מה תעשו כדי שהמצבר לא ימות בסגר, והאם סוללות בוסטר להתנעה הן הפתרון

אחרי הסגר הקודם גילו נהגים רבים שהמצבר שלהם מת. התייעצנו עם מומחה כדי לבדוק מה מומלץ לעשות, ומה אתם צריכים לבדוק לפני שאתם רוכשים סוללות התנעה

תמונה: Banggood

אחרי הסגר הקודם במרץ ניגשו ישראלים רבים לרכב שלהם וגילו שהוא פשוט לא מניע. חלקם נעזרו בנהגים אחרים כדי להניע עם כבלים, חלקם מיהרו לקנות מצבר חדש. אבל בשנים האחרונות רבים מתחדשים עם גאדג’ט קטן ומאוד שימושי: סוללה ניידת (או “בוסטר”) שיכולה גם “להקפיץ” את הרכב שלכם בחיבור למצבר כאילו הוא היה סמארטפון שזקוק לזריקת אנרגיה. אז איך תשמרו על המצבר של הרכב שלכם והאם סוללת בוסטר היא הפתרון? בפעם הקודמת, התעניינתם מאוד בכתבה שעלתה אחרי הסגר, אז עכשיו, הנה הפרטים – לפני שמאוחר מדי.

אחת ולתמיד: כך תוודאו שהמצבר שלכם לא יתרוקן בסגר הקרוב

רבים חושבים שאם הם יניעו את הרכב שלהם אחת לכמה ימים, ואפילו ישארו איתו במקום לכמה דקות, הם יטעינו בפועל את המצבר וימנעו מפריקה שלו. האמנם? פנינו למשה סומך, בעל מוסך וחבר בהנהלת איגוד המוסכים, והוא מנפץ את המיתוס הזה. על פי סומך, בזמן עמידה, לא מתבצעת טעינה של המצבר, אלא ההפך: “האלטרנטור מטעין אך ורק בנסיעה”, בעוד במצב “עומד” הרכב מסתמך בעיקר על המצבר, מה שעשוי לרוקן אותו במהירות רבה יותר. “המצבר הוא קופסה שמתמלאת באנרגיה חשמלית, וחוק שימור האנרגיה אומר שמה שנכנס, יוצא. אתה צריך משהו שימלא את האנרגיה”. על כן סומך ממליץ פעם בשבוע להניע את הרכב ולצאת איתו לנסיעה של 20 דקות לפחות.

הורידו עכשיו את אפליקציית גיקטיים, ותישארו מעודכנים הורידו עכשיו את אפליקציית גיקטיים, ותישארו מעודכנים להורדת אפליקציית גיקטיים לאייפון ולאנדרואיד לחצו כאן

אבל אם בכל זאת נתקעתם, והרכב לא מניע, האם כדאי להשתמש בסוללת בוסטר? אם לא נתקלתם במוצר הזה, נספר לכם שבשנים האחרונות אתרים וחנויות רבות מציעות סוללות ניידות לכל דבר ועניין, שיש להן גם מתאם עם כבלים למצבר הרכב, ממש כמו הכבלים שעימם מתניעים בעזרת רכב אחר. כל שעליכם לעשות, לפחות על הנייר, הוא להטעין את הסוללה, לחבר אותה למצבר במקרה שהוא לא מניע את הרכב, ופשוט להתניע. רק שבדרך יש כמה מיתוסים, סכנות ודברים שנראה שחייבים לשים אליהם.


אילו סוללות עשויות להתפוצץ ועל ההבדל בין מנוע דיזל לבנזין

על פי סומך, מדובר במכשיר שימושי שאפילו כדאי שיהיה לכל אחד ברכב, אבל הוא מגדיר אותו בו זמנית כנושא “מאוד בעייתי” ו”פרוץ” בישראל.

הדבר החשוב ביותר, לפחות לפי סומך, הוא לוודא שהסוללה עברה את מכון התקנים, ואחת הדרכים הפשוטות לדעת שסוללה לא עברה את מכון התקנים היא לבדוק האם הסוללה מגיעה עם מטען ייעודי לחשמל. “אם מנסים למכור לכם את היחידה ללא מטען ברשת החשמל… היא ככל הנראה לא מתאימה לארץ, וזה מסוכן”. מעבר לזה, ממליץ סומך: ריכשו סוללות גדולות פיזית, לפחות גדולות מגודל טלפון. “הקטנות מתפוצצות. הן בנויות מסוללות ליתיום-יון, והנעה של מצבר פרוק גורמת להתנגדות גבוהה במערכת החשמל. הסוללות הקטנות לא בנויות לעומס הזה, הן מתחממות ופשוט יכולות להתפוצץ”

באופן כללי, סומך טוען שאם מציעים לכם סוללה במחיר נמוך מדי, זה צריך לעורר את החשד שלכם. “לי עולה סוללה כזו 300-500 שקלים מהספק… 250-300 זה המינימום שאתם צריכים לשלם”. סומך טוען כי 95% מהסוללות שנמכרות בארץ וברשת יצליחו להניע את המנוע שלכם, אך כ-5% מהן עשויות לגרום לנזק. “אני מכיר אישית 15 לקוחות שהתפוצצה להם הסוללה אחרי הקורונה”, הוא טוען.

ערכה לדוגמה עליה ממליץ סומך.

אז אחרי שוידאנו שהסוללה גדולה דיה, לא זולה מדי, ואולי אפילו עברה את מכון התקנים הישראלי, סומך מבקש להבדיל בין רכב דיזל לבין רכב בנזין: “בבנזין, האנרגיה מתקבלת מהניצוץ. בדיזל ההתנגדות החשמלית אפילו גדולה יותר. אתה מייצר אנרגיית חיכוך גבוהה כדי שייצר אנרגיה קינטית, ולכן צריך מטען הרבה יותר חזק”, על כן, רכב דיזל יזדקק לסוללה הרבה יותר עוצמתית, וכדאי לוודא שהסוללה שאתם עומדים לקנות מתאימה לסוג הרכב שלכם. באופן כללי, סומך טוען (באופן מתבקש) כי מומלץ להתייעץ עם המוסך שלכם, והוא ידע להכווין אתכם לסוללה ניידת שמתאימה לרכב שלכם.

גם בעלי רכבים היברידיים יכולים להשתמש בסוללות, אבל לא תמיד

במהלך שיטוטיי ברשת אחר סוללה ניידת שתקפיץ את הרכב שלי, נתקלתי בעוד כמה מיתוסים והגבלות מעניינות שסומך אישר. לרכבים בעלי מערכת עצור-סע לחסכון בדלק יש מצבר “פריקה עמוקה”, ואם יש לכם רכב כזה, סומך מציע שלא להדליק את המצבר עם הסוללות הניידות, אלא עם מטען ייעודי (ויקר הרבה יותר) המיועד לסוג המצבר הזה. “אפשר להקפיץ אותו בזהירות עם הסוללות הרגילות, אבל קחו בחשבון שיש סבירות גבוהה שתצטרכו להגיע למוסך לאחר מכן”.

כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

ומה לגבי רכב היברידי? “תלוי”, אומר סומך. לרכבים היברידיים, לדבריו, יש מצבר שמשמש את המתח הגבוה של הרכב לצורך הפעלת המנוע החשמלי, ובנוסף לכך, יש לו מצבר אלקטרוליט סטנדרטי כמו בכל רכב אחר, ומכאן שמו “היברידי” – שילוב בין מנוע בנזין במתח גבוה למתח נמוך רגיל. “ברכב היברידי אפשר להניע באופן עקרוני עם סוללה….אבל אם המצבר הקטן יותר נפרק לגמרי, הוא ננעל לעיתים מבחינה אלקטרונית ואז תצטרכו לגשת למוסך”.

איפה כדאי לאחסן את הסוללה?

אחרי שכבר רכשתם סוללה להתנעת הרכב, סומך מפציר שלא לאחסן אותה בתא הכפפות של הרכב, כיוון שאיזור זה מתחמם בצורה דרסטית בקיץ, מה שעשוי לגרום להתפוצצות הסוללה. במקום זאת, סומך ממליץ להניח אותה מתחת לכיסא הנהג או הנוסע. ולחובבי האחסון בתא המטען, סומך מזכיר שאם המצבר שלכם יפרק לחלוטין, לא תוכלו בהכרח לפתוח את תא המטען שלכם מבלי להזדחל ברכב, אבל ניתן לאחסן אותה גם בתא המטען. כותב שורות אלה מצא את עצמו צולל מכיסא הנהג למושב האחורי רק כדי להשיג את הסוללה המיוחלת ולהניע את הרכב שעמד שומם בכחול לבן במשך חודש וחצי. חוויה לא כיפית במיוחד.

סוללת ליתיום-יון איכותית, כך לדברי סומך, יכולה להישאר טעונה במשך חצי שנה ללא פעילות, ואז מומלץ לטעון אותה כמה שעות. כך שאם רכשתם סוללה והשארתם אותה לזמן רב, כדאי לבדוק אחת לכמה זמן שהיא טעונה במלואה לפני שתופתעו בזמן חירום.

אם אתם עומדים להניע את הרכב שלכם עם סוללה ניידת, יש לסומך בכל זאת אזהרה אחת חשובה. “צריך להיזהר בעת ההדלקה. האלקטרוליט שיש בתאי המצבר מייצר גז מימן. זהו גז שמגביר בערה. מספיק שהמכשיר שהבנאדם מניע איתו את האותו ייצר ניצוץ, והמצבר עשוי להתפוצץ”. על כן, מומלץ לחבר את הסוללה למצבר, ולוודא שאף אחד לא עומד בקדמת הרכב. לכל מקרה שלא יקרה.

ויש עוד מוצר שונה-דומה שיכול להיות שרכשתם למצבר שלכם

לדוגמה: המוצר הזה יטעין את המצבר, אבל תשאירו את המצבר ברכב

מוצר נוסף שהפך ללהיט בשבועות האחרונים בקרב חובבי הקניות באתרים הסיניים הוא מטען למצבר. במקום להקפיץ את המצבר, אתם יכולים לחבר אליו מכשיר עם כבלים אשר מטעין את המצבר בפועל תוך מספר שעות ארוכות. למרבה ההפתעה, סומך ממליץ מאוד גם על המכשיר הזה, ואפילו טוען שהוא רכש אחד בכמה עשרות שקלים. עם זאת, הפתרון הזה לא מתאים לכולם, אלא לבעלי חניות פרטיות שיכולים לחבר את המכשיר ישירות אל החשמל בבית. בחלק מהאתרים ובקבוצות שונות בפייסבוק, מציעים לכם אפילו להוציא את המצבר מתוך הרכב ולהטעין אותו בבית אם אין לכם חניה פרטית. האופציה הזו, לדברי סומך, עשויה לגרום לנזק למחשב הרכב, ולעיתים גם לקודן הרכב שינעל לאור העובדה שהוא חושד שמנסים לגנוב או לפרמט את מערכות הרכב. במקרה שכזה, אתם עלולים לגרום לנזק ולהיגרר למוסך, וחבל.

 

 

 

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

9 תגובות על "מה תעשו כדי שהמצבר לא ימות בסגר, והאם סוללות בוסטר להתנעה הן הפתרון"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שם כלשהו
Guest

הטענה שהאלטרנטור לא עובד אם הרכב עומד ממש לא נכונה, הוא עובד תמיד כשהמנוע פועל, ושמדובר ברכב פרטי הוא גם במצב עמידה מספק יותר אנרגיה (זרם) משהרכב צורך ומטעין את המצבר,
כמות האנרגיה שהוא מייצר תלוי בסל”ד (סיבובי מנוע לדקה), כך שאתם יכולים להתניע ללחוץ על הגז במשך כמה דקות וזה כן יטעין את המצבר בדיוק כמו בנסיעה (כן זה יותר רועש ומשעמם אבל בהחלט יעבוד בניגוד למה שהכותב טוען).

איתמר
Guest

אתה אמנם צודק אבל הוא לא טועה. ללחוץ על הגז זה לא לעמוד במקום, זה לנסוע במקום. :)

אהרן
Guest

להתקשר לידידים הכי פשט

זזז
Guest

אתה מתכוון Simps

בצל כחול
Guest

הטענה שהאלטרנטור לא עובד כשהרכב בעמידה שטותית והיא גרמה לי לאבד אמון בכל מה שאדון מוסכניק אמר…

עופריקו
Guest

האמירה “האלטרנטור מטעין אך ורק בנסיעה” אינה נכונה !
כל עוד המנוע פועל הוא מסובב את האלטרנטור באמצעות רצועה ללא קשר עם הרכב עומד או בתנועה.

משה
Guest

אפשר לינק לסוללה מומלצת?

אלון לוי
Guest

לי יש NOCO GB40
מתאים לרכבי בנזין עד 2000 סמ”ק.

לא הכי זול אבל מוצר איכותי מאוד. יצא לי להשתמש בו כמה פעמים. עובד מצויין.

סריי
Guest

האלטרנטור אינו מנוע טיפש שמביא חשמל. הוא מכיל מעגל שקובע לו כמה זרם לייצר (סליל משני בתוכו).

כך שאם המחשב (או הבקר) מזהה מצבר חלש הוא יבקש טעינה אינטסיבית גם בסלד נמוך. ממש כמו המטענים בחדשים רק בטכנולוגיה של שנות ה60.

לבדוק עובדות זאת לא בושה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: