הפרצוף של המדינה בפייסבוק

יותר ויותר עסקים מנסים להיות “פעילים ברשת”. כל העסקים שמעו על זה שחייבים להיות בפייסבוק, וכמובן שכולם יודעים מה צריך לעשות. אז זהו, שלא. זה שאתם יודעים לשחק פארמוויל לא אומר שתתחילו להשתמש בפייסבוק בצורה הכי לא נכונה שאפשר. עמית לב מייעץ

הסטטיסטיקות האחרונות שקראתי מדברות על כך שאחוזי החדירה של פייסבוק אצל ציבור הגולשים הישראלי עומד על כ-57%. כלומר, ליותר ממחצית מהגולשים הישראלים יש פרופיל אחד (או יותר…) בפייסבוק. מדהים, נכון?

לאט לאט, גם עסקים החלו להבין את הפוטנציאל שבשימוש בפייסבוק לקידום האינטרסים המסחריים שלהם – יותר ויותר עסקים מנסים להיות “פעילים ברשת”. כל העסקים שמעו על זה שחייבים להיות בפייסבוק, וכמובן שכולם יודעים מה צריך לעשות. אז זהו, שלא. זה שאתם יודעים לשחק פארמוויל לא אומר שתתחילו להשתמש בפייסבוק בצורה הכי לא נכונה שאפשר.

בחרתי כמה תופעות-רשת ישראליות טיפוסיות. אני בטוח שהן קיימות גם ברחבי העולם, אבל היי, אני לא ברחבי העולם, אני כאן בישראל. כמובן שכל הנאמר פה תקף לעסקים, למלכ”רים ולכל מי שאינו אדם פרטי שמשתמש בפייסבוק בשביל להסתכל על תמונות של חברים שלו.

מקור: אתר http://www.zazzle.com

חברה בפרופיל אישי

פרופיל אישי זה הדבר שהכי קל לפתוח. מכניסים כתובת דואר אלקטרוני, ממלאים פרטים, והופ! יש לנו פרופיל אישי. לא פלא שיש היום חנויות פרחים, מספרות, מסעדות, עמותות, מלכ”רים, מועדונים, ליינים של מסיבות ואפילו המכון הפולני, שבחרו לפתוח “כרטיס” בפייסבוק ולהציק באמצעותו לכל העולם. לכאורה, נורא נחמד שאפשר לתייג תמונות או לאשר הגעה לאירועים, או להוסיף חברים כאילו אין מחר. אבל חבר’ה, אתם לא בנאדם, אתם עסק. עסק לא מופיע בתמונות. בתמונות מופיעים אנשים. תייגו את העובדים. תייגו את החברים. לאירוע לא יגיע העסק, יגיע המנהל.

אנשים מעדיפים לדבר עם פרצוף, לא עם לוגו. בנוסף לכל הצרות, אנשים גם לא אוהבים להסתכל ב-feed שלהם ולראות שכולו מוצף על ידי אותו משתמש, שהוא חברה, שנכנס פעם ביומיים לפייסבוק ומאשר 30 חברים, 40 אירועים ומגיב לסטטוסים של אנשים רנדומלית עם פרסומת. מכאן, הדרך ל-hide (במקרה הטוב), להסרה (בדרך כלל) או לדיווח לפייסבוק על משתמש מתחזה (במקרה הרע, אם אתם מציקים לי) קצרה. ולא הרווחתם מזה כלום. פייסבוק נותנת לכם כלים חשובים כמו Pages, תשתמשו בהם. אה, וזה גם מנוגד לתנאי השימוש של פייסבוק והם יכולים לחסל לכם את החשבון בכל רגע נתון והופ! הלכו כל הנתונים שצברתם.

תגובות מטופשות וחסרות מחשבה

אני, הלקוח, נכנס לדף שלכם ושואל שאלה. במקרה הטוב, אתם תתעלמו. במקרה הרע, תענו לי תשובה שלא הייתם חושבים לענות אם הייתי מתקשר אליכם לשירות הלקוחות. דעו לכם שכל תשובה שאתם עונים לי, בפייסבוק או בטוויטר, שלא מוצאת חן בעיני, גלויה לכל העולם. ואם היא לא גלויה לכל העולם, אני ושכמותי נשמח להציג אותה קבל עם ופייסבוק. אז תחשבו קצת לפני שאתם עונים. קחו כמה דקות, תנסחו את הטקסט בעברית תקינה ועם סימני פיסוק. תחשבו האם זאת דרך נכונה לענות למישהו, קנטרן ככל שיהיה. ואז תלחצו על הכפתור.

מטרות שלא מובילות לשום מקום

פתחתם מטרה נעלה, בדרך כלל נגד איזשהו חוק או יוזמה של הכנסת והממשלה (לא, אני לא מתכוון לזה שמנכ”ל פייסבוק ישים את התמונה של גלעד שליט בלוגו). אתם צוברים באדיקות עשרות אלפי אוהדים. אתם כותבים דברים נורא חריפים. ואז מה? יוק. קומו ותעשו עם זה משהו, או תפסיקו להטריד אנשים.

להכריח אנשים להצטרף לדף המסחרי שפתחתם

חברות וחברים. אם אתם מזמינים אותי להצטרף לדף המסחרי שזה עתה פתחתם כדי לקדם את חנות התכשיטים הנהדרת שלכם, ומצפים שאני אצטרף רק כי אנחנו חברים – אתם טועים. המטרה של הדפים האלה היא לא להראות כמה אנשים עשו לכם Like, אלא לספק תוכן לאנשים שזה מעניין אותם. אם לא מעניינים אותי תכשיטים, אני פשוט לא חשוב לדף הזה – אני לא אגיב לדברים שתפרסמו, אני לא אשתתף במבצעים, אני פשוט אשב ואבהה במסך עד שימאס לי ואעזוב את הדף. אספו לכם חוג נאה של משתתפים שבאמת מעוניינים לדעת מה יש לכם להגיד, לא אנשים כמוני שהצטרפו כי נדנדתם להם.

לסיכומו של דבר: הרשת מלאה בהסברים על שימוש נכון של עסקים ברשתות חברתיות. לפני שאתם ממהרים להקליק על “הצטרפות” קראו קצת. לא יזיק.

עמית לב

יועץ תקשורת דיגיטל ב"גולדפינגר". מתגורר בתל אביב, חי ברשת, מחובר אליה בכל מכשיר אלקטרוני מלבד מפזר החום והקומקום החשמלי. מצייץ לפעמים מתוך שינה.

הגב

4 תגובות על "הפרצוף של המדינה בפייסבוק"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
דורון אלגם
Guest

כתבה מעולה כתמרור לכל הספאמרים שקוראים לעצמם משווקים
ממש מראה של המציאות הבלתי נסבלת או נתפשת בפייסבוק

אבי
Guest
לדעתי זה בכלל פאתטי כל הנהירה של חברות גדולות ובכלל התעשייה כולה אל הפייסבוק. נכון שיש לזה פוטנציאל שיווקי עצום ונכון ש90% (לדעתי) מכל האנשים בפייסבוק ובכלל אלו שנחשפים לרפסום הם די קלי דעת וניתנים להשפעה ושטיפת מוח, אבל חבר’ה באמת יש גבול! לראות בטלויזיה פרסומות של חברות גדולות שאומרות “עכשיו בפייסבוק” או לסוע ברחוב ולראות שלט חוצות ענק עם תמונה של איזה סלב סוג ד’ ולוגו ענק של פייסבוק?!? מה אתם חושבים לעצמכם? שזו הצורה לדבר בגובה העיניים בלשון העם ולהיות עממיים? לא פלא שחלה עליה משמעותית של משתמשים וצרכנים חכמים ונבונים שעזבו את תרבות הצרכנות הפאסיבית והחלו לפקוח… Read more »
מאיה בוכניק
Guest

אני מבקרת קבועה באתר ובזמן האחרון יותר ויותר. וזה מאמר מצויין. אהבתי מאוד!

אסף שגיא
Guest

פי. כתבה מעולה, אם כי קצרה ולא נותנת דוגמאות לדפים (או פרופילים) כושלים ולדפים טובים.

המשפט שממצה את התופעה של הדפים הגרועים הוא: “חפשו אותנו בפייסבוק!” (כן, ממש).

wpDiscuz

תגיות לכתבה: