ממשיך בטילי rpg מטעני c4, רימונים ועוד. קשה לחשוב על קטגוריה שלא תחוו פה. השימוש בהם קל ונוח ומאוד אינטואטיבי. למרות שלכל אלו מאיתנו שרגילים לקבל את אפשרות הכוונת (הזום הקצר) משלל משחקי ה-fps, אז כאן תוכלו לעזר בכוונת אמיתית רק ברובה הצלפים. שאר היריות הן ללא זום אלא פשוט לפי כיון יותר כללי לעבר המטרה (תוכלו לשדרג את היכולת הזו למעיין זום משופר אבל לא ממש כמו שאנחנו מכירים). לזכות המפתחים ניתן לומר שגם יריות לעבר מטרות מרוחקות מרגישות יעילות כך שיש סיכוי טוב שהנושא הזה לא יטריד אתכם מעבר לכמה דקות הראשונות.

אבל היתרון הגדול שלו הוא לאו דווקא באמצעי הנשק אלא יותר באמצעי העזר שלו לתנועה ברחבי העולם הענק.

ריקו מצויד בחבל-קרס שהוא יורה מנרתיק כף היד שלו (ואוו כבר קשה לספור את כמות משחקים שבה אנו רואים את האלמנט הזה, שהפך ללא ספק לאחד האהובים על מפתחי המשחקים ברחבי העולם) וכך מזניק אותו לעבר העצם שאליו נורה הקרס. כל בניין, סלע, עמוד, מכונית או אדם היא מטרה לגיטימית כדי לשגר את עצמכם.

just cause 3

לחבר שני קרסים כבר יצא לכם?

והפעם החליטו לשדרג את היכולת המהנה הזו ולאפשר לנו לירות 2 קרסים אחד אחרי השני ולחבר בינם. כלומר – לחבר עצם אחד בעולם עם השני. זה נשמע סתמי אבל זה בעצם אחד הדברים הכי מהנים שעשו במשחקי וידאו בשנים האחרונות. רק כדי לתת המחשה קצרה, יוצא לי הרבה פעמים ״לחבר״ טנק לאחד המסוקים שמתקיף אותי, או חבית נפץ לעבר מגדל פיקוח… בקיצור האפשרויות כאן ממש בלתי נגמרות והן בהחלט יבחנו את מידת היצירתיות שלכם. מה גם שהאופציה הזו בעצם מכריזה שאפשרויות כלי הנשק שלכם לא מוגבלות אף פעם, גם אם אזלו הכדורים. תפעילו את הראש והנה לכם מיליון דרכים לפוצץ ולחסל את המטרות שלפניכם. אנושיות או לא.

just cause 3

את המצנח של ריקו אנחנו מכירים וגם הפעם מדובר באחד הדרכים הכי מהירות והכי משעשעות לטייל בעולם. פשוט תזניקו עצמכם מכל מקום ופתחו את המצנח שיעניק לכם ריחוף מיידי (x בשלט). ואם תרצו להישאר קבוע אם רגליים באוויר רק חברו לכך את אפשרות החבל-קרס (l1) וכך תוכלו להזניק עצמכם מכל עצם תוך כדי שאתם צונחים, עד שיימאס לכם.

וזה לא הכל, לפעמים אפשרות המצנח איטית מדי ולצורך כך, כבר בתחילת המשחק תצויידו בחליפת רחיפה מודרנית שתהפוך אתכם לציפורים אנושיים וממש תעזור לכם להגיע במהירות לאזורים נמוכים. שליטה טובה באלמנט הזה תאפשר לכם לדאות הרבה יותר זמן ממה שנדמה לכם. שווה לקחת את משימות הדאייה כבר בהתחלה כדי להתמקצע.

just cause 3

מהר מאוד תראו שלריקו יכולת הישרדות גבוהה במיוחד והוא לא ממהר ״למות״ גם מהפיצוצים הכי אימתניים שמתרחשים לידו. אין ספק שהמפתחים עמלו רבות כדי להעניק לשחקן גמישות משחקית שלא תקטע את רצף המשחק. גם בקרבי היריות מדובר באפקט דומה. אם תזוזו מספיק יהיה מאוד קשה לחסל אתכם. אפילו באמצעות טנקים ומסוקים. ריקו הוא בחור שורד. וחייב להודות שזה מהנה וחשוב כי במשחק כזה, רצף המשחקיות ממש חשובה.

אז יהיה עליכם לשחרר ערים שלמות, להשמיד אזורי תעשייה ומצבורי גז ובעצם להשתלט על כל חלקי האזור. בכל עיר תאלצו להשלים רשימת משימות פנימיות עד אשר העיר תעבור לשליטתכם. משימות כמו: פיצוץ כל מערכת הכריזה של העיר, הורדת שלטי חוצות, חיסול תשתית ההאזנה של הצבא עוד.
ומכאן בעצם שווה להתייחס למשחק עצמו וכיצד כל הכיף שארוז כאן למעלה הופך די מהר לאכזבה קצת מתסכלת.

just cause 3

למדיצ׳י יש כאמור את כל מה שיכולנו לחלום כדי להפוך למשחק מושלם. אבל נדמה כאילו המפתחים לא ממש חשבו עד הסוף על צורת המשחק. ראשית חייב לציין שמשימות העלילה (המשימות ״הראשיות״) מהנות מאוד, ובוודאי יעניקו לכם דקות משחק אדירות.

אשליית העולם הפתוח

אבל הנה הבעיה הגדולה הראשונה. העולם הפתוח מהר מאוד מתחוור לנו כעולם די מוגבל וסגור. כדי להמשיך למשל במשימות העלילה, עלינו ראשית להשלים כל מיני משימות צד וכיבוש שטחים שנראה כאילו ממש לא קשור לעניין. לעיתים אפילו מטריד. לאחר שעות שבהם תשחררו ערים במין ביצוע חוזר על עצמו של גלי צבא ברמות שונות של כוננות, תבינו כי השיטה די חוזרת על עצמה. ולא שלא תיהנו תוך כדי. אבל אחד היתרונות הכי גדולים של משחק עולם פתוח, הוא האפשרות שהוא מעניק לנו להחליט לאן ללכת, מה לראות עכשיו, ובעצם לגלות את האוצרות בו לפי ראות עיננו. Just cause נכשל כאן ודי מגביל אותנו. מה שווה לי כל היופי הזה מסביב אם אני לא ממש יכול באמת לצאת ולחקור אותו בחופשיות?

יתרה מזו, העולם עצמו מרגיש אחרי זמן מאוד קצר של שיטוט ריק וחסר חיות. עולם החי שבו מרגיש לא אמיתי כלל והיית מצפה ליותר הפתעות בכל השטח הענק הזה. חבל שלא למדו כאן ממשחקי עולם פתוח אחרים שיצאו השנה ששמו דגש על האינטרקטיביות של העולם (כמו (the witcher 3. אז המשחק שהגדיר עצמו כמשחק ״ארגז חול״ אולטמטיבי מתברר מהר מאוד כארגז די ריק. מלא חול אבל ריק. כמה חבל, כי הכל כאן כל כך יפה מבחינה ויזואלית.

התחושה הזו גם הופכת את העולם הענק ואת התנועה בו (לאחר כמה שעות משחק) למשימה מייגעת. כי באמת נבנה כאן עולם ענקי בכל קנה מידה, אבל העולם הזה לא ממש קורא לנו לבוא ולחקור אותו. התנועה כאמור באמצעות המצנח, חבל-הקרס וחליפת הרחיפה, היא רוב הזמן משעשעת ודי ייחודית חייב לומר.

just cause 3

תוכלו גם לנסוע בשלל כלי הרכב והמעופפים שתתקלו בדרככם. אין הרבה משחקים שבאמת מאפשרים להשתמש בכל כלי שתראו, כמו המשחק הזה.

מה שמביא אותי לנושא הגראפיקה. הערים של מדיצ׳י פשוט מדהימות. הבנייה שלהם, המכוניות הישנות שמתאימות לאווירה, הכיכרות, הכל פשוט יפה ומושקע. גם סוגי השטח השונים בעולם, שדות הפרחים, הצוקים, הים המהפנט, הכל נראה נהדר ומהווה תפאורה מושלמת למשימות ההרס שיגיעו. לפעמים אפילו תרגישו שחבל לכם לפוצץ פה הכל, פשוט כי יפה. אבל זה יעבור לכם מהר.

המוזיקה מתאימה מאוד למבטא המשעשע של ריקו והשותפים שלו והיא בהחלט מצליחה להכניס לאווירה הנכונה.

בכל אזור שתגיעו אליו יחכו לכם כל מיני סוגי משימות. כל סוג משימה יביא איתו גם אפשרות של שדרוג היכולות שלכם באותה הקטגוריה. כלומר- משימות נהיגה יפתחו לכם אפשרויות שדרוג ברכבים השונים, וכן הלאה. לא ברור מדוע לא נתנו לנו לבחור כל פעם איזה שדרוג אנחנו רוצים, אבל בסדר, אפשר לחיות עם זה. השדרוגים השונים הנקראים כאן gear mods, מתחלקים לסוגי האפשרויות השונות כמו שדרוג לכלי הנשק, שדרוג לאמצעי הנפץ, שדרוג ליכולת השיטוט שלכם וכן הלאה. שווה מאוד לעמול על המשימות השונות כדי לשדרג את היכולות האלו כי הן באמות פותחות עוד אפשרויות משחק מדהימות (״טורבו״ מיוחד לחליפת הרחיפה, חסינות מכל נפילה, נשיאת כמות גדולה של חומרי נפץ וכו׳). בעצם מדובר בשיטה הדי קבועה של שדרוג יכולות הגיבור. שיטה שאנחנו פוגשים כבר כמעט בכל כותר בולט.

מכניקת התנועה של ריקו די טובה ומרגישה חלקה למרות שהרבה פעמים תמצאו את עצמכם מטיסים את ריקו מאות מטרים בשנייה לנקודה אחרת, רק לגלות שהוא לא ממש יכול לקפוץ מעבר למעקה בניין שמגיע עד לחזה שלו. היה אפשר להעניק לו כבר יכולת טיפוס וקפיצה קצת יותר טובה וכך למזער את השימוש בחבל-קרס גם במקומות שלא ממש מחויב. מוזר שמשחק שעמל כל כך הרבה כדי לאפשר חווית משחק חלקה, לא נתן לנושא כזה פתרון יותר מוצלח.

ואם כבר בבעיות עסקינן, אז קיימת חוסר התאמה הרבה פעמים בין המקרים שבסופו של דבר ״הורגים״ את ריקו. כלומר- יצא לי להינצל מפיצוץ של עשרות מכליות מטרים ספורים ממני, או מנפילה מגובה לא הגיוני רק כדי למצוא עצמי נופל מבניין נמוך יותר וכך מסיים את הסיפור. אין ספק שריקו ירגיש לכם מהר מאוד חסין לעולם, אבל הפתעות כאלו מערערות את הביטחון שנבנה בינתיים בשעות המשחק. בתקווה שהמפתחים ישימו על כך דגש בעדכונים הבאים.

just cause 3

המשחק התחיל עם בעיות חיבור משמעותיות וכרגע נראה שהנושא טופל. אני מקווה שהבעיה לא תחזור על עצמה, כי מדובר בסוג הבעיות שיכולות לחסל השקה של משחק. אחרי שנים של השקעה זה יהיה ממש עצוב. חבל שלא למדו קצת מהניסיון המר של wb עם המשחק האחרון של בטמן (לגרסת הpc). וגם שם מדובר במשחק שיכול להיחשב בקלות להפתעת השנה, אילולא לא היינו נתקלים בחוסר המוכנות מאחורי הקלעים שמעיב על האווירה.

אז, כמה משחקים יתנו לכם לנהוג בטנק, לקפוץ ממטוס למטוס ולחטוף אותו ובסוף גם להטיח את כולם זה בזה? וכל זה בתוך נוף עוצר נשימה? כנראה שאף אחד, אבל גם זה מסתבר לא מספיק אם רצף המשחקיות לא מושלם והעולם הפתוח הופך להיות מטרד ארוך במקום מגרש משחקים מלא בהפתעות.

just cause 3

לסיכום

העולם הענקי של מדיצ׳י הוא תאווה לעיניים. הגרפיקה יפה מאוד וקשה שלא לאהוב את מה שעין רואה. ריקו מבטיח להיות הגיבור האולטימטיבי, שלא ממש מתעסק בעלילה ויותר עסוק בפיצוץ כל דבר. וכדי לעשות זאת המפתחים ציידו אותו בכל כלי נשק אפשרי, וביכולות תנועה מגוונות ומושקעות. הכל אם כן היה מוכן למשחק הבאמת-מהנה של השנה. אבל משחקיות לוקה בחסר, רצף משימות לא הגיוני ועולם ענק שהופך מייגע, משאירים את Just cause רק עם ההבטחה אבל פחות עם המימוש. וחבל, כי זה היה קרוב. למרות הכל, אם אתם רוצים להתכונן לבואו הקרוב של נתן דרייק (למה הם כל כך דומים?) עם סטייל, לטוס, לרחף, לצנוח ולפוצץ כל מה שנקרא בדרככם, אז הנה לכם משחק שבוודאי יעביר שעות ארוכות של הנאה מצחיקה. למרות הבעיות לא תמצאו כותר שמאפשר כל כך הרבה אפשרויות משחק ומעודד אתכם ליצירתיות משוגעת כמו המשחק הזה. אז אם פיצוצים זה העניין שלכם, ריקו רק מחכה.

שי בן שושן

שי בן שושן, מנכ״ל ומייסד SBS שיווק דיגיטלי, מומחה מדיה חברתית, מדריך ומרצה וגיימר בנשמתו

הגב

2 תגובות על "חדש מהניילון: Just Cause 3, אחד המשחקים המצופים – הגיע [סקירה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Zeev
Guest
עלילה הזויה וקצרה. מורגש שחסר cutscenes באופן מוגזם. למשל, משימה אחת אתם באיזו תעלה ומשימה הבאה אתם מול איום של פלישה ענקית של צבא האויב לאי שלכם ולבסוף אתם עוצרים טיל גרעיני. ואתם מבינים זאת רק מדיאלוגים קצרים ללא קטעי cutscene כלשהו. הזוי הזוי הזוי. עד כדי כך שחשבתי שיש איזשהו באג שגרם לי לפספס איזה questline. מבדיקה קצרה בגוגל התברר שזה אכן סדר נכון של משימות. חוץ מזה – אחד הכותרים הכיפיים שיצאו בעונה הזאת. וזה רק בגלל חופש הפעולה ואני הכי נהנה להסתובב ולכבוש עמדות/ערים. כמה שזה לא ישמע משעממם, אבל ברגע שמסיגים טנקים ומסוקים – לא מעניין… Read more »
מישהו
Guest

משחק מדהים..

ביליתי עליו עשרות שעות בלי להתחיל להשתעמם אבל זה התחיל לשעמם
תמיד יורד פריים רייט אבל אולי זה כי זה על אקס בוקס ולא על מחשב

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל