לאן מועדות פניו של ה-IT הארגוני?

בשנים האחרונות השתנה תחום ה-IT ללא היכר, במידה רבה גם בזכות השפעות השוק הצרכני ונוחות הממשק המאפיינות אותו. איך אז עתיד להגמר?

תמונה: flickr, cc-by, S J Pinkney

רק לפני עשור, עולם טכנולוגיות המידע הארגוניות היה במקום שונה לגמרי. ארגונים ביצעו השקעות ענקיות ב-IT אשר לא פעם העלו סימני שאלה בקשר לכדאות הכלכלית. אחת הדוגמאות הבולטות שניתן למצוא כאן הם פרוייקטי “באג 2000”, אותם פרוייקטים להתאמת המערכות השונות לעבודה באלף החדש. מיליונים נשפכו על איום שהתברר בסופו של דבר כלא יותר מסערה בכוס מים.

פרוייקטים אחרים כדוגמת הטמעת מערכות ניהול קשרי לקוחות (CRM) או מערכות ניהול משולבות (ERP) הצריכו השקעות עצומות מצד הארגונים שגם כאן לא תמיד הצליחו למצוא את הכדאיות הכלכלית מאחוריהם. דוגמא לכך ניתן למצוא במחקר אשר נעשה ע”י חברת המחקר Meta Group ומצא כי הזמן הממוצע לפרוייקט ERP הוא 23 חודשים ואשר הולידו לערך נוכחי שלילי.

השפעת השוק הצרכני על הארגון

עשור אחרי, ה-IT הארגוני עדיין נמצא עמוק ביסודות של כל ארגון, אבל גם נמצא בנקודת מפנה בקשר לעתידו וחשיבותו בארגון. התרחשו מספר שינויים בעשור זה, תחרות בין ספקי השירותים והמערכות לארגונים גרמה לירידה במחירי הרישוי וההטמעה של הפתרונות. קיימות היום אופציות אחרות לאחסון מידע וכוח מחשוב (בתוך הארגון ומחוצה לו), התחילו לצוץ אפליקציות אשר מסופקות באמצעות מודל ה-“ענן” או ה-“שירות”, בנוסף לזמני הטמעה קצרים דרסטית, הארגונים משלמים רק עבור מה שהם באמת צריכים ומה שהם באמת משתמשים. ואחד השינויים היותר משמעותיים שהתרחשו בשנים האחרונות הוא השינוי בסביבת העבודה של עובדי הארגון. העובדים משתמשים היום יותר ויותר בטכנולוגיות אשר פונות יותר לשוק הצרכני (טלפונים חכמים, מחשבי לוח וכו’) ואשר עושים שימוש בממשקים פשוטים הרבה יותר ובאפליקציות פשוטות יותר לעבודה ואשר מותאמות לעבודה בתצורות אלה.

המשתמשים הארגוניים מאמצים טכנולוגיות חדשות במהירות וטכנולוגיות אלה מאפשרות להם להיות יעילים יותר. כלים חדשים לניהול יעיל ונכון יותר של מערך המחשוב הארגוני מתחילים להיכנס למחשוב הארגוני ומודל הענן והשירות מאפשרים גמישות וחופש פעולה הן לצוותי ה- IT והן ליחידות השונות בארגון בעבודה על מערכות מיחשוב לטובת ביצוע עבודתם.

כל השינויים היו צריכים לשמח את אגפי מערכות המידע בארגונים ואת מנהלי מערכות המידע שעומדים בראשם, אלא שהם גורמים דווקא לכאבי ראש לא קטנים למובילי טכנולוגיות המידע בארגונים השונים.

“אפקט האייפד”

בתחילת שנת 2011, חברת מחקר בשם Ovum כינסה מספר מנמ”רים כדי לדבר על הנושאים הבוערים מבחינתם. כאלה שמקשים עליהם לישון בלילות. אחרי סיכום כל הנקודות אשר הועלו על ידם, בראש הרשימה ניצב מה שנקרא “אפקט האייפד”. הכוונה היא לא אל האייפד עצמו, אלא לפער ההולך וגדל בין ציפיות העובדים לבין המציאות הארגונית בתחום ה- IT. אחד האנליסטים שלקחו חלק במחקר ציין שבעיני המנמ”רים, מחשבי הטאבלט מובילים ל-“סערה המושלמת” בשינויים הטכנולוגיים בארגונים.

הציפיות של העובדים בדבר חווית השימוש שלהם במחשוב (הפרטי והארגוני) נמצאות עכשיו בנקודה שונה לחלוטין ממה שרוב הארגונים מסוגלים לספק היום. העובדים מכירים היום לא מעט מערכות ואפליקציות בהן הם משתמשים בחיים הפרטיים ושכולן – כמעט ללא יוצא מן הכלל – מאפשרות חופש עבודה וגמישות שכמעט לא קיימות בעולם המחשוב הארגוני היום. אותם עובדים רואים את ה-IT הארגוני כתקוע מאחורי ה-Firewall, גורר רגליים, מתלונן על בעיות אבטחה וניהול במקום לתפוס את ההזדמנות ולהתקדם טכנולוגית.

ישנם גם עובדים אשר לא חוסכים מביקורת על גוף מערכות המידע שלהם. בטור דעה שפורסם בשנת 2011 באתר CBSNews, טען ג’פרי ג’יימס – אנליסט המכירות של רשת CBS האמריקאית – כי האייפד מוכיח שהמנמ”ר מיותר. הוא טוען כי בעוד צוותי המכירות ממהרים להשתמש במחשבי הלוח כדי לחזק את מאמצי המכירות שלהם, גופי ה-IT חוסמים אותם בטענה של חששות בתחום ביטחון המידע. ישנם כאלה שלוקחים את זה צעד אחד קדימה, ושואלים האם ה-IT אמור בכלל להחליט לצוותים השונים בארגון באיזה טכנולוגיות להשתמש כדי לבצע את עבודתם בצורה הטובה ביותר.

נראה שהמנמ”רים אכן מוטרדים מהשינוי המתרחש עליהם, שינוי שאפשר לקרוא לו כ-IT Consumerization, או התצטרכנות של ה-IT בכלל וה-IT הארגוני בפרט.

באוגוסט 2010 פורסם טור דעה אנונימי – על ידי כותב שקרא לעצמו “המנמ”ר העירום” – באתר החדשות הטכנולוגיות Silicon.com. בטור נכתב, כי האובססיה מסביב לטכנולוגיות מבוססות צריכה, בסופו של דבר יוצרות טריז ביכולת לחדש באפליקציות המסופקות למשתמשים ובשירותים הניתנים להם. זה לא נעשה יותר טוב, אלה גרוע יותר.

למתבונן מבחוץ זה נראה כאילו הפער בין ציפיות המשתמשים לבין יכולות – ולעיתים אף רצון – מחלקות ה-IT, לא רק שלא קטן, אלא לצערם של המנמ”רים הוא רק גדל והולך. השילוב של טלפונים חכמים, מחשבי לוח, אפליקציות ורשתות תקשורת סלולריות מתקדמות הפכו את הטכנולוגיה – והשימוש בה – למשהו מהנה ומבדר. ההפך הגמור כמעט מהשימוש במערכות המחשוב הארגוניות.

מסקר שנערך בסוף שנת 2011 ע”י Economist נמצא כי רק 10% מהמנהלים העסקיים של הארגונים אשר לקחו חלק בסקר, מסכימים באופן מלא עם אסטרטגיית ה-IT של הארגון. כ-40% מהם מנהלים ויכוחים תדירים עם ה-IT המקומי.

בעוד כ-5-10 שנים, הארגונים כמו שאנחנו מכירים אותם היום, ישתנו ללא הכר. הם יחשפו לטכנולוגיות וכלים חדשים, ממדיות החברתיות השונות ועד למחשוב ענן. מה שמעלה את השאלה, האם המנמ”ר הוא זה שיוביל את השינוי, או שמא דמות אחרת בארגון?

הפוסט נכתב על ידי גדי פלדמן בפורסם לראשונה בבלוג Gadi’s Blog.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "לאן מועדות פניו של ה-IT הארגוני?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
פבל
Guest

בתור מי שעבד כספק IT לארגונים במשך מעל 10 שנים, אני יכול לומר בבטחון שמה שמנחה את הIT זה שמרנות ובלימת מהפכות, כדי שיוכלו לבלות את הערב עם האשה והילדים ולא בעבודה.
בצדק גמור מבחינתם

עז-אתון
Guest
מודל העבודה הנפוץ של ה- IT הוא “אם זה עובד, לא נוגעים”. הבעיה האמיתית היא שה- IT לא עומד בפני עצמו באירגון, אלא הוא כלי למימוש המטרות העסקיות של הארגון. הרבה פעמים, עקב שמרנות וחוסר רצון להשקיע מאמץ (תיאוריית מינימום האנרגיה שלי), גופים עסקיים אחרי נלחמים ב- IT בתוך הארגון, כשהם מכריחים אותו להשתנות. זה לא בהכרח דבר טוב, כי זאת תוצאה של לחץ, היינו, ה- IT האירגוני נדחף לתוך טכנולוגיות שהוא לא מכיר (ובהרבה מקרים לא רוצה) במקום להיות מוביל של חדשנות ושימושיות באירגון. כמובן, הזמן שמושקע בקידום והטמעת טכנולוגיות חדשות בא על חשבון הזמן שנדרש לתחזוקת טכנולוגיות קיימות… Read more »
רון
Guest
קודם כל כתבה יפה מאד, כלום לא באמת השתנה, מנמ”רים הם לרוב האנשים הכי אובראסטמייטד בעולם, כאיש IT בעל נסיון של שנים רבות עדיין לא נתקלתי במנמ”ר אחד שהוא לא דינוזאור בלי שום יכולות טכנולוגיות והרבה פעמים ראיתי מנמ”רים שכל פועלם הוא לבטל אבחנות של מנהל ה-IT שלהם מחשש שצדקתו תוכיח את מיותרותם, הם כביכול שגרירים של ההנהלה הבכירה לעולם הטכנולוגיה ואם לא מדובר בארגון שעסק הליבה שלו הוא IT הם תמיד מדפיסים משכורת על העובדה שההנהלה הבכירה לא מבינה שהם מיותרים, אני מתנצל בפני מנמ”רים שעלולים לקרוא את זה ולחשוב מה הטמבל הזה חושב לעצמו אני עשיתי תואר ראשון… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: