אז איפה באמת השוק שלכם, בארה׳׳ב או באירופה? [דעה]

דורון טל חושב שהקיבעון של היזם הישראלי שמכוון לשוק האמריקאי עולה לו ביוקר. אז מה הפתרון? קרוב הרבה יותר מטיסה מתישה לקליפורניה.

shutterstock europe

הפוסט נכתב על ידי דורון טל, ממייסדי אידיאולוג’יק, שנמכרה לפובליסיס, ומראשוני תחום הפרסום הדיגיטלי בישראל. מעורב כמשקיע, יועץ ודירקטור במספר סטארטאפים. כיום יושב בפריז, שם מסייע למספר חברות ומיזמי טכנולוגיה לחדור לשוק האירופאי.

היזם הישראלי הממוצע חושב על רעיון, מגייס כסף, מפתח טכנולוגיה ורץ מהר למכור אותה באיסט קואסט. למה? כי כך עושות כולן.

אסטרטגיית המרקטינג של רוב הסטארטאפים הישראלים נוטה להיות מקובעת. כולם רוצים סקייל. כולם מבינים שישראל אינה מעניינת כשוק מבחינת המוצר שלהם. כולם היו רוצים proof of concept אצל לקוח בקנה מידה עולמי… אבל למה דווקא בארה”ב?
נכון, זה שוק מפותח; נכון, זה שוק דובר אנגלית; נכון, זה שוק של 300 מיליון צרכנים, אבל זה גם שוק מוצף. על כל סטארטאפ ישראלי יש שם 40 אחרים שפיתחו בדיוק את אותו מוצר ומנסים למכור אותו בדיוק לאותם לקוחות פוטנציאלים.

אירופה גדולה יותר ומבוזרת יותר

אירופה הנה יבשת של מעל 700 מליון תושבים. קשה לדבר בהכללה על יבשת אירופה שכן היא מורכבת מכל כך הרבה עמים ותרבויות אך ניתן לקבוע בודאות כי פרט למספר מוקדים ספציפיים, אירופה אינה נהנית מיתר חדשנות. הדבר נובע מאופיים של תושבי רוב היבשת. מדובר באנשים הרבה יותר מקובעים ומרובעים מהישראלים למשל. ערים רבות באירופה, ובעיקר הגדולות והמרכזיות שבהן, נהנות ממורשת והיסטוריה ארוכת ימים והרבה פעמים נוטים תושביהן לנוח על זרי הדפנה של ההיסטוריה המפוארת שלהן וליהנות מהקיבעון והשמרנות.
 דוגמא מעניינת היא למשל רכבת היורוסטאר, המסוגלת להביא אותך ממרכז פריז למרכז לונדון בקצת יותר משעתיים לאחר שעברה מתחת לים. לכאורה פאר הטכנולוגיה והקידמה שאמורה לספק חוויה תחבורתית מרגשת. הבעיה היא שמאז השקת הרכבת לפני למעלה מ-20 שנה לא השתנה בה כמעט כלום. הקרונות נראים כמו קרונות בני 20 שנה ואין אפילו מה לחלום על WIFI במהלך הנסיעה. עד כמה שזה נשמע אבסורדי, נסיעה ברכבת ישראל מתל אביב לפרדס חנה היא ללא ספק דור אחד קדימה מהנסיעה ביורוסטאר.

המתווה התרבותי הזה ודרך החשיבה המעט מקובעת ביבשת אירופה מספקים כר פורה לחדשנות מבחוץ. האירופאים אולי אינם יצרני חדשנות מצטיינים בעצמם אבל הם צמאים לה. גופים מסחריים באירופה, כמו בעולם כולו, חייבים לאמץ לעצמם תרבות של חדשנות, הן טכנולוגית והן קונספטואלית, כדי לשרוד. זוהי הזדמנות עבור סטארטאפים מבחוץ. גופים אירופאים רבים מעוניינים להכיר, להטמיע ולהשקיע בטכנולוגיה ובפיתוחים מוטי חדשנות.
 CANAL+ הצרפתית לדוגמא, אחד מגופי התוכן והשידור הגדולים באירופה, הכריז על מיזם CANALSTART, במסגרתו הוא יכניס למעין חממה מספר סטארטאפים בעלי פיתוחים לתחום הטלויזיה.

החממה של CANAL+ לא תספק מימון ולא תבקש לעצמה אחוזים בסטרטאפים, אבל היא יכולה לספק פלטפורמה לניסוי טכנולוגיות בזמן אמת ובהיקף אדיר. עבור סטארטאפ שפיתח טכנולוגיה לעולם הטלויזיה זו הזדמנות אדירה כי סביר להניח שבמידה והטכנולוגיה שלו נוסתה והוכיחה את עצמה על גבי הפלטפורמות של CANAL+ השלב הבא הוא הסכם עבודה עם CANAL+ והסכם כזה שווה לעיתים יותר מכל השקעה כי הוא מהווה הכנסה ראשונה ופותח את הדלת להסכמים הבאים. 
זוהי דוגמא אחת מני רבות.

ישראל היא מותג חזק מאוד בתחום ההייטק

גופים מסחריים רבים, סוכנויות פרסום וגופי מדיה צמאים לחדשנות ודלתם פתוחה לכל מה שמריח StartUp Nation. ישראל הוא מותג מאד חזק באירופה ורבים שם מסתכלים בהערצה על תרבות הסטארטאפים והחדשנות המגיעה מארץ הקודש. 
לא רק גופים מסחריים מבינים שעליהם לייבא חדשנות וסטארטאפים מחוץ לאירופה. האיחוד האירופי שמבין את החשיבות וההשפעה שיש לטכנולוגיה גם על שוק העבודה הקים את Horizon 2020. זהו פרויקט המחקר והחדשנות הגדול ביותר של האיחוד, אשר הקצה לו 80 מיליארד יורו לתקופה של 7 שנים, במטרה להניע תהליכי חדשנות טכנולוגית שתביא לצמיחה כלכלית וייצור מקומות עבודה. כל סטארטאפ, גם אם אינו מתוך תחומי האיחוד האירופי, יכול להגיש בקשה למענק בתנאי שיוכיח שיש לפיתוח או למחקר שלו השפעה כלשהי על השוק האירופי.

לא הכל ורוד. יזם שירצה לפנות לשוק האירופי יתקל בהרבה מגבלות וקשיים. השוק אינו הטרוגני ומתחלק לתתי שווקים רבים אשר בכל אחד מהם שפה שונה ותרבות עסקית שונה. בארצות רבות מכתיבה התרבות העסקית קצב פעילות איטי ומהירות תגובה שליזם ישראלי קשה מאד להתרגל אליהם. מעל הכל, מרחפת עננת המיתון והמצב הכלכלי הקשה בו שרויה רוב היבשת. אך עם זאת, מדובר על שוק קרוב יותר לישראל מבחינה גיאוגרפית (מי שטס פעמיים בחודש לקליפורניה היה נותן הכל כדי להחליף את היעד הזה בפריז או בלונדון), צמא לטכנולוגיה ועדיין לא רווי כך שהסיכוי לחדור ולהצליח בו לא רע.

קחו את Tweegee לדוגמא. חברה שפיתחה פלטפורת “גן סגור” של תוכן ומדיה חברתית עבור ילדים והצליחה לחדור איתה כבר ל-5 מדינות. אף אחת מהן אינה דוברת אנגלית (רוסיה, תורכיה, איטליה, ברזיל וארגנטינה). הם הבינו מהר מאד שאין להם טעם לנסות להתחרות בשוק האמריקאי והבריטי שכבר מוצפים בפתרונות דומים לשלהם ולכן הלכו על יתר העולם, והתחילו דווקא עם אירופה. עובדה, זה עבד.

קרדיט תמונה: europe by Shutterstock.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: