מייסד וייבר הישראלי מגייס 30 מיליון דולר לסטארטאפ הסודי שלו. על הכוונת: אובר

טלמון מרקו, שהקים את Juno, שירות נסיעות חדש שיתחרה באובר, השלים גיוס של 30 מיליון דולר. הנה כל הפרטים שאנחנו יודעים על הסטארטאפ שפועל עדיין תחת מעטה של סודיות, אבל סימן את אובר כמטרה. כדי להפיל אותה הוא ישתמש בכמה כלים מסקרנים במיוחד

מקור: CC0 Public Domain

מקור: CC0 Public Domain

היא אולי הוקמה רק לפני מספר חודשים, בדרך להיכנס לשוק רווי מאוד, והמטרה העיקרית שלה היא חברה שמוערכת ב-70 מיליארד דולר, אבל כל זה לא מפריע לחברה אחת שעדיין נמצאת מתחת לרדאר לגייס 30 מיליון דולר. הכירו את Juno, הסטארטאפ החדש של טלמון מרקו, האיש שהקים ומכר את וייבר, ועכשיו רוצה להפיל את אובר.

נלחמת באובר בנשק שלה

Juno הוא שירות הסעות חדש, שפעיל כרגע ‘מתחת לרדאר’ בניו יורק ומפעיל מפתחים בישראל ובבלרוס ולכן לא ידועים עליו פרטים רבים. מהמעט שכן התפרסם אפשר ללמוד על כך שהסטארטאפ, שמיקם את המטה שלו בניו יורק, מכין לא מעט הפתעות לענקית התחבורה השיתופית אובר. אולם בעוד שאנחנו התרגלנו לפיצ’רים ומודל פעולה ייחודי מול הנוסע, הרי ש-Juno מחזרת אחרי הנהגים, כשבראשם הנהגים של אובר. כדי לעשות זאת, מציעה החברה עמלת נסיעה אטרקטיבית למדי של 10 אחוזים בלבד, זאת לעומת 25 אחוזי עמלה שגובות אובר ו-Lyft, המתחרה העיקרית שלה. בנוסף, תפעל Juno כמעין מיני-קואופרטיב, כש-50 אחוז מהמניות שלה יוקצו לנהגים. עוד סוכריות לנהגים שתציע Juno הן האפשרות לטיפים בתוך האפליקציה, מה שאובר אינה מוכנה לאפשר; העסקת הנהגים כעובדים מן המניין או כקבלני משנה. מדובר בסוגייה בעייתית מאוד עבור אובר, שעושה הכל, כדי לא להיחשב מעסיקה של הנהגים ולחסוך כך בהוצאות. מבחינת הנוסעים אגב, Juno רוצה להעלות לסדר היום את השירות ולא רק את המחיר, והיא מתכננת לעשות זאת בין השאר על ידי מוקד טלפוני שמאוייש 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

בשנים האחרונות היינו רגילים לראות שאובר היא הילד הרע של עולם הנסיעות השיתופיות, כשאפילו Gett הישראלית הרגישה על בשרה את התחרותיות הפרועה של החברה האמריקאית. לדברי Gett, החברה האמריקאית הזמינה עשרות נסיעות ממנה, ביטלה אותן לאחר מכן, ושלחה הודעות טקסט לנהגים עם הצעה לערוק אליה. גם Lyft, המתחרה הגדולה ביותר של אובר בארצות הברית, נאלצה להיגרר למלחמת מחירים, לאחר שאובר חתכה את מחיריה לא פעם, כשאובר נעזרת בכיסים העמוקים שלה והון העצום שגייסה במהלך השנים.

אולם בשבועות האחרונים העניינים התחילו להיות מעניינים כשנודע שדווקא Juno הצעירה היא זו שמנסה לזנב בענקית האמריקאית והיא משתמשת לצורך כך בנשק שלה עצמה, כלומר, ניסיון לפתות את הנהגים לערוק אליה. בין היתר חילקה Juno לכמה עשרות נהגי אובר מכשיר ניטור שאוסף נתונים על הנסיעות שלהם, זמני ההגעה והפקקים והיא משלמת להם על השירות הזה כ-25 דולר בשבוע.

מגייסת 30 מיליון דולר, אבל זו רק ההתחלה

עתה נודע כי Juno השלימה סבב גיוס בגובה 30 מיליון דולר. כאשר נשאל טלמון מרקו מי השתתף בסבב הוא רק הסתפק בתשובה “אנחנו, חברים ומשקיעים”. חבורת היזמים שעומדת מאחורי Juno כוללת, חוץ ממרקו, את איגור מגזיניק, סאני מרואלי ועופר סמוכה. כזכור, מכרו היזמים את אפליקציית הצ’ט שפיתחו וייבר לחברת Rakuten היפנית תמורת כ-900 מיליון דולר, ומשום שהם היו המשקיעים העיקריים בחברה, ללא קרנות הון סיכון, הם גם גרפו את מירב הרווחים. מרקו עצמו גם זכור לוותיקים שבינינו כאיש שמאחורי IMesh, אחת מתוכנות שיתוף הקבצים המצליחות של סוף שנות ה-90.

למרות הגישה הרעננה של שירות ושל פנייה לנהגים, ל-Juno לא יהיה פשוט. עם כל הכבוד ל-30 מיליוני הדולרים שהיא גייסה עתה, היא צפויה להיתקל בכיסים העמוקים של אובר, שגייסה כבר כ-8 מיליארד דולר ו-Lyft שגייסה כ-2 מיליארד דולר. חברת Gett, לשם השוואה, גייסה עד עתה כ-220 מיליון דולר.

וידאו: סרטון הטיזר של Juno

יניב אביטל

גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: